Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:
Tiberius schreef:Een verzoek tast de autonomie niet aan toch?
Jawel, door het verzoek wordt er druk uitgeoefend op een subtiele manier. We kunnen ons nog herinneren dat in Oostkapelle een bepaalde preek op de planning stond en even later was dit aangepast. GGlid weet hier meer van. Dat was ook een vriendelijk verzoek welke de autonomie aantast.
De vuistregel is dat het auteursrecht op een preek (of zo je wilt: stichtelijk woord) berust bij de prediker; in dit geval dus de student.
De auteurswet geeft als uitzondering het 'vervaardigen van een werk in dienstbetrekking, waarbij het auteursrecht komt te berusten bij de werkgever'. Maar een predikant of student is geen werknemer van de gemeente.

Voor verdere verspreiding (waaronder uitzending via internet) speelt de vraag of de zaken zo geregeld zijn, dat (1) de luisteraars allen tot de gemeente behoren, of (2) dat de opname voor niet-gemeenteleden is te beluisteren.
In het eerste geval valt te verdedigen dat het ter beschikking stellen van de preek onder de kerkordelijke verplichting van prediker ten opzicht evan de gemeente valt; in het tweede geval niet.
In dat (tweede) geval doet een gemeente er goed aan om op dit punt toestemming van de prediker te vragen.

Dus het is aan de prediker of hij toestemming geeft tot verdere publicatie.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Bona Fide schreef:
Refogast schreef:Heeft er iemand preken van stud. Kriekaard (GG)?
GG Emmeloord trekt zich niet veel aan van het verzoek om geen uitzendingen van een 'stichtelijk woord' (preek mag je het tenslotte nog niet noemen..., schijnt het) door studenten online te laten staan. Maar, op 13 november om 15.00 uur was hij hier. Zie https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11423
Ik weet niet wat jouw reden is om dit te plaatsen, maar ik vond het een mooie preek. Dank voor het delen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bona Fide »

Zeeuw schreef:
Bona Fide schreef:
Refogast schreef:Heeft er iemand preken van stud. Kriekaard (GG)?
GG Emmeloord trekt zich niet veel aan van het verzoek om geen uitzendingen van een 'stichtelijk woord' (preek mag je het tenslotte nog niet noemen..., schijnt het) door studenten online te laten staan. Maar, op 13 november om 15.00 uur was hij hier. Zie https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11423
Ik weet niet wat jouw reden is om dit te plaatsen, maar ik vond het een mooie preek. Dank voor het delen.
Eerlijk gezegd: ik heb de preek (nog) niet beluisterd. Maar reageerde slechts op de eerder gestelde vraag toen ik deze tegenkwam. Hoop dat het jou tot zegen was.

Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Gisteren een erg mooie preek beluisterd van één van mijn oud predikanten. Zoals men zegt ‘het hart verklaard’.
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/26830
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1187
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
CvdW schreef:
Tiberius schreef:Een verzoek tast de autonomie niet aan toch?
Jawel, door het verzoek wordt er druk uitgeoefend op een subtiele manier. We kunnen ons nog herinneren dat in Oostkapelle een bepaalde preek op de planning stond en even later was dit aangepast. GGlid weet hier meer van. Dat was ook een vriendelijk verzoek welke de autonomie aantast.
De vuistregel is dat het auteursrecht op een preek (of zo je wilt: stichtelijk woord) berust bij de prediker; in dit geval dus de student.
De auteurswet geeft als uitzondering het 'vervaardigen van een werk in dienstbetrekking, waarbij het auteursrecht komt te berusten bij de werkgever'. Maar een predikant of student is geen werknemer van de gemeente.

Voor verdere verspreiding (waaronder uitzending via internet) speelt de vraag of de zaken zo geregeld zijn, dat (1) de luisteraars allen tot de gemeente behoren, of (2) dat de opname voor niet-gemeenteleden is te beluisteren.
In het eerste geval valt te verdedigen dat het ter beschikking stellen van de preek onder de kerkordelijke verplichting van prediker ten opzicht evan de gemeente valt; in het tweede geval niet.
In dat (tweede) geval doet een gemeente er goed aan om op dit punt toestemming van de prediker te vragen.

Dus het is aan de prediker of hij toestemming geeft tot verdere publicatie.
Hoewel ik het natuurlijk eens ben met je ateursrechtbeschrijving, vraag ik me altijd wel af wat predikanten/gemeenten/studenten doen met een tekst als 'Ik nog andere schapen die van deze stal niet zijn'. Hoe weet je als prediker dat de preek door de Heilige Geest alleen bedoeld is voor de mensen die voor je zitten? Zoals in de gelijkenis van de talenten: woekeren met wat je gekregen hebt en niet achter slot en grendel bewaren. Daarnaast ook de opdracht: werp je brood uit op het water en je vindt het na vele dagen. In een tijd van ongekende evangelisatiemogelijkheden via internet begrijp ik niet dat er dingen op slot worden gezet die in het openbaar zijn uitgesproken (diensten zijn in principe openbaar te bezoeken). En hoewel ik begrijp dat studenten soms beschermd moeten worden kun je daar nog speciale preekoefeningen voor houden bijvoorbeeld. En dat je de voorbede niet de hele wereld in wilt sturen snap ik ook, maar daar zijn knipprogramma's voor. Maar een woord vanaf de kansel zou mijns inziens per definitie een woord voor iedereen moeten zijn. Woon je in een wijk in de buurt van de kerk, ben je nieuwsgierig naar wat ze daar preken, zoek je de website op en dan blijkt dat het evangelie alleen voor ingewijden is en dat er een slot op staat. Hoe kan dat nou! Als uit de Bijbel één ding duidelijk wordt is dat het evangelie niet alleen voor nette kerkmensen is, maar júist ook voor wie niet bij het volk van God (Israël) hoorde. Ik ben altijd heel erg dankbaar dat Paulus en de apostelen het evangelie niet voor zichzelf hielden, maar dat ze het gedeeld hebben over landsgrenzen heen zodat ik het ook heb kunnen horen. Ik ben echt altijd een beetje verbaasd over het afsluiten van preken omdat ik het echt niet begrijp denk ik.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Vanuit Bijbels en missionair oogpunt ben ik het helemaal met je eens. Het is erg vreemd als een prediker zijn preek af wil schermen voor buitenstaanders, of het nu een predikant of student is. Je kan je afvragen of zo iemand dan een serieuze roeping heeft.
Maar het gaat mij in bovenstaande paragraaf om de auteursrechtelijke kant.
Evangelist
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:Vanuit Bijbels en missionair oogpunt ben ik het helemaal met je eens. Het is erg vreemd als een prediker zijn preek af wil schermen voor buitenstaanders, of het nu een predikant of student is. Je kan je afvragen of zo iemand dan een serieuze roeping heeft.
Maar het gaat mij in bovenstaande paragraaf om de auteursrechtelijke kant.
Kan iemand uitleggen wat voor serieuze reden erachter kan zitten vanuit de predikant dat zijn preek achter een slotje moet?
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door refo »

Evangelist schreef:
Tiberius schreef:Vanuit Bijbels en missionair oogpunt ben ik het helemaal met je eens. Het is erg vreemd als een prediker zijn preek af wil schermen voor buitenstaanders, of het nu een predikant of student is. Je kan je afvragen of zo iemand dan een serieuze roeping heeft.
Maar het gaat mij in bovenstaande paragraaf om de auteursrechtelijke kant.
Kan iemand uitleggen wat voor serieuze reden erachter kan zitten vanuit de predikant dat zijn preek achter een slotje moet?
Misschien wil hij de preek later uitgeven in boekvorm.

Voor studenten in de GG is het gebruikelijk om de preek af te schermen. Als het goed is evalueert de betreffende gemeente de preek met de student. Het is minder gewenst dit met het hele land te doen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1873
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ararat »

Evangelist schreef:
Tiberius schreef:Vanuit Bijbels en missionair oogpunt ben ik het helemaal met je eens. Het is erg vreemd als een prediker zijn preek af wil schermen voor buitenstaanders, of het nu een predikant of student is. Je kan je afvragen of zo iemand dan een serieuze roeping heeft.
Maar het gaat mij in bovenstaande paragraaf om de auteursrechtelijke kant.
Kan iemand uitleggen wat voor serieuze reden erachter kan zitten vanuit de predikant dat zijn preek achter een slotje moet?
Ik begreep weleens dat er hier en daar wat kramp en angst is mbt shopgedrag van onbekende gelovigen of het ongeoorloofd thuisblijven van de eigen kudde.
Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Of een predikant weet zich geroepen om een bepaalde boodschap aan een bepaalde gemeente te brengen. Die boodschap past dan op die tijd bij die gemeente. Dan hoeft dat niet breed gedeeld te worden.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:Of een predikant weet zich geroepen om een bepaalde boodschap aan een bepaalde gemeente te brengen. Die boodschap past dan op die tijd bij die gemeente. Dan hoeft dat niet breed gedeeld te worden.
Dat kan je moeilijk bij leesdiensten zeggen. (O)GGiN heeft ook bijna alles op slot staan.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:Of een predikant weet zich geroepen om een bepaalde boodschap aan een bepaalde gemeente te brengen. Die boodschap past dan op die tijd bij die gemeente. Dan hoeft dat niet breed gedeeld te worden.
Heb je ooit een preek gehoord die dusdanig specifiek was dat de hele boodschap exact op die tijd alleen bij die gemeente hoorde? Zou het Woord erna geen kracht meer kunnen doen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Of een predikant weet zich geroepen om een bepaalde boodschap aan een bepaalde gemeente te brengen. Die boodschap past dan op die tijd bij die gemeente. Dan hoeft dat niet breed gedeeld te worden.
Hm, juist die 'bepaalde boodschappen voor bepaalde gemeenten' - denk aan intredediensten - worden juist wel breed gedeeld.
Bovendien is het adres van een preek niet een 'bepaalde gemeente', maar het onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen.
De brieven in de Bijbel aan bepaalde gemeenten werden ook breed gedeeld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Of een predikant weet zich geroepen om een bepaalde boodschap aan een bepaalde gemeente te brengen. Die boodschap past dan op die tijd bij die gemeente. Dan hoeft dat niet breed gedeeld te worden.
Heb je ooit een preek gehoord die dusdanig specifiek was dat de hele boodschap exact op die tijd alleen bij die gemeente hoorde? Zou het Woord erna geen kracht meer kunnen doen?
Jazeker. (Preken niet zelf gehoord) In een gemeente was breed een bepaalde zonde openbaar gekomen waardoor o.a. Het Heilig Avondmaal enige tijd niet is gehouden . Verschillende diensten zijn in die tijd niet opgenomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:Of een predikant weet zich geroepen om een bepaalde boodschap aan een bepaalde gemeente te brengen. Die boodschap past dan op die tijd bij die gemeente. Dan hoeft dat niet breed gedeeld te worden.
Heb je ooit een preek gehoord die dusdanig specifiek was dat de hele boodschap exact op die tijd alleen bij die gemeente hoorde? Zou het Woord erna geen kracht meer kunnen doen?
Jazeker. (Preken niet zelf gehoord) In een gemeente was breed een bepaalde zonde openbaar gekomen waardoor o.a. Het Heilig Avondmaal enige tijd niet is gehouden . Verschillende diensten zijn in die tijd niet opgenomen.
Ik kan me voorstellen dat je bepaalde zaken niet aan de grote, openbare klok hangt. Maar dan gaan toch niet een aantal diensten specifiek over 1 zonde? Wellicht dat men dan even wat rust wilde creëren en geen 'sensatiezoekers' (digitaal) wilde toelaten?
Plaats reactie