Gelezen, gedacht, gehoord...

Mannetje

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Een aardig columnpje van ds. Belder:

https://www.rd.nl/opinie/column-doe-het ... -1.1556861
Moj je d’r nog wâ veur hebben, vroeg de bewaarder van de schatkist na dominees belangwekkende verhandeling op de jaarvergadering van de gezamenlijke verenigingen te A. Wellicht een stil beroep op diens bescheidenheid. Spreker was bovendien zojuist nog van leer getrokken tegen de demon der hebzucht. Quasi nonchalant antwoordde hij: „Het uurloon van de loodgieter en laat de voorrijkosten maar zitten.” Het geval wilde dat de penningmeester dit ambacht uitoefende.

(…)
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met hem eens. Maar ik snap niet dat ze niet vooraf een e-mailbericht sturen met vermelding van de onkosten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is een anekdote uit de tijd van de postduiven, lijkt me.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Het is een anekdote uit de tijd van de postduiven, lijkt me.
Ja, dat kan zijn maar het werkt nog steeds zo. Vaak is het een boeketje bloemen of een boekenbon van €15,-- . Gelukkig zijn er ook gemeenten en kerken waar het wel netjes gebeurt zo weet ik uit betrouwbare bron.
ejvl

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Wij weten helemaal niet wie er verloren gaan.

Maar los daarvan is de prediking duidelijk, en hoe alle stadia heten is voor de praktijk van het geloofsleven niet zo van belang. Al is het ook goed om alle gelovigen, ook de kleinen in de genade, mee te nemen.
Zeker wel. Natuurlijk niet per persoon persoonlijk maar wel in algemene zin.
Tenzij men wedergeboren is... , vervloekt is een ieder... En meer van deze teksten. (vrij weergegeven)
Dodo

Bericht door Dodo »

Wij hebben een keer een spreker voor de vrouwenkring gevraagd, en die liet het aan onze bescheidenheid over wat we wilden betalen. Wij noemden een prijs, en kregen toen terug dat ze minstens het dubbele verwachtte, plus reiskosten.
Het is soms nog niet zo makkelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Nou dat is toch vrij simpel. Minder dan 200 euro is onfatsoenlijk.
DDD

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
DDD schreef:Wij weten helemaal niet wie er verloren gaan.

Maar los daarvan is de prediking duidelijk, en hoe alle stadia heten is voor de praktijk van het geloofsleven niet zo van belang. Al is het ook goed om alle gelovigen, ook de kleinen in de genade, mee te nemen.
Zeker wel. Natuurlijk niet per persoon persoonlijk maar wel in algemene zin.
Tenzij men wedergeboren is... , vervloekt is een ieder... En meer van deze teksten. (vrij weergegeven)
Als ik schrijf 'wie' dan gaat het uiteraard om bepaalde personen. Dat betekent het woord toch gewoon? En daar reageerde ik op.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik bedoelde het als volgt.
Wie gaan er verloren? Iedereen die niet is wedergeboren, Christus niet kent.

In die zin weten we wel "wie" er verloren gaan, de "wie" slaat dan op de ongelovigen.
DDD

Bericht door DDD »

ejvl schreef:Ik bedoelde het als volgt.

In die zin weten we wel "wie" er verloren gaan, de "wie" slaat dan op de ongelovigen.
Maar daar ging het gesprek niet over en ik snap dus niet zo goed wat dat dan ter zake doet.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
ejvl schreef:Ik bedoelde het als volgt.

Maar daar ging het gesprek niet over en ik snap dus niet zo goed wat dat dan ter zake doet.
Ik dacht dat je op mijn post reageerde can in de praktijk, maar blijkbaar een misverstand.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Een aardig columnpje van ds. Belder:

https://www.rd.nl/opinie/column-doe-het ... -1.1556861
Moj je d’r nog wâ veur hebben, vroeg de bewaarder van de schatkist na dominees belangwekkende verhandeling op de jaarvergadering van de gezamenlijke verenigingen te A. Wellicht een stil beroep op diens bescheidenheid. Spreker was bovendien zojuist nog van leer getrokken tegen de demon der hebzucht. Quasi nonchalant antwoordde hij: „Het uurloon van de loodgieter en laat de voorrijkosten maar zitten.” Het geval wilde dat de penningmeester dit ambacht uitoefende.

(…)
DDD schreef:Nou dat is toch vrij simpel. Minder dan 200 euro is onfatsoenlijk.
Leuke column. Er is veel onwetendheid bij degenen die sprekers uitnodigen. In verschillende samenstellingen van commissies en verenigingen heb ik al discussies meegemaakt, men wist echt niet wat gebruikelijk was.. Incidenteel nodigt men een spreker uit en heeft geen benul van kosten. En soms is het ook verwarrend, want vanuit stichtingen etc, wil men er juist ook niets voor hebben. Dan geef je uit goed fatsoen toch maar een bloemetje en boekenbon.
Het zou goed zijn als er ergens richtlijnen zouden zijn.

Als € 200,- de standaard zou moeten zijn, ook voor elke vrouwenvereniging of seniorenclub, voor een lezing van drie kwartier, dan zou dat ook weer niet uitkomen. Een gemeenteavond is weer heel anders uiteraard.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vind ik helemaal afhankelijk of het aan een functie gerelateerd is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
Vind ik helemaal afhankelijk of het aan een functie gerelateerd is.
Neem de standaard vergoeding voor een preekbeurt in de PKN als uitgangspunt: € 127. Da's zeker niet teveel, ook niet voor een lezing op een verenigingsavond....
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

Ik vind het wel lastig ook al ben ik geen predikant.
Heb nu een paar keer Amish presentaties gegeven, de 'opbrengst' gaat naar een goed doel.
Maar hebben verenigingen of dagbestedingen voor ouderen een potje waar ze dit uit halen en hoe groot is het potje?
De eerste paar keer ging het via een veilingactie, dan schrijven mensen in die een bepaald bedrag PP betalen. Daarna een keer voor een workshop op een school kreeg ik reiskosten en bos bloemen. Vorige week elders (samen met een vriendin) kregen we reiskosten en €35 voor onze kerk. (we hadden het bedrag vrijgelaten) Nu hebben we twee aanvragen lopen van vrouwenverenigingen. Hoe groot is hun potje? Geen idee... Ik merkte aan de telefoon dat het nog niet zo makkelijk is om zakelijk te zijn, terwijl ik niet eens voor mezelf iets vraag.
Wat is een reëel bedrag? Kunnen we beter geld vragen per persoon aanwezig? Bij de presentatie hoort ook tractatie van een paar Amishbaksels.
Plaats reactie