Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid
Heel veel niet-cryptischer kan ik het niet maken.
Deze mensen praten tegen elkaar, niet met elkaar.
Het zal ook wel aan het niveauverschil liggen, denk ik.
Maar als dit het patroon wordt voor toekomstige gesprekken, dan komt men geen stap dichterbij elkaar. Ik neem aan dat dat toch de bedoeling van een gesprek is.
Deze mensen praten tegen elkaar, niet met elkaar.
Het zal ook wel aan het niveauverschil liggen, denk ik.
Maar als dit het patroon wordt voor toekomstige gesprekken, dan komt men geen stap dichterbij elkaar. Ik neem aan dat dat toch de bedoeling van een gesprek is.
-
M’n dochter via school (CC Klein Frankrijk). Inmiddels klachtenvrij, dus ik hoop dat we als gezin volgende week negatief testen zodat we uit quarantaine kunnen. Ik (en de rest) heb het wel gezien na ruim een week nu ( en straks ruim 1,5 week). Als je zoon nu nog geen klachten heeft, dan zullen jullie er waarschijnlijk geen last van hebben. Tenminste niet via zijn school.Bruna schreef:Jammer, bij jou ook ziek in je gezin of familie?JvW schreef:Klopt helemaal en ik vrees dat de sluiting aan de late kant was. De gevolgen ondervinden we in ieder geval wel op dit moment...Bruna schreef:Op Calvijn College KleinF waren vorige werk ook dagelijks ca 15 meldingen. Er zijn nu geen officiële berichten maar hoor wel dagelijks van nieuwe gevallen. Dus ik hoop dat schoolser op tijd dichtgegaan is.
Bij mijn zoon in de klas wel, dus hoop dat het net op tijd was.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
- Maanenschijn
‘Zucht’, Jantje, er bestaan geen SGP burgemeesters. Er bestaan burgemeesters, waarvan de meeste een politieke achtergrond hebben, of lid zijn van een politieke partij.Jantje schreef:Als SGP-burgemeester dien je Gods Woord als leidraad te nemen.Mara schreef:* zucht *Jantje schreef: Weet iemand waar de burgemeester van Nunspeet kerkelijk toe behoort?
Wat doet dat er nu weer toe Jantje??
Stop hier eens mee.
Een burgemeester heeft recht op een persoonlijke, dus eigen mening.
Ik deel de brief van ds. Schot waarin staat dat het houden van alleen online kerkdiensten ingaan tegen Gods Woord.
Het roept bij mij grote vervreemding op. En vandaag ook mijn vraag of deze burgemeester ook is aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente te Nunspeet.
Een burgemeester is een bestuurder, met maatschappelijke verantwoordelijkheid. Rood, liberaal, christelijk of diervriendelijk, dat doet er in zijn ambt niet toe.
Het zou heel goed kunnen zijn dat zijn persoonlijke mening verschillend is van zijn ambtelijke boodschap. Ik ken een burgemeester met SGP achtergond van dichtbij, ik ken ook zijn wankele positie en innerlijke strijd omtrent de kerkgang. Kritiek is hier niet op zijn plaats, veel meer respect en gebed.
En het kerkverband of kerkgenootschap waar een burgemeester plagt te gaan lijkt mij er helemaal niet toe doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het calvinisme legt vanouds een claim op geheel het leven, inclusief het terrein van de overheid. Met dat verwachtingspatroon zal een burgemeester van SGP signatuur toch moeten dealen. Ook al besef ik dat tot in SGP kringen het begrip theocratie is vervangen door de scheiding van kerk en staal principe.
Een burgemeester is in de eerste plaats burgemeester. Pas daarna SGP-er.Herman schreef:Het calvinisme legt vanouds een claim op geheel het leven, inclusief het terrein van de overheid. Met dat verwachtingspatroon zal een burgemeester van SGP signatuur toch moeten dealen. Ook al besef ik dat tot in SGP kringen het begrip theocratie is vervangen door de scheiding van kerk en staal principe.
-
- Verbannen
Geheel oneens.Maanenschijn schreef:‘Zucht’, Jantje, er bestaan geen SGP burgemeesters. Er bestaan burgemeesters, waarvan de meeste een politieke achtergrond hebben, of lid zijn van een politieke partij.Jantje schreef:Als SGP-burgemeester dien je Gods Woord als leidraad te nemen.Mara schreef:* zucht *Jantje schreef: Weet iemand waar de burgemeester van Nunspeet kerkelijk toe behoort?
Wat doet dat er nu weer toe Jantje??
Stop hier eens mee.
Een burgemeester heeft recht op een persoonlijke, dus eigen mening.
Ik deel de brief van ds. Schot waarin staat dat het houden van alleen online kerkdiensten ingaan tegen Gods Woord.
Het roept bij mij grote vervreemding op. En vandaag ook mijn vraag of deze burgemeester ook is aangesloten bij de Gereformeerde Gemeente te Nunspeet.
Een burgemeester is een bestuurder, met maatschappelijke verantwoordelijkheid. Rood, liberaal, christelijk of diervriendelijk, dat doet er in zijn ambt niet toe.
Het zou heel goed kunnen zijn dat zijn persoonlijke mening verschillend is van zijn ambtelijke boodschap. Ik ken een burgemeester met SGP achtergond van dichtbij, ik ken ook zijn wankele positie en innerlijke strijd omtrent de kerkgang. Kritiek is hier niet op zijn plaats, veel meer respect en gebed.
En het kerkverband of kerkgenootschap waar een burgemeester plagt te gaan lijkt mij er helemaal niet toe doen.
Juist als je als burgemeester een achtergrond hebt als lid van de SGP, mag je aannemen dat hij ook vanuit Gods Woord beslissingen neemt. En als dat niet het geval is, dan verloochen je het Woord van God.
Ik begrijp daarom niet waarom je als burgemeester van SGP-huize perse publiekelijk moet aangeven dat je de oproep van Grapperhaus steunt, zeker als je tot een kerkelijke denominatie hoort waarvan je weet dat die daar anders over denkt, narmelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt.
Gods Woord staat boven een politiek ambt en niet de norm van het wegzinkend vaderland of de ongenuanceerde uitspraken van de minister!
En als men werkelijk uitgaan van het principe 'scheiding tussen kerk en staat', zou men helemaal de mond moeten houden. Want het is nu het principe 'overheid over kerk en staat'.
Laatst gewijzigd door Jantje op 24 dec 2020, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
https://podcasts.google.com/?feed=aHR0c ... TFERy5tcDMHerman schreef:Het calvinisme legt vanouds een claim op geheel het leven, inclusief het terrein van de overheid. Met dat verwachtingspatroon zal een burgemeester van SGP signatuur toch moeten dealen. Ook al besef ik dat tot in SGP kringen het begrip theocratie is vervangen door de scheiding van kerk en staal principe.
Wel aardig om deze podcast dan eens te luisteren. Is met Stefan Paas en Johan Snel, en gaat over Kuyper. Het viel mij op dat Snel zei dat zonder Kuyper Calvijn niet de aandacht zou hebben gekregen zoals die nu is binnen het gereformeerde christendom.
- Maanenschijn
@jantje @Herman daarom ben ik ook van mening dat iemand met een SGP (of lees Bijbelgetrouwe) achtergrond vrijwel geen publiek ambt meer kan dienen, omdat de seculiere samenleving een (te) grote spanning geeft met het houden aan Gods geboden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
@Jantje: Zie mijn eerdere reactie. Gelet op de oproep van de deputaatschappen, lijkt de oproep van de burgemeester daar eerder op aan te sluiten dan de brief van ds. Schot. Ernstige situatie? = afschalen! De burgemeester heeft dat beter begrepen dan de kerkenraad in Nunspeet.
Aan de ene kant beroep je je op de vrijheid van godsdienst en dus de scheiding van kerk en staat als het gaat over kerkdiensten, maar hier pleit je voor het tegenovergestelde. Voor een burgemeester is de wet leidend.Jantje schreef: Geheel oneens.
Juist als je als burgemeester een achtergrond hebt als lid van de SGP, mag je aannemen dat hij ook vanuit Gods Woord beslissingen neemt. En als dat niet het geval is, dan verloochen je het Woord van God.
Dan begrijp je dus niets van de verhouding tussen overheid en kerk.Ik begrijp daarom niet waarom je als burgemeester van SGP-huize perse publiekelijk moet aangeven dat je de oproep van Grapperhaus steunt, zeker als je tot een kerkelijke denominatie hoort waarvan je weet dat die daar anders over denkt, narmelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt.
-
Dit is geen eerlijk verwijt aan het adres van de burgemeester. Hij heeft nergens opgeroepen om de onderlinge bijeenkomsten na te laten. Hij heeft alleen opgeroepen om niet met elkaar in een kerkgebouw te gaan zitten, maar er zijn gelukkig alternatieven.Jantje schreef: Geheel oneens.
Ik begrijp daarom niet waarom je als burgemeester van SGP-huize perse publiekelijk moet aangeven dat je de oproep van Grapperhaus steunt, zeker als je tot een kerkelijke denominatie hoort waarvan je weet dat die daar anders over denkt, narmelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt.
Gods Woord staat boven een politiek ambt en niet de norm van het wegzinkend vaderland of de ongenuanceerde uitspraken van de minister!
En als men werkelijk uitgaan van het principe 'scheiding tussen kerk en staat', zou men helemaal de mond moeten houden. Want het is nu het principe 'overheid over kerk en staat'.
Paulus deed zijn oproep in een tijd dat er nog geen technische middelen waren om met elkaar (op afstand) verbonden te zijn. Een zegen van deze tijd is dat je niet met elkaar fysiek in dezelfde ruimte hoeft te zijn om samen te komen. En misschien heeft de burgemeester zijn beslissing wel degelijk genomen o.b.v. de Bijbel, bijvoorbeeld gebaseerd op Romeinen 13.
-
- Verbannen
Juist. Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.Maanenschijn schreef:@jantje @Herman daarom ben ik ook van mening dat iemand met een SGP (of lees Bijbelgetrouwe) achtergrond vrijwel geen publiek ambt meer kan dienen, omdat de seculiere samenleving een (te) grote spanning geeft met het houden aan Gods geboden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ze schalen toch al af? 20 procent van het normale aantal kerkgangers.Erskinees schreef:@Jantje: Zie mijn eerdere reactie. Gelet op de oproep van de deputaatschappen, lijkt de oproep van de burgemeester daar eerder op aan te sluiten dan de brief van ds. Schot. Ernstige situatie? = afschalen! De burgemeester heeft dat beter begrepen dan de kerkenraad in Nunspeet.
Dat noem ik een aanzienlijke afschaling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Bedankt voor de tip. Kuyper noemen we ook wel een neo-calvinist, dus die verbinding kan ik me prima voorstellen. De uitspraak van mijnheer Snel is natuurlijk niet te verifiëren. Als Kuyper niet bestaan zou hebben, zou mogelijk iemand anders in lijn van Groen van Prinsterer het calvinisme in het publieke domein hebben ingebracht in het laatste kwart van de 19e eeuw. Een formulering die de cruciale positie van Kuyper op een andere manier verwoordt, zou beter passen.Ambtenaar schreef:Wel aardig om deze podcast dan eens te luisteren. Is met Stefan Paas en Johan Snel, en gaat over Kuyper. Het viel mij op dat Snel zei dat zonder Kuyper Calvijn niet de aandacht zou hebben gekregen zoals die nu is binnen het gereformeerde christendom.
- FlyingEagle
Je gebruikt grote woorden Jantje, hoe weet je zo zeker dat dit is wat God van ons vraagt? God blaast in ons leven, ook in ons kerkelijk leven. Hoe weet jij zo zeker dat de manier zoals 'we' het voor corona deden goed is? Hoe weet je zo zeker dat zoals we het nu doen in coronatijd goed is? Misschien wil God het wel helemaal niet meer op deze manier. Ik heb er geen pasklaar antwoord op. Ik mis deze reflectie aan linker en aan rechterzijde wel eens en kijk daarin ook naar mezelf.Jantje schreef: