Pagina 29 van 134
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 18:31
door Mariavt
Bert Mulder schreef:huisman schreef:
En waarom kan een onbekeerde zondaar wel nederig bidden en niet smekend pleiten op de doopbeloften.
Een onbekeerde kan ten enenmale niet nederig bidden. Daar is het werk van Gods Geest voor nodig.
@ Bert Mulder :Zie mijn bijdragen op blz 26 en 27, ik denk dat je het daar dan ook wel mee eens bent?
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 18:38
door huisman
Johann schreef:huisman schreef:Bert Mulder schreef:huisman schreef:
Zou je dan niet om vervulling smeken en zeggen tot de HEERE : U heeft het immers gezegd dat mij en mijn kinderen de belofte toekomen.
Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend....
Hoe leg jij Hand 2: 39 uit ?
Het is niet aan mij de vraag maar het is maar simpel even de kanttekening erbij pakken:
toe roepen zal.
Namelijk tot de uitverkoren Joden, door de predikatie des Evangelies.
Voel ik mij toch meer thuis bij de uitleg van Matthew Henry
C. "Uwe kinderen zullen nog deel hebben, gelijk zij deel gehad hebben, in het verbond, en een recht op het uitwendig zegel er van. Komt tot Christus, om deze onschatbare weldaden te ontvangen, want de belofte van de vergeving der zonden, en de gave des Heiligen Geestes is voor u en uwe kinderen, vers 39 . Het was zeer uitdrukkelijk: Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, Jes, 44:3; en in Jesaja 59:21, Mijn Geest, die op u is, en Mijne woorden, die Ik in uwen mond gelegd heb, die zullen van uwen mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads. Toen God met Abraham een verbond aanging, zei Hij: Ik zal u zijn tot een God, en uw zaad na u, Gen. 17:7, en dienovereenkomstig heeft ieder Israëliet zijn zoon ten achtsten dage doen besnijden. Nu voegt het een’ Israëliet, om, wanneer hij door den doop in ene nieuwe bedeling is gekomen van dat verbond, te vragen: "Wat moet er met mijne kinderen geschieden? Moeten zij buiten geworpen worden, of met mij in het verbond worden opgenomen?" "Voorzeker moeten zij er met u in opgenomen worden", zegt Petrus, "want de belofte, die grote belofte, dat God uw God zal zijn, is thans even zeer als ooit te voren, voor u en uwe kinderen".
D. "Hoewel de belofte zich nog, evenals vroeger uitstrekt tot uwe kinderen, is zij toch nu niet, zoals zij vroeger geweest is, tot u en hen beperkt, want de weldaad er van is bedoeld en bestemd voor allen, die daar verre zijn", wij kunnen er bijvoegen: en tot hun kinderen, want de zegen van Abraham komt tot de Heidenen in Christus Jezus, Gal 3:14 . De belofte heeft langen tijd behoord aan de Israelieten, Rom. 9:4; maar nu is zij gezonden aan hen, die verre zijn, de verst verwijderde stammen der Heidenen, en ook tot een iegelijk van hen, tot allen, die daar verre zijn. Tot dit algemene moet nu de volgende beperking gebracht worden: zo velen -zo vele bijzondere, of afzonderlijke personen van elke natie-als er de Heere, onze God, toe roepen zal, krachtdadiglijk zal roepen tot gemeenschap met Jezus Christus. God kan Zijne roeping doen reiken tot hen, die nòg zo verre zijn, en niemand komt, dan die Hij geroepen heeft.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 19:11
door Bert Mulder
Marnix schreef:
Dat zeg je wel telkens, maar hoe je daar bij komt? We mogen pleiten op het verbond, op Gods beloften... en die geeft Hij al bij de doop. Op die manier mag je als gelovige pleiten op de doop, op dat verbond wat Hij bij de doop sluit.
Als gelovige. Dat is heel wat anders dan het pleiten van een gedoopte ongelovige.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 19:13
door Bert Mulder
huisman schreef:Bert Mulder schreef:huisman schreef:
Zou je dan niet om vervulling smeken en zeggen tot de HEERE : U heeft het immers gezegd dat mij en mijn kinderen de belofte toekomen.
Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend....
Hoe leg jij Hand 2: 39 uit ?
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)
zelfde idee. De belofte is voor de kinderen der belofte. Dus degenen die de Heere zekerlijk roepen zal.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 19:14
door Bert Mulder
Mariavt schreef:Bert Mulder schreef:huisman schreef:
En waarom kan een onbekeerde zondaar wel nederig bidden en niet smekend pleiten op de doopbeloften.
Een onbekeerde kan ten enenmale niet nederig bidden. Daar is het werk van Gods Geest voor nodig.
@ Bert Mulder :Zie mijn bijdragen op blz 26 en 27, ik denk dat je het daar dan ook wel mee eens bent?
Als ik me goed herinner, zij jij ongeveer hetzelfde.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 19:41
door Mariavt
Klopt Bert, het kwam in ieder geval op hetzelfde neer.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 21:32
door Germanicus
Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 21:39
door albion
Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Wat bedoel je met 'meerwaarde'? Het is je plicht om te dopen. De doop zal wel tegen je getuigen. Om met een gedoopt voorhoofd de wereld in te gaan, ik denk dat je dan met dubbele slagen geslagen zal worden...
Wat is het verschil tussen de Nederlandse 'heiden' en de Nederlandse 'christen'? Juist: de doop. De heidenen lieten zich kerstenen door zich te laten dopen.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 21:42
door Germanicus
albion schreef:Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Wat bedoel je met 'meerwaarde'? Het is je plicht om te dopen. De doop zal wel tegen je getuigen. Om met een gedoopt voorhoofd de wereld in te gaan, ik denk dat je dan met dubbele slagen geslagen zal worden...
Wat is het verschil tussen de Nederlandse 'heiden' en de Nederlandse 'christen'? Juist: de doop. De heidenen lieten zich kerstenen door zich te laten dopen.
Dit is wel de meest negatieve uitleg van de doopbelofte die ik ooit heb gehoord.
(Hoewel het uiteraard waar is dat gedoopte kinderen/volwassenen een apart gezette groep zijn; dat brengt zeker een bepaalde (zware) verantwoordelijkheid met zich mee. De HEERE God legde Zijn hand op je leven. Daar mag je (en kun je, als het goed is) niet aan voorbij leven alsof God dat niet gedaan heeft.)
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 21:43
door Mister
albion schreef:Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Wat bedoel je met 'meerwaarde'? Het is je plicht om te dopen. De doop zal wel tegen je getuigen. Om met een gedoopt voorhoofd de wereld in te gaan, ik denk dat je dan met dubbele slagen geslagen zal worden...
Wat is het verschil tussen de Nederlandse 'heiden' en de Nederlandse 'christen'? Juist: de doop. De heidenen lieten zich kerstenen door zich te laten dopen.
Het doopformulier legt er nogal de nadruk op dat we niet uit gewoonte (plicht) of bijgelovigheid onze kinderen ten doop dienen te houden.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 21:45
door albion
huisman schreef:Johann schreef:huisman schreef:Bert Mulder schreef:
Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend....
Hoe leg jij Hand 2: 39 uit ?
Het is niet aan mij de vraag maar het is maar simpel even de kanttekening erbij pakken:
toe roepen zal.
Namelijk tot de uitverkoren Joden, door de predikatie des Evangelies.
Voel ik mij toch meer thuis bij de uitleg van Matthew Henry
C. "Uwe kinderen zullen nog deel hebben, gelijk zij deel gehad hebben, in het verbond, en een recht op het uitwendig zegel er van. Komt tot Christus, om deze onschatbare weldaden te ontvangen, want de belofte van de vergeving der zonden, en de gave des Heiligen Geestes is voor u en uwe kinderen, vers 39 . Het was zeer uitdrukkelijk: Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, Jes, 44:3; en in Jesaja 59:21, Mijn Geest, die op u is, en Mijne woorden, die Ik in uwen mond gelegd heb, die zullen van uwen mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads. Toen God met Abraham een verbond aanging, zei Hij: Ik zal u zijn tot een God, en uw zaad na u, Gen. 17:7, en dienovereenkomstig heeft ieder Israëliet zijn zoon ten achtsten dage doen besnijden. Nu voegt het een’ Israëliet, om, wanneer hij door den doop in ene nieuwe bedeling is gekomen van dat verbond, te vragen: "Wat moet er met mijne kinderen geschieden? Moeten zij buiten geworpen worden, of met mij in het verbond worden opgenomen?" "Voorzeker moeten zij er met u in opgenomen worden", zegt Petrus, "want de belofte, die grote belofte, dat God uw God zal zijn, is thans even zeer als ooit te voren, voor u en uwe kinderen".
D. "Hoewel de belofte zich nog, evenals vroeger uitstrekt tot uwe kinderen, is zij toch nu niet, zoals zij vroeger geweest is, tot u en hen beperkt, want de weldaad er van is bedoeld en bestemd voor allen, die daar verre zijn", wij kunnen er bijvoegen: en tot hun kinderen, want de zegen van Abraham komt tot de Heidenen in Christus Jezus, Gal 3:14 . De belofte heeft langen tijd behoord aan de Israelieten, Rom. 9:4; maar nu is zij gezonden aan hen, die verre zijn, de verst verwijderde stammen der Heidenen, en ook tot een iegelijk van hen, tot allen, die daar verre zijn. Tot dit algemene moet nu de volgende beperking gebracht worden: zo velen -zo vele bijzondere, of afzonderlijke personen van elke natie-als er de Heere, onze God, toe roepen zal, krachtdadiglijk zal roepen tot gemeenschap met Jezus Christus. God kan Zijne roeping doen reiken tot hen, die nòg zo verre zijn, en niemand komt, dan die Hij geroepen heeft.
M.Henry zegt hier ook dat het gaat om de kinderen in het Verbond, degenen die geroepen worden tot gemeenschap met Jezus Christus. En niemand komt, dan die Hij geroepen heeft.
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 21:56
door Fjodor
Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t Hof
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 22:02
door Bert Mulder
Fjodor schreef:22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t Hof
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Is het nog altijd bij ons de praktijk, en meen bij de meeste (alle?) reformatorische kerken, dat als doopleden zich van de kerk verwijderen, ze op de duur, met instemming van de classis, door de kerkenraad geschrapt worden....
Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 22:02
door Germanicus
Fjodor schreef:Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t Hof
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Misschien dom, maar ik begrijp de link van jouw artikel naar mijn opmerking niet...

Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 08 jun 2011, 22:05
door Fjodor
Germanicus schreef:Fjodor schreef:Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t Hof
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Misschien dom, maar ik begrijp de link van jouw artikel naar mijn opmerking niet... :oO
Als er bij sommige mensen geen geloof was, dan schrapten de reformatoren ze uit het doopregister.
Volgens hen had de doop dus niet zoveel waarde voor de ongelovigen. Waarom anders schrappen?