Kleine ergernissen [3]

Curatorium

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Curatorium »

Het laatste. Overigens gebeurt het dus blijkbaar op grote schaal in de gezindte vernam ik zojuist.
Gezinnen dwingen om hun kinderen op de plaatselijke kerkschool te stoppen, Oké.
Maar predikanten die bejaarden op slinkse wijze dwingen om in een tehuis te gaan (zo'n 15 kilometer verder), daar kan ik toch echt niet bij.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Curatorium schreef:Het laatste. Overigens gebeurt het dus blijkbaar op grote schaal in de gezindte vernam ik zojuist.
Maar predikanten die bejaarden op slinkse wijze dwingen om in een tehuis te gaan (zo'n 15 kilometer verder), daar kan ik toch echt niet bij.
Hoe kan je dat nu dwingen? Zelfs als het om de schoolkeus gaat. Uiteindelijk bepalen mensen dat toch zelf? Een predikant kan daarin natuurlijk wel een advies geven. Of tillen die predikanten de mensen op, brengen ze naar het bejaardentehuis en binden ze daar vast?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Het laatste. Overigens gebeurt het dus blijkbaar op grote schaal in de gezindte vernam ik zojuist.
Helaas bestaat er een vorm van "geestelijke chantage".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

JolandaOudshoorn schreef:
Hoe kan je dat nu dwingen? Zelfs als het om de schoolkeus gaat. Uiteindelijk bepalen mensen dat toch zelf? Een predikant kan daarin natuurlijk wel een advies geven. Of tillen die predikanten de mensen op, brengen ze naar het bejaardentehuis en binden ze daar vast?
:)
Precies, weer een broodje aap-verhaal...
Curatorium

Anker schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Hoe kan je dat nu dwingen? Zelfs als het om de schoolkeus gaat. Uiteindelijk bepalen mensen dat toch zelf? Een predikant kan daarin natuurlijk wel een advies geven. Of tillen die predikanten de mensen op, brengen ze naar het bejaardentehuis en binden ze daar vast?
Broodje aap, omdat?
Een predikant heeft zeker bij de oudere generatie veel aanzien. Wat hij zegt gebeurt. Als het zieleheil, je belijdenis & lidmaatschap daar dan nog eens aan gekoppeld wordt (want in zo'n tehuis verkeer je immers hele dagen onder het Woord), dan is er zeker sprake van indirecte dwang.

Maar goed, een oma verhuizen is niet veel moeite, dat is niet het probleem. Het ging mij om de 'kleine ergenis' dat mensen die het prima naar hun zin hebben in een regulier tehuis -met kerktelefoon, meditaties en genoeg gelijkgezinden- op deze manier verplicht worden ergens anders naartoe te gaan. Zeker nu ik vernam via het PB & verzorgsters dat het blijkbaar op grote schaal gebeurd in de gezindte.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:
Anker schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Hoe kan je dat nu dwingen? Zelfs als het om de schoolkeus gaat. Uiteindelijk bepalen mensen dat toch zelf? Een predikant kan daarin natuurlijk wel een advies geven. Of tillen die predikanten de mensen op, brengen ze naar het bejaardentehuis en binden ze daar vast?
Broodje aap, omdat?
Een predikant heeft zeker bij de oudere generatie veel aanzien. Wat hij zegt gebeurt. Als het zieleheil+je belijdenis daar dan nog eens aan gekoppeld wordt (want in zo'n tehuis verkeer je immers hele dagen onder het Woord), dan is er zeker sprake van indirecte dwang.

Maar goed, een oma verhuizen is niet veel moeite, dat is niet het probleem. Het ging mij om de 'kleine ergenis' dat mensen het prima vinden in een werelds tehuis -met kerktelefoon en genoeg gelijkgezinden- op deze manier verplicht worden ergens anders naartoe te gaan. Zeker nu ik vernam via het PB & verzorgsters dat het blijkbaar op grote schaal gebeurd in de gezindte.
Ik ben zelf teamleider in de ouderenzorg. Ik ken inderdaad de adviezen m.b.t. identiteitsgebonden instellingen. En terecht. 't Is soms best lastig in een algemene instelling. Al zal dat wel per tehuis verschillen.
Maar goed, jij hebt een kleine ergenis, Mara maakt er direct geestelijke chantage van, ik krijg daar wat kromme tenen van. Dus...
Cremar

Bericht door Cremar »

Anker schreef: Ik ben zelf teamleider in de ouderenzorg. Ik ken inderdaad de adviezen m.b.t. identiteitsgebonden instellingen. En terecht. 't Is soms best lastig in een algemene instelling. Al zal dat wel per tehuis verschillen.
Maar goed, jij hebt een kleine ergenis, Mara maakt er direct geestelijke chantage van, ik krijg daar wat kromme tenen van. Dus...
Wat is het anders dan? Je moet je tenen niet zo snel laten krommen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Cremar schreef:
Anker schreef: Ik ben zelf teamleider in de ouderenzorg. Ik ken inderdaad de adviezen m.b.t. identiteitsgebonden instellingen. En terecht. 't Is soms best lastig in een algemene instelling. Al zal dat wel per tehuis verschillen.
Wat is het anders dan? Je moet je tenen niet zo snel laten krommen.
Maak ik zelf wel uit wat ik met mijn tenen doe. En vind jij het ook lekker geestelijke chantage, joh.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Helaas bestaat er een vorm van "geestelijke chantage".
Helaas zijn sommige predikanten zich nog van geen kwaad bewust als ze zulke dingen doen. Maar de beste oplossing lijkt me zoiets aan de kerkenraad melden. Je maakt mij niet wijs dat een beroep op de classis tegen een tuchtbeslissing hieromtrent niet zou slagen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Er wordt wel stevige taal gebruikt: 'op slinkse wijze dwingen'. Allereerst geloof ik dat een predikant het beste voorheeft met zijn gemeenteleden. En zelf geloof ik dat ouderen beter af zijn in een bejaarden- of verzorgingshuis van eigen signatuur, terwijl ik echt niet zo zuilerig ben. Als mijn opa in het plaatselijke bejaardenhuis was gegaan, had hij nu middenin de WK-pret gezeten. Hij zit in een reformatorisch bejaardenhuis, wat avondsluitingen, gebed aan tafel, kerkdiensten et cetera betekent. Ik ben daar dankbaar voor. Ik zie niet zoveel wat tegen een reformatorisch bejaardenhuis pleit.
Lassie

Bericht door Lassie »

En als je dat niet doet word je uit het kerkverband gezet? :jongle

;)
Curatorium

Adviezen zijn natuurlijk prima. Ik vind het in dit geval erg ver gaan. Nu staan er in dit moment in het Ref. tehuis wat kamers leeg. Ik vraag me af of een predikant adviezen of dwang, wat het ook is, moet geven vanuit zo'n commerciele achtergrond.
Zita schreef:Er wordt wel stevige taal gebruikt: 'op slinkse wijze dwingen'. Allereerst geloof ik dat een predikant het beste voorheeft met zijn gemeenteleden. En zelf geloof ik dat ouderen beter af zijn in een bejaarden- of verzorgingshuis van eigen signatuur, terwijl ik echt niet zo zuilerig ben. Als mijn opa in het plaatselijke bejaardenhuis was gegaan, had hij nu middenin de WK-pret gezeten. Hij zit in een reformatorisch bejaardenhuis, wat avondsluitingen, gebed aan tafel, kerkdiensten et cetera betekent. Ik ben daar dankbaar voor. Ik zie niet zoveel wat tegen een reformatorisch bejaardenhuis pleit.
In dit geval wil ik dit wel zo noemen ja. Ik pleit ook niet tegen een ref. bejaardentehuis. Alleen de wijze waarop. Zeker als iemand al 5 jaar in een plaatselijk regulier tehuis zit, vriendinnen heeft etc. (+ waar weinig tot geen wereldse invloeden zijn) opeens wegmoet.
DDD schreef:Helaas zijn sommige predikanten zich nog van geen kwaad bewust als ze zulke dingen doen. Maar de beste oplossing lijkt me zoiets aan de kerkenraad melden. Je maakt mij niet wijs dat een beroep op de classis tegen een tuchtbeslissing hieromtrent niet zou slagen.
Het is maar een 'kleine ergenis' he.
DDD

Bericht door DDD »

Ik doe niet aan 'kleine' ergernissen;-)
Mara

Bericht door Mara »

Anker schreef:
Curatorium schreef:
Anker schreef:
Broodje aap, omdat?
Een predikant heeft zeker bij de oudere generatie veel aanzien. Wat hij zegt gebeurt. Als het zieleheil+je belijdenis daar dan nog eens aan gekoppeld wordt (want in zo'n tehuis verkeer je immers hele dagen onder het Woord), dan is er zeker sprake van indirecte dwang.

Maar goed, een oma verhuizen is niet veel moeite, dat is niet het probleem. Het ging mij om de 'kleine ergenis' dat mensen het prima vinden in een werelds tehuis -met kerktelefoon en genoeg gelijkgezinden- op deze manier verplicht worden ergens anders naartoe te gaan. Zeker nu ik vernam via het PB & verzorgsters dat het blijkbaar op grote schaal gebeurd in de gezindte.
Ik ben zelf teamleider in de ouderenzorg. Ik ken inderdaad de adviezen m.b.t. identiteitsgebonden instellingen. En terecht. 't Is soms best lastig in een algemene instelling. Al zal dat wel per tehuis verschillen.
Nee, Mara maakt hier niet direct geestelijke chantage van! Maar jij kijkt hier ook regelmatig op het forum toch? En dan kun je lezen, al dan niet tussen de regels, dat er soms een bepaalde vorm hiervan plaats vindt. Mensen kunnen dan geen kant op, omdat dominee dit vindt, of ouderling heeft een sterke mening, of er zijn gemeenteleden die zich met zaken bemoeien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lassie

Bericht door Lassie »

DDD schreef:Ik doe niet aan 'kleine' ergernissen;-)
Grote ergernissen :)
Gesloten