Heartcry - Niet arminiaans?

Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:J.C. Philpot, er wordt niet gedoeld op een letterlijke zalving met olie ofzo... maar een figuurlijke zalving, het vervuld worden van de Geest. Doe maar eens een beetje research.
Marnix,
Ik heb het nergens over een letterlijke zalving, en ik heb het ook niet over de vervulling met de Heilige Geest. Dicusseer alstjeblieft op basis van wat ik zeg. De vervuling door de Heilige Geest waar je over spreekt is een bijbelse term, dat hoef je me echt niet te vertellen. Maar een krachtige zalving van de Heilige Geest in iemand zijn bediening is geen bijbelse zaak. Ieder christen is de zalving van de Heilige Geest deelachtig (1 Joh 2,27). Ik begin het een beetje zat te worden dat ik mezelf iedere keer kan herhalen omdat jij gewoon niet leest wat ik zeg.
Ik lees het wel, maar volgens mij bedoelt men iets anders met die zalving dan jij bedoelt en ontstaat daardoor een misverstand. Ik heb op internet wat rondgezocht en oa. via een preek getracht te achterhalen wat men bedoelt met die zalving, in het geval van deze dominee specifiek... en kwam uit op dat wat ongeveer vergelijkbaar is met wat de spostelen in handelingen doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Spreekt de Heere nog direct, of alleen via de Bijbel?

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder mensen, ik stop met dit onderwerp, want iedereen weet mijn positie, en denk niet dat er iemand hier verder gesticht wordt. Dit naar aanleiding van een pb van een vriend, die blijkbaar recht inzag dat ik hier veel te veel tijd aan besteden was.
Je bent toch terug. Voortschrijdend inzicht?
Dit is in wezen een nieuw onderwerp, daarom heb ik gereageerd. Kan misschien beter overgeheveld worden onder een nieuw onderwerp?

Verder is het misschien wel beter als ik niets zeg, nameiljk, misschien wordt dit verkeerd gezien doordat deze dominee aan Heartcry verbonden is ...

Marnix, je kunt niet de handelingen van de apostelen op 1 lijn stellen met predikanten, omdat dat een speciaal ambt was.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Zalving met de Heilige Geest heeft ook te maken met de geur die je verspreidt (uiteraard is dit geestelijk bedoeld). Dat is namelijk het gevolg van de zalving. Zo kan Paulus het volgende zeggen:

2 Kor. 12:14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?

Het is waar dat iedere gelovige gezalfd is met de Heilige Geest (2 Kor. 1:21, dezelfde brief), maar er is ook onderscheid.

Als we de catechismus erop naslaan:
Vr.32. Maar waarom wordt gij een Christen genaamd?
Antw. Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben, opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
dan blijkt uit de verwijsteksten, dat ook Hand. 2:17 erbij betrokken wordt. Daar staat:

17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

Gezien de verschillende gaven die gegeven zijn (profeteren, dromen, gezichten zien), mag je ook zeggen dat er bij de zalving die aan alle gelovigen gegeven is, ook onderscheid is in gaven. Dan mag je dus ook de gaven zoals die bijv. in Rom. 12 worden genoemd erbij betrekken.
Zalving met de Heilige Geest heeft dan ook te maken met het bekwaam gemaakt te zijn tot dienst aan God (niet voor niets gebruikt de catechismus dan ook de beelden van de 3 oudtestamentische ambten waartoe men gezalfd werd: koning, profeet en priester). We moeten de zaken dan ook in hun verband zien.
Laatst gewijzigd door elbert op 15 mar 2007, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Re: Spreekt de Heere nog direct, of alleen via de Bijbel?

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder mensen, ik stop met dit onderwerp, want iedereen weet mijn positie, en denk niet dat er iemand hier verder gesticht wordt. Dit naar aanleiding van een pb van een vriend, die blijkbaar recht inzag dat ik hier veel te veel tijd aan besteden was.
Je bent toch terug. Voortschrijdend inzicht?
Dit is in wezen een nieuw onderwerp, daarom heb ik gereageerd. Kan misschien beter overgeheveld worden onder een nieuw onderwerp?

Verder is het misschien wel beter als ik niets zeg, nameiljk, misschien wordt dit verkeerd gezien doordat deze dominee aan Heartcry verbonden is ...

Marnix, je kunt niet de handelingen van de apostelen op 1 lijn stellen met predikanten, omdat dat een speciaal ambt was.
En je mag ook niet alles wat de apostelen deden afdoen als "niet voor ons van toepassing omdat de apostelen dat deden"

Elbert, heeft de houding van een aantal hier niet te maken met het feit dat velen geloven dat de "bijzondere gaven" van vroeger waren en nu hebben afgedaan? (ik ben de mooie dure term daarvoor even kwijt, jij weet hem allicht wel?)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:Elbert, heeft de houding van een aantal hier niet te maken met het feit dat velen geloven dat de "bijzondere gaven" van vroeger waren en nu hebben afgedaan? (ik ben de mooie dure term daarvoor even kwijt, jij weet hem allicht wel?)
Die dure term is cessationisme. Ik ben geen cessationist in de strikte betekenis des woords, ik begrijp jullie rederneringen, maar ik kan ondanks dat niet uit het Nieuwe Testament halen dat er verschillende (al dan niet krachtige) zalvingen (al dan niet in een bediening) van de Heilige Geest zijn.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Marnix schreef: Elbert, heeft de houding van een aantal hier niet te maken met het feit dat velen geloven dat de "bijzondere gaven" van vroeger waren en nu hebben afgedaan? (ik ben de mooie dure term daarvoor even kwijt, jij weet hem allicht wel?)
Je bedoelt de streeptheologie?

Ik heb met m'n vorige post een bijdrage willen geven over het spreken van Schrift en belijdenis over de zalving met de Geest en de verhouding tot de ambten en gaven. De gereformeerde belijdenis is denk ik behoorlijk rijk in haar spreken over deze onderwerpen. De term streeptheologie erbij betrekken maakt het wel lastig, want je moet dan een grens trekken tussen wat "bijzonder" en wat "gewoon" is; terwijl het beide over de werken en gave van de Heilige Geest gaat.

Overigens wordt ook door verschillende puriteinen gesproken over "veel zalving hebben", daarmee wordt dan bedoeld veel kracht van de Geest ontvangen tot de bediening van het Woord. Dus zo modern-evangelisch is deze uitdrukking nou ook weer niet.
Laatst gewijzigd door elbert op 15 mar 2007, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Elbert, heeft de houding van een aantal hier niet te maken met het feit dat velen geloven dat de "bijzondere gaven" van vroeger waren en nu hebben afgedaan? (ik ben de mooie dure term daarvoor even kwijt, jij weet hem allicht wel?)
Die dure term is cessationisme. Ik ben geen cessationist in de strikte betekenis des woords, ik begrijp jullie rederneringen, maar ik kan ondanks dat niet uit het Nieuwe Testament halen dat er verschillende (al dan niet krachtige) zalvingen (al dan niet in een bediening) van de Heilige Geest zijn.
Over niet goed lezen gesproken......... moet ik het nou nog een keer zeggen, dat er alleen staat dat de zalving krachtig is en nergens dat er ook iets minder krachtige en nog krachtiger werkingen zijn...alleen krachtige en krachtloze.
J.C. Philpot

Marnix schreef:alleen krachtige en krachtloze.
Wat is volgens jou het verschil tussen "krachtige en krachtloze" (zoals jij het noemt) en "al dan niet krachtige" (zoals ik het noem)???? :|
Gian

Bericht door Gian »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:alleen krachtige en krachtloze.
Wat is volgens jou het verschil tussen "krachtige en krachtloze" (zoals jij het noemt) en "al dan niet krachtige" (zoals ik het noem)???? :|
Het vershil tussen de apostelen en Job, om maar een voorbeeld te noemen.
Wees even realistisch, de een is vruchtbaarder dan de ander. Of wil je zeggen dat het eigen werken waren van Paulus?
Ieder kind v God heeft de Geest, alleen in de één werkt de Geest sterker dan de ander. Ook de bediening is souverein.
Ik begrijp niet waar je punt over maakt. Mi is het zoeken, en niet willen zien wat er bedoeld wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
J.C. Philpot

Gian schreef:Wees even realistisch, de een is vruchtbaarder dan de ander. Of wil je zeggen dat het eigen werken waren van Paulus?
Ieder kind v God heeft de Geest, alleen in de één werkt de Geest sterker dan de ander. Ook de bediening is souverein.
Beste Gian,
Met de zaken die je hier zegt heb ik op zich geen problemen.

Mvg P
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Wat wil je met deze quotes duidelijk maken?
Volgens mij bedoelt Bert en dat was ook wat mij opviel, dat deze dominee allerlei aanspraken krijgt die niet in de bijbel zijn terug te vinden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

precies, Erasmiaan!

directe revelatie is gestopt met de volmaaktheid van de canon van de Heilige Schrift.

Hebben ze mij in elk geval altijd verteld...

Of ze moeten me een stuk leugen verteld hebben natuurlijk...

nee, dat kan niet, de Schrift getuigd het zelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:precies, Erasmiaan!

directe revelatie is gestopt met de volmaaktheid van de canon van de Heilige Schrift.

Hebben ze mij in elk geval altijd verteld...

Of ze moeten me een stuk leugen verteld hebben natuurlijk...

nee, dat kan niet, de Schrift getuigd het zelf.
Waar?
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad, waar? Dit denken is er bij sommigen wel maar ik weet niet waar dit vandaan komt. Overigens is daar volgens mij hier geen sprake van, wel van bijzondere gaven die voglens sommigen ook al hebben afgedaan. Zegt de Bijbel dat? Of heeft men dat maar bedacht omdat men zich daar niet mee bezig hield, die gaven er dus ook niet waren in de kerk, en men een goede reden zocht daarvoor, buiten zichzelf natuurlijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

bron: refo-nieuws.nl

Bijna 1100 belangstellenden voor Heart Cry

Nieuwsredactie

HARDINXVELD-GIESSENDAM - Voor de Heart Cry-conferentie van 19-22 oktober in de Kroeze Danne te Ambt Delden hebben zich inmiddels 1.070 mensen aangemeld. Er is nog maar ruimte voor 30 mensen. Dat meldt de stichting in haar nieuwsbrief van maandag.

Opnieuw hopen er weer veel jongeren en jonge gezinnen te komen. Er is nu alleen nog ruimte voor daggasten en mensen die kunnen kamperen (tent of caravan). Ook gezinnen kunnen zich niet meer aanmelden. Bij 1.100 aanmeldingen is er geen mogelijkheid meer om deel te nemen. "Wanneer je hebt ingeschreven, betaal dan z.s.m. het verschuldigde bedrag. Je bent namelijk definitief ingeschreven wanneer het bedrag is betaald."

Verder roept de organisatie op om voor deze conferentie te bidden en ook biddend naar de conferentie toe te leven. "Eén van de belangrijkste lessen die wij de afgelopen jaren hebben geleerd is dat de zegen die God wil schenken mede afhangt van onze nood en behoefte. Onze verlegenheid is Gods gelegenheid! De Bijbel staat vol beloften dat God niet op grond van het gebed zegent, maar er wel om gebeden wil worden. Denk aan de NT-gemeente in Handelingen. Ds. Etienne Maritz getuigde de laatste conferentie dat hij in zijn geest heeft ervaren dat de conferentie "doorgebeden" was. Vanaf zaterdagmorgen was er een goede en gezegende atmosfeer waarin de Heere kennelijk en duidelijk werkte. Daar verlangen wij opnieuw naar... om samen Gods tegenwoordigheid te mogen beleven!"

"Momenteel gaan we opnieuw inventariseren of er -ten behoeve van de conferentie- regionaal een week van gebed georganiseerd kan worden. Wij zullen nu weer adressen gaan verzamelen waar in de week voorafgaande aan de conferentie gebeden kan worden. Per regio zal er één of meerdere huizen opengesteld worden waar jongeren en ouderen 's avonds van 20.00-21.30 uur samen kunnen bidden voor de conferentie. We willen D.V. bidden op de volgende avonden: vrijdag 12 oktober, zaterdag 13 oktober, zondag 14 oktober, maandag 15 oktober, dinsdag 16 oktober, woensdag 17 oktober, donderdag 18 oktober."
Plaats reactie