COVID-19

Delftenaar

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

In Madrid, waar het virus in maart behoorlijk huis hield, zie je net zoals in de rest van Spanje wel een tweede golf.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik begrijp ook niet dat mensen nog steeds ‘inzetten’ op groepsimmuniteit. De onzekerheden ten aanzien van immuniteit zijn zeer groot.
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Ik begrijp ook niet dat mensen nog steeds ‘inzetten’ op groepsimmuniteit. De onzekerheden ten aanzien van immuniteit zijn zeer groot.
Voor mij was en is het nog steeds en wonder dat de HEERE na de zondeval ons lichaam een afweer en immuniteits-systeem heeft gegeven zodat niet elke ziekte leidt tot de dood. Voor mij dus weinig reden voor onzekerheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:Ik begrijp ook niet dat mensen nog steeds ‘inzetten’ op groepsimmuniteit. De onzekerheden ten aanzien van immuniteit zijn zeer groot.
Voor mij was en is het nog steeds en wonder dat de HEERE na de zondeval ons lichaam een afweer en immuniteits-systeem heeft gegeven zodat niet elke ziekte leidt tot de dood. Voor mij dus weinig reden voor onzekerheid.
De gave van gezondheid en natuurlijke afweer is - in de hand van God - een zegen. Het doelbewust en beredeneerd laten besmetten met een ernstige ziekte van een deel van de bevolking om immuniteit van de ‘groep’ te bevorderen is dat niet; dat is slechts menselijk experimenteren en in de waagschaal stellen van levens.
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
huisman schreef:
De gave van gezondheid en natuurlijke afweer is - in de hand van God - een zegen. Het doelbewust en beredeneerd laten besmetten met een ernstige ziekte van een deel van de bevolking om immuniteit van de ‘groep’ te bevorderen is dat niet; dat is slechts menselijk experimenteren en in de waagschaal stellen van levens.

Het is wat wij onwetend deden in vorige eeuwen voordat de menslijke "lockdown" wijsheid zijn intree deed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:
huisman schreef:
Hoe zou jij het dan nu aanpakken? De kans is immers erg groot dat het virus onder ons blijft en iedereen bij een lichte mutatie van het virus opnieuw besmet kan worden en dan hopelijk met minder ziekteverschijnselen.

Ik hoop dat mijn ouders en schoonmoeder het virus het komende jaar niet krijgen en dat er daarna een vaccin zal zijn. Ik ga er eerlijk gezegd wel van uit dat wij (mijn man, de kinderen en ik) het virus aankomende winter zullen oplopen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: De gave van gezondheid en natuurlijke afweer is - in de hand van God - een zegen. Het doelbewust en beredeneerd laten besmetten met een ernstige ziekte van een deel van de bevolking om immuniteit van de ‘groep’ te bevorderen is dat niet; dat is slechts menselijk experimenteren en in de waagschaal stellen van levens.
Toen het pokkenvaccin nog gevaarlijk was en net geintroduceerd was, dachten mensen als Jonathan Edwards and Cotton Mather er anders over. Jonathan Edwards overleed zelfs aan de gevolgen van de vaccinatie.

Er zijn geen landen die inzetten op groepsimmuniteit. Wel zijn er landen die de opgebouwde immuniteit willen gebruiken. Er zijn ook sociale en humanitaire kosten aan het redden van levens. Kinderen van school weghouden is bijvoorbeeld iets met mogelijk grote impact (voornamelijk voor kinderen die al een achterstand hebben).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Het probleem met alle huidige scenario's is dat men alleen vertrouwen stelt in de aanpak en men zich op geen enkele wijze meer afhankelijk weet van God.

Vanzelfsprekend mogen middelen worden ingezet. De beschermwaardigheid van leven moet daarbij echter wel voorop staan. In dat verband zijn hygiënemaatregelen en het versterken van de natuurlijke afweer, alsook het in quarantaine plaatsen van zieken (en degenen die met hen in aanraking kwamen) heel natuurlijke middelen, die ook al eeuwenoud zijn en geoorloofd. Het bewust 'laten rondgaan van het virus' kan ik gezien de ernst van deze ziekte niet onder de geoorloofde middelen rekenen.
Parsifal schreef:Er zijn geen landen die inzetten op groepsimmuniteit.
Dit is wel zo geweest.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Het probleem met alle huidige scenario's is dat men alleen vertrouwen stelt in de aanpak en men zich op geen enkele wijze meer afhankelijk weet van God.

Vanzelfsprekend mogen middelen worden ingezet. De beschermwaardigheid van leven moet daarbij echter wel voorop staan. In dat verband zijn hygiënemaatregelen en het versterken van de natuurlijke afweer, alsook het in quarantaine plaatsen van zieken (en degenen die met hen in aanraking kwamen) heel natuurlijke middelen, die ook al eeuwenoud zijn en geoorloofd. Het bewust 'laten rondgaan van het virus' kan ik gezien de ernst van deze ziekte niet onder de geoorloofde middelen rekenen.
Parsifal schreef:Er zijn geen landen die inzetten op groepsimmuniteit.
Dit is wel zo geweest.
Volgens mij is daar nooit beleid op ingesteld. Het Verenigd Koninkrijk heeft het overwegen, maar de Imperial College groep heeft echt invloed gehad. In Zweden is ingezet op een beleid wat vol te houden is ook als er geen vaccin komt. Als er geen vaccin komt zal dat beleid wel leiden tot groepsimmuniteit.

Wat het eerste betreft. Dat was ook het punt van Edwards en Mather en van hun tegenstanders. Beschermwaardigheid van het leven is belangrijk, maar dit is ook een lange termijn missie. Edwards en Mather riepen op om op korte termijn levens te wagen om op langere termijn veel levens te redden. Iets wat met opbouw van immuniteit (niet perse tot groepsimmuniteit niveau) ook gebeurt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Parsifal, ik refereerde totaal niet aan wel/geen vaccinatie. Ik sprak alleen uit dat ik geen overdreven verwachtingen koester van groepsimmuniteit (zoals sommigen) en dat ik het 'laten rondgaan van het virus' als benadering/strategie verwerpelijk vind. In dat verband vond ik de reactie van Huisman op mijn eerste post misplaatst.

Verder genoeg hierover wat mij betreft.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik hoop dat mijn ouders en schoonmoeder het virus het komende jaar niet krijgen en dat er daarna een vaccin zal zijn. Ik ga er eerlijk gezegd wel van uit dat wij (mijn man, de kinderen en ik) het virus aankomende winter zullen oplopen.
Dat zal nog eens lastig kunnen worden, omdat het virus muteert. Ab Osterhaus was er tamelijk luchtig over, omdat elk virus wel muteert. Dus daar kan men dan op inspelen met een vaccin. Maar als leek denk ik, de griepinjektie werkt ook maar ten dele.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
merel schreef: Ik hoop dat mijn ouders en schoonmoeder het virus het komende jaar niet krijgen en dat er daarna een vaccin zal zijn. Ik ga er eerlijk gezegd wel van uit dat wij (mijn man, de kinderen en ik) het virus aankomende winter zullen oplopen.
Dat zal nog eens lastig kunnen worden, omdat het virus muteert. Ab Osterhaus was er tamelijk luchtig over, omdat elk virus wel muteert. Dus daar kan men dan op inspelen met een vaccin. Maar als leek denk ik, de griepinjektie werkt ook maar ten dele.
Maar voor een griepepidemie gaat het land niet op slot en worden de verpleeghuizen niet gesloten. Zelf denk ik dat het virus inmiddels is gemuteerd naar een mildere variant en dat er daarom relatief weinig ziekenhuisopnames etc. meer zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik denk zelf dat de verhoogde weerstand in de zomer een belangrijke rol speelt bij het huidige mildere verloop van de ziekte. In de winter kan dat heel anders worden. We moeten niet te vroeg juichen.

Overigens ben ik er absoluut geen voorstander van om het land op slot te zetten en verpleeghuizen te sluiten voor bezoekers. Dat waren onmenselijke maatregelen; en het kan ook heel anders.
Laatst gewijzigd door Valcke op 26 aug 2020, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Het klopt niet dat weerstand in de herfst en winter lager is dan in de zomer. Je hebt het alleen zwaarder te verduren omdat je in de winter meer binnen zit en daardoor meer in contact komt met mensen en daardoor allerlei virussen en bacteriën.
Plaats reactie