Elkaar opbouwen in het geloof

Marnix

Bericht door Marnix »

Dat is de belijdenistekst van mijn vriendin en die heeft ze ook voor in mijn nieuwe bijbel geschreven :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
vlinder

Bericht door vlinder »

Hé Misc,

Je post alleen hier nog frequent, op het forum mis ik je verder.
Niet zo'n zin meer of andere redenen?

Groetjes vlindertje
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand.

Johannes 15:6
--------------------------------------------------------------------------------

Vuur
Jezus’ woorden zijn altijd heel liefdevol maar ook altijd heel helder. Er is maar één manier om het leven te vinden: door te blijven in Jezus. Wie dat niet wil, is als de rank die los is van de wijnstok: die verdort en wordt verbrand in het vuur. Het is het laatste wat je zou willen. Het is ook het laatste wat Jezus wil. Daarom waarschuwt hij ons ook. Maar dit weten we: we zijn niet bestemd om in het vuur te branden maar om vrucht te dragen.

Heer, bewaar me voor het vuur, bewaar me voor vruchteloosheid, bewaar me voor verdorring.
Miscanthus

vlinder schreef:Hé Misc,

Je post alleen hier nog frequent, op het forum mis ik je verder.
Niet zo'n zin meer of andere redenen?

Groetjes vlindertje
Klopt. Daarbij zegt Ds Hegger het mooi; Christus heeft ons immers allereerst opgedragen om van Hem te getuigen (Hand. 1:. Hij heeft niet gezegd: „Zorg ervoor dat jullie een klinkend leerstelsel over Mij opstellen.” Mensen komen door uitgekiende leerstellingen niet tot zondebesef en dus ook niet tot een schreeuwen om verlossing. Je kunt alleen maar verbroken worden door het zien naar Christus als naar de Levende en als naar Iemand; niet naar Hem als een ”iets”, als een orthodoxe leerstelling. En dán alleen kun je door Zijn Geest gebracht worden tot het zaligmakende geloof.

ik vind het vaak gesteggel op de vierkante centimeter. Het heeft mijn prioriteit niet meer.
Miscanthus

Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren.

Johannes 15:7
--------------------------------------------------------------------------------

Wat je maar wilt
Soms vinden we het moeilijk om te geloven wat Jezus hier zegt. Ook omdat onze ervaring vaak anders lijkt: we ontvangen niet wat we vragen. Maar let er hier op dat we alles gaan krijgen wat we vragen als we in Jezus blijven en als zijn woorden in ons blijven. Ons gebed zal dan namelijk ook steeds meer gaan samenvallen met het bidden van Jezus. Als we blijven in hem zullen we steeds beter begrijpen wat God wil geven en daar dan ook om bidden.

Heer Jezus, laat uw woorden in me blijven zodat ik weet wat ik mag vragen.
Miscanthus

De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Johannes 15:8

De grootheid van de Vader
Jezus is altijd vol van zijn Vader en volledig op hem gericht. Als hij ons toeroept 'Blijf in Mij,' dan heeft dat ook weer tot doel dat zijn Vader wordt verheerlijkt en groot gemaakt. Want vrucht dragen, véél vrucht dragen, is de manier om glorie te brengen aan de Vader, zodat zijn naam geprezen wordt door mensen. Blijf daarom in de Zoon tot eer van de Vader!

Heer, leer me als leerling gericht te zijn op de grootheid van uw Vader.
Miscanthus

Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde.

Johannes 15:9

Jezus' liefde
Jezus heeft steeds gezegd: 'Blijf in mij.' Nu zegt hij: 'Blijf in mijn liefde.' Jezus is dus liefde. Of misschien is het beter om het zo te zeggen: in Jezus heeft alle liefde van de Vader zich verzameld, om vanuit hem over te stromen naar zijn leerlingen. Blijven in de liefde van Jezus betekent: blijven in de liefde waarmee de Vader zijn Zoon eindeloos bemint. Jij mag zwemmen in die oceaan van liefde.

Dank u, Heer Jezus, dat u me roept om te blijven in de liefde waarmee uw Vader van u houdt.
Miscanthus

Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn.

Johannes 15:11

Jezus' vreugde
Er wordt wel eens gezegd: Jezus lachte nooit. Het zal waar zijn dat zoiets niet letterlijk in de evangeliën te vinden is. Maar in Jezus was en is wel vreugde! De vreugde van de Vader en de Geest. Door te luisteren naar zijn stem en door het indrinken van zijn woorden zullen we ook vollopen met zijn vreugde! We zullen zelfs overlopen van vreugde, volkomen vreugde kennen. Hier op aarde als voorproefjes, straks bij hem in volmaakte vorm.

Heer, ik wil heel graag die vreugde kennen die ook in u is. Geef dat mijn vreugde volkomen zal zijn.
Miscanthus

Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad.

Johannes 15:12

Gebiedende wijs
Voor ons besef blijft het altijd wat vreemd om een gebod tot liefhebben te horen. Liefde is toch een gevoel en gevoelens kun je toch niet dwingen? Nu vormt de menselijke liefde die in onszelf woont hier geen goed uitgangspunt. Het gebod vindt zijn bron dan ook buiten ons: in de liefde waarmee Jezus ons liefheeft. Die Jezusliefde is bron van het liefhebben van elkaar. Het gebod luidt: ga steeds weer naar die bron!

Liefdevolle Heer Jezus, leer me om altijd weer naar u toe te gaan zodat ik kan liefhebben met de liefde waarmee u mij liefhebt.
Miscanthus

Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.

Johannes 15:16-17

Uitgekozen om vrucht te dragen
Ik heb Jezus niet uitgekozen. Ik heb hem lief met heel mijn hart (hoewel er ook best wel plekken in mijn hart zijn die hij steeds weer moet terugveroveren). Hij heeft mij uitgekozen om samen met hem op weg te gaan en hem aan mensen voor te stellen. Zo draag ik blijvende vrucht: dat door mij heen Jezus vol liefde in het leven van anderen binnen mag komen. Dat heeft eeuwigheidswaarde voor de Vader.

Dank u, Jezus, dat ik door u ben uitgekozen om blijvende vrucht te dragen door de liefde.
Miscanthus

Jezus hief zijn handen op en zegende zijn leerlingen. Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel.

Lukas 24:50-51

Zegenend naar de hemel
Het is het laatste wat we door de ogen van zijn leerlingen op aarde van Jezus zien: dat prachtige zegenende gebaar dat hij maakt. Met opgeheven armen, waarmee hij ons omhelst, komt hij thuis bij zijn Vader en laat hij tegelijk voorgoed een beeld achter op ons netvlies. Iemand die zegenend weggaat, is niet echt weggegaan. Ontroerend vind ik de gedachte dat in die handen de spijkerwonden nog te zien zijn. Het zijn die handen, van mijn gekruisigde Heiland, die mij zegenen. Hij kent mijn nood en ellende. Juist daarom is het zo mooi dat hij het is die me zegent.

Dank u, Jezus, dat u zegenend naar de hemel bent gegaan. Richt mijn ogen telkens opnieuw op uw zegenende handen
Miscanthus

Zeg tegen Aäron en zijn zonen dat zij de Israëlieten met deze woorden moeten zegenen: 'Moge de HEER u zegenen en u beschermen.'

Numeri 6:23-24

Zegen en bescherming
Voor veel christenen zijn het heel bekende woorden: de zegenwoorden die God gaf aan Aäron en zijn zonen om het volk Israël te zegenen. Zorgvuldig zijn ze door de HEER zelf uitgekozen om zijn beschermende en genadige tegenwoordigheid hoorbaar en ervaarbaar te maken. Het is mooi om dat voor je te zien (met op je netvlies ook de Heer Jezus die zegenend naar de hemel gaat): de priester die zijn armen uitstrekt, je aankijkt en de hartelijke stem van de HEER laat horen. Weet het en ervaar het: de HEER zegent en beschermt je!

HEER, ik dank u dat u me zegent met uw woorden en me beschermt met uw armen.
Miscanthus

'Moge de HEER het licht van zijn gelaat over u doen schijnen en u genadig zijn.'

Numeri 6:25

Het genadige licht van zijn gelaat
Gezegend worden betekent dat de HEER ons aankijkt. Met ogen vol vreugde en aanvaarding. Het is als met een moeder die naar haar kleine kind kijkt. Haar liefdevolle en stralende blik is voor het kind een en al bevestiging: je mag er zijn, ik houd van jou. Zo mogen we dus ook de zegen ondergaan: als een genadige bevestiging van de HEER zelf. En zo ook van Jezus Christus, want deze genadige bevestiging is er dankzij hem. Want we zien de luister van de HEER afstralen van het gezicht van Jezus Christus.

HEER, dank u dat u me zo genadig en liefdvol aankijkt, dat het licht van uw gelaat het in mijn leven licht maakt.
Miscanthus

Als zij mijn naam over het volk uitspreken, zal ik de Israëlieten zegenen.

Numeri 6:27

De HEER zegent
Als we elkaar in Gods tegenwoordigheid willen brengen (dat is zegenen), dan is het goed om heel duidelijk te hebben dat alleen de HEER zegent. Wij beschikken niet over de zegen. ‘Ik zegen jou’ is daarom ook niet een goede manier van zeggen. Wij kunnen niet meer (hoewel dat ook al heel veel en heel kostbaar is) Gods naam over een ander uitspreken. Maar dan is het de HEER zelf die zegent. Ik mag wel de woorden uitspreken die getuigen van Gods aanwezigheid en bescherming, van zijn heil en liefde, maar ik doe dat vanuit dezelfde ontvankelijke houding die ook de gezegende aanneemt. De HEER zegent. Hij alleen.

HEER, machtige en liefdevolle God, u bent het zelf die zegent. Maak me daarom bescheiden en ontvankelijk voor wat u uitdeelt.
Miscanthus

Ik zal je tot een groot volk maken, ik zal je zegenen, ik zal je aanzien geven, een bron van zegen zul je zijn.

Genesis 12:2

Een bron van zegen
De HEER komt met prachtige woorden naar Abram toe. Hij moet wegtrekken uit zijn land en familiebanden losmaken. Hij wordt geroepen om een totaal nieuw leven te beginnen. Maar dat nieuwe leven zal wel gekenmerkt worden door zegen. Allereerst omdat hij gezegend zal worden door de HEER: Abram zal tot een groot volk worden en veel aanzien genieten. Ook zal hij ervaren wat het betekent om een vriend van God te zijn en in zijn tegenwoordigheid te leven. En vervolgens zal hij zelf een bron van zegen worden. Dat is haast nog mooier: dat je als mens, gezegend met Gods aanwezigheid in je leven, zijn zegen mag uitdelen zodat ook anderen ervan kunnen genieten.

HEER, laat me net als Abram een bron van zegen mogen zijn, door de kracht van uw Geest.
Plaats reactie