Een gebod om iets aan te nemen, is nog sterker dan een aanbod zelf. Het betekent namelijk dat weigeren niet vrijblijvend is. En dat is nu precies de situatie bij de verkondiging van het Evangelie.Fjodor schreef:Impliceert dit een aanbod? (Er staat trouwens niet dat er een aanbod is, jij trekt de conclusie).huisman schreef: Dr C Steenblok ontkent zelfs het woord aanbieden hij gebruikt liever voorstellen, wat dacht je van deze tekstDe Zijnen hebben wat zij hebben aangeboden gekregen niet aangenomen, dat is dan ook hun veroordeling dat zij het bloed van Christus onrein geacht hebben.Hij is gekomen tot de Zijnen en de Zijnen hebben hem niet aangenomen
Maar als ik zeg tegen iemand: "neem Hem aan". Is dat dan een aanbod? Het is eerder een gebod. Als ze Hem niet aannemen dan is de conclusie dat ze Hem niet aangenomen hebben.
Je kunt twisten over de term. Waar het om gaat, is dat iedereen die het Evangelie hoort, de volmacht heeft dit Evangelie te geloven (voor de goede orde: 'volmacht' betekent niet 'macht' of 'vermogen').
Wie dit ontkent, moet de volmacht ergens anders in gaan leggen, bijv. in ons overtuigd zijn van zonde. Dat is ook precies wat dr. Steenblok doet in zijn preek over 'het pleiten van een wees': "omdat ik zo'n arme wees ben, daarom ben ik een geschikt voorwerp voor Gods genade" (even uit het hoofd de strekking van deze preek).