Geloofs- of kinderdoop (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4])

4kinderen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door 4kinderen »

huisman schreef:
4kinderen schreef:.

Maar ik heb dan ook een paar vragen voor jou:
1. wat doet de doop dan toe aan je kind? Het ontvangt daardoor geen geloof z 6eg je. Dus dan zou het toch ook verloren moeten gaan op die tekst? Dopen verandert niks aan de verlorenheid van je kind, dat ben je toch met me eens.
Ik heb jou gewezen op DL1:17. De doop is een teken van het genadeverbond. Het “zijn” in dat verbond is de troost niet de doop opzich voor gelovige ouders van jonggestorven kinderen. De doop is dus een teken en geen magisch middel daarom verwerpen wij ook de nooddoop van de Roomsen.
2. Als God iets beloofd in de doop, bijv de bekering of de Heilige Geest, hoe kan het dan dat de Belover het de ene wel schenkt en de andere niet? Als iets je in de belofte wordt geschonken, en je ontvangt het toch niet... wat is er dan mis gegaan? (Voorbeeld: ik beloof mijn kind een ijsje aan het einde van de middag. Ik doe het niet. Wie kan ik dan de schuld geven? Het kind, omdat zij het niet aan mij heeft gevraagd of het mij niet herinnering heeft gebracht? OF kan ik alleen mijzelf de schuld geven omdat ik verzaakte te doen wat ik beloofde. Dat laatste toch? Het beschaamd het vertrouwen van mijn kind in mij. Zo gebeurd het vaak dat mensen niks meer met hun doop hebben, God wantrouwen, omdat blijkt dat niet alle dopelingen blijkbaar ontvangen wat hen door de Vader is beloofd in de druppels water.)
De beloften van God zijn in de toezegging maar worden alleen vervuld in de weg van bekering en een waar geloof.
Het hele volk Israël had de belofte in te gaan in het beloofde land maar door hun ongeloof werd deze belofte niet vervuld. O.a Hebreeën3:19
3. Waar staat in de Bijbel wat God in de doop beloofd? Geef me daar eens Bijbelteksten bij.
4. We geloven toch dat de Heere van eeuwigheid verkoren heeft? Wat heeft het dan voor zin om alle kinderen op de voorhand te gaan dopen?
5. De doop heeft alleen functie als die gelovig ontvangen wordt. (HC 26) Een zuigeling kan niet geloven. Wat heeft het dan voor zin om die aan een zuigeling toe te passen?
3.De beloften behoren bij het genadeverbond en zijn door de doop persoonlijk verzegeld. De beloften van het verbond kun je door de hele Bijbel vinden.
4.Omdat God wil dat onze kinderen geheiligd ( apart gezet) worden van de wereld en Hij in Zijn goedheid de beloften van het verbond wil verzegelen. Zoals oudtestamentische Abraham en Zijn zaad in het N.T. de gelovigen en hun zaad ( Hand2:39,huisteksten, ) Wat voor zin had het om heel Israël te besnijden en niet alleen het ware Israël? Omdat God ze tot Zijn kinderen had gemaakt,vaak afkerige kinderen,afgodische kinderen die bij hun volharden in het ongeloof verloren zijn gegaan (1Korinthe 10)
6. De reformatoren hadden als credo Sola Scriptura. Waarom wordt er dan meer waarde gehecht aan wat oudvaders over de doop zeggen dan wat de Bijbel zelf over de doop zegt? Zou iemand die nooit van God gehoord heeft en de Bijbel voor het eerst gaat lezen, uit het NIeuwe Testament kunnen halen dat hij zijn kinderen moet dopen?
Misschien zit hier wel jouw grootste denkfout. “uit het Nieuwe Testament” schrijf jij. Gods openbaring (O.T&N.T.) zijn een eenheid. Door de knip die bijna alle overdopers maken tussen O.T en N.T. komen ze in de knoei.
Juist de eenheid van de 66 Bijbelboeken maakt duidelijk dat de Bijbel in wezen één Auteur heeft.
Het is voor mij ondenkbaar dat bij eerlijk lezen van de hele Schrift als eenheid je de kinderdoop kunt verwerpen.
De HEERE gaat voort met Zijn werk van geslacht tot geslacht. Die “ overdoophype” van de laatste tijd heeft m.i. veel te maken met de individualisering van de maatschappij. Daarom verstaan wij de Bijbelse waarheden niet meer. De reformatoren gooiden van alles overboord uit hun Roomse tijd omdat dat niet naar de Schrift was. Ze hebben de kinderdoop wel degelijk getoetst aan de Schrift en kwamen tot de Schriftuurlijke conclusie die je o.a, beknopt kunt lezen in H.C. vr en antw. 74.[/quote]

1. Onze kinderen worden niet in een verbond geboren, mits ze wederomgeboren zijn. Hoe beoordeel jij de staat van je baby?
2. Waar staat in de Bijbel, dat de doop iets toezegd? Geef me nou eens een Bijbeltekst.
3. De doop verzegeld Gods beloften niet. Dat doet de Heilige Geest. Zij is het onderpand dat in ons getuigd dat we kinderen van God zijn. De doop laat het werk van Christus zien. Dit kan alleen functioneren wanneer doop en geloof verbonden zijn. Daarom hoort een heilige instelling niet thuis bij een persoon die Christus niet kan bellijden of bij iemand die Hem niet kent.
4. Onze kinderen zijn apart gezet, dat klopt. Maar dat geldt alleen kinderen van gelovige ouders. Daar staat overigens niet bij dat ze daarom gedoopt moeten worden, dat hebben de mensen er bij gezegd. Ze hebben het er aan toegevoegd. En daar is het misgegaan. We mogen geloven en vertrouwen dat onze kinderen geheiligd zijn, dat betekent iets anders dan dat de Heere hen iets verzegeld ofzo. Ze leven dicht op het werk van de Heere, wat tot zegen van hen zal zijn. Als we op grond van die tekst dopen, moeten we de andere helft ook lezen: dat de ongelovige man ook geheiligd is in de gelovige vrouw. Alleen volgens het volwassenformulier, moet hij wel eerst geloven voordat hij gedoopt mag worden. Beiden zijn volgens de Schrift geheiligd, maar volgens de mens mag de één wel gedoopt en de ander niet gedoopt worden op die tekst. Dat klopt niet, beide mogen NIET gedoopt worden. Pas wanneer ze tot geloof komen, mogen ze ook Christus teken dragen.
Door het verbond met Abraham toe te gaan passen op de gemeente, zij we bezig in de vervangingstheologie en gaan we een eeuwig verbond wat God ALLEEN met Abraham en zijn zaad sloot toepassen op onszelf. God gaf in Jeremia 31 een NIEUW VERBOND, dat de offerdienst heeft vervangen, niet het verbond met Abraham. In dat nieuwe verbond mogen ook de heidenen delen. In het verbond met Abraham hebben we echt niks te zoeken als heidenen. Alleen in de Christus die uit Abraham is voortgekomen. Hij is het Hoofd van het Nieuwe Verbond.
5. Het is geen hype als mensen zich laten overdopen. Overdopen is al van alle eeuwen. Sinds het jaar 0 zijn er baptisten. Zij dopen op geloof. Er zijn ook mensen die zich laten overdopen omdat zij hun kinderdoop geen bijbelse doop vinden, dat is al eeuwen zo. Zij zijn tijdens de reformatie ernstig vervolgd, toen was dat ook al een discussie punt. De doopdiscussie is er al sinds dat de kinderdoop wordt gepraktiseerd. Vanaf de tweede eeuw dus al. Niks geen individualiseringsprobleem van onze tijd dus. Maar nu even een vraag voor jou: vind jij wedergeboorte een persoonlijke zaak? Of geloof jij dat je zalig kunt worden op geloof van je ouders? Want ik weet zeker dat je wedergeboorte ook een persoonlijke zaak vindt en dat je op geloof van je ouders niet in de hemel komt. Dan zijn we er toch? Geloven is een persoonlijke dus individualistische zaak. "Strijd gij om in te gaan!"
4kinderen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door 4kinderen »

Brbndr schreef:
eilander schreef:Als je dan je conclusie al getrokken hebt en geen nieuwe vragen meer hebt, is het gezien de forumgrondslag wel wijzer om je op dit onderwerp wat terug te trekken. Vele anderen trekken immers een andere conclusie.
mee eens
En zo gaat dat dan! Wie het niet met de grote groep eens is, moet maar vertrekken!

Ik wens jullie Gods zegen toe! Weet dat ik lief heb, wie Hem liefheeft en ik het heerlijk heb gevonden te bomen over dit onderwerp. Dat God het tot zegen wil gebruiken van jullie ieder persoonlijk.

Wie persoonlijk wil doorpraten mag mij een pb sturen voor mijn mailadres!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Even voor de goede orde, @4kinderen: je hebt wel zelf ervoor gekozen om 'ja' te zeggen bij de formgrondslag terwijl je het met een onderdeel daarvan niet eens bent. En je hebt ervoor gekozen om nu juist alleen over dát onderwerp hier vragen te blijven stellen.
Daarvoor heb je ruimschoots gelegenheid gehad. Maar steeds dezelfde vragen stellen moet op een bepaald moment wel stoppen, denk ik.
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

eilander schreef:Even voor de goede orde, @4kinderen: je hebt wel zelf ervoor gekozen om 'ja' te zeggen bij de formgrondslag terwijl je het met een onderdeel daarvan niet eens bent. En je hebt ervoor gekozen om nu juist alleen over dát onderwerp hier vragen te blijven stellen.
Daarvoor heb je ruimschoots gelegenheid gehad. Maar steeds dezelfde vragen stellen moet op een bepaald moment wel stoppen, denk ik.

Maar dit is toch een discussie forum? Ik zie dat er over sommige onderwerpen maanden wordt doorgesproken (door dezelfde leden), waarom het dan nu afkappen terwijl 4kinderen nog maar kort deelneemt aan dit gesprek en op veel vragen geen antwoord heeft gehad?
Is het door angst, dat misschien wel meerdere mensen tot andere conclusies gaan komen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

4kinderen schreef:
Toch wil de Heere juist een teken en zegel hangen aan het feit dat ze leven op de erf van het genadeverbond. God heeft recht op deze kinderen. Ze zijn apart gezet doordat ze uit gelovige ouders zijn geboren. Ze mogen het merk- en veldteken van Christus dragen. De God van het verbond vervullen Zijn beloften.
Graag zou ik een bijbelse onderbouwing voor deze stellingname zien. Want God heeft recht op ieder mens. Niet alleen op onze kinderen. God wil dat alle mensen tot de zaligheid komen. Dus waarom dan alleen onze kinderen dopen? Wie hebben recht om het merk en veldteken te dragen? Alleen degenen die ook bij de koninkrijk horen.
Een soldaat draagt het vaandel en het teken, als hij soldaat is. Maar degenen die niet in het leger zijn, dragen geen vaandel. Zij doen niet mee in de strijd. Dragen daarom ook geen teken.
God heeft recht op ieder mens. Maar als je niet op de erf van het verbond geboren bent kun je ook het teken niet ontvangen. Dat is, zoals Calvijn het noemde, de kleine verkiezing. God heeft dat kind geboren doen worden in de lichtkring van Zijn verbond. Zo gauw mensen uit de wereld getrokken ook in die lichtkring komen, behoren ze ook gedoopt te worden (zie maar in de Bijbel naar de kamerling bijv. en alle andere dopelingen). Dat is ook de opdracht van Jezus. Dat geldt voor nieuwelingen. Bij geïnstitueerde gemeentes dienen al degenen die tot die gemeente behoren gedoopt te zijn. Dat blijkt uit het oude en nieuwe verbond (heidenen werden met geheel hun huis gedoopt, Abraham en zijn gehele huis werd besneden).

Verder kan ik verwijzen naar de catechismus, als daar gevraagd wordt of ook de jonge kinderen gedoopt moeten worden. "Ja het; want mitsdien zij al zowel als de volwassenen in het verbond Gods en in zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des Verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het nieuwe Verbond de Doop ingezet is."

Verder geloof ik niet dat dit een erg vruchtbare discussie wordt. De klassiek gereformeerde antwoorden schieten in jullie optiek te kort: hoe kundig ook door huisman e.d. verwoord. Je ziet het of je ziet het niet. Je valt ervoor of je valt er niet voor.

Het zou overigens te denken moeten geven dat de mainstream van de kerk altijd de jonge kinderen heeft gedoopt en dat de grote christelijke denkers altijd dit spoor gelopen hebben. Daarnaast is dit punt, hoewel wel wezenlijk, niet van dezelfde orde van grootte als bijvoorbeeld een verschil van inzicht over de toe-eigening des heils. Waarom je dan niet voegen naar bijbels inzicht, de traditie van de kerk en de inzichten van de beste Godsgeleerden? Te vrezen is immers voor u en uw nageslacht dat indien u één steen van het gereformeerde bouwwerk als verachtelijk beschouwt, de drempel lager is om ook de rest van het bouwwerk te ondermijnen. Let op uw zaak en de zaak van uw kinderen. Meermalen heb ik van een predikant gehoord, die veel heeft onderzocht aangaande de strict baptists, dat het doperse standpunt waarschijnlijk ook een van de redenen is geweest dat in Engeland de Baptists zo klein zijn geworden. De kinderen horen er LETTERLIJK niet bij.
Brbndr

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

4kinderen schreef:
Brbndr schreef:
eilander schreef:Als je dan je conclusie al getrokken hebt en geen nieuwe vragen meer hebt, is het gezien de forumgrondslag wel wijzer om je op dit onderwerp wat terug te trekken. Vele anderen trekken immers een andere conclusie.
mee eens
En zo gaat dat dan! Wie het niet met de grote groep eens is, moet maar vertrekken!

Ik wens jullie Gods zegen toe! Weet dat ik lief heb, wie Hem liefheeft en ik het heerlijk heb gevonden te bomen over dit onderwerp. Dat God het tot zegen wil gebruiken van jullie ieder persoonlijk.

Wie persoonlijk wil doorpraten mag mij een pb sturen voor mijn mailadres!
Ik denk dat het misschien het beste is om dit besprek te eindigen met een leerzaam boek over dit topic aan te bevelen. Ik vindt dat Het teken van de doop van Matthew Henry veel onderwijs geeft over dit gebied.
Laatst gewijzigd door Brbndr op 04 jun 2018, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Junia schreef:
eilander schreef:Even voor de goede orde, @4kinderen: je hebt wel zelf ervoor gekozen om 'ja' te zeggen bij de formgrondslag terwijl je het met een onderdeel daarvan niet eens bent. En je hebt ervoor gekozen om nu juist alleen over dát onderwerp hier vragen te blijven stellen.

Maar dit is toch een discussie forum? Ik zie dat er over sommige onderwerpen maanden wordt doorgesproken (door dezelfde leden), waarom het dan nu afkappen terwijl 4kinderen nog maar kort deelneemt aan dit gesprek en op veel vragen geen antwoord heeft gehad?
Is het door angst, dat misschien wel meerdere mensen tot andere conclusies gaan komen?
Misschien moet je ook de grondslag nog eens lezen. Het is mij een raadsel waarom mensen zo makkelijk een grondslag accepteren die ze niet delen.
- Niet meer zo actief -
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Nee, dat ben ik niet met je eens, kinderen zijn heel belangrijk in mijn kerk en zeker voor de Heere. Maar dat zegt niet dat ze gedoopt moeten worden en het het symbool mogen dragen van de afwassing van zonden. Dat is op dat moment nog niet aan de orde voor de kleine. Waarom op de zaken vooruit lopen?

Ik pak het formulier erbij: 'Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.'

Ik heb er moeite mee dat er staat dat de doop de afwassing der zonden door Jezus Christus betuigt en verzegelt. Als het verzegeld is, dan staat het vast dat het is gebeurd/gaat gebeuren. Het klinkt oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet, maar heeft God Zijn belofte dan niet gehouden bij al die kinderen die zijn afgedwaald?
huisman

Bericht door huisman »

Mannetje schreef: Misschien moet je ook de grondslag nog eens lezen. Het is mij een raadsel waarom mensen zo makkelijk een grondslag accepteren die ze niet delen.

Het antwoord op dit raadsel is m.i. het volgende: Overdopers zijn tot een nieuw inzicht gekomen en hebben een ongelofelijke “drive” om hun nieuwe inzichten op te leggen aan die dwaze “kinderdopers” die nog nooit de Bijbel goed hebben gelezen.
Wat ze vaak verbergen is dat ze op talloze andere punten ook afstand hebben genomen van de gereformeerde leer.
Alle antwoorden die je dan ook geeft leggen ze naast zich neer en bestoken je met vele nieuwe vragen enz. enz. enz.
............en ophouden met de discussie daar houden ze niet van :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

4kinderen schreef:De kinderdoop is gebaseerd op het verbond met Abraham, wat God met Abraham sloot en niet met de gemeente. We mengen ons in een eeuwig verbond van God met Israel door dit verbond over te nemen in de christelijke gemeente. God sloot een verbond met Abraham door uit zijn lichaam dat volk geboren te doen worden, het lichamelijk zaad van Abraham wordt besneden. God vormt Zijn gemeente met geestelijke nakomelingen van Abraham, zij dragen dat teken en zegel van de Heilige Geest, nl de doop. Iemand die geen geestelijke nakomelingen van Abraham is, heeft niks te zoeken in de doop, daarvoor zijn geen Bijbelteksten voor de vinden, laten we dit dan ook niet doen.
Hier ga je m.i. fout. Het verbond van Abraham werd voortgezet in het verbond met Israël als volk (zie de eerste hoofdstukken van Exodus). De besnijdenis hoorde bij het wettische verbond met Israël, althans Paulus zegt in Gal. 5 dat wie zich wil laten besnijden gehouden is de wet te houden.
Dat verbond is vernieuwd, en dat is het nieuwe verbond. Ik heb je daarvoor al gewezen op het beeld van de olijfboom in Rom. 11. Daar heb je nooit op gereageerd. Dat beeld laat zien dat het om één heil en ten diepste dus ook één verbond gaat. In de Efezebrief lezen we dat de Joden al deel hadden aan het heil en dat de heidenen er toen nog buiten stonden, maar dat is nu veranderd. De heidenen mogen delen in het heil waar de Joden al eeuwen in hadden gedeeld.
Enz. enz. Er loopt één lijn van het Paradijs (vrouwenzaad) naar Abraham en Zijn zaad/Zaad en zo naar Christus en Zijn geestelijk zaad.
huisman

Bericht door huisman »

Junia schreef:Nee, dat ben ik niet met je eens, kinderen zijn heel belangrijk in mijn kerk en zeker voor de Heere. Maar dat zegt niet dat ze gedoopt moeten worden en het het symbool mogen dragen van de afwassing van zonden. Dat is op dat moment nog niet aan de orde voor de kleine. Waarom op de zaken vooruit lopen?

Ik pak het formulier erbij: 'Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.'

Ik heb er moeite mee dat er staat dat de doop de afwassing der zonden door Jezus Christus betuigt en verzegelt. Als het verzegeld is, dan staat het vast dat het is gebeurd/gaat gebeuren. Het klinkt oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet, maar heeft God Zijn belofte dan niet gehouden bij al die kinderen die zijn afgedwaald?
Antwoord op je laatste bezwaar is al eerder in deze discussie gegeven. (Hebr 3:19) Je kunt ook Johannes 15 lezen. Ingeënt in de ware Wijnstok maar geen vrucht dus in het vuur geworpen.
Jullie willen pas een belofte als hij vervuld is......tsja dan is het geen belofte meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio

Bericht door gallio »

huisman schreef:
Mannetje schreef: Misschien moet je ook de grondslag nog eens lezen. Het is mij een raadsel waarom mensen zo makkelijk een grondslag accepteren die ze niet delen.

Het antwoord op dit raadsel is m.i. het volgende: Overdopers zijn tot een nieuw inzicht gekomen en hebben een ongelofelijke “drive” om hun nieuwe inzichten op te leggen aan die dwaze “kinderdopers” die nog nooit de Bijbel goed hebben gelezen.
Wat ze vaak verbergen is dat ze op talloze andere punten ook afstand hebben genomen van de gereformeerde leer.
Alle antwoorden die je dan ook geeft leggen ze naast zich neer en bestoken je met vele nieuwe vragen enz. enz. enz.
............en ophouden met de discussie daar houden ze niet van :huhu
Dit komt bij mij nog al snerend over. Kan het niet iets vriendelijker ?

Even voor je informatie, er zijn wereldwijd ongeveer 100 miljoen baptisten. Daar bij vergeleken valt het nummer van 'overdopers' waar jij het over hebt in het niet. Ik zou het dus waarderen als je niet continu de uitdrukking 'overdopers' gebruikt want daar gaat deze discussie niet over.
Isala

Bericht door Isala »

gallio schreef:Dit komt bij mij nog al snerend over. Kan het niet iets vriendelijker ?
gallio schreef:ven voor je informatie, er zijn wereldwijd ongeveer 100 miljoen baptisten. Daar bij vergeleken valt het nummer van 'overdopers' waar jij het over hebt in het niet. Ik zou het dus waarderen als je niet continu de uitdrukking 'overdopers' gebruikt want daar gaat deze discussie niet over.
Dat zou ik ook erg waarderen Huisman. Het is niet de eerste keer dat je zo'n onvriendelijke reactie post.
Hora est!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Verder geloof ik niet dat dit een erg vruchtbare discussie wordt. De klassiek gereformeerde antwoorden schieten in jullie optiek te kort: hoe kundig ook door huisman e.d. verwoord. Je ziet het of je ziet het niet. Je valt ervoor of je valt er niet voor.
Het wordt lastig als je steeds vanuit een bepaald stramien antwoordt, zoals huisman doet. Dat kan heel kundig zijn, maar als je van een andere basis vertrekt als je gesprekspartner, heeft het weinig zin. Je moet eerst teruggaan naar het punt waar de meningen al uiteengaan.
Orfeo

Bericht door Orfeo »

4kinderen schreef:Door het verbond met Abraham toe te gaan passen op de gemeente, zij we bezig in de vervangingstheologie en gaan we een eeuwig verbond wat God ALLEEN met Abraham en zijn zaad sloot toepassen op onszelf.
Waarom sloot God niet alleen een verbond met Abraham maar ook met zijn nageslacht?
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gesloten