Dus, zij verbreken het verbond.... waarin ze wel degelijk waren opgenomen... maar ze belijden Hem niet en worden vanwege hun ongeloof afgebroken, omdat ze Hem alleen uitwendig beleden. Zoals Paulus ook zegt in een voorbeeld over een andere boom, de vijgenboom:Erasmiaan schreef:Het verbond hangt niet af van ons geloof. Dát lees ik nergens in de Bijbel en die dwaling verwerpen juist de Dordtse Leerregels. Want dan wordt het geloof een nieuwe wet.Marnix schreef:Je gaat dan iets te makkelijk om de eis heen. God belooft, en Hij eist. En we lezen over de Israelieten in de woestijn dat ze niet in konden gaan vanwege hun ongeloof. Wat Memento al zegt, verbond kent verbondseis en verbondsvloek. Alleen stellen dat als God het belooft, het ook gebeurt, is dan te kort door de bocht. Of is de doop van kinderen die later Hem de rug toekeren dan geknoei met water? Zijn de beloften die daar gegeven worden inhoudsloos? Nee, maar het verbond kent naast belofte ook een eis. En een ieder die geen vrucht draagt is niet "nooit op de wijnstok geënt" maar zat er aan maar wordt afgehouwen.Erasmiaan schreef:De beloften zijn in God ja en amen. Dus beloofd, betekent ook dat het toegepast wordt.Marnix schreef:
De Bijbel heeft het niet over "wezenlijk in het verbond" of niet. Dit onderscheid vind ik nergens terug. De Bijbel geeft aan (en dat heb ik en o.a. Memento onderbouwd) dat de Bijbel leert dat God eenzijdig en verbond sluit met mensen en hun kinderen en ze op grond van Zijn beloften in dat verbond zijn. Maar ze niet allen de beloften in vervulling zien gaan omdat ze niet naar Hem luisteren. God sluit zijn verbond met mensen maar niet allen met wie Hij het verbond sluit, gaan tot zijn rust in, vanwege hun ongeloof. Maar nergens lees ik dat het verbond daarom niet echt is of anders zou zijn. We lezen alleen dat de beloften niet voor hen in vervulling gaan.
Ik lees overigens ook deze zin in de verwerping der dwalingen van de Dordtse Leerregels:
Die leren: Dat het nieuwe verbond der genade, dat God de Vader, door tussenkomen van den dood van Christus, met de mensen gemaakt heeft, niet daarin bestaat, dat wij door het geloof, voor zoveel het de verdienste van Christus aanneemt, voor God gerechtvaardigd en zalig gemaakt worden; maar daarin enz.
Lees ook eens dit artikel waar alles heel helder wordt uitgelegd: http://www.refdag.nl/oud/opin/000916opin03.html.
Overigens leerde Calvijn ook dat het verbond der genade onder de beheersing van de verkiezing valt.
Geknoei met water is een oud verwijt, ik vind het nu niet nodig om daar op in te gaan. Ik heb dat verschillende pagina's in dit topic terug al weerlegd, met de Bijbel (zo ook Tiberius)!
Lees overigens even de kanttekening bij de gelijkenis (!) van de Ware Wijnstok: ik heb hem hier even voor je geciteerd:
Grieks alle rank in mij geen vrucht dragende; dat is, een iegelijk die mij uiterlijk alleen belijdt, en evenwel van harte niet gelooft
Deze gelijkenis is dus niet op het verbond te betrekken, tenminste, niet in al haar delen, zoals jij het doet. En overigens, het verbond heeft ook een uitwendige kant, zo zou je het ook kunnen zeggen.
16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: