Ik heb best veel empathie voor niet-gevaccineerden. In mijn omgeving is ook iemand van 35 jaar zomaar overleden. Natuurlijk denk ik dan ook: dat kan best een gevolg zijn van de vaccinatie. En ook: dat had mij ook kunnen overkomen. Dat zou voor mijn collega's en familie heel naar zijn geweest.GGotK schreef:De rol van slachtoffer in plaats van schuldenaar past nu eenmaal een natuurlijk mens veel beter, zeker als de dampen van de oordelen weer enigszins optrekken. Anderzijds verwachten niet-gevaccineerden wat meer loyaliteit en empathie van jou, is mijn inschatting.DDD schreef:Nee. Dat zie ik niet in. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vind dat veel ongevaccineerden veel te mopperen hebben, maar weinig constructief bijdragen. Het is vooral: "Zie hoe zij ons haten!" En dat zonder oorzaak.
Dus ik zie die punten wel. Maar in het belang van de samenleving en van het grote geheel vertrouw ik er op dat de instituties een beredeneerde afweging maken, en zo niet, dat ze daarin gecorrigeerd zullen worden. De sterftestatistieken liegen in Nederland niet of nauwelijks. Ik heb mij dus ingeent in het belang van de goede zaak, hoewel ik dat lastig vond. Dus ik denk dat ik veel zorgen van ongevaccineerden best kan begrijpen.
Het is ook bij mijn weten niet zo dat ik mijn standpunt achteraf rechtvaardig door er op in te hakken bij ongevaccineerden. Maar ik kan er gewoon slecht tegen als mensen enerzijds de gevaren van vaccinatie enorm groot maken en anderzijds roepen dat zij de enigen zijn die een offer moeten brengen. Dat is gewoon ergerlijke flauwekul, en de omgekeerde wereld.
En blijf mij gerust aanspreken op empathie, want inderdaad zal deze gepolariseerde samenleving alleen weer op orde komen als mensen bereid zijn om naar elkaar te luisteren. Anderzijds: ik kan zonder twijfel zeggen dat dat altijd mijn oprechte intentie is, zelfs bij standpunten die ik ridicuul vind.