Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Geplaatst: 25 mar 2019, 18:15
Wel een hele lelijke kansel in zo’n mooie kerk.
Confronterend. Hoewel ik bijna niet op Twitter en Facebook zit geld het misschien ook wel voor refoforum.John Piper schreef: Een van de geweldige fucties van Twitter en Facebook is dat het op de laatste dag bewijst dat biddeloosheid geen gebrek aan tijd was.
Wat zou Calvijn bedoelen met de volgende woorden?Bruna schreef:De rechtvaardigmaking geschiedt buiten de mens in Gods vierschaar, Micha 2 : 18 en 19, nadat de Heere op hem zag als hij dood was. De heiligmaking geschiedt binnen de mens, als God het stenen hart wegneemt en hem een vlezen hart geeft, Ez. 36:20,26.
De rechtvaardigmaking is de vrijsprekende genade Gods, Rom 8:33, de heiligmaking is daarvan het zeker gevolg en het zeker bewijs, volgens 1 Kor. 1:30 en Rom. 8:30.
...
Is het nuttig om dat onderscheid in het stuk van de rechtvaardigmaking te kennen?
Och ja, dat leert de ondervinding, dat zoveel wedergeboren zielen eerst jarenlang om genade en om gerechtvaardigd te worden bidden en zuchten, en dat zij lang aan Gods zijde gerechtvaardigd konden zijn, hoewel zij noch licht nog kracht hebben om het zich door verzekerd geloof toe te eigenen.
Uit : der vromen ondervinding op de weg naar de Hemel van Lambertus Myseras
Je vind het dus bij Myseras en bij andere oudvaders, zoals Hellenbroek bijvoorbeeld. Ik heb dat wel eens genoemd hier, meen ik.CvdW schreef:Wat zou Calvijn bedoelen met de volgende woorden?Bruna schreef:De rechtvaardigmaking geschiedt buiten de mens in Gods vierschaar, Micha 2 : 18 en 19, nadat de Heere op hem zag als hij dood was. De heiligmaking geschiedt binnen de mens, als God het stenen hart wegneemt en hem een vlezen hart geeft, Ez. 36:20,26.
De rechtvaardigmaking is de vrijsprekende genade Gods, Rom 8:33, de heiligmaking is daarvan het zeker gevolg en het zeker bewijs, volgens 1 Kor. 1:30 en Rom. 8:30.
...
Is het nuttig om dat onderscheid in het stuk van de rechtvaardigmaking te kennen?
Och ja, dat leert de ondervinding, dat zoveel wedergeboren zielen eerst jarenlang om genade en om gerechtvaardigd te worden bidden en zuchten, en dat zij lang aan Gods zijde gerechtvaardigd konden zijn, hoewel zij noch licht nog kracht hebben om het zich door verzekerd geloof toe te eigenen.
Uit : der vromen ondervinding op de weg naar de Hemel van Lambertus Myseras
Maar men moet onthouden wat ik reeds gezegd heb, dat de genade der rechtvaardigmaking niet gescheiden wordt van de wedergeboorte,ook al zijn het onderscheidene zaken.
Je hoort ook wel eens zeggen dat er leven is voor de rechtvaardigmaking? Wat bedoelen ze dan precies?
Leert de Bijbel ons dit? Kunnen we dit vinden bij Calvijn en Luther?
Wie kan mij helpen?
En in de praktijk is het zo dat ieder mens verloren gaat wanneer Christus niet gekend wordt als Middelaar, wanneer men niet gerechtvaardigd is.Ad Anker schreef:Je vind het dus bij Myseras en bij andere oudvaders, zoals Hellenbroek bijvoorbeeld. Ik heb dat wel eens genoemd hier, meen ik.CvdW schreef:Wat zou Calvijn bedoelen met de volgende woorden?Bruna schreef:De rechtvaardigmaking geschiedt buiten de mens in Gods vierschaar, Micha 2 : 18 en 19, nadat de Heere op hem zag als hij dood was. De heiligmaking geschiedt binnen de mens, als God het stenen hart wegneemt en hem een vlezen hart geeft, Ez. 36:20,26.
De rechtvaardigmaking is de vrijsprekende genade Gods, Rom 8:33, de heiligmaking is daarvan het zeker gevolg en het zeker bewijs, volgens 1 Kor. 1:30 en Rom. 8:30.
...
Is het nuttig om dat onderscheid in het stuk van de rechtvaardigmaking te kennen?
Och ja, dat leert de ondervinding, dat zoveel wedergeboren zielen eerst jarenlang om genade en om gerechtvaardigd te worden bidden en zuchten, en dat zij lang aan Gods zijde gerechtvaardigd konden zijn, hoewel zij noch licht nog kracht hebben om het zich door verzekerd geloof toe te eigenen.
Uit : der vromen ondervinding op de weg naar de Hemel van Lambertus Myseras
Maar men moet onthouden wat ik reeds gezegd heb, dat de genade der rechtvaardigmaking niet gescheiden wordt van de wedergeboorte,ook al zijn het onderscheidene zaken.
Je hoort ook wel eens zeggen dat er leven is voor de rechtvaardigmaking? Wat bedoelen ze dan precies?
Leert de Bijbel ons dit? Kunnen we dit vinden bij Calvijn en Luther?
Wie kan mij helpen?
Je ziet wel dat een bepaald onderscheid in de leer der rechtvaardigmaking oude papieren heeft. Dat we er tegenwoordig bijna wiskundig mee omgaan in bijvoorbeeld de GG, is wat anders. Alsof het een formule is. Dat kan natuurlijk niet.
Heel zinnig schrijft ds. Heemskerk in het RD van gisteren over geloofszekerheid.
Calvijn bedoelt met de wedergeboorte wat later ook wel genoemd werd de de wedergeboorte of bekering in ruimere zin. Dus de heiligmaking.CvdW schreef:Je hoort ook wel eens zeggen dat er leven is voor de rechtvaardigmaking? Wat bedoelen ze dan precies?
Leert de Bijbel ons dit? Kunnen we dit vinden bij Calvijn en Luther?
Wie kan mij helpen?
Hellenbroek schrijft dit in het boek Nuttige Mengelstoffen (1742). De preek handelt over Job 19. In de reveilserie is 't ie uitgegeven onder nr. 515 of 517. Ik kan hem echter even niet vinden. Dus, ik moet je een citaat schuldig blijven.CvdW schreef:Bedankt voor de reactie.
Artikel van ds. van Heemskerk hoop ik vanavond te lezen, maar waar kan ik het vinden bij ds. Hellenbroek.
Bedankt voor de reactie, maar er is geen touw aan vast te knopen.GJdeBruijn schreef:Calvijn bedoelt met de wedergeboorte wat later ook wel genoemd werd de de wedergeboorte of bekering in ruimere zin. Dus de heiligmaking.CvdW schreef:Je hoort ook wel eens zeggen dat er leven is voor de rechtvaardigmaking? Wat bedoelen ze dan precies?
Leert de Bijbel ons dit? Kunnen we dit vinden bij Calvijn en Luther?
Wie kan mij helpen?
Als je dit verwart met de wedergeboorte in engere zin, als zijnde het eerste begin van het leven waar het geloof (rechtvaardiging!) wordt geboren, keer je de (volg)orde van de reformatie om.
Calvijn schrijft dat de wedergeboorte/heiligmaking wordt gebouwd OP de rechtvaardiging. Heiligmaking/wederboorte volgens Luther en Calvijn komt voort UIT Christus die in het geloof wordt aangegrepen. Calvijn kan daarom ook zeggen dat de wedergeboorte uit het geloof geboren wordt. Daarmee ligt het centrum bij de reformatoren bij de rechtvaardiging en niet bij de wedergeboorte in engere zin. Dat is hooguit een theologisch thema zonder praktische uitwerking, laat staan een uitgewerkte visie op de toepassing van de wedergeboorte in engere zin. Dat dateert vooral uit de 18e eeuw.
Uit het vragenboek van H.:Ad Anker schreef:Hellenbroek schrijft dit in het boek Nuttige Mengelstoffen (1742). De preek handelt over Job 19. In de reveilserie is 't ie uitgegeven onder nr. 515 of 517. Ik kan hem echter even niet vinden. Dus, ik moet je een citaat schuldig blijven.
Hellenbroek schrijft over de zekerheid van het geloof (Ik weet, mijn Verlosser leeft) terwijl hij in de preek ingaat op mensen die die zekerheid niet of in mindere mate in dit leven ervaren. Hij schrijft dan zoiets dat mensen zonder die zekerheid sterven maar dat de eeuwigheid lang genoeg is om te genieten van die zekerheid. Ik zeg het nu in eigen woorden.
Mooie aanvulling inderdaadPosthoorn schreef:Uit het vragenboek van H.:Ad Anker schreef:Hellenbroek schrijft dit in het boek Nuttige Mengelstoffen (1742). De preek handelt over Job 19. In de reveilserie is 't ie uitgegeven onder nr. 515 of 517. Ik kan hem echter even niet vinden. Dus, ik moet je een citaat schuldig blijven.
Hellenbroek schrijft over de zekerheid van het geloof (Ik weet, mijn Verlosser leeft) terwijl hij in de preek ingaat op mensen die die zekerheid niet of in mindere mate in dit leven ervaren. Hij schrijft dan zoiets dat mensen zonder die zekerheid sterven maar dat de eeuwigheid lang genoeg is om te genieten van die zekerheid. Ik zeg het nu in eigen woorden.
V. Kunnen en moeten de gelovigen verzekerd zijn van de oprechtheid huns geloofs?
A. Zij kunnen. 2 Tim. 1 : 12b. Want ik weet, Wie ik geloofd heb. En moeten daarnaar staan. 2 Cor. 13 : 5. Onderzoekt u zelven of gij in het geloof zijt, beproeft u zelven.