Boekje ds. Hoogerland

Jantje
Verbannen

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Jantje »

Inderdaad.

Er zijn ook heel veel connecties tussen gemeenten in de BhP-hoek van de CGK en de GGiN, ook tussen predikanten. Dat wordt vaak vergeten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef:Alsof gemeenschappelijke wortels een reden zijn om allereerst die kerkverbanden op te zoeken. Het scheelt wat bespreektijd qua kerkordelijke zaken, maar verder zie ik geen enkel voordeel. Bedrijven die gaan fuseren, bijvoorbeeld een supermarktketen, zoeken toch ook niet allereerst naar andere bedrijven die - laten we zeggen - dezelfde kassasoftware gebruiken? Dat wordt gewoon opgelost.
Ik zie in de Schrift ook geen argumenten om chronologisch te zoeken naar eenheid. Dus beginnen bij 1907 en daarna pas daarvoor. Er is een oproep tot eenheid, that's it.

Hier in de omgeving is de GG, zelfs de rechtsere gemeenten, meer gefocust op HHK en CGK. Wat zou het mooi zijn als er juist met die kerkverbanden meer samenwerking kon ontstaan.
Welke omgeving bedoel je dan?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De plaats mijner inwoning. Doet er verder niet zoveel toe, toch? Wil er alleen mee aangeven dat hier weinig samenwerking en herkenning is met OGG en GGiN en dat activiteiten met BhP en HHK logischer zouden zijn. En dat dit mijn voorkeur ook heeft.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:De plaats mijner inwoning. Doet er verder niet zoveel toe, toch? Wil er alleen mee aangeven dat hier weinig samenwerking en herkenning is met OGG en GGiN en dat activiteiten met BhP en HHK logischer zouden zijn. En dat dit mijn voorkeur ook heeft.
Er zijn anders niet zoveel plaatsen in Nederland waar je een GG, een GGiN, een OGGiN, een HHG én een CGK (BhP) vindt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Ik heb het boekje niet gelezen, omdat ik ten naaste bij wel kan bevroeden waarover het gaat.
Ik zie nu in de krant de volgende passage: "waar in de prediking bij de aanbieding van de genade ook Gods soevereiniteit in verkiezing en verwerping doorklinkt, waar de doodstaat van de mens niet verzwegen en de vrije wil uitgesloten wordt, waar onvoorwaardelijk het eenzijdige Godswerk in de bekering van de mens wordt verkondigd, en waar geleerd wordt dat Zijn werk zich kenmerkt door de beleving van de drie stukken uit de Heidelbergse Catechismus."
De belangrijke punten zijn:
- Aanbieding van genade
- Gods soevereiniteit in verkiezing en verwerping
- de doodstaat van de mens
- de vrije wil is uitgesloten
- het eenzijdige Godswerk in de bekering van de mens
- Gods werk kenmerkt zich door de beleving van de drie stukken uit de Heidelbergse Catechismus.
Terwijl de predikanten een roepen zeggen te hebben om 'te prediken het Evangelie aan alle creaturen'. Dan blijft alleen punt 1 over. De andere punten zijn allemaal ook wel min of meer van belang, maar toch veel minder dan de eerste. Wat heb je eraan om te horen dat de mens 'dood' is? Het is wel zo, maar werkt niets uit. Net als de soeverieniteit: het is wel zo, maar dat levert niets op. De vrije wil, tja, het gaat erom dat er waar geloof is. De één denkt dan dat hij het heeft gedaan en de ander denkt dat God gelooft. Later zullen we wel leren dat we er allemaal naast zaten. De één werkt twaalf uur voor een penning, de ander een uurtje. Wij, van twaalf uur verwachten teveel van anderen. Ze krijgen wel de penning, maar dan moeten ze van ons morgen wel 11 uur voor niets werken.
En de drie stukken zal niemand ontkennen, maar Gods werk is te veelkleurig om te beweren dat het altijd hetzelfde gaat.

Kortom: eenheid is een illusie. Laten we ons maar concentreren op het aanbod van genade. Als de predikanten erachter komen dat ze letterlijk uitdelers van menigerlei genade zijn, letterlijk!, dan is die eenheid er al. Maar zolang ze een dranghek om Christus zetten: verboden voor onbevoegden, wordt het niets. Of je krijgt een eenheid rondom niets.
Bruna

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef:De plaats mijner inwoning. Doet er verder niet zoveel toe, toch? Wil er alleen mee aangeven dat hier weinig samenwerking en herkenning is met OGG en GGiN en dat activiteiten met BhP en HHK logischer zouden zijn. En dat dit mijn voorkeur ook heeft.
Ja dat snap ik, ik probeer de kerkelijke kaart helder te krijgen. Waar je dus soms interessante regionale verschillen ziet. Puur interesse en niet met de bedoeling ergens achter te komen. Mag ook globaal.
Mijn vraag komt meer uit het feit dat ik geen rechtse GG ken waar ze meer samenwerken met HHK/BHP ipv (O)GGiN. En dit kan uiteraard ook aan die (o)GGiN gemeenten liggen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GGotK

Bericht door GGotK »

Een aanzienlijk gedeelte van de GG heeft niets meer met ds Kersten(s Dogmatiek) en neigt daardoor naar kerken als de CGK en HHK. Deze neiging wordt ook nog eens versterkt doordat de cultuur/leefstijl aldaar beter bij hen past.
Menselijkerwijs gesproken zal er eerder een scheuring binnen de GG komen dan dat er eenheid zal komen met kerken ter rechter of ter linkerzijde.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

FlyingEagle schreef:Samengevat: hij is het met ds. Hoogerland eens maar er zijn verschillen en een stap zetten zonder de Heere is niet goed dus we doen niks.
Als ik dit lees, dan denk ik: was men bij scheuringen maar zo voorzichtig met het zetten van stappen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Een aanzienlijk gedeelte van de GG heeft niets meer met ds Kersten(s Dogmatiek) en neigt daardoor naar kerken als de CGK en HHK. Deze neiging wordt ook nog eens versterkt doordat de cultuur/leefstijl aldaar beter bij hen past.
Menselijkerwijs gesproken zal er eerder een scheuring binnen de GG komen dan dat er eenheid zal komen met kerken ter rechter of ter linkerzijde.
Als beide 'kampen' zich dan aansluiten bij een ander kerkverband, dan is er per saldo wel een kerkverband minder...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:Een aanzienlijk gedeelte van de GG heeft niets meer met ds Kersten(s Dogmatiek) en neigt daardoor naar kerken als de CGK en HHK. Deze neiging wordt ook nog eens versterkt doordat de cultuur/leefstijl aldaar beter bij hen past.
Oneens. Binnen de HHK zijn een aantal predikanten die ds. Kersten helemaal volgen. Vanuit BhP zijn in het verleden zelfs predikanten overgestapt naar de GG, juist omdat alles zo dicht bij elkaar lag. Ook nu zijn daar nog enkelen die tegen ds. Kersten aanschuren.

De dogmatiek van ds. K is ook geen keurslijf. Daaruit vallen verschillende accenten te leggen. Een groot deel van de linkerflank predikanten volgt ds. Kersten nog steeds. Verwijzen naar een makkelijkere leefstijl is natuurlijk onzin, daar ga ik niet op in. De leefstijl in de gemiddelde BhP gemeente is niet anders dan in de gemiddelde GG. Jouw voorkeur is in ieder geval duidelijk, maar kom dan niet met zulke argumenten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Binnen de HHK zijn een aantal predikanten die ds. Kersten helemaal volgen.
Dat lijkt me een niet te verifiëren uitspraak.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Hoe komt dat, @Bezorgd?

Een groot deel van de beleidsmakers binnen de GG zien graag eenheid met GGiN. En eventueel met OGG.
Maar je hoort ze niet of weinig over de andere kerkverbanden.

Op het grondvlak leeft heel iets anders. Daar zie je vooral verwantschap tussen GG en HHK en CGK.
Het ligt er maar aan vanuit welke positie je kijkt. In beide gevallen toont het 'the split' in de GG. Rechts GG zal niets hebben met het overgrote deel van HHK en CGK. Links GG zal niets hebben met GGiN en OGGiN. Toch geloof ik dat de laatst genoemde kerkverbanden als eerste in beeld moeten komen in het zoeken naar eenheid omdat men een gemeenschappelijke wortel heeft in Ledeboeriaanse- en kruisgemeenten (1907). Daar ligt mijns inziens de eerste opdracht. Daarna kun je verder kijken.

Soms denk ik dat er op een gegeven moment een samenvloeien zal zijn van rechts GG, GGiN, OGGiN, en een enkele bewaar het pander uit de CGK. Maar feitelijk heb je dan niets gewonnen, want het zorgt voor nieuwe breuken.

Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
Daar gaat het mi ook fout binnen de GG.
De 'leiding' is rechtser dan het gemiddelde gewone kerkvolk.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.

De GGiN en OGG komt men veel minder tegen.

Overigens hebben jongeren helemaal weinig meer met kerkmuren.
Valcke

Bericht door Valcke »

Wat ik mis in de hele discussie zijn de volgende zaken: eenheid in de belijdenis - en de uitwerking van deze belijdenis - en vervolgens ware geestelijke herkenning en onderlinge gemeenschap onder de kinderen Gods. Zonder deze twee zaken heeft het streven naar eenheid wat mij betreft geen enkele waarde.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 aug 2020, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Hoe komt dat, @Bezorgd?

Een groot deel van de beleidsmakers binnen de GG zien graag eenheid met GGiN. En eventueel met OGG.
Maar je hoort ze niet of weinig over de andere kerkverbanden.

Op het grondvlak leeft heel iets anders. Daar zie je vooral verwantschap tussen GG en HHK en CGK.
Het ligt er maar aan vanuit welke positie je kijkt. In beide gevallen toont het 'the split' in de GG. Rechts GG zal niets hebben met het overgrote deel van HHK en CGK. Links GG zal niets hebben met GGiN en OGGiN. Toch geloof ik dat de laatst genoemde kerkverbanden als eerste in beeld moeten komen in het zoeken naar eenheid omdat men een gemeenschappelijke wortel heeft in Ledeboeriaanse- en kruisgemeenten (1907). Daar ligt mijns inziens de eerste opdracht. Daarna kun je verder kijken.

Soms denk ik dat er op een gegeven moment een samenvloeien zal zijn van rechts GG, GGiN, OGGiN, en een enkele bewaar het pander uit de CGK. Maar feitelijk heb je dan niets gewonnen, want het zorgt voor nieuwe breuken.

Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
Daar gaat het mi ook fout binnen de GG.
De 'leiding' is rechtser dan het gemiddelde gewone kerkvolk.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.

De GGiN en OGG komt men veel minder tegen.

Overigens hebben jongeren helemaal weinig meer met kerkmuren.
Wel grappig hoe jij spreekt voor het overgrote deel van het kerkvolk...
Om dit allemaal zo stellig te beweren heb je toch best wat enquetes/ interviews moeten afnemen.
Heb je daarvan de resultaten voor ons? Of is het allemaal gebral vanuit de nek?
mcgk

Bericht door mcgk »

Cultuur/leefstijl............. och och
Plaats reactie