Welk boek ben jij nu aan het lezen? [4]

Zita
Moderator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Zita »

Ik las als treinboek 'Het oog van de engel', van Nelleke Noordervliet. Wat een verschrikkelijk ranzig boek is dat. Ik haak halverwege af (en dat overkomt me echt maar zelden) en gooi 'm bij het oud papier.
Het nieuwe treinboek is 'Sense and Sensibility'. Heerlijk, na alle oversekste smerigheid van het vorige boek. Hier weet ik hoe het begint, hoe het verdergaat en hoe het eindigt, en toch is het vermakelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:Ik las als treinboek 'Het oog van de engel', van Nelleke Noordervliet. Wat een verschrikkelijk ranzig boek is dat. Ik haak halverwege af (en dat overkomt me echt maar zelden) en gooi 'm bij het oud papier.
Het nieuwe treinboek is 'Sense and Sensibility'. Heerlijk, na alle oversekste smerigheid van het vorige boek. Hier weet ik hoe het begint, hoe het verdergaat en hoe het eindigt, en toch is het vermakelijk.
Echt waar? Wat jammer. Zij lijkt mij helemaal niet zo'n schrijfster die dat nodig heeft, en ook daadwerkelijk doet :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

dennis schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:
dennis schreef:Heb het inmiddels uit. Een rauw boek, waarin de zonde wel erg onbeschaamd wordt beschreven. Ik weet niet of een christelijke schrijver dat moet doen. Ben geneigd om te zeggen: wees voorzichtig.

Nu begonnen in weer een boekje van Luther, ditmaal over de tien melaatsen. Steek veel van Luther op.
Je gaat wel van het ene naar het andere he? :)
Doe ik ook vaak. Ik heb net een christelijke thriller gelezen, hij begon heel spannend, maar zakte na een paar hoofdstukken helemaal in.
Zo'n Amerikaanse gehypte schrijfster denk ik.
Ik ben dol op thrillers, maar moet er veel laten staan of halverwege mee staken.
Wat jij zegt Dennis, dat de zonde onbeschaamd werd beschreven, waarom moet dat he? Juist wat je NIET leest, is veel spannender. Moet je zelf invullen.
Veel auteurs schrijven veel te breedvoerig. Ik denk dat de kunst van het weglaten het moeilijkst is.
Waarom wil een mens leugens lezen , vraag ik me af?
(dat heet fictie, tegenwoordig, maar is verzonnen)
Dit is een interessante vraag!
Mijn mening: fictie is natuurlijk niet hetzelfde als leugens. Als je je kind een verhaal verteld voor het slapen gaan zit je toch geen leugens te vertellen. Dat lijkt me erg kort door de bocht. Sterker: ik geloof dat in fictie soms de waarheid meer oplicht dan in theoretische boeken. Maar je wordt op een ander niveau aangesproken en beinvloed, net zoals je dat door muziek (ook leugens?) weer op een andere wijze wordt. We zijn overigens allemaal omringt door verhalen. En verhalen blijven hangen.
tsja, het schijnt ook goed te zijn voor de ontwikkeling van creativiteit.
Maar als ik een boek zou lezen, waarvan ik weet dat het niet waar is wat ik lees, kan het me eenvoudigweg niet boeien.
Precies als in een film, waarbij ik bij een noodsituatie denk, waarom helpt de cameraman niet even....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere

Bericht door Jongere »

Dan kan ik nu wat beter je Lewis-aversie plaatsen. Als je gewoon geen enkele antenne hebt voor de kracht van verbeelding..
Simon

Bericht door Simon »

Jongere schreef:Dan kan ik nu wat beter je Lewis-aversie plaatsen. Als je gewoon geen enkele antenne hebt voor de kracht van verbeelding..
wellicht ook asperger, adhd,pdd-nos of iets in die geest .
Of misschien gewoon opvoeding of een rationeel karakter..ik weet het ook niet..
Ik heb er echter geen last van .
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Jongere schreef:Dan kan ik nu wat beter je Lewis-aversie plaatsen. Als je gewoon geen enkele antenne hebt voor de kracht van verbeelding..
Daar hebben mensen zelf geen last van, dat is nou juist het probleem.
Dus jij leest alleen encyclopedie-achtige boeken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:
ja, zaken waar ik wat van op steek.
gelogen word er al genoeg tegen me.
Dat ga ik niet nog eens opzoeken in een of andere roman, waarmee ik slechts de onwaarheden van een fantasierijke auteur ga spekken. :)
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Simon schreef:
Encyclopedie-achtige boeken is natuurlijk wel een ander uiterste.
Daar tussenin zit nog een wereld vol non-fictieboeken, die het lezen meer waard zijn dan alle fictieboeken.
helma

Bericht door helma »

Elizabeth George; Gods weg door je beproevingen.
Boek wat beschaamt en je tot nadenken/bidden zet.

Afbeelding
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding

Erg Leerzaam!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Sterretje

Bericht door Sterretje »

Hoe zal ik tot God gaan? , Horatius Bonar
Prachtig en leerzaam boek!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Sterretje schreef:Hoe zal ik tot God gaan? , Horatius Bonar
Ik heb dit boek ook. Het is inderdaad wel goed te lezen, maar wel met onderscheid, want soms kan het wat eenzijdig overkomen. Ik geloof niet dat dat de intentie van de schrijver is, daarom zeg ik ook: Lees het met onderscheid, evenals bijvoorbeeld boeken van Spurgeon.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Ik heb dit boek ook. Het is inderdaad wel goed te lezen, maar wel met onderscheid, want soms kan het wat eenzijdig overkomen. Ik geloof niet dat dat de intentie van de schrijver is, daarom zeg ik ook: Lees het met onderscheid, evenals bijvoorbeeld boeken van Spurgeon.
Lezen met onderscheid is altijd goed. Ik heb net gelezen: "Leerboek. Beknopte inleiding in de geloofsleer van ds C.A. van Dieren" Mooi als je het maar met onderscheid leest want er staan ook wel een paar zaken in die niet kloppen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

Ik had nog niet van dit boek gehoord, of het is nooit tot mij door gedrongen, maar wat een prachtig boek is dit.

Afbeelding
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Lezen met onderscheid is altijd goed. Ik heb net gelezen: "Leerboek. Beknopte inleiding in de geloofsleer van ds C.A. van Dieren" Mooi als je het maar met onderscheid leest want er staan ook wel een paar zaken in die niet kloppen.
Je mag mij wel even vertellen wat niet klopt, als hij me eens bezoekt zal ik het hem zeggen. Dan kan daar bij een volgende druk rekening mee worden gehouden. Stuur maar een pb.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten