Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
-
- Verbannen
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik heb het aangepast hoor.
En zeker, de laatste leesdienst dateert van zondagmorgen 23 juni.
En zeker, de laatste leesdienst dateert van zondagmorgen 23 juni.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 sep 2019, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wil je ook een nominatie voor dit topic?Mannetje schreef:[…] archaïsch geneuzel, […]

De Zeeuwse Jan krijgt het nog druk met de wedstrijd.
De pluralis majestatis maakt het archaïsche tintje compleet.Jantje schreef:Hoewel het zeker niet onze gewoonte is, om rechtstreeks een link te leggen naar onze woonplaats, […]

Dit account wordt niet meer gebruikt.
-
- Verbannen
Afgelopen zondag twee diensten in onze gemeente.
Morgendienst - Leesdienst
In de ochtenddienst werd een preek gelezen van Ds. J.W. Kersten.
Deze preek had als thema: 'De Wijnstok en de ranken', naar aanleiding van Johannes 15:1+2:
Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman. Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
De volgende psalmen werden gezongen: Psalm 126:3, Psalm 119:86, Psalm 92:3,4+7, Psalm 58:8 en Psalm 119:37.
Er werd gelezen uit Johannes 15:1-17.
Het was een mooie preek, waar veel lessen uitgehaald konden worden.
Daarnaast was het een vertroostende en liefdevolle boodschap.
Middagdienst - Ds. A. Verschuure
In de middagdienst stond Zondag 34 van de Heidelbergse Catechismus centraal, de vragen 92, 93, 94 en 95 over de Wet des Heeren en het eerste gebod: "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben."
De preek was onderverdeeld in de volgende drie punten: 1. De verdeling van de wet & 2. Het begin van de wet.
De volgende psalmen werden deze dienst gezongen: Psalm 84:3, Psalm 51:9, Psalm 135:9,10&12, Psalm 6:2 en Psalm 108:1.
Er werd gelezen uit Daniel 3: 8-30.
Morgendienst - Leesdienst
In de ochtenddienst werd een preek gelezen van Ds. J.W. Kersten.
Deze preek had als thema: 'De Wijnstok en de ranken', naar aanleiding van Johannes 15:1+2:
Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman. Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
De volgende psalmen werden gezongen: Psalm 126:3, Psalm 119:86, Psalm 92:3,4+7, Psalm 58:8 en Psalm 119:37.
Er werd gelezen uit Johannes 15:1-17.
Het was een mooie preek, waar veel lessen uitgehaald konden worden.
Daarnaast was het een vertroostende en liefdevolle boodschap.
Middagdienst - Ds. A. Verschuure
In de middagdienst stond Zondag 34 van de Heidelbergse Catechismus centraal, de vragen 92, 93, 94 en 95 over de Wet des Heeren en het eerste gebod: "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben."
De preek was onderverdeeld in de volgende drie punten: 1. De verdeling van de wet & 2. Het begin van de wet.
De volgende psalmen werden deze dienst gezongen: Psalm 84:3, Psalm 51:9, Psalm 135:9,10&12, Psalm 6:2 en Psalm 108:1.
Er werd gelezen uit Daniel 3: 8-30.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Dit weekend werdt het winterwerk geopend.
In de morgendiensten werdt daar ook bij stilgestaan.
In deze beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor.
Het door de HGJB aangereikte thema voor dit winterseizoen is: Kom doe mee
n.a.v. Nehemia 2: 11 t/m 20 Ik kwam aan in Jeruzalem en was daar drie dagen. Toen stond ik 's nachts op, ik en enkele mannen met mij. Ik vertelde geen mens wat mijn God in mijn hart gegeven had om voor Jeruzalem te doen. Er was geen dier bij mij, dan het dier waarop ik reed. Ik ging 's nachts door de Dalpoort de stad uit, voorbij de Drakenbron, naar de Mestpoort, en inspecteerde de muren van Jeruzalem, waarin bressen waren geslagen en waarvan de poorten door vuur waren verteerd. Ik ging verder naar de Bronpoort en naar de vijver van de koning. Er was echter geen ruimte om verder te gaan voor het dier waarop ik zat. Toen klom ik in de nacht omhoog langs de beek, terwijl ik de muur inspecteerde, en ging weer terug. Ik kwam door de Dalpoort binnen en ging terug. En de machthebbers wisten niet waar ik heen gegaan was en wat ik aan het doen was, want ik had tot nog toe de Joden, de priesters, de edelen, de machthebbers en de anderen die het werk deden, niets verteld. Toen zei ik tegen hen: U ziet de ellende waarin wij verkeren, dat Jeruzalem verwoest ligt, en zijn poorten met vuur verbrand zijn. Kom, laten we de muur van Jeruzalem opbouwen, zodat wij niet langer een voorwerp van smaad zijn. En ik vertelde hun over de hand van mijn God, die goed over mij geweest was, alsook de woorden van de koning die hij tot mij gesproken had. Toen zeiden zij: Laten wij opstaan en gaan bouwen! En ze grepen moed. Maar Sanballat, de Horoniet, en Tobia, de Ammonitische dienaar, en Gesem, de Arabier, hoorden dit, en bespotten en verachtten ons. Zij zeiden: Wat is dit voor iets wat u doet? Wilt u tegen de koning in opstand komen? Toen gaf ik hun antwoord en zei tegen hen: De God van de hemel, Hij zal ons doen slagen en wij, Zijn dienaren, zullen opstaan en gaan bouwen. Maar u hebt geen deel, geen recht, en geen herinnering in Jeruzalem.
Schriftlezingen: Nehemia 1: 5 t/m 11 en Nehemia 2: 11 t/m 20
Zingen:
Een wijs man bouwde zijn huis op de rots
Wees mijn verlangen
WK 230: 1, 2 en 5 ( De ware kerk des Heren)
Ps 147: 1 en 6
Ps 79: 4 en 7
Ps 102: 7, 10 en 16
Ps 127: 1 en 2
WK 7: 1, 2, 3 en 4 (Het zal ons waarlijk wel gelukken)
In de ochtenddiensten werd de wetslezing en de schriftlezing gedaan door jongeren. En bij de collectes werden diakenen en kerkrentmeester de hele zondag geholpen door kinderen van de gemeente. Dit allemaal ivm startzondag.
In de middag en avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij behandelde Zondag 47 van de H. Catechismus over U Naam worde geheiligd
Thema: Onze Vader en Zijn heerlijke Naam
1. Die Naam door ons geheiligd
2. Die Naam om ons geheiligd
Schriftlezingen: Jesaja 6: 1 t/m 7 en 1 Petrus 1: 13 t/m 25
Zingen:
Ps 111: 4
Ps 122: 1 en 3
Ps 93: 1 en 4
Ps 111: 1, 2, 3 en 6
Ps 57: 5 en 6
Ps 96: 5 en 9
In de morgendiensten werdt daar ook bij stilgestaan.
In deze beide morgendiensten(9.00 en 11.00) ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor.
Het door de HGJB aangereikte thema voor dit winterseizoen is: Kom doe mee
n.a.v. Nehemia 2: 11 t/m 20 Ik kwam aan in Jeruzalem en was daar drie dagen. Toen stond ik 's nachts op, ik en enkele mannen met mij. Ik vertelde geen mens wat mijn God in mijn hart gegeven had om voor Jeruzalem te doen. Er was geen dier bij mij, dan het dier waarop ik reed. Ik ging 's nachts door de Dalpoort de stad uit, voorbij de Drakenbron, naar de Mestpoort, en inspecteerde de muren van Jeruzalem, waarin bressen waren geslagen en waarvan de poorten door vuur waren verteerd. Ik ging verder naar de Bronpoort en naar de vijver van de koning. Er was echter geen ruimte om verder te gaan voor het dier waarop ik zat. Toen klom ik in de nacht omhoog langs de beek, terwijl ik de muur inspecteerde, en ging weer terug. Ik kwam door de Dalpoort binnen en ging terug. En de machthebbers wisten niet waar ik heen gegaan was en wat ik aan het doen was, want ik had tot nog toe de Joden, de priesters, de edelen, de machthebbers en de anderen die het werk deden, niets verteld. Toen zei ik tegen hen: U ziet de ellende waarin wij verkeren, dat Jeruzalem verwoest ligt, en zijn poorten met vuur verbrand zijn. Kom, laten we de muur van Jeruzalem opbouwen, zodat wij niet langer een voorwerp van smaad zijn. En ik vertelde hun over de hand van mijn God, die goed over mij geweest was, alsook de woorden van de koning die hij tot mij gesproken had. Toen zeiden zij: Laten wij opstaan en gaan bouwen! En ze grepen moed. Maar Sanballat, de Horoniet, en Tobia, de Ammonitische dienaar, en Gesem, de Arabier, hoorden dit, en bespotten en verachtten ons. Zij zeiden: Wat is dit voor iets wat u doet? Wilt u tegen de koning in opstand komen? Toen gaf ik hun antwoord en zei tegen hen: De God van de hemel, Hij zal ons doen slagen en wij, Zijn dienaren, zullen opstaan en gaan bouwen. Maar u hebt geen deel, geen recht, en geen herinnering in Jeruzalem.
Schriftlezingen: Nehemia 1: 5 t/m 11 en Nehemia 2: 11 t/m 20
Zingen:
Een wijs man bouwde zijn huis op de rots
Wees mijn verlangen
WK 230: 1, 2 en 5 ( De ware kerk des Heren)
Ps 147: 1 en 6
Ps 79: 4 en 7
Ps 102: 7, 10 en 16
Ps 127: 1 en 2
WK 7: 1, 2, 3 en 4 (Het zal ons waarlijk wel gelukken)
In de ochtenddiensten werd de wetslezing en de schriftlezing gedaan door jongeren. En bij de collectes werden diakenen en kerkrentmeester de hele zondag geholpen door kinderen van de gemeente. Dit allemaal ivm startzondag.
In de middag en avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij behandelde Zondag 47 van de H. Catechismus over U Naam worde geheiligd
Thema: Onze Vader en Zijn heerlijke Naam
1. Die Naam door ons geheiligd
2. Die Naam om ons geheiligd
Schriftlezingen: Jesaja 6: 1 t/m 7 en 1 Petrus 1: 13 t/m 25
Zingen:
Ps 111: 4
Ps 122: 1 en 3
Ps 93: 1 en 4
Ps 111: 1, 2, 3 en 6
Ps 57: 5 en 6
Ps 96: 5 en 9
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Vanavond trouwdienst in Hervormd Harskamp, van een medewaker uit onze groep.
Ds J. A. Kloosterman preekte over Spreuken 14:26
"In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen, en Hij zal Zijn kinderen een Toevlucht wezen."
Het geheim van een gelukkig huwelijk
1.Vertrouwen
2.Toevlucht
Mooie preek. En opvallend goed gevulde kerk!
"In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen, en Hij zal Zijn kinderen een Toevlucht wezen."
1.Vertrouwen
2.Toevlucht
zal wel hersteld hervormd Harskamp wezen....helma schreef:Vanavond trouwdienst in Hervormd Harskamp, van een medewaker uit onze groep.
1.Vertrouwen
2.Toevlucht
Een vraagje tussendoor.
Wordt er op zondag, naast de eigen diensten wel eens via internet een preek beluisterd?
Ik luister nu, vanaf dat ds. G. Hoogerland in Rotterdam-IJsselmonde staat in de middag elke week mee met de Catechismuspreek. De tijd van de dienst komt mooi uit: Tussen de middag- en avonddienst.
Misschien dat sommigen zeggen dat je dan veel te verwerken hebt? Kan zijn, maar ik luister toch graag, en de Catechismuspreken zijn leerrijk.
Hij loopt met de Catechismus iets voor bij onze dominee, maar het is mooi als je over een bepaalde zondagsafdeling twee preken kunt horen. De preken vullen elkaar vaak aan, en de ene legt de nadruk weer op een ander aspect, ik kan dit niet als verkeerd zien.
Maar ik zal niet een dienst van eigen gemeente overslaan ten gunste van een andere dienst.
Wordt er op zondag, naast de eigen diensten wel eens via internet een preek beluisterd?
Ik luister nu, vanaf dat ds. G. Hoogerland in Rotterdam-IJsselmonde staat in de middag elke week mee met de Catechismuspreek. De tijd van de dienst komt mooi uit: Tussen de middag- en avonddienst.
Misschien dat sommigen zeggen dat je dan veel te verwerken hebt? Kan zijn, maar ik luister toch graag, en de Catechismuspreken zijn leerrijk.
Hij loopt met de Catechismus iets voor bij onze dominee, maar het is mooi als je over een bepaalde zondagsafdeling twee preken kunt horen. De preken vullen elkaar vaak aan, en de ene legt de nadruk weer op een ander aspect, ik kan dit niet als verkeerd zien.
Maar ik zal niet een dienst van eigen gemeente overslaan ten gunste van een andere dienst.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nee, was toch echt in de Hervormde kerk.HHKtE schreef:zal wel hersteld hervormd Harskamp wezen....helma schreef:Vanavond trouwdienst in Hervormd Harskamp, van een medewaker uit onze groep.
1.Vertrouwen
2.Toevlucht
-
Zit jouw hoofd na al die preken niet erg vol ?-DIA- schreef:Een vraagje tussendoor.
Het is ook goed om na al die stof een toepassing maken in je hart
Niet dat het met zoveel preken niet kan maar het vermoeilijkt het wel
Niet op zondag (een enkele keer daargelaten). Dat komt omdat we een gezin hebben. Op maandag luister ik vaak naar uitleg van John Mc Arthur. Dan zoek ik de tekst waar de dominee over gepreekt heeft en beluister de uitleg van John Mc Arthur.-DIA- schreef:Een vraagje tussendoor.
Ik geloof niet dat ik er last van heb. Het zou anders zijn als je naar predikanten van verschillende signatuur luisterde, dat kan wel verwarring geven.Geytenbeekje schreef:Zit jouw hoofd na al die preken niet erg vol ?-DIA- schreef:Een vraagje tussendoor.
Het is ook goed om na al die stof een toepassing maken in je hart
Niet dat het met zoveel preken niet kan maar het vermoeilijkt het wel
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik luister ook regelmatig naar zijn preken! Ook een beetje om Engels luisteren te oefenen. Ik kan hem nu redelijk goed volgen.Arja schreef:Niet op zondag (een enkele keer daargelaten). Dat komt omdat we een gezin hebben. Op maandag luister ik vaak naar uitleg van John Mc Arthur. Dan zoek ik de tekst waar de dominee over gepreekt heeft en beluister de uitleg van John Mc Arthur.-DIA- schreef:Een vraagje tussendoor.
-
- Verbannen
Zeker. Ik luister op zondagavond vaak naar ds. De Kok, behalve als er hier diensten zijn die om 17.00 uur of 18.30 uur beginnen.-DIA- schreef:Ik geloof niet dat ik er last van heb. Het zou anders zijn als je naar predikanten van verschillende signatuur luisterde, dat kan wel verwarring geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ja, ik nu ook. Al praat hij snel. Maar daarnaast herhaalt hij veel wat hij zegt in iets andere woorden wat helpend is.Hendrien schreef:Ik luister ook regelmatig naar zijn preken! Ook een beetje om Engels luisteren te oefenen. Ik kan hem nu redelijk goed volgen.Arja schreef:Niet op zondag (een enkele keer daargelaten). Dat komt omdat we een gezin hebben. Op maandag luister ik vaak naar uitleg van John Mc Arthur. Dan zoek ik de tekst waar de dominee over gepreekt heeft en beluister de uitleg van John Mc Arthur.-DIA- schreef:Een vraagje tussendoor.