Kledingstijl leerlingen

merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Op de GKv school zijn de regels niet zo heel streng qua kleding. Afgelopen jaar werd alleen een mail verzonden naar de ouders dat hotpants en naveltruitjes toch echt niet konden. Korte broeken, lang(er )haar voor jongens zijn iig geen probleem. En hele korte sportbroekjes draagt geen enkele jongen op dit moment. Het zijn allemaal langere modellen.

Ik ben het met je eens dat je je moet conformeren aan de regels van de school. Deze regels zouden voor mij wel reden zijn om niet te kiezen voor een refo school. Mijn dochter loopt (bijna) altijd in een jurk of rok. Niet uit principe, maar zij vindt dit fijner zitten. Zij heeft ook wel eens een (korte) broek aan.
Mijn jongens hebben alle drie lang(er) haar en dragen van april tot oktober korte broeken en Birkenstocks. Het zou voor hen een straf zijn als zij continu in een lange broek moesten lopen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

merel schreef:Op de GKv school zijn de regels niet zo heel streng qua kleding. Afgelopen jaar werd alleen een mail verzonden naar de ouders dat hotpants en naveltruitjes toch echt niet konden. Korte broeken, lang(er )haar voor jongens zijn iig geen probleem. En hele korte sportbroekjes draagt geen enkele jongen op dit moment. Het zijn allemaal langere modellen.
Ik weet niet hoe het nu is, het was in de tijd dat mijn kinderen op school zaten. Gezien de ontwikkelingen in de GKv, zal het op de scholen wel hetzelfde gaan. :hum
Maar de ref. scholen hebben of hadden de naam. Er zijn echter ook andere scholen waar de regels behoorlijk streng zijn op bepaalde punten.
Maar de algemene trend lijkt te worden: regels? waarom?
Totdat jongens profvoetballer willen worden. Dan staan ze opeens tegenover een trainer die echt strenge regels stelt en bij overtreding volgt een forse strafmaatregel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
merel schreef:Dat niet alleen. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom een bermuda bij (tiener) jongens ongepast zou zijn. Principieel tegen een korte broek zijn heeft m.i. geen enkele bijbelse grondslag.
Tijdens een hittegolf mochten de jongens op de reformatorische middelbare school echt wel een korte broek aan. Maar het was niet de bedoeling dat ze in een kort sportbroekje kwamen, maar in een nette bermuda.
Dat werd toegestaan wegens de omstandigheden.
Maar dan heb je helaas altijd weer ouders die maling aan de regels hebben en daarom moet de direktie dan weer strengere regels stellen.
merel schreef:Mogen jongens trouwens ook lang(er) haar hebben op reformatorische scholen?
Zo lang je er geen knotje van kunt maken, wel.
Overigens waren de regels op de GKv school ook streng, zo niet strenger op bepaalde punten.

Als je moeite hebt met regels, moet je je kind niet naar een reformatorische sturen. Heel simpel. Maar er zijn ouders die tweeslachtig zijn. Ze willen wel graag de strenge regels voor hun kind, maar tegelijk mag dat kind bepaalde regels w.b. kleding aan hun laars lappen.

Gisteren schoof er een meisje naast ons in de bank, in een jeans met kapotte knieën. Ik zou me als moeder schamen.
Maar er zal wel geredeneerd worden dat moeder blij is dat ze tenminste nog naar de kerk gaat.
Jij kan je als moeder schamen maar dat heeft totaal geen zin want je hebt daar als moeder geen grip op ook.
Als het een meerderjarige is heeft het helemaal geen nut.
Ik werd ook eens aangesproken op het feit dat een dochter (20jaar) van mij te korte mouwen aan had in de kerk.
Denk je dat mijn dochter zou luisteren als ik daar wat van zou zeggen?
Op een gegeven moment moet je dat echt loslaten en ze zelf die verantwoording laten nemen.
Dat heb ik ook tegen de persoon die commentaar had gezegd.
Ik kan er persoonlijk niets aan doen, als het je ergert of je kan haar duidelijk maken waarom die te korte mouwen niet kunnen moet je haar daar zelf op aanspreken.
Overigens: 2 dagen later fietste hij met zijn vrouw voorbij in korte broek en beiden een hemdje (zonder mouwen) aanAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Dat ben ik met je eens Orchidee. Op een gegeven moment houd de opvoeding op en is het eigen verantwoordelijk.

Waarschijnlijk zag jouw dochter er in de kerk beduidend netter uit dat de man met zijn vrouw een paar dagen later op de fiets. Brrr, mensen op middelbare leeftijd met een hemdje aan zijn meestal geen plezier voor het oog.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Totdat jongens profvoetballer willen worden. Dan staan ze opeens tegenover een trainer die echt strenge regels stelt en bij overtreding volgt een forse strafmaatregel.
Dat is wel een interessante ja. Mijn jongens hebben allebei judo en kickboksen gedaan. Nou, die trainers waren bijzonder duidelijk en streng, maar nooit werd een regel in twijfel getrokken.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd vond ik dat een kul argument. De regels op de sport zijn voor het op peil brengen van het nivo van de sport. Ook de wedstrijdkleding kan onderbouwd worden met het punt dat er duidelijkheid moet zijn op het veld.
Het niet toestaan van een korte broek bij jongens op een school heeft geen enkel doel en kan op geen enkele wijze onderbouwd worden. Wij vinden het niet netjes is m.i. onvoldoende als meisjes wel met ontblote benen mogen lopen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Jij kan je als moeder schamen maar dat heeft totaal geen zin want je hebt daar als moeder geen grip op ook.
Als het een meerderjarige is heeft het helemaal geen nut.
Het meisje is 15 weet ik.
Ik weet niet of moeder er grip op heeft. Ik zei dat ik me als moeder zou schamen. Ik zou dat zeggen als iemand er een opmerking over maakt.
Orchidee schreef:Overigens: 2 dagen later fietste hij met zijn vrouw voorbij in korte broek en beiden een hemdje (zonder mouwen) aan
Maar dat was niet in de kerk dus. ;)
Orchidee schreef:Denk je dat mijn dochter zou luisteren als ik daar wat van zou zeggen?
Op een gegeven moment moet je dat echt loslaten en ze zelf die verantwoording laten nemen.
Het ligt eraan hoe dwars dochter is. En de leeftijd inderdaad.
Voor een groot deel geef je hen wel iets mee.
Het begint met voorleven en in hoeverre ze dit zelf ook belangrijk vinden, moet je dan afwachten.
merel schreef:Brrr, mensen op middelbare leeftijd met een hemdje aan zijn meestal geen plezier voor het oog.
En in een korte broek :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door cornelis mussche »

Alles is aan erosie onderhevig. Bij een geachte medeforumster dient een diaken met een knotje. En een zwart pak, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:Alles is aan erosie onderhevig. Bij een geachte medeforumster dient een diaken met een knotje. En een zwart pak, dat dan weer wel.
Hè? Een vrouwelijke? Of een man met knotje
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door cornelis mussche »

nee, een man met een knotje, netjes bij elkaar gehouden door een elastiekje.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

cornelis mussche schreef:nee, een man met een knotje, netjes bij elkaar gehouden door een elastiekje.
Oh... dat is best apart.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Nee hoor, ontzettend hip, helemaal in combi met baard ;)

https://hairstylecamp.com/hipster-beard/9/
Laatst gewijzigd door merel op 09 sep 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

merel schreef:Nee hoor, ontzettend hip, helemaal in combi met baard ;)
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Zita »

https://www.volkskrant.nl/mensen/een-ge ... ~b4adb763/
Volkskrantartikel: drie moderne gereformeerde vrouwen over gepaste kleding.
Helaas kon de journalist blijkbaar geen refo's vinden die zich wel typisch refo kleden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Zita schreef:https://www.volkskrant.nl/mensen/een-ge ... ~b4adb763/
Volkskrantartikel: drie moderne gereformeerde vrouwen over gepaste kleding.
Helaas kon de journalist blijkbaar geen refo's vinden die zich wel typisch refo kleden.
Ha ha, zo is dit artikel dus ook eigenlijk eenzijdig.
Eén van de vrouwen was trouwens ex-refo - althans, voorlopig.
Maar zijn er nog winkels die uitsluitend refo-kleding verkopen dan?
Want bij Put en Simons is het de laatste jaren ook nogal verwaterd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie