@ Bert Mulder :Zie mijn bijdragen op blz 26 en 27, ik denk dat je het daar dan ook wel mee eens bent?Bert Mulder schreef:Een onbekeerde kan ten enenmale niet nederig bidden. Daar is het werk van Gods Geest voor nodig.huisman schreef: En waarom kan een onbekeerde zondaar wel nederig bidden en niet smekend pleiten op de doopbeloften.
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Re: Pleiten op je doop
Voel ik mij toch meer thuis bij de uitleg van Matthew HenryJohann schreef:Het is niet aan mij de vraag maar het is maar simpel even de kanttekening erbij pakken: toe roepen zal.huisman schreef:Hoe leg jij Hand 2: 39 uit ?Bert Mulder schreef:Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend....huisman schreef: Zou je dan niet om vervulling smeken en zeggen tot de HEERE : U heeft het immers gezegd dat mij en mijn kinderen de belofte toekomen.
Namelijk tot de uitverkoren Joden, door de predikatie des Evangelies.
C. "Uwe kinderen zullen nog deel hebben, gelijk zij deel gehad hebben, in het verbond, en een recht op het uitwendig zegel er van. Komt tot Christus, om deze onschatbare weldaden te ontvangen, want de belofte van de vergeving der zonden, en de gave des Heiligen Geestes is voor u en uwe kinderen, vers 39 . Het was zeer uitdrukkelijk: Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, Jes, 44:3; en in Jesaja 59:21, Mijn Geest, die op u is, en Mijne woorden, die Ik in uwen mond gelegd heb, die zullen van uwen mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads. Toen God met Abraham een verbond aanging, zei Hij: Ik zal u zijn tot een God, en uw zaad na u, Gen. 17:7, en dienovereenkomstig heeft ieder Israëliet zijn zoon ten achtsten dage doen besnijden. Nu voegt het een’ Israëliet, om, wanneer hij door den doop in ene nieuwe bedeling is gekomen van dat verbond, te vragen: "Wat moet er met mijne kinderen geschieden? Moeten zij buiten geworpen worden, of met mij in het verbond worden opgenomen?" "Voorzeker moeten zij er met u in opgenomen worden", zegt Petrus, "want de belofte, die grote belofte, dat God uw God zal zijn, is thans even zeer als ooit te voren, voor u en uwe kinderen".
D. "Hoewel de belofte zich nog, evenals vroeger uitstrekt tot uwe kinderen, is zij toch nu niet, zoals zij vroeger geweest is, tot u en hen beperkt, want de weldaad er van is bedoeld en bestemd voor allen, die daar verre zijn", wij kunnen er bijvoegen: en tot hun kinderen, want de zegen van Abraham komt tot de Heidenen in Christus Jezus, Gal 3:14 . De belofte heeft langen tijd behoord aan de Israelieten, Rom. 9:4; maar nu is zij gezonden aan hen, die verre zijn, de verst verwijderde stammen der Heidenen, en ook tot een iegelijk van hen, tot allen, die daar verre zijn. Tot dit algemene moet nu de volgende beperking gebracht worden: zo velen -zo vele bijzondere, of afzonderlijke personen van elke natie-als er de Heere, onze God, toe roepen zal, krachtdadiglijk zal roepen tot gemeenschap met Jezus Christus. God kan Zijne roeping doen reiken tot hen, die nòg zo verre zijn, en niemand komt, dan die Hij geroepen heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
Als gelovige. Dat is heel wat anders dan het pleiten van een gedoopte ongelovige.Marnix schreef: Dat zeg je wel telkens, maar hoe je daar bij komt? We mogen pleiten op het verbond, op Gods beloften... en die geeft Hij al bij de doop. Op die manier mag je als gelovige pleiten op de doop, op dat verbond wat Hij bij de doop sluit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
39 Want u komt de belofte80) toe, en uw kinderen,81) en allen, die daar verre zijn,82) zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.83)huisman schreef:Hoe leg jij Hand 2: 39 uit ?Bert Mulder schreef:Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend....huisman schreef: Zou je dan niet om vervulling smeken en zeggen tot de HEERE : U heeft het immers gezegd dat mij en mijn kinderen de belofte toekomen.
zelfde idee. De belofte is voor de kinderen der belofte. Dus degenen die de Heere zekerlijk roepen zal.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
Als ik me goed herinner, zij jij ongeveer hetzelfde.Mariavt schreef:@ Bert Mulder :Zie mijn bijdragen op blz 26 en 27, ik denk dat je het daar dan ook wel mee eens bent?Bert Mulder schreef:Een onbekeerde kan ten enenmale niet nederig bidden. Daar is het werk van Gods Geest voor nodig.huisman schreef: En waarom kan een onbekeerde zondaar wel nederig bidden en niet smekend pleiten op de doopbeloften.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Pleiten op je doop
Klopt Bert, het kwam in ieder geval op hetzelfde neer.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Re: Pleiten op je doop
Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Hier beneden is het niet.
Re: Pleiten op je doop
Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Wat bedoel je met 'meerwaarde'? Het is je plicht om te dopen. De doop zal wel tegen je getuigen. Om met een gedoopt voorhoofd de wereld in te gaan, ik denk dat je dan met dubbele slagen geslagen zal worden...
Wat is het verschil tussen de Nederlandse 'heiden' en de Nederlandse 'christen'? Juist: de doop. De heidenen lieten zich kerstenen door zich te laten dopen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Re: Pleiten op je doop
Dit is wel de meest negatieve uitleg van de doopbelofte die ik ooit heb gehoord.albion schreef:Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Wat bedoel je met 'meerwaarde'? Het is je plicht om te dopen. De doop zal wel tegen je getuigen. Om met een gedoopt voorhoofd de wereld in te gaan, ik denk dat je dan met dubbele slagen geslagen zal worden...
Wat is het verschil tussen de Nederlandse 'heiden' en de Nederlandse 'christen'? Juist: de doop. De heidenen lieten zich kerstenen door zich te laten dopen.
(Hoewel het uiteraard waar is dat gedoopte kinderen/volwassenen een apart gezette groep zijn; dat brengt zeker een bepaalde (zware) verantwoordelijkheid met zich mee. De HEERE God legde Zijn hand op je leven. Daar mag je (en kun je, als het goed is) niet aan voorbij leven alsof God dat niet gedaan heeft.)
Laatst gewijzigd door Germanicus op 08 jun 2011, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier beneden is het niet.
Re: Pleiten op je doop
Het doopformulier legt er nogal de nadruk op dat we niet uit gewoonte (plicht) of bijgelovigheid onze kinderen ten doop dienen te houden.albion schreef:Germanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Wat bedoel je met 'meerwaarde'? Het is je plicht om te dopen. De doop zal wel tegen je getuigen. Om met een gedoopt voorhoofd de wereld in te gaan, ik denk dat je dan met dubbele slagen geslagen zal worden...
Wat is het verschil tussen de Nederlandse 'heiden' en de Nederlandse 'christen'? Juist: de doop. De heidenen lieten zich kerstenen door zich te laten dopen.
Re: Pleiten op je doop
huisman schreef:Voel ik mij toch meer thuis bij de uitleg van Matthew HenryJohann schreef:Het is niet aan mij de vraag maar het is maar simpel even de kanttekening erbij pakken: toe roepen zal.huisman schreef:Hoe leg jij Hand 2: 39 uit ?Bert Mulder schreef: Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend....
Namelijk tot de uitverkoren Joden, door de predikatie des Evangelies.C. "Uwe kinderen zullen nog deel hebben, gelijk zij deel gehad hebben, in het verbond, en een recht op het uitwendig zegel er van. Komt tot Christus, om deze onschatbare weldaden te ontvangen, want de belofte van de vergeving der zonden, en de gave des Heiligen Geestes is voor u en uwe kinderen, vers 39 . Het was zeer uitdrukkelijk: Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, Jes, 44:3; en in Jesaja 59:21, Mijn Geest, die op u is, en Mijne woorden, die Ik in uwen mond gelegd heb, die zullen van uwen mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads. Toen God met Abraham een verbond aanging, zei Hij: Ik zal u zijn tot een God, en uw zaad na u, Gen. 17:7, en dienovereenkomstig heeft ieder Israëliet zijn zoon ten achtsten dage doen besnijden. Nu voegt het een’ Israëliet, om, wanneer hij door den doop in ene nieuwe bedeling is gekomen van dat verbond, te vragen: "Wat moet er met mijne kinderen geschieden? Moeten zij buiten geworpen worden, of met mij in het verbond worden opgenomen?" "Voorzeker moeten zij er met u in opgenomen worden", zegt Petrus, "want de belofte, die grote belofte, dat God uw God zal zijn, is thans even zeer als ooit te voren, voor u en uwe kinderen".
D. "Hoewel de belofte zich nog, evenals vroeger uitstrekt tot uwe kinderen, is zij toch nu niet, zoals zij vroeger geweest is, tot u en hen beperkt, want de weldaad er van is bedoeld en bestemd voor allen, die daar verre zijn", wij kunnen er bijvoegen: en tot hun kinderen, want de zegen van Abraham komt tot de Heidenen in Christus Jezus, Gal 3:14 . De belofte heeft langen tijd behoord aan de Israelieten, Rom. 9:4; maar nu is zij gezonden aan hen, die verre zijn, de verst verwijderde stammen der Heidenen, en ook tot een iegelijk van hen, tot allen, die daar verre zijn. Tot dit algemene moet nu de volgende beperking gebracht worden: zo velen -zo vele bijzondere, of afzonderlijke personen van elke natie-als er de Heere, onze God, toe roepen zal, krachtdadiglijk zal roepen tot gemeenschap met Jezus Christus. God kan Zijne roeping doen reiken tot hen, die nòg zo verre zijn, en niemand komt, dan die Hij geroepen heeft.
M.Henry zegt hier ook dat het gaat om de kinderen in het Verbond, degenen die geroepen worden tot gemeenschap met Jezus Christus. En niemand komt, dan die Hij geroepen heeft.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Pleiten op je doop
22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t HofGermanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Pleiten op je doop
Is het nog altijd bij ons de praktijk, en meen bij de meeste (alle?) reformatorische kerken, dat als doopleden zich van de kerk verwijderen, ze op de duur, met instemming van de classis, door de kerkenraad geschrapt worden....Fjodor schreef:22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t Hof
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Re: Pleiten op je doop
Misschien dom, maar ik begrijp de link van jouw artikel naar mijn opmerking niet...Fjodor schreef:22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t HofGermanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag

Hier beneden is het niet.
Re: Pleiten op je doop
Als er bij sommige mensen geen geloof was, dan schrapten de reformatoren ze uit het doopregister.Germanicus schreef:Misschien dom, maar ik begrijp de link van jouw artikel naar mijn opmerking niet... :oOFjodor schreef:22-01-2010 10:45 | Prof. dr. W.J. op ’t HofGermanicus schreef:Als ik dit topic - (ik geef het toe) vluchtig - doorlees, begin ik me serieus af te vragen wat de meerwaarde van de Heilige Doop nog inhoudt, bij vele posters. Bij de doop laat God zien dat Hij altijd de eerste is. Dat Hij Zijn verbond wil oprichten tussen Hem en de dopeling. Wat mij betreft veracht je de (waarde van) de doop door te zeggen dat je hier niet biddend mee naar de HEERE, de God van dat verbond, mag toegaan om te pleiten op Zijn trouw.
Atheïsten in Engeland hebben een beweging op gang gebracht om de inschrijving van hun doop uit de kerkelijke doopregistratie te laten verwijderen. Als een kerkelijke gemeente dit weigerde, werd de zaak voor de rechter gebracht, om zo alsnog het beoogde doel te bereiken.
Ik vermoed dat alle lezers van mening zijn dat dit een totaal afkeurenswaardige zaak is waartegen kerkelijke gemeenten zich terecht met hand en tand verzetten. Met dit artikel worden zij echter in één keer uit het zadel gewipt, want zo’n uitschrijving was precies wat onze vaderen in de vervolgingstijd van de Reformatie voor ogen hadden en praktiseerden. Het mag ongelooflijk klinken, maar het is toch waar: eenentwintigste-eeuwse Engelse atheïsten handelen precies in de geest van zestiende-eeuwse Nederlandse gereformeerden in Engeland.
bron: refdag
Volgens hen had de doop dus niet zoveel waarde voor de ongelovigen. Waarom anders schrappen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer