COVID-19

Mara

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:
Mara schreef: Ik las bij een premium artikel (dus kan het niet lezen) dat huisartsen vinden dat een mondkapje ook thuis gedragen moet worden.
Maar dat is ondoenlijk.
Heb je hier een bron van?
De Telegraaf, maar ik kon helaas niet het gehele artikel lezen.

Maar in België:
"Gezinnen met meerdere generaties thuis mondmaskers laten dragen? "Principe oké, maar dit gaan we niet opleggen"
De Nederlandstalige Brusselse Huisartsenkring (BHAK) pleit ervoor dat gezinnen waar meerdere generaties onder één dak samenwonen ook thuis een mondmasker dragen. Zeker nu vooral jongeren besmet raken, willen de huisartsen de verdere verspreiding onder ouderen zo tegen gaan. Viroloog Steven Van Gucht staat achter het principe van het voorstel, maar noemt het "een harde aanbeveling die we nooit gaan opleggen of vragen".
bron: vrt.be
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Delftenaar schreef:
parsifal schreef:Een mortaliteit van 3% is echt gigantisch hoog. Gelukkig is het niet zo hoog. Als het wel zo was dan zouden we in Nederland met meer dan 5% besmet (wat Sanquin schat meer dan twintigduizend doden hebben en bij ongecontroleerd laten spreiden honderdduizenden.
Officieel zijn er in Nederland 64.525 besmettingen en 6.181 sterftegevallen. Dat geeft een mortaliteit van 9,6 %. Als we alle gevallen onder de radar meerekenen kom je ongeveer op die 3 % uit. Dat geeft wel aan dat het zeker geen onschuldig virus is.

Alleen leidde cholera en pokken tot een sterfte van 10%, de pest van 33% en ebola zelfs boven de 50%. Gelukkig is corona niet zo'n killervirus.
Maar de mortaliteit is hoog genoeg om voorzichtig te zijn.
Hoe weet je hoeveel gevallen onder de radar blijven? Zoals ik zei bij 5% besmet (zeg ongeveer een miljoen Nederlanders) en 3% mortaliteit zit je echt op meer dan twintigduizend doden en zelfs als je meeneemt dat veel doden "gemist worden" zijn de schattingen nooit zo hoog.
Volgens het CBS zijn er ongeveer 10.000 sterftegevallen in NL. Een redelijke schatting is een mortaliteit in de eerste fase ergens tussen 1 en 2%. Dat is qua orde van grootte ook vergelijkbaar met landen waar door intensief testen er een veel beter zicht was op het aantal besmettingen. Hopelijk zal de mortaliteit in komende fase onder de 1% liggen door betere behandelmethodes.
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Jeremiah schreef:
Mara schreef: Ik las bij een premium artikel (dus kan het niet lezen) dat huisartsen vinden dat een mondkapje ook thuis gedragen moet worden.
Maar dat is ondoenlijk.
Heb je hier een bron van?
De Telegraaf, maar ik kon helaas niet het gehele artikel lezen.

Maar in België:
"Gezinnen met meerdere generaties thuis mondmaskers laten dragen? "Principe oké, maar dit gaan we niet opleggen"
De Nederlandstalige Brusselse Huisartsenkring (BHAK) pleit ervoor dat gezinnen waar meerdere generaties onder één dak samenwonen ook thuis een mondmasker dragen. Zeker nu vooral jongeren besmet raken, willen de huisartsen de verdere verspreiding onder ouderen zo tegen gaan. Viroloog Steven Van Gucht staat achter het principe van het voorstel, maar noemt het "een harde aanbeveling die we nooit gaan opleggen of vragen".
bron: vrt.be
Dat is heel wat genuanceerder dan je eerdere bericht.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Delftenaar schreef:
parsifal schreef:Een mortaliteit van 3% is echt gigantisch hoog. Gelukkig is het niet zo hoog. Als het wel zo was dan zouden we in Nederland met meer dan 5% besmet (wat Sanquin schat meer dan twintigduizend doden hebben en bij ongecontroleerd laten spreiden honderdduizenden.
Officieel zijn er in Nederland 64.525 besmettingen en 6.181 sterftegevallen. Dat geeft een mortaliteit van 9,6 %. Als we alle gevallen onder de radar meerekenen kom je ongeveer op die 3 % uit. Dat geeft wel aan dat het zeker geen onschuldig virus is.

Alleen leidde cholera en pokken tot een sterfte van 10%, de pest van 33% en ebola zelfs boven de 50%. Gelukkig is corona niet zo'n killervirus.
Maar de mortaliteit is hoog genoeg om voorzichtig te zijn.
Hoe weet je hoeveel gevallen onder de radar blijven? Zoals ik zei bij 5% besmet (zeg ongeveer een miljoen Nederlanders) en 3% mortaliteit zit je echt op meer dan twintigduizend doden en zelfs als je meeneemt dat veel doden "gemist worden" zijn de schattingen nooit zo hoog.
Volgens het CBS zijn er ongeveer 10.000 sterftegevallen in NL. Een redelijke schatting is een mortaliteit in de eerste fase ergens tussen 1 en 2%. Dat is qua orde van grootte ook vergelijkbaar met landen waar door intensief testen er een veel beter zicht was op het aantal besmettingen. Hopelijk zal de mortaliteit in komende fase onder de 1% liggen door betere behandelmethodes.
Het is de vraag of alle oversterfte door Covid verklaard kan worden. Maar dan nog is 3% een veel te hoge schatting (en bovendien een nietszeggend nummer omdat het geen rekening houdt met de leeftijds en geslachtsverdeling van de bevolking).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bovenop het aantal sterfgevallen door COVID-19 hoorde ik ook dat door de hittegolf ook nog zo'n 400 zijn overleden. 400 is het aantal inwoners van een klein dorp.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Volgens het CBS zijn er ongeveer 10.000 sterftegevallen in NL. Een redelijke schatting is een mortaliteit in de eerste fase ergens tussen 1 en 2%. Dat is qua orde van grootte ook vergelijkbaar met landen waar door intensief testen er een veel beter zicht was op het aantal besmettingen. Hopelijk zal de mortaliteit in komende fase onder de 1% liggen door betere behandelmethodes.
Het is de vraag of alle oversterfte door Covid verklaard kan worden. Maar dan nog is 3% een veel te hoge schatting (en bovendien een nietszeggend nummer omdat het geen rekening houdt met de leeftijds en geslachtsverdeling van de bevolking).
Het CBS heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaken van de oversterfte in het voorjaar. Daarbij is geconcludeerd dat de oversterfte nagenoeg volledig toe te rekenen is aan covid in directe zin. 10.000 doden in de eerste golf in NL is daarmee een aanvaard en goed onderbouwd cijfer,

Ik betoogde overigens dat het sterftecijfer in NL tussen 1% en 2% heeft gelegen gedurende de eerste golf. Natuurlijk zegt iedere uitsplitsing van dit cijfer (naar leeftijd, naar m/v, enzovoort, meer dan het gewogen gemiddelde).
coco

Bericht door coco »

Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662

Dit soort types bedoel ik. Ik begin echt te koken van dat soort mensen.
:hi
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662

Bovendien mogen jongeren allang weer bij hun grootouders op bezoek.

En verder mag hij blij zijn dat 'ie geen eigenaar is van de supermarkt hier op het dorp. Dan was hij vast gillend weggerend.

Wat een overdreven meneer zeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

coco schreef:(...) Ik begin echt te koken (...)
En koop je dan je ingrediënten in de supermarkt van meneer De Jonge? :slurp
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

coco schreef:Krimpense supermarkt is voor mondkapjesplicht, maar voert die zelf niet in - https://nos.nl/r/30662

Het is een heel redelijk interview. Ik begrijp niet waarom je daar woedend over zou moeten worden. Was is überhaupt het probleem om een mondkapje om te doen als andere mensen dat willen? Een christen siert nederigheid, dus als je andere mensen niet voor het hoofd stoot door een mondkapje te dragen, dan doe je dat.

Al die discussie over schijnveiligheid zijn meta-filosofische bespiegelingen zonder duidelijke grond en de praktijk in supermarkten is nu eenmaal zo dat de 1,5 meter niet wordt gerespecteerd.
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:

Bovendien mogen jongeren allang weer bij hun grootouders op bezoek.

En verder mag hij blij zijn dat 'ie geen eigenaar is van de supermarkt hier op het dorp. Dan was hij vast gillend weggerend.

Wat een overdreven meneer zeg.
Heb jij die dreigbrieven gestuurd?
"Supermarkt haalt desinfectiepoort weg na dreigmails
Een paar dagen na de plaatsing van het desinfectiepoortje bij de Spar in Wemeldinge is deze alweer weg. Ondernemer Jan Rijkeboer heeft de poort weggehaald nadat meerdere dreigmails waren binnengekomen."
https://www.ad.nl/zeeland/supermarkt-ha ... google.com

Hier begin ik van te koken dus. Wat een vervelende mensen op dat dorp. Ik dacht dat Zeeuwen vriendelijk en gematigd waren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nee joh. Ik heb niets op dat gehucht te zoeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Christen

Bericht door Christen »

Wat een rare lui.. opsluiten tot de Corona voorbij is.. :yahoo

Poortjes terug en fatsoenlijke boa's erbij.

Maar niet generaliseren..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Orchidee

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Hollander schreef:
coco schreef:(...) Ik begin echt te koken (...)
En koop je dan je ingrediënten in de supermarkt van meneer De Jonge? :slurp
Ik koop mijn ingrediënten ergens anders dan bij ArnoldAfbeelding
Aardige gozer hoor maar te ver bij mij vandaan.
Overigens heeft hij er sinds vorig jaar heel veel klanten bij gekregen door de NIET zondagsopening van zijn winkel en is hij ook heel veel klanten kwijtgeraakt juist daardoor.
Ongelofelijk vind ik nog steeds, maar waar!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Volgens het CBS zijn er ongeveer 10.000 sterftegevallen in NL. Een redelijke schatting is een mortaliteit in de eerste fase ergens tussen 1 en 2%. Dat is qua orde van grootte ook vergelijkbaar met landen waar door intensief testen er een veel beter zicht was op het aantal besmettingen. Hopelijk zal de mortaliteit in komende fase onder de 1% liggen door betere behandelmethodes.
Het CBS heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaken van de oversterfte in het voorjaar. Daarbij is geconcludeerd dat de oversterfte nagenoeg volledig toe te rekenen is aan covid in directe zin. 10.000 doden in de eerste golf in NL is daarmee een aanvaard en goed onderbouwd cijfer,

Ik betoogde overigens dat het sterftecijfer in NL tussen 1% en 2% heeft gelegen gedurende de eerste golf. Natuurlijk zegt iedere uitsplitsing van dit cijfer (naar leeftijd, naar m/v, enzovoort, meer dan het gewogen gemiddelde).
CDC (RIVM van de VS) komt op een Infection Fatality Rate van 0.26% .
Minister de Jonge had het over een IFR tussen de 0.3 en 1%
Onderzoek van een hoogleraar uit Stanford komt op 0.16%
Het Duitse RIVM(RKI) kwam op 0.35%

Dus 3% klopt echt niet en 1% is waarschijnlijk ook veel te hoog. Het is natuurlijk wel belangrijk waar de besmettingen plaatsvinden. 100 besmettingen op een basisschool of 100 besmettingen in een verpleeghuis zullen een zeer groot verschil laten zien in het IFR percentage.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie