Pagina 29 van 34
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 31 aug 2010, 00:31
door jvdg
refo schreef:Het is niet gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt.
Het is niet gereformeerd om te stellen dat iedereen niet-wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt.
Met een dergelijke stellingneming, acht ik het gerechtvaardigd, om deze te laten toelichten door de poster.
Ik ben erg benieuwd wat je hiermee wilt zeggen.
Gaarne uitleg.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 31 aug 2010, 14:36
door Erasmiaan
jvdg schreef:refo schreef:Het is niet gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt.
Het is niet gereformeerd om te stellen dat iedereen niet-wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt.
Met een dergelijke stellingneming, acht ik het gerechtvaardigd, om deze te laten toelichten door de poster.
Ik ben erg benieuwd wat je hiermee wilt zeggen.
Gaarne uitleg.
Ik zou het ook wel willen weten.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 31 aug 2010, 15:07
door Joannah
Als men de 2 negatieven wegstreept tegen elkaar, krijg je "het is gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt. in de tweede zin, de eerste zin is daar dus totaal tegenovergesteld aan.
Is het een keuzemenu?
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 31 aug 2010, 16:14
door Marco
Joannah schreef:Als men de 2 negatieven wegstreept tegen elkaar, krijg je "het is gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt. in de tweede zin, de eerste zin is daar dus totaal tegenovergesteld aan.
Is het een keuzemenu?
Je snapt het dus echt niet - want deze logica deugt niet. Er valt niets weg te strepen. Het is gewoon niet gereformeerd om één van beide te stellen.
Als je dan echt wat wilt stellen, dan kun je iets roepen als: het is gereformeerd om te stellen dat niet iedereen wedergeboren is.
Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 31 aug 2010, 16:42
door Joannah
Marco schreef:Joannah schreef:Als men de 2 negatieven wegstreept tegen elkaar, krijg je "het is gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt. in de tweede zin, de eerste zin is daar dus totaal tegenovergesteld aan.
Is het een keuzemenu?
Je snapt het dus echt niet - want deze logica deugt niet. Er valt niets weg te strepen. Het is gewoon niet gereformeerd om één van beide te stellen.
Als je dan echt wat wilt stellen, dan kun je iets roepen als: het is gereformeerd om te stellen dat niet iedereen wedergeboren is.
Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Ja, dan staat er over de doop veel meer (?)in de bijbel.Horen ze nog wel bij elkaar, doop en wedergeboorte?
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 04 sep 2010, 01:19
door Luther
Erasmiaan schreef:jvdg schreef:refo schreef:Het is niet gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt.
Het is niet gereformeerd om te stellen dat iedereen niet-wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt.
Met een dergelijke stellingneming, acht ik het gerechtvaardigd, om deze te laten toelichten door de poster.
Ik ben erg benieuwd wat je hiermee wilt zeggen.
Gaarne uitleg.
Ik zou het ook wel willen weten.
En we wachten nog steeds op antwoord.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 04 sep 2010, 09:37
door Fjodor
Joannah schreef:Marco schreef:Joannah schreef:Als men de 2 negatieven wegstreept tegen elkaar, krijg je "het is gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt. in de tweede zin, de eerste zin is daar dus totaal tegenovergesteld aan.
Is het een keuzemenu?
Je snapt het dus echt niet - want deze logica deugt niet. Er valt niets weg te strepen. Het is gewoon niet gereformeerd om één van beide te stellen.
Als je dan echt wat wilt stellen, dan kun je iets roepen als: het is gereformeerd om te stellen dat niet iedereen wedergeboren is.
Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Ja, dan staat er over de doop veel meer (?)in de bijbel.Horen ze nog wel bij elkaar, doop en wedergeboorte?
ja.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 04 sep 2010, 21:49
door Jongere
Marco schreef:Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Dat ben ik niet met je eens. Er wordt veel meer in de Bijbel over de wedergeboorte gesproken, neem de brieven van Johannes.
Het gaat er niet om hoe vaak we over de wedergeboorte spreken, maar
hoe.
John Piper heeft onlangs een mooi boek uitgegeven over de wedergeboorte, een bewerking van een eerder gehouden prekenserie. Het is ook in het Nederlands vertaald geloof ik. Het is een heel belangrijk onderdeel van onze geloofsleer. Nicodemus werd overigens verweten dat hij als
leraar van Israël deze dingen niet wist, ik denk dat het goed is dat er wel bij te zeggen.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 04 sep 2010, 21:54
door Democritus
Jongere schreef:Marco schreef:Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Dat ben ik niet met je eens. Er wordt veel meer in de Bijbel over de wedergeboorte gesproken, neem de brieven van Johannes.
Het gaat er niet om hoe vaak we over de wedergeboorte spreken, maar
hoe.
John Piper heeft onlangs een mooi boek uitgegeven over de wedergeboorte, een bewerking van een eerder gehouden prekenserie. Het is ook in het Nederlands vertaald geloof ik. Het is een heel belangrijk onderdeel van onze geloofsleer. Nicodemus werd overigens verweten dat hij als
leraar van Israël deze dingen niet wist, ik denk dat het goed is dat er wel bij te zeggen.
Dat boekje heet 'Vernieuwd Leven' is een aanrader alleen las soms wat lastig.
Andere aanrader (zeker zo goed) rechtvaardiging en wedergeboorte van Charles Leiter.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 04 sep 2010, 22:01
door refo
Marco schreef:Joannah schreef:Als men de 2 negatieven wegstreept tegen elkaar, krijg je "het is gereformeerd om te stellen dat iedereen wedergeboren is, tenzij het tegendeel blijkt. in de tweede zin, de eerste zin is daar dus totaal tegenovergesteld aan.
Is het een keuzemenu?
Je snapt het dus echt niet - want deze logica deugt niet. Er valt niets weg te strepen. Het is gewoon niet gereformeerd om één van beide te stellen.
Als je dan echt wat wilt stellen, dan kun je iets roepen als: het is gereformeerd om te stellen dat niet iedereen wedergeboren is.
Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Het leek me vrij duidelijk: beide stellingen zijn waar en Marco peilt het goed. Er wordt teveel gesproken over de wedergeboorte.
Die heeft de vorm gekregen van een ingestorte genade.
Waar die niet bespeurd wordt is niets goed, maar het bespeuren is menselijk en kan falen.
Waar die wel bespeurd wordt is alles goed, ook als het onbijbels is. Maar ook hier kan het bespeuren falen.
De bijbel zegt niet: als het begin maar goed is, zoals de wedergeboortedrijvers doen.
De bijbel zegt: als het eind maar goed is.
Men roept natuurlijk meteen: dat is hetzelfde!!
Doch neen, dat is iets gans anders.
Waarmee ik ook weer niet wil zeggen: 'het einde zal het begin verklaren'.
Nee, eind goed al goed. Het begin is niet heel belangrijk. Voor de mens dan.
Er is in dat kader geen verleden. Alleen heden en toekomst.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 04 sep 2010, 22:15
door Joannah
Jongere schreef:Marco schreef:Maar ik vraag me af, of het wel zo 'gereformeerd' is om zoveel te spreken over de wedergeboorte, waar onze Heer dat maar heel kort deed. Waar wij het alleen maar over de wedergeboorte lijken te kunnen hebben, had Jezus er niet meer voor over dan één opmerking tegen broeder Nicodemus. En dan nog verwijtend - want hij had moeten weten wat Jezus daarmee bedoelde.
Dat ben ik niet met je eens. Er wordt veel meer in de Bijbel over de wedergeboorte gesproken, neem de brieven van Johannes.
Het gaat er niet om hoe vaak we over de wedergeboorte spreken, maar
hoe.
John Piper heeft onlangs een mooi boek uitgegeven over de wedergeboorte, een bewerking van een eerder gehouden prekenserie. Het is ook in het Nederlands vertaald geloof ik. Het is een heel belangrijk onderdeel van onze geloofsleer. Nicodemus werd overigens verweten dat hij als
leraar van Israël deze dingen niet wist, ik denk dat het goed is dat er wel bij te zeggen.
John Piper is baptist, hier een interessante link:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=za
Zijn vriendschap met Rick Warren en Driscoll doet me overigens huiveren.
En al die boekjes . ... voorlopig heb ik aan de bijbel nog meer dan genoeg.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 06 sep 2010, 09:55
door Fjodor
Democritus schreef:
Andere aanrader (zeker zo goed) rechtvaardiging en wedergeboorte van Charles Leiter.
Dat boek mocht ik ook graag lezen, alleen gaat hij volgens mij wel de mist in met Romeinen 7 (vanaf vers 14). En dat vind ik wel belangrijk hoor. Als je jezelf in Romeinen 7 herkent ben je volgens Leiter nog niet wedergeboren maar zit je in één of ander voorstadium. Want in Romeinen 7 gaat het volgens hem over totale verslagenheid. Maar ik vind het jammer dat hij op bepaalde verzen gewoon niet ingaat (als ik het me goed herinner). Bijvoorbeeld vers 22:
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Heeft een niet-wedergeborene dat dan?
Of vers 17:
Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Ook dat kan volgens mij niet voor een niet-wedergeboren mens gelden.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 06 sep 2010, 10:16
door Joannah
Fjodor schreef:Democritus schreef:
Andere aanrader (zeker zo goed) rechtvaardiging en wedergeboorte van Charles Leiter.
Dat boek mocht ik ook graag lezen, alleen gaat hij volgens mij wel de mist in met Romeinen 7 (vanaf vers 14). En dat vind ik wel belangrijk hoor. Als je jezelf in Romeinen 7 herkent ben je volgens Leiter nog niet wedergeboren maar zit je in één of ander voorstadium. Want in Romeinen 7 gaat het volgens hem over totale verslagenheid. Maar ik vind het jammer dat hij op bepaalde verzen gewoon niet ingaat (als ik het me goed herinner). Bijvoorbeeld vers 22:
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens; Heeft een niet-wedergeborene dat dan?
Of vers 17:
Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Ook dat kan volgens mij niet voor een niet-wedergeboren mens gelden.
gelukkig verklaart Romeinen 8 veel, het hoort nog bij hoofdstuk 7!
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 06 sep 2010, 10:50
door Afgewezen
Afgewezen schreef:Fjodor schreef:Afgewezen schreef:
Ja, zo ging dat bij het volk Israel. Maar de gemeente is nu juist úít het volk Israël uitgeroepen.
Nee, niet uit Israël geroepen. Israël is openbaar geworden. In de OT profetie slaat Israël niet op de gehele wereld, maar op hen die uit de gehele wereld geroepen worden.
Dit snap ik niet helemaal.
Re: De doop als pleitgrond?
Geplaatst: 06 sep 2010, 11:01
door Fjodor
Afgewezen schreef:Afgewezen schreef:Fjodor schreef:Afgewezen schreef:
Ja, zo ging dat bij het volk Israel. Maar de gemeente is nu juist úít het volk Israël uitgeroepen.
Nee, niet uit Israël geroepen. Israël is openbaar geworden. In de OT profetie slaat Israël niet op de gehele wereld, maar op hen die uit de gehele wereld geroepen worden.
Dit snap ik niet helemaal.
Mm, ik ga me nu afvragen of ik dat wat jij zei wel goed begreep. Ik interpreteerde het alsof je het op de gehele wereld liet slaan. :S
Bij het overlezen nu is het me niet onduidelijk.