Herziene Statenvertaling

Rambam

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Rambam »

-DIA- schreef: Wat ik al lang geleden op dit forum zei,
dat klonk vanavond vanaf de kansel.
De gereformeerde gezindte is niet meer één.
Dat klopt, maar dat is toch oud nieuws? Vanwaar denk je dat er allerlei verschillende traditioneel gereformeerde denominaties zijn? Omdat de gereformeerde gezindte één is?

De onderlinge verdeeldheid wijten aan een vertaling is grote lariekoek, en is een afleidingsmanoeuvre. De echte oorzaken van de verdeeldheid blijven zo lekker buiten beschouwing.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:De slag is gevallen.
De breuk is er, en zal zeer moeilijk geheeld kunnen worden, zeker van 's mensen kant.

De breuk.

Het enige, en meest fundamentele, wat de gereformeerde gezindte nog bond,
dat is verbroken.
Geen punt meer om elkaar op aan te kunnen spreken.

Wat ik al lang geleden op dit forum zei,

Het is

Gedeeld

Gebroken

Versplinterd

Wie zou niet wenen?
Je overdrijft.
helma schreef:De GBS en de HSV liggen broederlijk naast elkaar.
Het is een feit!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef: hier net zo.
De GBS en de HSV liggen broederlijk naast elkaar.
Bij jou nog wel ja. Maar bij je kinderen? En je kleinkinderen?
gertje

Bericht door gertje »

Wij hebben gewacht op de versie met de pslamen erbij, 19 april is het zover begreep ik :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rambam schreef:
Dat klopt, maar dat is toch oud nieuws? Vanwaar denk je dat er allerlei verschillende traditioneel gereformeerde denominaties zijn? Omdat de gereformeerde gezindte één is?

De onderlinge verdeeldheid wijten aan een vertaling is grote lariekoek, en is een afleidingsmanoeuvre. De echte oorzaken van de verdeeldheid blijven zo lekker buiten beschouwing.
Dat zeg ik ook niet. De verdeeldheid is niet te wijten aan een vertaling. Maar de nieuwe vertaling is toch wel in zeker zin te wijten aan de verdeeldheid... Als iedereen het ontzag en diepe eerbied had voor Gods onfeilbaar Woord zou daar zeker anders mee worden om zijn gegaan.

De oorzaken hoeven niet onbekend te zijn. Als de Heere met Zijn Geest de kerken meer en meer gaat verlaten, wat hebben we dan toch te verwachten?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
gertje

Bericht door gertje »

-DIA- schreef:
Rambam schreef:

Dat zeg ik ook niet. De verdeeldheid is niet te wijten aan een vertaling. Maar de nieuwe vertaling is toch wel in zeker zin te wijten aan de verdeeldheid... Als iedereen het ontzag en diepe eerbied had voor Gods onfeilbaar Woord zou daar zeker anders mee worden om zijn gegaan.

De oorzaken hoeven niet onbekend te zijn. Als de Heere met Zijn Geest de kerken meer en meer gaat verlaten, wat hebben we dan toch te verwachten?
Momenteel ervaar ik het zo heel anders als jij het beschrijft, de Heere werkt ook vandaag, geloofd zij God met diepst ontzag
Rambam

Bericht door Rambam »

-DIA- schreef: Dat zeg ik ook niet. De verdeeldheid is niet te wijten aan een vertaling. Maar de nieuwe vertaling is toch wel in zeker zin te wijten aan de verdeeldheid... Als iedereen het ontzag en diepe eerbied had voor Gods onfeilbaar Woord zou daar zeker anders mee worden om zijn gegaan.
De HSV is niet te wijten aan verdeeldheid, maar aan een toenemende mate van het ontbreken van kennis van 17e eeuws nederlands.

Voor mijn gevoel ga jij er overigens vanuit dat SV=Gods onfeilbaar Woord, en dat gaat mij gewoon een stap te ver. Het is maar een vertaling, weliswaar een goede, maar het blijft een vertaling en als zodanig dus vervangbaar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

gertje schreef:
-DIA- schreef:
Rambam schreef:

Momenteel ervaar ik het zo heel anders als jij het beschrijft, de Heere werkt ook vandaag, geloofd zij God met diepst ontzag
Dat geloof ik ook van harte. Er zal een Kerk blijven tot op de dag van Christus' wederkomst. En dat de HEERE nog werkt, ik mag het af en toe nog horen, maar het spaarzamelijk. En niet om daarmee het werk van de HEERE tekort te doen hoor. De HEERE zal ook aan Zijn eer komen. dwars door onze kromme wegen heen. En dwars door wegen die we nooit zouden denken. Dat weet ik ook wel. En dan kan het nog wel eens persoonlijk zijn: Wat blijdschap smaakt mijn ziel, wanneer ik voor U kniel... En dan niet in de mens eindingen, maar als de mens zichzelf eens mag verliezen. Zo wordt Zij lof vergroot!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rambam schreef:
-DIA- schreef: Dat zeg ik ook niet. De verdeeldheid is niet te wijten aan een vertaling. Maar de nieuwe vertaling is toch wel in zeker zin te wijten aan de verdeeldheid... Als iedereen het ontzag en diepe eerbied had voor Gods onfeilbaar Woord zou daar zeker anders mee worden om zijn gegaan.
De HSV is niet te wijten aan verdeeldheid, maar aan een toenemende mate van het ontbreken van kennis van 17e eeuws nederlands.

Voor mijn gevoel ga jij er overigens vanuit dat SV=Gods onfeilbaar Woord, en dat gaat mij gewoon een stap te ver. Het is maar een vertaling, weliswaar een goede, maar het blijft een vertaling en als zodanig dus vervangbaar.
Dat is niet waar... En innerlijk moet je dat toch wel kunnen weten. Ik voel meer aan als ik wel onder woorden kan brengen. Soms ontbreekt het me om dingen onder woorden te brengen. Maar dan zijn de zaken wel duidelijk.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Rambam schreef:

Dat is niet waar... En innerlijk moet je dat toch wel kunnen weten. Ik voel meer aan als ik wel onder woorden kan brengen. Soms ontbreekt het me om dingen onder woorden te brengen. Maar dan zijn de zaken wel duidelijk.
Als je niet de mening van de meerderheid verkondigt, kun je tegenstand ervaren. Dat is altijd en overal zo. Maar ik zou zeggen: als jij dat zo beleeft, houd er dan maar aan vast !!
Ik begrijp precies wat je bedoelt en deel je ongerustheid. Maar de HSV is niet meer te stuiten. Wil je er thuis nog aan vasthouden, kan dat, maar in toenemende mate gaat hij in de kerken gebruikt worden. Wij hebben er ook al bericht over gekregen. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gertje

Bericht door gertje »

Precies Dia, en dan heeft niemand er iets aan als we zeggen dat het spaarzaam is( Nederland is groot) maar dan is het onze opdracht Hem te loven en aan te prijzen.
We moeten niet klein van Hem denken, Hij doet grote wonderen, ook nu nog
-DIA-

Bericht door -DIA- »

gertje schreef:Precies Dia, en dan heeft niemand er iets aan als we zeggen dat het spaarzaam is( Nederland is groot) maar dan is het onze opdracht Hem te loven en aan te prijzen.
Maar is het je wel eens een diepe smart geworden dat je Hem van nature nooit meer de eer kan geven die Hem toekomt? Dan wordt het hart verbroken... En uit de diepten... Zo wordt Zijn lof vergroot. En het is zeker waar, we mogen nooit klein van God denken. Toen Baäl de overwinnaar leek, waren er toch nog 7000 die de knie voor Baäl niet hadden gebogen.
gertje

Bericht door gertje »

-DIA- schreef:
gertje schreef:Precies Dia, en dan heeft niemand er iets aan als we zeggen dat het spaarzaam is( Nederland is groot) maar dan is het onze opdracht Hem te loven en aan te prijzen.
Maar is het je wel eens een diepe smart geworden dat je Hem van nature nooit meer de eer kan geven die Hem toekomt? Dan wordt het hart verbroken... En uit de diepten... Zo wordt Zijn lof vergroot. En het is zeker waar, we mogen nooit klein van God denken. Toen Baäl de overwinnaar leek, waren er toch nog 7000 die de knie voor Baäl niet hadden gebogen.
en zo is het Dia...!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik heb de SV op bepaalde punten vergeleken met de HSV.
Ik geef het toe, gevoelsmatig liggent mijn gevoelens bij de SV.
Die SV blijft dan ook leidend in ons gezin.

Ik neem het niemand kwalijk als men kiest voor de HSV.

Maar, was het echt nodig om tot een HSV te komen?

Zou deze nieuwe vertaling echt leiden tot een revival in onze kerken?
Trekt het de jeugd met al hun kritiek zich dichter tot Gods Woord, of maakt het door de "begrijkelijkheid" hen dichter bij Gods Woord.

Ik vrees van niet, maar kom terug op mijn eerdere standpunt: Het is een splijtzwam.

Waar de kerk zijn éénheid verliest, zal de Waarheid meer en meer ondersneeuwen.
Upquark

Bericht door Upquark »

Ik hoop dat ik tussendoor even een vraag kan stellen in de hoop dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen:
Ps. 45,3 - SV schreef:Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen; genade is uitgestort in Uw lippen; daarom heeft U God gezegend in eeuwigheid.
Ps. 45,3 - HSV schreef:U bent veel mooier dan de andere mensenkinderen; genade is op Uw lippen uitgegoten, daarom heeft God U voor eeuwig gezegend.
Het gaat om het woordje 'andere', dat cursief is in de HSV, wat volgens mij aanduidt dat het woord niet in de grondtekst staat. Is er echter een goede reden voor waarom dit is gedaan? Het maakt nogal verschil, mijns inziens.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Plaats reactie