Inderdaad, het punt is dat juist die mensen met milde klachten andere, kwetsbare, mensen besmet kunnen hebben (zonder dat ze het zelf weten). Wat de risico's van brede verspreiding zijn hebben we in maart/april gezien...Mara schreef:Best wel. Want ik hoor hoe groot de impact is. Het is een olievlek die zich langzaam verspreidt, nu de GGD een contactonderzoek ingesteld heeft.Posthoorn schreef:Relevante vraag. Want als het gaat om mensen die geen of slechts milde klachten hebben, is er niet echt een probleem.windorgel schreef:Vreemde reactie.coco schreef:En wat is nu precies het probleem? Liggen ze nu allemaal op de IC?
Je moet bedenken met wie je contact had na de mogelijke besmetting.
COVID-19
Re: RE: Re: COVID-19
Re: COVID-19
Het gaat om het virus zoals het nú is. Het lijkt erop dat het minder virulent geworden is. En dan kunnen besmettingen niet zo veel kwaad meer.Hendrien schreef:@Coco, ik hoorde gisteren nog van een gezonde, jonge vrouw van 26. Ze heeft in maart Covid-19 gehad en ze kan nu nog helemaal niets. En zij is niet de enige.... wat vind je van zulke gevallen?
Re: RE: Re: COVID-19
En dat blijkt dus te kunnen vóórdat je echte klachten hebt.windorgel schreef: Inderdaad, het punt is dat juist die mensen met milde klachten andere, kwetsbare, mensen besmet kunnen hebben (zonder dat ze het zelf weten). Wat de risico's van brede verspreiding zijn hebben we in maart/april gezien...
Niemand hoestte of nieste en er is niet geknuffeld of gezoend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Deze conclusie lijkt mij zéér voorbarig. Wacht maar eens tot het winterseizoen weer begint en we onze 'zomerweerstand' kwijt zijn. Overigens komen ook nú dagelijks nieuwe gevallen in het ziekenhuis, op de IC en overlijden mensen.Posthoorn schreef:Het gaat om het virus zoals het nú is. Het lijkt erop dat het minder virulent geworden is. En dan kunnen besmettingen niet zo veel kwaad meer.Hendrien schreef:@Coco, ik hoorde gisteren nog van een gezonde, jonge vrouw van 26. Ze heeft in maart Covid-19 gehad en ze kan nu nog helemaal niets. En zij is niet de enige.... wat vind je van zulke gevallen?
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 aug 2020, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De tijd zal het leren.Valcke schreef:Deze conclusie lijkt mij zéér voorbarig. Wacht maar eens tot het winterseizoen weer begint en we onze 'zomerweerstand' kwijt zijn.Posthoorn schreef:Het gaat om het virus zoals het nú is. Het lijkt erop dat het minder virulent geworden is. En dan kunnen besmettingen niet zo veel kwaad meer.Hendrien schreef:@Coco, ik hoorde gisteren nog van een gezonde, jonge vrouw van 26. Ze heeft in maart Covid-19 gehad en ze kan nu nog helemaal niets. En zij is niet de enige.... wat vind je van zulke gevallen?
Ja, die zomerweerstand van Valcke begint trekjes te krijgen van een Maurice de Hondje.
Dat zal best. Maar het is bij griep (influenza) niet anders. En ook de Spaanse griep leek in de zomer uitgestorven, maar kwam het tweede jaar in najaar en winter in alle hevigheid terug. Daar kunnen we m.i. iets van leren. Ik ben overigens de eerste die toegeeft dat we het niet precies weten.refo schreef:Ja, die zomerweerstand van Valcke begint trekjes te krijgen van een Maurice de Hondje.
Of het virus minder virulent is, heb ik ergens gevraagd. Maar dat zou bijvoorbeeld een Marion Koopmans dan moeten ontdekken. En die laat zich niet in die richting horen. We wachten af.
Vitamine D is belangrijk voor het immuunsysteem, maar dat zijn aardappels en brood ook. Gewoon gezond eten. Het immuunsysteem is dan in orde en in de winter krijgt die het druk. Hoewel dat misschien meevalt door de distancing,
Vitamine D is belangrijk voor het immuunsysteem, maar dat zijn aardappels en brood ook. Gewoon gezond eten. Het immuunsysteem is dan in orde en in de winter krijgt die het druk. Hoewel dat misschien meevalt door de distancing,
Ze vinden in Spanje nou niet dat Covid-19 deze zomer is uitgestorven. Dit coronavirus trekt zich niets aan van de seizoenen zo lijkt het.Valcke schreef:Dat zal best. Maar het is bij griep (influenza) niet anders. En ook de Spaanse griep leek in de zomer uitgestorven, maar kwam het tweede jaar in najaar en winter in alle hevigheid terug. Daar kunnen we m.i. iets van leren. Ik ben overigens de eerste die toegeeft dat we het niet precies weten.refo schreef:Ja, die zomerweerstand van Valcke begint trekjes te krijgen van een Maurice de Hondje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Er vallen ook in Spanje lang niet zo veel doden als in maart-april. De mortaliteit lijkt nu een stuk lager te liggen. Dat kan m.i. niet alleen komen door betere behandelwijzen.huisman schreef:Ze vinden in Spanje nou niet dat Covid-19 deze zomer is uitgestorven. Dit coronavirus trekt zich niets aan van de seizoenen zo lijkt het.Valcke schreef:Dat zal best. Maar het is bij griep (influenza) niet anders. En ook de Spaanse griep leek in de zomer uitgestorven, maar kwam het tweede jaar in najaar en winter in alle hevigheid terug. Daar kunnen we m.i. iets van leren. Ik ben overigens de eerste die toegeeft dat we het niet precies weten.refo schreef:Ja, die zomerweerstand van Valcke begint trekjes te krijgen van een Maurice de Hondje.
Om eerlijk te zijn vertrouw ik de Spaanse cijfers niet zo, die hadden net voor de zomer echt verdacht goede cijfers.Valcke schreef:Er vallen ook in Spanje lang niet zo veel doden als in april-mei. De mortaliteit lijkt nu een stuk lager te liggen. Dat kan m.i. niet alleen komen door betere behandelwijzen.huisman schreef:Ze vinden in Spanje nou niet dat Covid-19 deze zomer is uitgestorven. Dit coronavirus trekt zich niets aan van de seizoenen zo lijkt het.Valcke schreef:Dat zal best. Maar het is bij griep (influenza) niet anders. En ook de Spaanse griep leek in de zomer uitgestorven, maar kwam het tweede jaar in najaar en winter in alle hevigheid terug. Daar kunnen we m.i. iets van leren. Ik ben overigens de eerste die toegeeft dat we het niet precies weten.refo schreef:Ja, die zomerweerstand van Valcke begint trekjes te krijgen van een Maurice de Hondje.
Verder moet je mortaliteit zeker corrigeren voor leeftijd. In Spanje zijn in het voorjaar echt heel veel ouderen overleden. Het zou best deels seizoensgebonden kunnen zijn, maar dat verklaart m.i. niet waarom het nu in sommige zuidelijke staten van de VS, Mexico, India en Brazilie erg mis is. Ook in de zwaarst getroffen landen zoals Peru (oversterfte van meer dan 100% de normale sterfte sinds maart), Bolivia, Ecuador is er weinig seizoensinvloed lijkt me.
Ik denk dat men nu in Europa wel veel beter voorbereid is op een stijging van het aantal gevallen. En ik weet dat je er niet van houdt, maar dat de zwaarst getroffen gebieden al wat immuniteit hebben gaat ook echt wel wat helpen.
Dat het virus al wat milder is geworden geloof ik weer niet zo veel van. Als het virus eenmaal wijdverspreid is, kost het wel wat tijd voor een mutatie om zich ver te verspreiden in een populatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Voor alle duidelijkheid: ik koppel de mortaliteit niet aan het seizoen, maar wel aan de weerstand van mensen.
Vitamine D is daarbij een van de m.i. belangrijke factoren. Je kunt in onderzoeken terugvinden dat ook in Brazilië - ondanks veel zon - sprake is van veel vitamine D deficiency. En dat dit juist het geval is in de steden die het zwaarst getroffen zijn, is opmerkelijk. Ik heb hier al eerder op gewezen:
Vitamine D is daarbij een van de m.i. belangrijke factoren. Je kunt in onderzoeken terugvinden dat ook in Brazilië - ondanks veel zon - sprake is van veel vitamine D deficiency. En dat dit juist het geval is in de steden die het zwaarst getroffen zijn, is opmerkelijk. Ik heb hier al eerder op gewezen:
Valcke schreef:Ik heb even verder gezocht mbt Brazilië. Opmerkelijk dat vitamine D deficiency veel hoger is in Sao Paulo dan in Rio de Janeiro. Dat blijkt uit pre-Corona studies. Laat covid nu juist in Sao Paulo de meeste slachtoffers maken.
Ook in New York zijn er aanzienlijke vitamine D deficiënties onder de bevolking.
Natuurlijk is dit geen bewijs, maar ik zie dit wel als verdere aanwijzingen voor de relatie tussen vitamine D en de ernst van het ziekteverloop, een relatie die inmiddels in veel studies naar voren komt en ook wetenschappelijk verklaard kan worden. Zie de eerdere links die ik plaatste.
Zou interessant zijn. Dan zou je in Scandinavie veel minder seizoensinvloeden verwachten omdat zelfs in de zomer zonlicht niet genoeg is en mensen hun vitamine D toch al voor een groot deel uit zuivel (waar vitamine D aan wordt toegevoegd) en vis halen. Zijn vegetariers en veganisten trouwens harder getroffen? Dat zou een interessant onderzoek zijn.Valcke schreef:Voor alle duidelijkheid: ik koppel de mortaliteit niet aan het seizoen, maar wel aan de weerstand van mensen.
Vitamine D is daarbij een van de m.i. belangrijke factoren. Je kunt in onderzoeken terugvinden dat ook in Brazilië - ondanks veel zon - sprake is van veel vitamine D deficiency. En dat dit juist het geval is in de steden die het zwaarst getroffen zijn, is opmerkelijk. Ik heb hier al eerder op gewezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Klopt.parsifal schreef:Zou interessant zijn. Dan zou je in Scandinavie veel minder seizoensinvloeden verwachten omdat zelfs in de zomer zonlicht niet genoeg is en mensen hun vitamine D toch al voor een groot deel uit zuivel (waar vitamine D aan wordt toegevoegd) en vis halen.Valcke schreef:Voor alle duidelijkheid: ik koppel de mortaliteit niet aan het seizoen, maar wel aan de weerstand van mensen.
Vitamine D is daarbij een van de m.i. belangrijke factoren. Je kunt in onderzoeken terugvinden dat ook in Brazilië - ondanks veel zon - sprake is van veel vitamine D deficiency. En dat dit juist het geval is in de steden die het zwaarst getroffen zijn, is opmerkelijk. Ik heb hier al eerder op gewezen.
Deze groepen zorgen m.i. heel bewust voor suppletie. Dus dat verband zal je vermoedelijk niet aantreffen.Zijn vegetariers en veganisten trouwens harder getroffen? Dat zou een interessant onderzoek zijn.
Ook in Spanje wordt nu een veel jongere leeftijdsgroep getroffen. Dat verklaard m.i. de lagere mortaliteit. Onder de 70 maakt dit virus maar zeer weinig slachtoffers. Helaas concentreert de media zich vaak op de uitzonderingen. Dan krijg je een sterk vertekend beeld.Valcke schreef:Er vallen ook in Spanje lang niet zo veel doden als in maart-april. De mortaliteit lijkt nu een stuk lager te liggen. Dat kan m.i. niet alleen komen door betere behandelwijzen.huisman schreef:Ze vinden in Spanje nou niet dat Covid-19 deze zomer is uitgestorven. Dit coronavirus trekt zich niets aan van de seizoenen zo lijkt het.Valcke schreef:Dat zal best. Maar het is bij griep (influenza) niet anders. En ook de Spaanse griep leek in de zomer uitgestorven, maar kwam het tweede jaar in najaar en winter in alle hevigheid terug. Daar kunnen we m.i. iets van leren. Ik ben overigens de eerste die toegeeft dat we het niet precies weten.refo schreef:Ja, die zomerweerstand van Valcke begint trekjes te krijgen van een Maurice de Hondje.
Het virus is volgens de kenners nog niet milder geworden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.