Pagina 29 van 36
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 22 jun 2011, 15:34
door Marnix
Hoi Marieke,
De makkelijkste manier van quoten is om onder een reactie op het knopje "quote" te klikken. Dan hoef je verder niets te doen, je krijgt een reactieveld waarbij de teksten gequote staan. Je mag maar maximaal 4 quotes in een reactie hebben, als het er meer zijn moet het stuk vanaf de laatste
tot de eerste
weghalen, dan heb je een quote minder.
Je kan ook quoten door voor de tekst die je quote
te zetten en na de quote
Wil je een naam aan de quote koppelen, dan doe je in plaats van
voor de tekst
NAAM schreef:
Probeer maar eens. Je kan me een berichtje sturen waarin je het probeert!
Groetjes,
Marnix
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 22 jun 2011, 15:48
door Jongere
Marnix schreef:Hoi Marieke,
De makkelijkste manier van quoten is om onder een reactie op het knopje "quote" te klikken. Dan hoef je verder niets te doen, je krijgt een reactieveld waarbij de teksten gequote staan. Je mag maar maximaal 4 quotes in een reactie hebben, als het er meer zijn moet het stuk vanaf de laatste
tot de eerste
weghalen, dan heb je een quote minder.
Je kan ook quoten door voor de tekst die je quote
te zetten en na de quote
Wil je een naam aan de quote koppelen, dan doe je in plaats van
voor de tekst
NAAM schreef:
Probeer maar eens. Je kan me een berichtje sturen waarin je het probeert!
Groetjes,
Marnix
Hoi Marnix,
de makkelijkste manier om een pb te versturen, is op 'pb' te klikken in plaats van op 'nieuw bericht'.
Groetjes,
Jongere
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 22 jun 2011, 15:55
door Arjan
xD hahaha
nu maar weer on topic

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 23 jun 2011, 10:25
door Marnix
Jongere schreef:Marnix schreef:Hoi Marieke,
De makkelijkste manier van quoten is om onder een reactie op het knopje "quote" te klikken. Dan hoef je verder niets te doen, je krijgt een reactieveld waarbij de teksten gequote staan. Je mag maar maximaal 4 quotes in een reactie hebben, als het er meer zijn moet het stuk vanaf de laatste
tot de eerste
weghalen, dan heb je een quote minder.
Je kan ook quoten door voor de tekst die je quote
te zetten en na de quote
Wil je een naam aan de quote koppelen, dan doe je in plaats van
voor de tekst
NAAM schreef:
Probeer maar eens. Je kan me een berichtje sturen waarin je het probeert!
Groetjes,
Marnix
Hoi Marnix,
de makkelijkste manier om een pb te versturen, is op 'pb' te klikken in plaats van op 'nieuw bericht'.
Groetjes,
Jongere
Oeps... foutje.
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 23 jun 2011, 16:40
door Arjan
Arjan schreef:Jongere schreef:En als Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed.
Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende,
En omdat Hij niet van node had, dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij Zelf wist, wat in den mens was.
(@ Arjan) Het wordt dan tijd om van je eenzijdige visie op het woord 'geloof' af te stappen. Blijkbaar heeft dat niet één betekenis in de Bijbel, hoe graag je dat ook wilt.
ik ben het er er mee eens dat zeggen te geloven en waar geloven 2 is, anders zouden er geen hypocrieten in de kerk zitten.
uiteindelijk gaat de discussie over een woord en dat heeft niet heel veel zin. laat ik dan een andere vraag stellen, wat voor toegevoegde waarde heeft het historische geloof? (bijv. mag je met dat geloof belijdenis doen? zo ja mag je er mee aan de sacramenten deelnemen etc.)
toegevoegde vraag, kan een/ heeft een historisch geloof ook vruchten?!
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 08:26
door PvS
Arjan schreef:laat ik dan een andere vraag stellen, wat voor toegevoegde waarde heeft het historische geloof? (bijv. mag je met dat geloof belijdenis doen? zo ja mag je er mee aan de sacramenten deelnemen etc.)
toegevoegde vraag, kan een/ heeft een historisch geloof ook vruchten?!
Historisch geloof is wat de zaligheid aangaat van generlei waarde.
Hiermee kan je geen geloofsbelijdenis doen (wat echter wel gedaan wordt in de hedendaagse kerken).
Met als gevolg...
O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... enboom.pdf
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 10:17
door Arjan
PvS schreef:Arjan schreef:laat ik dan een andere vraag stellen, wat voor toegevoegde waarde heeft het historische geloof? (bijv. mag je met dat geloof belijdenis doen? zo ja mag je er mee aan de sacramenten deelnemen etc.)
toegevoegde vraag, kan een/ heeft een historisch geloof ook vruchten?!
Historisch geloof is wat de zaligheid aangaat van generlei waarde.
Hiermee kan je geen geloofsbelijdenis doen (wat echter wel gedaan wordt in de hedendaagse kerken).
Met als gevolg...
O, die de aarde onnut beslaat, God verwacht vrucht van u! Hij zal eerlang komen om vrucht op u te zoeken (Bunyan).
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... enboom.pdf
Klopt, ik ben er inderdaad achter gekomen dat er in kerken dit wel toegelaten wordt, een erg kwalijke zaak!
Die kerk geeft hun daarmee wel toegang tot de doop maar niet tot het avondmaal, terwijl beide hetzelfde doel hebben (namelijk het versterken van het geloof, daarom moeten ook beide gebruikt worden (of niet natuurlijk in geval van tucht of geen belijdenis of andere persoonlijke redenen). Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 15:22
door PvS
Arjan schreef:Daarnaast zit je met het historische geloof dus niet in het genade verbond, hoe zal dan DL I art 17 opgaan voor je kinderen? Zo worden de sacrament(en) verkeerd bediend en gaat de laatste regel van art 29 (ngb) in vervulling....
Zij die niet geboren zijn uit 'gelovige ouders' behoren niet tot het genadeverbond. De eerste christengemeenten bestonden uit bekeerde Joden en heidenen, die na hun geloof beleden te hebben werden gedoopt met hun huis. Vandaar dat er nu geen volwassen meer gedoopt behoorden te worden. Dan alleen zij die uit het heidendom etc. voortkomen.
Met 'gelovige ouders' worden m.i. bedoeld, diegenen die behoren tot de zichtbare kerk, en middels hun belijdenis 'godzalig' geheten worden, hetzij oprechtelijk en in waarheid, hetzij alleen geveinsd en uiterlijk (om de woorden van Th. van der Groe te gebruiken).
Uit kracht van het genadeverbond zijn de kinderen van godzalige ouders 'apart' gezet.
...zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Of de (beide) sacramenten dan verkeerd gebruikt worden wil ik niet direkt beweren, maar er is wel het één en ander aan de hand.
Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 15:33
door Tiberius
PvS schreef:Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Eens, met beiden. Maar de oorzaak zou wel eens een andere kunnen zijn dan jij hier suggereert.
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 15:38
door PvS
Tiberius schreef:PvS schreef:Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Eens, met beiden. Maar de oorzaak zou wel eens een andere kunnen zijn dan jij hier suggereert.
Corrigeer mij maar...
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 15:42
door Mara
Zie topic laatst gekochte boeken, posting van 2.27 uur

Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 15:54
door GJdeBruijn
Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 16:11
door PvS
GJdeBruijn schreef:Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
Zowel Bunyan als Van der Groe leerden de rechtvaardiging uit of door het geloof.
Vanuit dat oogpunt haalde ik het stuk erbij.
Laat de baptistische visie maar rusten...
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 16:23
door GJdeBruijn
PvS schreef:GJdeBruijn schreef:Zowel Bunyan als Van der Groe leerden de rechtvaardiging uit of door het geloof.
Vanuit dat oogpunt haalde ik het stuk erbij.
Dan haal je heel wat theologische zaken door elkaar....
Je had het namelijk over:
Zij die niet geboren zijn uit 'gelovige ouders' behoren niet tot het genadeverbond. De eerste christengemeenten bestonden uit bekeerde Joden en heidenen, die na hun geloof beleden te hebben werden gedoopt met hun huis. Vandaar dat er nu geen volwassen meer gedoopt behoorden te worden. Dan alleen zij die uit het heidendom etc. voortkomen.
Met 'gelovige ouders' worden m.i. bedoeld, diegenen die behoren tot de zichtbare kerk, en middels hun belijdenis 'godzalig' geheten worden, hetzij oprechtelijk en in waarheid, hetzij alleen geveinsd en uiterlijk (om de woorden van Th. van der Groe te gebruiken).
Uit kracht van het genadeverbond zijn de kinderen van godzalige ouders 'apart' gezet.
...zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Of de (beide) sacramenten dan verkeerd gebruikt worden wil ik niet direkt beweren, maar er is wel het één en ander aan de hand.
Dat er zulk een duisternis over de kerken heerst kunnen wij niet ontkennen.
En dat heeft een oorzaak...
Jij gooit alles op één hoop en noemt het rechtvaardigmaking. En dan citeer je enkel op dat onderwerp zonder te beseffen dat het over wat anders gaat.
Re: En hij geloofde zelf en zijn gehele huis.
Geplaatst: 24 jun 2011, 19:46
door eenvoudige
GJdeBruijn schreef:Ho even, Bunyan was baptist. Zijn opmerking moet je dan niet in een context willen gebruiken waar een andere visie op de gemeente wordt voorgestaan.
Als je baptistische argumenten als bovengenoemde in een Calvinistische context wilt inbrengen dan creëer je een vernieuwde vorm van donatisme cq labadisme. Dat wezen zowel Bunyan als vd Groe nadrukkelijk van de hand! Je laat genoemde predikers dus buikspreken door ze selectief te citeren en citaten met elkaar te combineren op een wijze die ze zelf nooit zouden gedaan hebben.
Het lijkt mij niet dat dit bedoeld is in het verband van de doop, maar van de belijdenis des geloofs. Dit heeft niets te maken met de rechtvaardigmaking zoals in je laatste post verwoord.