idem dito met een sterretje,,,,,,,,,Mister schreef:Komt als kinderen van het licht van F asma, door Knevel, op de RO :mrgreen:
Welke muziek beluister je nu? [3]
- Christiaan
Welke van de 17?Christiaan schreef:Deel van Symfonie van Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Batholdy
Bij Mendelssohn wordt vaak gedacht aan z'n vijf grote symfonieën, maar als jeugdwerken heeft hij ook al twaalf symfonieën voor strijkorkest geschreven.
Trouwens: Jakob met een k en Bartholdy met een r erbij.
Maar: mooie muziek, Christiaan, na al dat jingelbel-pachelbel
- Christiaan
Laatste deel van de 4 op dat moment.Hendrikus schreef:Welke van de 17?Christiaan schreef:Deel van Symfonie van Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Batholdy
Bij Mendelssohn wordt vaak gedacht aan z'n vijf grote symfonieën, maar als jeugdwerken heeft hij ook al twaalf symfonieën voor strijkorkest geschreven.
Ik ken ze alle 17. Maar Pachelbel is ook erg mooi hoor.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
O ja hoor. Leuker om te spelen dan om naar te luisteren, vind ik eigenlijk.Christiaan schreef:Maar Pachelbel is ook erg mooi hoor.
En als het om de orgelmuziek gaat, vind ik dat bij Mendelssohn eigenlijk precies andersom. Onhandig geschreven, maar 't klinkt goed. Pachelbel ligt lekker in de hand, maar het is soms wel wat veel van hetzelfde.
- Christiaan
Johann Sebastian Bach, bewonderde Johann Pachelbel.Hendrikus schreef:O ja hoor. Leuker om te spelen dan om naar te luisteren, vind ik eigenlijk.Christiaan schreef:Maar Pachelbel is ook erg mooi hoor.
En als het om de orgelmuziek gaat, vind ik dat bij Mendelssohn eigenlijk precies andersom. Onhandig geschreven, maar 't klinkt goed. Pachelbel ligt lekker in de hand, maar het is soms wel wat veel van hetzelfde.
En Mendelssohns orgelmuziek is ook erg goed. Vooral zijn Sonates.
Beter dan die Franse Romantische verdwazing.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Nou ja... Z'n broer had les gehad van Jinglebell, maar bewonderen... Toen Bach die legendarische voetreis maakte om een groot organist te horen, liep hij wel naar Lübeck en niet naar Nürnberg, wel naar Buxtehude en niet naar Pachelbel hoor!\Christiaan schreef:Johann Sebastian Bach, bewonderde Johann Pachelbel.
Waarom vind je z'n sonates, bij elkaar geharkte losse mopjes, beter dan bijvoorbeeld de Preludiums en Fuga's?Christiaan schreef:En Mendelssohns orgelmuziek is ook erg goed. Vooral zijn Sonates.
Wat is er dwaas aan het oeuvre van César Franck of aan de laatste twee symfonieën van Widor, om maar eens iets te noemen?Christiaan schreef:Beter dan die Franse Romantische verdwazing.
Draai maar lekker aan...............ik heb mijn eigen radioprogramma draaien op Launch.com................Enya, Garfunkel, Everly's etc etc.........Christiaan schreef:Laatste deel van de 4 op dat moment.Hendrikus schreef:Welke van de 17?Christiaan schreef:Deel van Symfonie van Jacob Ludwig Felix Mendelssohn Batholdy
Ik ken ze alle 17. Maar Pachelbel is ook erg mooi hoor.
Hmm. Heb de tekst uit het cd-boekje bekeken. Het is inderdaad psalm 130. Maar op de cd wordt dit aangemerkt als psalm 129. Foutje. Ach procentueel gezien scheelt dat niet zo veel. :mrgreen:Hendrikus schreef:De profundis is bij ons wel psalm 130, Wimwim schreef:De Profundis (psalm 129) van Arvo Pärt
Zo'n opmerking intrigeert me. Ik ken ze niet hoor, die sonates. Maar kan het zijn dat zulke 'bij elkaar geharkte losse mopjes' ook het fundament leggen voor de moderne orgel-school, zoals in een artikel wordt beweerd?Hendrikus schreef:[...] z'n sonates, bij elkaar geharkte losse mopjes [...]
Klik hier voor de eerste pagina van het artikel