Eppo Gremdaat schreef:En het gaat maar door..... 28 pagina`s lang...... Is thuislezen bijbels? Nee dus. En allerlei smoezen komen weer voorbij.... Je bent gewoon schuldig bij een al of niet dichtst bijzijnde gemeente te voegen en je dààr in te zetten. In Nederland zijn er genoeg gemeenten `om`gegaan (van vrijzinnig tot confessioneel of bonds) door gebed èn door meeverantwoordelijk te zijn. De Nederlandse kerkgeschiedenis kent daar genoeg voorbeelden van. Je kunt niet geloven in je eentje. Denk eens aan mensen die door ziekte of ouderdom niet meer naar de kerk kunnen gaan en de gemeenschap der heiligen ervaren.(En nou niet aankomen met `ze hebben kerktelefoon, bandrecorder en prekenboeken`....) Dat is maar surrogaat. Uit diverse gesprekken met dezen kwam een hartelijk verlangen om na een ziekteperiode weer naar de kerk te kunnen gaan.
Beste Eppo Gremdaat,
Ik probeer me te verplaatsen in uw gedachtengang.
Ik zal trachten inhoudelijk op enkele facetten van uw reactie in te gaan.
Waar staat in Gods Woord dat ik schuldig ben, om me onder een valse bedriegelijke leer te zetten,
om me vervolgens daar in te zetten, terwijl die lieden het onfeilbare Woord van God moedwillig tegenstaan?
We hebben een kostbare ziel voor de eeuwigheid, en de genadetijd is slechts kort.
Dan dienen we de genadetijd te gebruiken om het hemelse manna te begeren,
en geen maaltijd te gaan gebruiken,hoe mooi ook opgediend, maar met gif gemengd.
Je kunt niet in je eentje geloven?
Kunnen wij wel vanuit onszelf geloven?
Wij kunnen niets, alleen de breuk nog groter maken door ongeloof.
Want ongeloof, dat hebben we wel van onszelf.
De Heere Jezus zegt: zonder Mij kunt gij niets doen.
Het geloof is een gave Gods, zo krijgt God ook alleen de eer.
In je eentje?
Als het geloof enkel en alleen een gave Gods is, dan hebt u de Heilige Geest ontvangen,
De Heilige Geest blijft in u, zie HC Zondag 20: ten andere dat Hij ook mij gegeven is,
opdat Hij door een waar geloof mij Christus en al Zijn weldaden deelachtig make,
mij trooste, en bij mij
eeuwiglijk blijve.
Wat dacht u van David ? Alleen in de eenzaamheid verstoken van de tempeldienst?
God maakte door de woeste baren, het pad des levens ook aan David bekend.
Waarom? Omdat het geloof een gave Gods is, hetwelk David deelachtig mocht worden door Zijn genade.
Zo is het met al Gods kinderen.
Denk maar eens aan Daniël in de leeuwenkuil.
Daniël 6:17 Toen beval de koning, en zij brachten Daniël voor, en wierpen hem in den kuil der leeuwen;
en de koning antwoordde en zeide tot Daniël: Uw God, Dien gij geduriglijk eert, Die verlosse u!
En Daniël is verlost, nietwaar?
Ook al zouden ze door de overheid verbannen worden zonder bijbel naar een onbewoond eiland,
dan nog is de Heilige Geest die hen ondersteunt, onderwijst, en vertroost,etc.
Wat een voorrecht dan, dat als we in een omgeving wonen, waar we geen zuiver voedsel voor onze ziel vinden,
we, ondanks het ontberen van een prediking naar Schrift en belijdenis, waar onze ziel verklaart wordt,
en er nog gewaarschuwd wordt voor droggronden, die niet houdbaar zijn voor de eeuwigheid.
Dat we dan nog het overjarig koren uit de dagen van de Reformatie en nadere Reformatie nog in vrijheid kunnen lezen,
overdenken, om onderwezen te worden in de leer die naar de Godzaligheid is.
Ja, dan kan het weleens eens wezen, bij het ontbreken van een uitwendige kerk,
dat we in de eenzaamheid zelfs nog gemeenschap mogen beoefenen met de Triumferende Kerk.
Maar bovenal dat in de ziel uit genade bewezen mag worden dat de Heere alleen mag overblijven
met Zijn nabijheid en ontferming voor een alles verbeurdhebbend zondaar.
Laat ons de onderlinge samenkomsten niet na, zeker, dat is waar:
niet nalaten, als dat nog vergund wordt, zeker niet, en ons ook stellen onder de tucht der kerk.
Maar als de tucht uitwendig ontbreekt, om dan onze ziel te laten tuchtigen door Woord en Geest.
Dan is het de Heere Zelf Die ons dat indachtig maakt.
Wilt u het overjarig koren lezen?
Raadpleeg dan eens de website;
http://www.theologienet.nl
Hopend dat dit nog gezegend mag worden.
Ik laat het hier maar bij.