Schuivende panelen onder ons?

helma

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door helma »

Het probleem is volgens mij dat de zuil niet altijd zout is (geweest). Het zout is smakeloos geworden.
En we hebben gemeend de wereld buiten de deur te kunnen houden; maar we zijn vergeten dat de wereld in ons hart zit. Het vreemdelingschap kwam toch niet echt tot uiting.
De zuil is zo hoog opgetrokken dat vaak het kruis in de schaduw kwam te staan.

De waarheid liefgehad maar onze eerste liefde verlaten. (brief aan de gemeente van Efeze)

En nu de zuil afbrokkelt.. kunnen we ons dan nog ergens aan vastklampen? Hébben we dan nog wel wat over? Zijn we het kruis niet teveel uit het oog verloren?

(en nee, ik ben geen vijand van de zuil; ben van harte blij met onze eigen voorzieningen; zeker als het gaat om scholen en zorginstellingen. Maar we hebben ook dingen 'verzuild' die geen noodzaak waren)
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Jongere schreef:Ik weet niet meer zo goed wat ik van de discussie moet denken. Het krijgt wel een erg persoonlijk karakter nu.

Wel vind ik het onderstaande citaat iets om over na te denken. Ik zie die ontwikkeling inderdaad, tegelijk is dat nog niet zo eenvoudig te doorbreken.
Bart-Jan Spruyt schreef:...of ds. Doornenbal ook hier geen gelijk had toen hij zijn vrees uitte voor een bangigheid die er ook in zou bestaan dat men alleen nog maar interesse zou gaan hebben voor de „geestesproducten uit eigen kring”: „men leest en hoort niets anders meer, en men wil dat ook niet.”
Tja, ik heb tegelijkertijd de indruk dat er veel meer buiten de eigen kring om gelezen wordt. En de verwarring alleen maar toegenomen is. Hoeveel mensen onderscheiden nog goed de theologische verschillen? ( bijv. internet, Amerikaanse theologen, bepaalde Afrikaanse dominees die onze jongeren worden voorgehouden door jongerenorganisaties enz. enz.)
Daarmee zeg ik niet dat er alleen eigen boeken gelezen mogen worden... Maar men begint er te vaak aan zonder het heldere zicht erop te hebben met als gevolg er met alle winden wordt meegewaaid...
Misschien is daar de zuil inderdaad wel schuldig aan. Doordat de zuil binnenin verdeeld is. ( theologisch) je inderdaad kunt leven binnen de zuil zonder waarachtig geloof.... Zolang je uiterlijk aan bepaalde regeltjes voldoet ben je al aardig op weg.... We durven zelfs te zeggen dat het de weg is tot... De zuil dus geen bescherming is maar een wollige deken waarin we in slaap zijn gesukkeld en doof en blind zijn geworden voor het heldere onderwijs van het Woord. Dat zeker ook binnen de zuil klinkt. Maar overstemd wordt door allerlei andere geluiden....?

@pimpelmees
Wordt ons gevraagd om de storm van de secularisatie minder te moeten voelen? Of wordt ons gevraagd midden in de wereld te staan. En vandaaruit een lichtend licht, zoutend zout etc. Te zijn?
Wordt ons gevraagd de weg van de minste weerstand te kiezen. Of ons kruis op ons te nemen en Hem na te volgen? In alles!
Panny

Bericht door Panny »

Het isolement waar dhr. Janse over schrijft heb ik wel vraagtekens bij.
Christus en Zijn discipelen zochten juist niet het isolement.
Ze gingen naar plaatsten waar je ze het minste zou verwachten.
En de zuil (de godsdienst) ergerde zich hier aan.

Ik denk dat we als christenen juist niet bij elkaar in refo dorpen moeten gaan zitten.
Hoe kunnen de mensen in de grote steden dan nog in aanraking komen met christenen die ze het Evangelie kunnen vertellen?

En momenteel zijn er weer mooie kansen voor de kerk.
Zoals de kerk vroeger zorgde voor de armen, zieken, wezen, etc. in de samenleving.
In plaats van dat we alleen onze eigen zieken helpen in onze eigen verzorgingstehuizen.

Het alleen naar binnen gericht zijn zorgt voor veel schijnheiligheid (regel op regel, gebod op gebod).
We nemen elkaar de maat (die is te licht, die is te zwaar, die neemt het niet zo nauw, die vind het allemaal te zwaar...)

Als je weleens leest over christenen die bijvoorbeeld leven in streng Islamitische landen dan gaat het bij hen vooral om de kern.
Ze hebben niet veel, ze kunnen alles verliezen... maar niemand kan ze scheiden van de liefde van Christus.
Floppy

Bericht door Floppy »

De zuil is goed als het fungeert als een veilige uitvalsbasis richting de wereld. Vanuit de zuil bereiden we ons voor op de confrontatie van de wereld met het evangelie. Het is als het kasteel waar strijders worden opgeleid die op een gegeven moment het gevecht buiten het kasteel aangaan.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Floppy schreef:De zuil is goed als het fungeert als een veilige uitvalsbasis richting de wereld. Vanuit de zuil bereiden we ons voor op de confrontatie van de wereld met het evangelie. Het is als het kasteel waar strijders worden opgeleid die op een gegeven moment het gevecht buiten het kasteel aangaan.
Is de zuil je uitgangsbasis? Of het levend geloof?
Bereiden we ons voor door uiterlijke kenmerken? Of doordat we een nieuw schepsel zijn in Hem?
En moeten wij dan strijden? Of strijd Hij voor ons?
Geeft het kasteel dus werkelijk bescherming? Of maakt het ons blind en lui?
Panny

Bericht door Panny »

Sheba schreef:Tja, ik heb tegelijkertijd de indruk dat er veel meer buiten de eigen kring om gelezen wordt. En de verwarring alleen maar toegenomen is. Hoeveel mensen onderscheiden nog goed de theologische verschillen? ( bijv. internet, Amerikaanse theologen, bepaalde Afrikaanse dominees die onze jongeren worden voorgehouden door jongerenorganisaties enz. enz.)
Daarmee zeg ik niet dat er alleen eigen boeken gelezen mogen worden... Maar men begint er te vaak aan zonder het heldere zicht erop te hebben met als gevolg er met alle winden wordt meegewaaid...
Probleem is dat voor veel mensen in de zuil het geloof een soort wetenschap geworden is met theorieën over uitverkiezing, aanbod, etc.

Ik heb een keer zelf meegemaakt dat iemand een boek van J. C. Ryle terug gaf met de reden "deze schrijver dringt Christus te veel op, dat is gevaarlijk".
Deze persoon voelde zich heel ongemakkelijk bij de puriteinse predikers die een nodigende en kloppende Christus heel dichtbij je brengen met daarbij de gevolgen van het verwerpen van deze Christus.
Wat dan eigenlijk openbaar komt is je ongeloof, vijandschap, onkunde, etc.
Het is veel gemakkelijker om een preek te horen over uitverkorenen en de weg die God met Zijn kinderen gaat en de onmogelijkheid bij de mens. Je kunt je hier mooi achter verschuilen en rustig godsdienstig doorleven.
Dit terwijl God in Zijn Woord dezelfde vragen aan ons hart legt: "Wat dunkt u van de Christus?" "Gelooft gij in den Zoon van God?"
Ik weet het dit is de blindheid van de natuurlijke mens. Maar wel een houding die godsdienstig geaccepteerd is en je kunt dan nog steeds een serieus en net kerkmens zijn.

Ik denk dat het juist belangrijk is niet alleen boeken van predikanten uit je eigen kerkverband te lezen maar ook breder te onderzoeken.
Laatst gewijzigd door Panny op 12 feb 2015, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Desiree

Bericht door Desiree »

helma schreef:Het probleem is volgens mij dat de zuil niet altijd zout is (geweest). Het zout is smakeloos geworden.
En we hebben gemeend de wereld buiten de deur te kunnen houden; maar we zijn vergeten dat de wereld in ons hart zit. Het vreemdelingschap kwam toch niet echt tot uiting.
De zuil is zo hoog opgetrokken dat vaak het kruis in de schaduw kwam te staan.

De waarheid liefgehad maar onze eerste liefde verlaten. (brief aan de gemeente van Efeze)

En nu de zuil afbrokkelt.. kunnen we ons dan nog ergens aan vastklampen? Hébben we dan nog wel wat over? Zijn we het kruis niet teveel uit het oog verloren?

(en nee, ik ben geen vijand van de zuil; ben van harte blij met onze eigen voorzieningen; zeker als het gaat om scholen en zorginstellingen. Maar we hebben ook dingen 'verzuild' die geen noodzaak waren)
Mooi stukje op het verzuilde forum!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

helma schreef: Maar we hebben ook dingen 'verzuild' die geen noodzaak waren)
Ja, zoals bepaalde winkels en bedrijven.
En die hebben soms niet in de gaten dat ze eigenlijk onder een vergrootglas liggen, de wereld let op hun handelingen.
Daar zou m.i. nog heel wat te winnen zijn.
Eerlijk zijn, niet te hoge prijzen berekenen en nette service.
Er is helaas nog te veel mis.

ejvl schreef: De zuil mist ook een echte leider vind ik, een soort paus.
Tiberius schreef:Waar kan ik solliciteren?
:haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Sheba schreef: @pimpelmees
Wordt ons gevraagd om de storm van de secularisatie minder te moeten voelen? Of wordt ons gevraagd midden in de wereld te staan. En vandaaruit een lichtend licht, zoutend zout etc. Te zijn?
Wordt ons gevraagd de weg van de minste weerstand te kiezen. Of ons kruis op ons te nemen en Hem na te volgen? In alles!
Je creëert een tegenstelling die er niet is. Natuurlijk moeten we een lichtend licht zijn maar ik verwacht dat niet van de zuil zelf en jij neem ik aan ook niet. Ik ben daar dan ook niet teleurgesteld in.
Vagari

Bericht door Vagari »

Sheba schreef:
Vagari schreef:
Sheba schreef:
Posthoorn schreef: Logisch:
Je wilt voor je kinderen onderwijs dat aansluit bij 'thuis'.
Je wilt als mensen zorg nodig hebben, dat zij ook in zo'n instelling zich 'thuis' kunnen voelen.
En wat branche-organisaties betreft: doet alle mensen wel, inzonderheid de huisgenoten des geloofs. Dus op zich ook daar niets mis mee.
Uiteraard. Maar in hoeverre sluit het onderwijs nog echt aan bij thuis? En waar ligt de grootste verantwoording? Bij school?
En zoals eerder gezegd. Een christelijke school maakt nog geen zuil. Het is het geheel van alles.
Zorg. Ik begrijp he punt. maar is dat gevoel van 'thuis' alleen nodig voor o.s.m?
En Voelen we ons meer thuis tussen gelijk gekleedde, gelijk lezende, mensen? Die in naam dan christen zijn maar waar ook zoveel ongeloof is? Wat is dat anders dan mbt de ongelovige buiten de refozuil? Of leef je als ware christen naast de ongelovige. En behouden we onze opdracht om het licht te verspreiden tot onze laatste ademstoot toe? En dan niet alleen aan gelijkgestemden, maar een ieder? Ipv dat we ons gaan afzonderen?
Ik snap waar je op doelt.

Aan de ander kant, als je alleen maar begint met een reformatorische school is het een logisch gevolg dat je daarom heen 'eigen' clubjes krijgt.
In de wereld is die niet anders. Als je eenmaal in een bepaalde kring 'rondhangt' voel je je daar 'thuis'.

Hoewel ze (Politiek? Hele maatschappij?) ons willen laten geloven dat er geen zuilen meer zijn (behalve misschien een klein reformatorisch zuiltje), zijn die er wel degelijk. Misschien niet meer zo duidelijk en gericht op godsdienst maar ze zijn er nog wel. Alleen de naam is veranderd en er zijn er iets meer van waardoor de mensen denken dat ze meer hun eigen zin kunnen doen.

Kijk eens op deze site: http://www.exactitudes.com/index.php?/series/all/154/3
Zeggen jullie maar of dat zij een vrijheid hebben die er in de vroegere zuilen niet was.

Mijn conclusie is dat een zuil op zich een menselijke instelling is om de wereld overzichtelijk te houden. (Lekker in hokjes plaatsen ;))
Maar als de Heere nu eens zelf de zuil in stand houdt? Om daar binnen (een deel van) Zijn volk te beschermen? Math. 13
Waar praten we dan over?
Wbt exactidus.com. Dat is meer een subcultuur? Maar niet een wereld binnen een wereld, zoals bij een zuil.
Wbt Matth 13; dat begrijp ik niet. Volgens mij staat daar het Evangelie centraal. En niet het beschermen van Zijn Volk.
Dat bedoel ik, naam veranderd. Waarom is een subcultuur geen wereld binnen een wereld?

Sorry, ik heb weer veel te kort beschreven wat ik bedoel.
De tekst sloeg meer op het feit dat de zuil net zo goed wereld is als daar buiten. Alhoewel er ook een manier van beschermen in staat beschreven. (Vers 29)
Mattheüs 13:24-30 / STV
24 ‭‭Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker.‭ 25 ‭‭En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe,‭²⁵‭ en ging weg.‭ 26 ‭‭Toen het nu ‭tot‭ kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid.‭ 27 ‭‭En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid?‭ 28 ‭‭En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?‭ 29 ‭‭Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.‭²⁶‭‭ 30 ‭‭Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst,‭²⁷‭ en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.‭
Misschien is wat ik bedoel met beschermen beter uit te leggen aan de hand van een schaapskudde. Wat doet een kudde als er gevaar dreigt? Dan kruipen ze allemaal dicht tegen elkaar aan zo wordt de kern heel goed beschermd. Als er dan ook nog bokken rondom de schapen staan zal de 'wolf' niet zo snel bij de schapen kunnen komen.
En dan geldt natuurlijk ook weer:
Mattheüs 25:32-33 / STV
32 ‭‭En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden,‭²⁵‭ en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de ‭schapen‭ van de bokken scheidt.‭ 33 ‭‭En Hij zal de ‭schapen‭ tot Zijn rechter ‭hand‭ zetten,‭²⁶‭ maar de bokken tot ‭Zijn‭ linker ‭hand‭.‭
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Pimpelmees schreef:
Je creëert een tegenstelling die er niet is. Natuurlijk moeten we een lichtend licht zijn maar ik verwacht dat niet van de zuil zelf en jij neem ik aan ook niet. Ik ben daar dan ook niet teleurgesteld in.
Ik verwacht van iemand die de naam christen draagt, wat de zuil dus doet. Dat hij ook christen is. En dan niet in naam maar levend! En dan mag je verwachten een lichtend licht en een zoutend zout te ontmoeten!
Dus ja in die zin ben ik teleurgesteld!
Wanneer de zuil alleen fungeert als vergaarbak voor naam christenen., een soort burcht waar we ook het ook goed hebben in een keven vol ongeloof...Dan mag de zuil liever vandaag dan morgen opgeheven worden! Omdat het anders gaat fungeren als afleidingsmanoeuvre van waar het werkelijk om gaat!
Vagari

Bericht door Vagari »

Sheba schreef:
Pimpelmees schreef:
Ik verwacht van iemand die de naam christen draagt, wat de zuil dus doet. Dat hij ook christen is. En dan niet in naam maar levend! En dan mag je verwachten een lichtend licht en een zoutend zout te ontmoeten!
Wanneer de zuil alleen fungeert als vergaarbak voor naam christenen., een soort burcht waar we ook het ook goed hebben in een keven vol ongeloof...Dan mag de zuil liever vandaag dan morgen opgeheven worden! Omdat het anders gaat fungeren als afleidingsmanoeuvre van waar het werkelijk om gaat!
Dus je mag als niet ware christen ook niet meer in de kerk komen?
Want ook al ben je geen lid, de buitenwereld zal je toch een christen noemen omdat je naar de kerk gaat. (Voordat je het gaat zeggen ;))

Ik weet wel we hebben geen recht om onbekeerd te zijn maar de blinde bleef ook roepen:

Markus 10:47-48 / STV
47 ‭‭En horende, dat het Jezus de Nazaréner was, begon hij te roepen en te zeggen: Jezus, ‭Gij‭ ‭Zone‭ ‭Davids‭! ontferm U mijner.‭ 48 ‭‭En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: ‭Gij‭ ‭Zone‭ ‭Davids‭! ontferm U mijner.‭

Overal zullen er afleidingsmanouvres zijn binnen en buiten de kerk.
Laatst gewijzigd door Vagari op 12 feb 2015, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

@vagari

Schaapskudde wordt alleen beschermd door de Goede Herder. Wanneer ze Hem toebehoren en zijnHem gehoorzaam zijn. hem volgen waar Hij gaat zijn ze veilig!
De schapen beschermen zich niet zelf! Hoe zou dat ook kunnen?
Het bijelkaar schuilen is een schijnbescherming! Ze zouden zomaar de Herder uit het oog kunnen verliezen!

Wbt subcultuur. Volgens mij is een subcultuur meer op enkele kenmerken, maar vindt je dat in meerdere groepen terug. En een zuil is meer zelfvoorzienend. Eigen scholen, eigen zorginstellingen, eigen winkels en krant, eigen verzekering, eigen reisorganisaties etc.etc.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
Pimpelmees schreef:
Wanneer de zuil alleen fungeert als vergaarbak voor naam christenen., een soort burcht waar we ook het ook goed hebben in een leven vol ongeloof...Dan mag de zuil liever vandaag dan morgen opgeheven worden! Omdat het anders gaat fungeren als afleidingsmanoeuvre van waar het werkelijk om gaat!
Is dat niet wat Labadistisch en te goed van de mens gedacht? We hebben in de kerk altijd twee soorten mensen, waarvan het kleine kuddeke nog altijd een minderheid is. We kunnen immers zelf geen mensen bekeren?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vagari

Bericht door Vagari »

Sheba schreef:@vagari

Schaapskudde wordt alleen beschermd door de Goede Herder. Wanneer ze Hem toebehoren en zijnHem gehoorzaam zijn. hem volgen waar Hij gaat zijn ze veilig!
De schapen beschermen zich niet zelf! Hoe zou dat ook kunnen?
Het bijelkaar schuilen is een schijnbescherming! Ze zouden zomaar de Herder uit het oog kunnen verliezen!

Wbt subcultuur. Volgens mij is een subcultuur meer op enkele kenmerken, maar vindt je dat in meerdere groepen terug. En een zuil is meer zelfvoorzienend. Eigen scholen, eigen zorginstellingen, eigen winkels en krant, eigen verzekering, eigen reisorganisaties etc.etc.
Maar dat zeg ik toch:
De Heere kan de zuil in stand houden om zijn volk te beschermen. Ik zeg niet dat ik weet dat het zo gebeurd maar het kan een middel zijn.
Plaats reactie