En weer is het punt: corrigeer voor leeftijd. De bevolking van de VS is veel jonger dan die van Nederland, als je data uit India krijgt is het weer een ander verhaal. 1 getal noemen is gewoon niet erg informatief.huisman schreef:CDC (RIVM van de VS) komt op een Infection Fatality Rate van 0.26% .Valcke schreef:Het CBS heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaken van de oversterfte in het voorjaar. Daarbij is geconcludeerd dat de oversterfte nagenoeg volledig toe te rekenen is aan covid in directe zin. 10.000 doden in de eerste golf in NL is daarmee een aanvaard en goed onderbouwd cijfer,parsifal schreef:Het is de vraag of alle oversterfte door Covid verklaard kan worden. Maar dan nog is 3% een veel te hoge schatting (en bovendien een nietszeggend nummer omdat het geen rekening houdt met de leeftijds en geslachtsverdeling van de bevolking).Valcke schreef:Volgens het CBS zijn er ongeveer 10.000 sterftegevallen in NL. Een redelijke schatting is een mortaliteit in de eerste fase ergens tussen 1 en 2%. Dat is qua orde van grootte ook vergelijkbaar met landen waar door intensief testen er een veel beter zicht was op het aantal besmettingen. Hopelijk zal de mortaliteit in komende fase onder de 1% liggen door betere behandelmethodes.
Ik betoogde overigens dat het sterftecijfer in NL tussen 1% en 2% heeft gelegen gedurende de eerste golf. Natuurlijk zegt iedere uitsplitsing van dit cijfer (naar leeftijd, naar m/v, enzovoort, meer dan het gewogen gemiddelde).
Minister de Jonge had het over een IFR tussen de 0.3 en 1%
Onderzoek van een hoogleraar uit Stanford komt op 0.16%
Het Duitse RIVM(RKI) kwam op 0.35%
Dus 3% klopt echt niet en 1% is waarschijnlijk ook veel te hoog. Het is natuurlijk wel belangrijk waar de besmettingen plaatsvinden. 100 besmettingen op een basisschool of 100 besmettingen in een verpleeghuis zullen een zeer groot verschil laten zien in het IFR percentage.
COVID-19
Re: COVID-19
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Voor gewone leken(waar ik mij onder schaar) is 1 getal toch wel informatief. Juist omdat er absurd hoge percentages genoemd worden.parsifal schreef:En weer is het punt: corrigeer voor leeftijd. De bevolking van de VS is veel jonger dan die van Nederland, als je data uit India krijgt is het weer een ander verhaal. 1 getal noemen is gewoon niet erg informatief.huisman schreef:CDC (RIVM van de VS) komt op een Infection Fatality Rate van 0.26% .Valcke schreef:Het CBS heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaken van de oversterfte in het voorjaar. Daarbij is geconcludeerd dat de oversterfte nagenoeg volledig toe te rekenen is aan covid in directe zin. 10.000 doden in de eerste golf in NL is daarmee een aanvaard en goed onderbouwd cijfer,parsifal schreef:
Het is de vraag of alle oversterfte door Covid verklaard kan worden. Maar dan nog is 3% een veel te hoge schatting (en bovendien een nietszeggend nummer omdat het geen rekening houdt met de leeftijds en geslachtsverdeling van de bevolking).
Ik betoogde overigens dat het sterftecijfer in NL tussen 1% en 2% heeft gelegen gedurende de eerste golf. Natuurlijk zegt iedere uitsplitsing van dit cijfer (naar leeftijd, naar m/v, enzovoort, meer dan het gewogen gemiddelde).
Dus 3% klopt echt niet en 1% is waarschijnlijk ook veel te hoog. Het is natuurlijk wel belangrijk waar de besmettingen plaatsvinden. 100 besmettingen op een basisschool of 100 besmettingen in een verpleeghuis zullen een zeer groot verschil laten zien in het IFR percentage.
Laatst las ik trouwens dat Stockholm dichtbij groepsimmuniteit zou zijn. Is dat zo?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Maanenschijn
Na twee weken Duitsland moet ik afkicken van de mondkapjes. Mijn mondkapje en ik waren onafscheidelijk.
Geen enkel probleem mee gehad. Ik snap die afkeer van de kapjes niet zo. Behalve dan dat je minder verstaanbaar ben en gezichtsuitdrukkingen niet kunt zien.
Geen enkel probleem mee gehad. Ik snap die afkeer van de kapjes niet zo. Behalve dan dat je minder verstaanbaar ben en gezichtsuitdrukkingen niet kunt zien.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Voor gewone leken(waar ik mij onder schaar) is 1 getal toch wel informatief. Juist omdat er absurd hoge percentages genoemd worden.huisman schreef:En weer is het punt: corrigeer voor leeftijd. De bevolking van de VS is veel jonger dan die van Nederland, als je data uit India krijgt is het weer een ander verhaal. 1 getal noemen is gewoon niet erg informatief.parsifal schreef:[quote="huisman"
CDC (RIVM van de VS) komt op een Infection Fatality Rate van 0.26% .
Laatst las ik trouwens dat Stockholm dichtbij groepsimmuniteit zou zijn. Is dat zo?[/quote]
Okee, laat ik me anders uitdrukken: 1 getal kan misleidend zijn. Maak er tenminste iets van als voor mensen tussen de 50 en 60 is de kans op overlijden aan een besmetting ongeveer 1 in duizend (in Nederland of Zweden) en het neemt toe met een factor tussen de 10 en 20 per 20 jaar in leeftijd. (dus als je tussen de 70 en 80 bent zou de kans op overlijden aan de infectie tussen de 1 en 2 procent liggen en als je 90+ bent ligt het waarschijnlijk behoorlijk boven de 10%.
De regio Stockholm zou dichtbij groepsimmuniteit kunnen zijn. Het aantal doden is nu zo'n 2 a 3 per week (op meer dan 2 miljoen inwoners) en mensen zijn niet echt zo voorzichtig meer als ze waren. Echter ik blijf liever een beetje voorzichtig.
- Delftenaar
Dat van die groepsimmuniteit dachten we ook van de regio Madrid. Afgelopen voorjaar ging het virus daar flink te keer.
Toch zijn daar de laatste tijd zoveel besmettingen dat deze junta (Spaans voor regio) nu een oranje reisadvies heeft.
Toch zijn daar de laatste tijd zoveel besmettingen dat deze junta (Spaans voor regio) nu een oranje reisadvies heeft.
Ja, maar ondertussen weten we iets meer over kudde-immuniteit. Verder is Madrid wel een heel dichtbevolkte stad. Ik gok dat je daar wel iets meer dan 60% immuniteit nodig hebt.Delftenaar schreef:Dat van die groepsimmuniteit dachten we ook van de regio Madrid. Afgelopen voorjaar ging het virus daar flink te keer.
Allereerst voel ik enige verwondering dat je het soort van met me eens lijkt te zijn hierin, al zou je het waarschijnlijk anders verwoorden..Jantje schreef:Bovendien mogen jongeren allang weer bij hun grootouders op bezoek.coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662
Dit soort types bedoel ik. Ik begin echt te koken van dat soort mensen.
En verder mag hij blij zijn dat 'ie geen eigenaar is van de supermarkt hier op het dorp. Dan was hij vast gillend weggerend.
Wat een overdreven meneer zeg.
In ons dorp is het gelukkig ook een beetje nuchterder allemaal.

Mooi gevonden..Hollander schreef:En koop je dan je ingrediënten in de supermarkt van meneer De Jonge?coco schreef:(...) Ik begin echt te koken (...)

Maar nee, zulke mensen zou ik boycotten. En het is niet in mijn naaste omgeving.

Ga je ook in een pamper lopen als andere mensen dat willen? Voor mijn werk moet ik regelmatig een mondkapje op, en ik krijg het Spaans benauwd met zo'n muilkorf voor. Het maakt het contact met mensen zeer onpersoonlijk. Een glimlach wordt niet gezien, en een knipoog stelt niet iedereen op prijs, dus kun je mensen maar beter niet meer aankijken is mijn ervaring.Herman schreef:Het is een heel redelijk interview. Ik begrijp niet waarom je daar woedend over zou moeten worden. Was is überhaupt het probleem om een mondkapje om te doen als andere mensen dat willen? Een christen siert nederigheid, dus als je andere mensen niet voor het hoofd stoot door een mondkapje te dragen, dan doe je dat.coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662
Al die discussie over schijnveiligheid zijn meta-filosofische bespiegelingen zonder duidelijke grond en de praktijk in supermarkten is nu eenmaal zo dat de 1,5 meter niet wordt gerespecteerd.
Daarnaast is het effect niet bewezen, afgezien van het effect dat meneer noemt. Het is meer mensje pesten dan nuttig.

- Delftenaar
De bevolkingsdichtheid ligt daar op ongeveer 5200 inwoners per km2. In Nederland hebben Voorburg, Den Haag, Haarlem en Leiden een vergelijkbare of hogere (Den Haag en Voorburg) dichtheid.parsifal schreef: Verder is Madrid wel een heel dichtbevolkte stad.
Maar Madrid is een stuk groter. Ik keek naar dit lijstje, wat over gewogen dichtheid gaat. https://chartingtransport.com/2015/11/2 ... an-cities/Delftenaar schreef:De bevolkingsdichtheid ligt daar op ongeveer 5200 inwoners per km2. In Nederland hebben Voorburg, Den Haag, Haarlem en Leiden een vergelijkbare of hogere (Den Haag en Voorburg) dichtheid.parsifal schreef: Verder is Madrid wel een heel dichtbevolkte stad.
Den Haag zit er niet bij.
-
- Verbannen
Toch bijzonder dat er nog niemand met een doorzichtig mondkapje op de markt is gekomen.coco schreef:Ga je ook in een pamper lopen als andere mensen dat willen? Voor mijn werk moet ik regelmatig een mondkapje op, en ik krijg het Spaans benauwd met zo'n muilkorf voor. Het maakt het contact met mensen zeer onpersoonlijk. Een glimlach wordt niet gezien, en een knipoog stelt niet iedereen op prijs, dus kun je mensen maar beter niet meer aankijken is mijn ervaring.Herman schreef:Het is een heel redelijk interview. Ik begrijp niet waarom je daar woedend over zou moeten worden. Was is überhaupt het probleem om een mondkapje om te doen als andere mensen dat willen? Een christen siert nederigheid, dus als je andere mensen niet voor het hoofd stoot door een mondkapje te dragen, dan doe je dat.coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662
Al die discussie over schijnveiligheid zijn meta-filosofische bespiegelingen zonder duidelijke grond en de praktijk in supermarkten is nu eenmaal zo dat de 1,5 meter niet wordt gerespecteerd.
Daarnaast is het effect niet bewezen, afgezien van het effect dat meneer noemt. Het is meer mensje pesten dan nuttig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Volgens mij beslaat dat. Dan is de doorzichtigheidspret maar van zeer korte duur. En t zal nog veel warmer zijn dan een katoenen mondkapje. Maar het zou zonder die problemen best wel een leuke optie zijn. Al moet ik ook nog steeds wel grijnzen om de dierensnuiten die ik langs zie komen.Jantje schreef:Toch bijzonder dat er nog niemand met een doorzichtig mondkapje op de markt is gekomen.coco schreef:Ga je ook in een pamper lopen als andere mensen dat willen? Voor mijn werk moet ik regelmatig een mondkapje op, en ik krijg het Spaans benauwd met zo'n muilkorf voor. Het maakt het contact met mensen zeer onpersoonlijk. Een glimlach wordt niet gezien, en een knipoog stelt niet iedereen op prijs, dus kun je mensen maar beter niet meer aankijken is mijn ervaring.Herman schreef:Het is een heel redelijk interview. Ik begrijp niet waarom je daar woedend over zou moeten worden. Was is überhaupt het probleem om een mondkapje om te doen als andere mensen dat willen? Een christen siert nederigheid, dus als je andere mensen niet voor het hoofd stoot door een mondkapje te dragen, dan doe je dat.coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662
Edit: natuurlijk bestaan ze al: https://medimast.nl/nl/mondmaskers/clea ... /a-1633-32
Dat van de korte lontjes klopt dus.coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662
Ik sprak een man die uit Aruba is komen vliegen. Tien uur in een vliegtuig met een mondmasker voor. Het was prima te doen zei hij.
Alleen gingen op den duur de elastiekjes lichtelijk irriteren achter zijn oren.
En toen ze een maaltijd kregen, gingen de maskertjes af, bij iedereen.
Alleen gingen op den duur de elastiekjes lichtelijk irriteren achter zijn oren.
En toen ze een maaltijd kregen, gingen de maskertjes af, bij iedereen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon