Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

DDD

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Het kan zijn dat sommige gevaccineerden uit de onwelwillende houding van ongevaccineerden afleiden dat het voor hen nu ook wel welletjes is geweest. Ik trek die conclusie niet. Maar dat ligt dan in ieder geval niet alleen aan de gevaccineerden. Want ik krijg soms als ik de onbescheiden reacties van bepaalde ongevaccineerden lees, ook wel eens de neiging om te denken: wie denk je wel dat je bent, dat je in alles het beste voor jezelf kiest en dan ook nog moppert.

Het is waar dat veel jonge mensen het virus ook overleven zonder vaccinatie. Dat neemt niet weg dat ze toch een relatief heel groot beroep doen op de zorgcapaciteit.

Maar goed, voor mensen onder de 40 kun je -afhankelijk van hoe liberaal of sociaal je bent- er over twisten of vaccinatie in redelijkheid van iemand gevraagd mag worden.

Mijn hoofdpunt is, dat gevaccineerden al een enorm offer hebben gebracht, dat ongevaccineerden om hun eigen redenen weigeren te brengen. Dat punt klinkt erg weinig door in alle klaagzangen over het beleid.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:Het kan zijn dat sommige gevaccineerden uit de onwelwillende houding van ongevaccineerden afleiden dat het voor hen nu ook wel welletjes is geweest. Ik trek die conclusie niet. Maar dat ligt dan in ieder geval niet alleen aan de gevaccineerden. Want ik krijg soms als ik de onbescheiden reacties van bepaalde ongevaccineerden lees, ook wel eens de neiging om te denken: wie denk je wel dat je bent, dat je in alles het beste voor jezelf kiest en dan ook nog moppert.

Het is waar dat veel jonge mensen het virus ook overleven zonder vaccinatie. Dat neemt niet weg dat ze toch een relatief heel groot beroep doen op de zorgcapaciteit.

Maar goed, voor mensen onder de 40 kun je -afhankelijk van hoe liberaal of sociaal je bent- er over twisten of vaccinatie in redelijkheid van iemand gevraagd mag worden.

Mijn hoofdpunt is, dat gevaccineerden al een enorm offer hebben gebracht, dat ongevaccineerden om hun eigen redenen weigeren te brengen. Dat punt klinkt erg weinig door in alle klaagzangen over het beleid.
Een enorm offer? En wat maakt dat offer voor jou dan zo enorm?

Verder, ik herhaal mezelf, maar 5% van de IC opnames komt van mensen onder de 40 (en waarschijnlijk vooral diegenen die al iets anders onder de leden hebben), hoezo noem je dat een relatief groot beroep op de zorgcapaciteit? Het gaat om 600 IC-opnames in totaal sinds 1 maart 2020. (In totaal zijn er 15.000 IC opnames geweest)
DDD

Bericht door DDD »

De onzekerheid over de langetermijneffecten. Kijk maar eens wat vaccinatieweigeraars allemaal aanvoeren aan redenen om niet gevaccineerd te worden. Ik kan dat ook allemaal niet beoordelen. Toch heb ik mij laten vaccineren, in het algemeen belang.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:De onzekerheid over de langetermijneffecten. Kijk maar eens wat vaccinatieweigeraars allemaal aanvoeren aan redenen om niet gevaccineerd te worden. Ik kan dat ook allemaal niet beoordelen. Toch heb ik mij laten vaccineren, in het algemeen belang.
Dus je gaat je offer nu meten aan wat vanuit de kringen van Forum voor Desinformatie tot je komt? Ik ben perplex
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk juist dat voor mensen onder de veertig vaccinatie in redelijkheid gevraagd moet worden en niet met drang en dwang. Het lijkt er gewoon echt heel sterk op dat ook voor die groep vaccinatie voordeel biedt en iets bijdragen aan een lagere R is niet compleet nutteloos (al scheelt het niet veel als je terug wilt naar normaal).

Verder ben ik het met TSD eens. En ja ik geloof dat de tweedracht van twee kanten komt. Nüremberg 2 praat komt van uit een groep antivaxers, waar ook binnen een deel van de reformatorische gezindte mee geflirt wordt. niet-gevaccineerden die helemaal geen consequenties aan hun keuze verbonden willen zien zijn m.i. ook niet erg principieel en nazivergelijkingen moet je erg mee oppassen.

Bij het laatste denk ik wel dat we van de geschiedenis kunnen leren. In een van de vakken die ik geef gaat het ook over Ornstein Uhlenbeck processen en ik geeft daar altijd wat historische context. Hoe op de universiteit waar ik gestudeerd hebt Leonard Ornstein in 1940 zijn positie verloor. Als nu mensen die al jaren principiele standpunten hebben over vaccinatie (hoe sterk ik het ook oneens ben met die standpunten) hun baan kunnen verliezen, moeten we dan gewoon zwijgend toekijken? Natuurlijk is het van een heel ander niveau dan in 1940. En de meeste mensen zijn het erover eens dat toen zwijgend toekijken niet goed was, maar waar ligt de grens van dat je ook als niet-getroffene wel consequenties aan beleid moet verbinden? Nu is het nog gewoon je pas niet gebruiken waar je vind dat de pas niet op zijn plaats is (bij grensverkeer vind ik het trouwens wel iets redelijks).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

TSD schreef:
DDD schreef:De onzekerheid over de langetermijneffecten. Kijk maar eens wat vaccinatieweigeraars allemaal aanvoeren aan redenen om niet gevaccineerd te worden. Ik kan dat ook allemaal niet beoordelen. Toch heb ik mij laten vaccineren, in het algemeen belang.
Dus je gaat je offer nu meten aan wat vanuit de kringen van Forum voor Desinformatie tot je komt? Ik ben perplex
Nou. Ik ben nog wel zo verstandig om te zien dat Baudet een leugenaar is. Maar niet alles wat hij aanvoert, is in zijn geheel onzin. Er zijn feitelijke onzekerheden. En mijn karakter is: bij twijfel niet inhalen. Dus ik vond het inderdaad een offer.

Los daarvan: de ongevaccineerden moeten uit een consequent wereldbeeld handelen. Als zij niet vaccineren omdat er zulke grote risico's zijn, dan moeten ze niet doen alsof mensen die wel inenten, die risico's niet meewegen. Dat is meten met twee maten. Het zal vast voorkomen dat mensen maar gewoon iets doen om er vanaf te zijn, maar dat is niet de norm.
Mara

Bericht door Mara »

Gisteravond zat Hanneke Schuitemaker, van Janssen Nederland, aan de praattafel.
Zij gaf aan dat de uitspraak van Hugo de Jonge : Dansen met Janssen, op zn minst op een onzorgvuldig tijdstip was gezegd.
Want de mensen dachten: ha, 1 prik en hup meteen door naar het festival of disco.
En ze hadden ook 2 weken moeten wachten, vooraleer de bescherming van dit vaccin intreedt.

Wat gaan ze nu doen met de voorraad vaccins?
Nou, die kunnen nog prima naar landen in Afrika.
Laatst gewijzigd door Mara op 05 nov 2021, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef:
TSD schreef:
Nou. Ik ben nog wel zo verstandig om te zien dat Baudet een leugenaar is. Maar niet alles wat hij aanvoert, is in zijn geheel onzin. Er zijn feitelijke onzekerheden. En mijn karakter is: bij twijfel niet inhalen. Dus ik vond het inderdaad een offer.

Los daarvan: de ongevaccineerden moeten uit een consequent wereldbeeld handelen. Als zij niet vaccineren omdat er zulke grote risico's zijn, dan moeten ze niet doen alsof mensen die wel inenten, die risico's niet meewegen. Dat is meten met twee maten. Het zal vast voorkomen dat mensen maar gewoon iets doen om er vanaf te zijn, maar dat is niet de norm.
Het gaat al van een 'enorm' offer naar een 'offer' :D

Als eerste denk ik niet dat het verstandig is om een bepaalde groep mensen met een bepaald wereldbeeld op 1 hoop te gooien met alle andere niet-gevaccineerden. Ze vormen er een deel van, maar ik zou, gelet op de omvang van de groep niet-gevaccineerden (en kiezersbereik FVD+BVNL), bepaald niet de stelling durven te nemen dat ze daar de meerderheid vormen. Ik denk dat er een meerderheid is die eenvoudigweg de voordelen niet ziet, of deze als dermate 'laag' beschouwd dat deze i.c.m. met inderdaad wat feitelijke onzekerheden de balans laat doorslaan naar de andere kant. Ook de principieel bezwaarden is maar een kleine groep.

Daarnaast ben ik het niet met je stelling eens. Vertrouwen in informatie vanuit overheid en officiële instituten speelt een belangrijke rol. Je vertrouwd die informatie of in elk geval de intentie dat je juist en volledig geïnformeerd wordt, of je vertrouwd het niet. Ik denk dat er weinig mensen zijn die geen vertrouwen hebben in de officiële informatie en desalniettemin wél zich hebben laten vaccineren. Dat zou ik dan inderdaad een groot offer willen noemen.
DDD

Bericht door DDD »

De mensen die de voordelen niet zien, zien wel de nadelen, anders zou je wel het fatsoen hebben om je in te enten. Andere mensen hechten daar immers veel waarde aan.

Ik vertrouw overigens de overheid ook maar beperkt. Ik heb geen reden om aan minister De Jonge te twijfelen, maar er zijn ook ministers als Dekker waarvan duidelijk is dat zij geregeld niet de waarheid spreken.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef:Als ongevaccineerde is het helemaal geen schande en ook niet tegenstrijdig om te beamen dat vaccinaties helpen tegen ziekenhuisopname/IC-opname. In wat voor mate de vaccinaties effectief zijn zal altijd wel een discussiepunt blijven.
Ja inderdaad, van beide kanten word er te extreem gereageerd. Valt het andere ook op hoe verdeeld Nederland is? En hoe iedereen tegen elkaar opgezet word?
Het valt mij vooral op dat bepaalde ongevaccineerden roepen over een tweedeling omdat er voor hen een aangepast waarschuwingsniveau geldt. Terwijl dat gewoon een bescherming is van de gehele samenleving. Men verzint van alles om daar niet aan te hoeven geloven. De wonderlijkste theorien worden verdedigd voor mensen die bang zijn voor een vaccinatie.

Dat mag allemaal. Maar kijk dan niet gek op dat andere mensen dat a) een beetje onnozel vinden b) geen reden vinden om de zorg nog verder onder druk te zetten.

De ongevaccineerden lijken nog al eens te vergeten dat de gevaccineerden al een grote bijdrage hebben geleverd aan de bestrijding van de pandemie. Zij hebben een inenting genomen, zonder te weten wat de gevolgen daarvan op lange termijn zouden zijn.

In vergelijking met deze opoffering moeten mensen die niet naar de sportschool kunnen mijns inziens zich schamen dat ze daar een punt van maken.
Dit is nou de tweedeling veroorzaken. Op deze manier die jij nu schetst word het veroorzaakt. Zie je dat zelf niet in?

De discussie gaat nu even niet over de maatregelen, en wat een bepaalde groep ongevaccineerde (overigens ook een grote groep gevaccineerde) daar van vind. Het gaat mij om de tweedeling die er is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dat zie ik niet in. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vind dat veel ongevaccineerden veel te mopperen hebben, maar weinig constructief bijdragen. Het is vooral: "Zie hoe zij ons haten!" En dat zonder oorzaak.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Nee. Dat zie ik niet in. Maar dat kan aan mij liggen. Ik vind dat veel ongevaccineerden veel te mopperen hebben, maar weinig constructief bijdragen. Het is vooral: "Zie hoe zij ons haten!" En dat zonder oorzaak.
De rol van slachtoffer in plaats van schuldenaar past nu eenmaal een natuurlijk mens veel beter, zeker als de dampen van de oordelen weer enigszins optrekken. Anderzijds verwachten niet-gevaccineerden wat meer loyaliteit en empathie van jou, is mijn inschatting.
Forummer

Bericht door Forummer »

HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef:Als ongevaccineerde is het helemaal geen schande en ook niet tegenstrijdig om te beamen dat vaccinaties helpen tegen ziekenhuisopname/IC-opname. In wat voor mate de vaccinaties effectief zijn zal altijd wel een discussiepunt blijven.
Ja inderdaad, van beide kanten word er te extreem gereageerd. Valt het andere ook op hoe verdeeld Nederland is? En hoe iedereen tegen elkaar opgezet word?
Nederland is inderdaad verdeeld, maar dat doen we wel zelf. We worden niet tegen elkaar opgezet. Het is een keuze. En ja, er word vanuit beide richtingen regelmatig onfatsoenlijk richting het 'andere kamp' gereageerd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Hendrien

Bericht door Hendrien »

DDD schreef:Het kan zijn dat sommige gevaccineerden uit de onwelwillende houding van ongevaccineerden afleiden dat het voor hen nu ook wel welletjes is geweest. Ik trek die conclusie niet. Maar dat ligt dan in ieder geval niet alleen aan de gevaccineerden. Want ik krijg soms als ik de onbescheiden reacties van bepaalde ongevaccineerden lees, ook wel eens de neiging om te denken: wie denk je wel dat je bent, dat je in alles het beste voor jezelf kiest en dan ook nog moppert.
Dank je @DDD, die kant is er ook!

Hendrien

Bericht door Hendrien »

Mijn vorige post ging niet goed. Is ergens tussenin beland. Maar @DDD heeft wel gelijk dat de gevaccineerden een “offer” gebracht hebben. Ik vind het goed om ook deze kant te zien!
Plaats reactie