Beroepingswerk discussie

ejvl

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Ik heb nog niemand in dit topic gezien die zegt dat er leven of dat er rust is voor de kennis van Christus, dus dat lijkt me duidelijk?
Jawel, ik. Rust niet, maar leven wel. Met verschillende Bijbelse voorbeelden.
Excuses, ik bedoelde inderdaad alleen rust.
Leven inderdaad wel vanuit God gezien.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:En wederom legt niemand uit wat 'kennis van Christus' is. Het blijft een term, ook in de preken. Daarom is de verwarring, onkunde, onzekerheid en twijfelmoedigheid overal zo groot. Er is nergens vastigheid.
Termen uitleggen is - ik ben het met je eens - ontzettend belangrijk in de prediking. Dat hoort wat mij betreft ook bij het "oude en nieuwe dingen voortbrengen", ofwel ook met nieuwe / andere bewoordingen iets omschrijven. Wel Bijbels blijven!

Ik kan het toch niet laten om de ontroerende teksten uit Joh. 9 nog eens aan te halen:
35. Jezus hoorde, dat zij hem (= de blindgeborene) uitgeworpen hadden, en hem vindende zeide Hij tot hem: Gelooft gij in de Zone Gods?
36. Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
37. En Jezus zeide tot hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
38. En hij zeide: Ik geloof, Heere. En hij aanbad Hem.
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:En wederom legt niemand uit wat 'kennis van Christus' is. Het blijft een term, ook in de preken. Daarom is de verwarring, onkunde, onzekerheid en twijfelmoedigheid overal zo groot. Er is nergens vastigheid.
Termen uitleggen is - ik ben het met je eens - ontzettend belangrijk in de prediking. Dat hoort wat mij betreft ook bij het "oude en nieuwe dingen voortbrengen", ofwel ook met nieuwe / andere bewoordingen iets omschrijven. Wel Bijbels blijven!

Ik kan het toch niet laten om de ontroerende teksten uit Joh. 9 nog eens aan te halen:
...
37. En Jezus zeide tot hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
38. En hij zeide: Ik geloof, Heere. En hij aanbad Hem.
Precies. Maar zó dat gaat nu niet meer. Dat was maar drie jaar.

De apostelen zeggen het vaak: wij hebben Hem gezien, getast, maar u, gelovigen van Pinksteren, u moet geloven en zult Hem later zien. Als we dat nu eens gingen leren: niet zien, toch geloven! En uitzien naar de wederkomst. Dan zullen we Hem zien!
Want het zgn 'zien' van het geloof is voor iedereen anders en levert altijd twijfel op. Is het wel echt? Er is nl geen zien bij geloven. Want het geloof is een bewijs van zaken die men niet ziet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zou het niet nuttig zijn om Kort Begrip (de korte lessen) hier stuk voor stuk te behandelen?
Dat geeft structuur en leiding.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:Zou het niet nuttig zijn om Kort Begrip (de korte lessen) hier stuk voor stuk te behandelen?
Wat let je?

Maar, doe het aub in haar eigen onderwerp, daar dit onderwerp al lang :offtopic is... Het gaat allang niet meer over 'Discussie Beroepingswerk'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:Zou het niet nuttig zijn om Kort Begrip (de korte lessen) hier stuk voor stuk te behandelen?
Wat let je?

Maar, doe het aub in haar eigen onderwerp, daar dit onderwerp al lang :offtopic is... Het gaat allang niet meer over 'Discussie Beroepingswerk'.
Het is al vele pagina's offtopic.
Dan is het vanzelf beter een nieuw topic te openen of deze van een andere titel te voorzien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als je dat wilt, Dia, maak je maar een nieuw topic aan.
Ik zal eens kijken of dit topic te splitsen valt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Als je dat wilt, Dia, maak je maar een nieuw topic aan.
Ik zal eens kijken of dit topic te splitsen valt.
Ik zou het wel serieus willen, maar onder mijn leiding zou dat niet gaan.
Zoveel zelfkennis heb ik denk ik ook nog wel.
Hier zou een goede coördinator bij moeten zijn, lijkt me.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het zal niets oplossen.
Als ik je een goede raad mag geven: houd je maar aan wat ds. Kersten beschrijft in zijn verklaring van Zondag 23. En laat de vraag of wat daarvóór is, nu ook leven is of niet, maar rusten, en bouw jezelf ook niet heimelijk op, als de zaak nog onbeslist is.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mwah, we horen toch al iedere week de HC bepreken?

Liever zou ik dan eens een ander belijdenis-geschrift willen doornemen, niet van de 3FvE.
De Westminster ofzo, of die van Luther (dan hebben we de biecht ook weer terug :slurp )
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon

Bericht door Simon »

jakobmarin schreef:

Liever zou ik dan eens een ander belijdenis-geschrift willen doornemen, niet van de 3FvE.
De Westminster ofzo, of die van Luther (dan hebben we de biecht ook weer terug :slurp )
En de biecht heeft volgens mij een bijbelse grondslag, want de gelovige moet zijn zonden belijden.Aan de gemeente.Toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Simon schreef:
jakobmarin schreef:

En de biecht heeft volgens mij een bijbelse grondslag, want de gelovige moet zijn zonden belijden.Aan de gemeente.Toch?
Als ik tegen jou gezondigd heb, moet ik mijn zonde tegen jou belijden. Maar ik hoef niet al mijn zonden (als dat al zou kunnen) tegen jou te belijden, of tegen de gemeente. Dus in die zin geloof ik niet dat het bijbels is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Het ambt der sleutelen en de biecht

Wat is het ambt der sleutelen? Antwoord:
Het ambt der sleutelen is de bijzondere macht, die Christus aan zijn kerk
op aarde heeft gegeven, om de boetvaardigen de zonde te vergeven, doch de
onboetvaardigen de zonde te behouden, zolang zij geen boete doen.

Waar staat dat geschreven? Antwoord:
In Matteüs hoofdstuk zestien [:19] zegt Christus tot Petrus:
Ik zal u de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat u op aarde binden zult,
zal gebonden zijn in de hemelen, en wat u op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in
de hemelen.

En in Johannes hoofdstuk twintig [:22] spreekt Christus:
Ontvangt de Heilige Geest. Wie u hun zonden kwijtscheldt die zijn ze kwijtgescholden; wie
u ze toerekent, die zijn ze toegerekend.

Wat is de biecht? Antwoord:
De biecht omvat twee dingen: ten eerste dat men de zonden belijdt, ten tweede
dat men de vergeving van hem, aan wie men de zonde belijdt, ontvangt als
van God zelf, en er volstrekt niet aan twijfelt, maar vast gelooft dat de zonden
daardoor bij God in de hemel vergeven zijn.

Welke zonden moet men belijden? Antwoord:

Voor God moeten wij belijden dat wij schuldig zijn aan alle zonden, ook aan
die, waarvan we ons niet bewust zijn, zoals wij in het Onze Vader doen; maar
voor degene die onze biecht aanhoort, moeten wij alleen die zonden belijden
die wij beseffen en die ons geweten kwellen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
Het zal niets oplossen.
Als ik je een goede raad mag geven: houd je maar aan wat ds. Kersten beschrijft in zijn verklaring van Zondag 23. En laat de vraag of wat daarvóór is, nu ook leven is of niet, maar rusten, en bouw jezelf ook niet heimelijk op, als de zaak nog onbeslist is.
Er is hier nogal wat verwarring wat de oude lijn van de GG is. Dan zouden juist de Korte lessen over Kort Begrip duidelijkeid kunnen verschaffen. En neem dan ook het Voorwoord van de eerste druk uit 1940 mee, dan kan er veel duidelijk worden. Vooral ook voor de jongere generatie niet altijd de oude begrippen begrijpt. Er kan besproken worden wat een begrip dat in oudere preken veelvuldig voorkomt nu betekent of inhoudt.

En verder lijkt het me ook eigenlijk niet goed om midden in de verklaring van de HC er zomaar Zondag 23 uit te lichten. Het lijkt me dan beter om alles, de hele opbouw en verklaring van de catechismus chronologisch eens te onderzoeken.

Omdat de HC vrij uitgebreid is, zou daarom Kort Begrip mijns inziens een stuk makkeijker zijn om hier te bespreken. Bovendien is het geschreven door een predikant die (naar ik aan mag nemen) door de volle breedte van de GG wordt geaccepteerd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:En verder lijkt het me ook eigenlijk niet goed om midden in de verklaring van de HC er zomaar Zondag 23 uit te lichten. Het lijkt me dan beter om alles, de hele opbouw en verklaring van de catechismus chronologisch eens te onderzoeken.
Dat lijkt mij niet. Want dan men zich achter de veelheid van woorden en beschouwingen verbergen. Terwijl het uiteindelijk om dat ene gaat... precies, wat ds. Kersten beschrijft in zijn preek over Zondag 23.
Gesloten