Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

KGPHP schreef:
Zeeuw schreef:
Dat is in een klein dorp niet te doen denk ik. Bv Yerseke kent niet eens wijken.
Maar zijn gemeenten van 2000 man nog wel echt gemeente?
Verder ben ik overigens blij voor de gemeente, dat er na grondig onderzoek, uiteindelijk toch een positieve uitspraak is gekomen.
Dat eerste is een terechte vraag. Onze kerk heeft de visie dat bij 450 leden echt gekeken wordt naar splitsing (wijk/dorp etc). Ik vind dat een goede visie.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Dat is in de GG niet echt haalbaar, er zijn al te weinig predikanten. Onze GG heeft een maximum gesteld van 1000 zitplaatsen. Die zijn nu wel aardig gevuld vandaar dat men op de classis heeft aangeven om te kijken of er in een naburig dorp een gemeente opgestart kan worden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

KGPHP schreef:
Zeeuw schreef:
Dat is in een klein dorp niet te doen denk ik. Bv Yerseke kent niet eens wijken.
Maar zijn gemeenten van 2000 man nog wel echt gemeente?
Verder ben ik overigens blij voor de gemeente, dat er na grondig onderzoek, uiteindelijk toch een positieve uitspraak is gekomen.
In dit geval kan ik dat volmondig beamen, ja.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Dat is in de GG niet echt haalbaar, er zijn al te weinig predikanten. Onze GG heeft een maximum gesteld van 1000 zitplaatsen. Die zijn nu wel aardig gevuld vandaar dat men op de classis heeft aangeven om te kijken of er in een naburig dorp een gemeente opgestart kan worden.
Ik las het, ja. Er zijn vast ook nog wel leden in andere naburige zeer grote gemeenten, zou het niet? Die groeien namelijk ook nog steeds. Ik acht de kans groot dat over een jaar of wat deze gemeente ook geïnstitueerd is en er ook zo 500 à 600 leden zullen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Jantje schreef:
FlyingEagle schreef:Dat is in de GG niet echt haalbaar, er zijn al te weinig predikanten. Onze GG heeft een maximum gesteld van 1000 zitplaatsen. Die zijn nu wel aardig gevuld vandaar dat men op de classis heeft aangeven om te kijken of er in een naburig dorp een gemeente opgestart kan worden.
Ik las het, ja. Er zijn vast ook nog wel leden in andere naburige zeer grote gemeenten, zou het niet? Die groeien namelijk ook nog steeds. Ik acht de kans groot dat over een jaar of wat deze gemeente ook geïnstitueerd is en er ook zo 500 à 600 leden zullen zijn.
Over welke gemeente spreken jullie??
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Over de plaatselijke Gereformeerde Gemeente van @FlyingEagle en het onderzoek in een naburig dorp om daar eventueel diensten te kunnen gaan houden. Voor de naam moet je dus bij hem (of is het nou haar?) zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Wat ik altijd lastig vind is dat er kerken gebouwd worden terwijl het ledenaantal terug loopt. Ik gun Yerseke een mooie nieuwe kerk, maar vraag me dan wel af: is het nieuwe gebouw straks niet te groot? En over 20 jaar?
In Ambacht loopt het ook terug, wellicht is er daarom ook niet meer voor nieuwbouw gekozen.
FlyingEagle

Jantje schreef:Over de plaatselijke Gereformeerde Gemeente van @FlyingEagle en het onderzoek in een naburig dorp om daar eventueel diensten te kunnen gaan houden. Voor de naam moet je dus bij hem (of is het nou haar?) zijn.
Ik ben een hem Afbeelding

Zo onderhand is hier in elk dorp wel een GG. Best apart eigenlijk.
Maar voor de niet GG’rs, onze gemeente in Ede heeft ooit besloten om een kerkgebouw te bouwen met een max van 1000 zitplaatsen. Omdat het bijna vol zit heeft onze kerkenraad op de classis gevraagd om te onderzoeken of er in Lunteren (waar ook de leden van Ederveen onder vallen) een preekplaats gestart kan worden. De classis heeft een onderzoek hiernaar ingesteld.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Vanuit Barneveld zal dezelfde vraag gekomen zijn.
FlyingEagle

Delftenaar schreef:Vanuit Barneveld zal dezelfde vraag gekomen zijn.

Niet officieel op de classis volgens mij
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb wel begrepen dat er, vóórdat er plannen waren voor de splitsing van Barneveld, ook nog gekeken is om diensten in Lunteren te houden. En toen sprak men alleen al over 450 leden uit de twee Barneveldse gemeenten. En ik meen dat er ook nog uit De Valk-Wekerom komen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 mar 2019, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
FlyingEagle

Tja, dat is al weer een tijdje geleden.
FlyingEagle

FlyingEagle schreef:Tja, dat is al weer een tijdje geleden.
Dat wil niet zeggen dat elk lid ook over zal gaan naar zo’n nieuwe gemeente. Nog steeds zijn er leden uit Barneveld die naar Kootwijkerbroek rijden en allerlei andere kruisbestuivingen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat weet ik. Hier in Zeeland is dat ook, vooral op Walcheren. Maar dan heeft het vooral met liggingsverschillen te maken.

Die kan ik daar toch niet 1-2-3 ontdekken. Dus daar zou dan toch wel een andere reden voor moeten zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
FlyingEagle

De kerkelijke grenzen worden hier vrij strikt toegepast. Behalve als er een gemeente bij komt, dan mag men blijven waar men was ook al wonen ze tegenover die nieuwe gemeente. Dat zal het wel aardig verklaren denk ik.
Plaats reactie