Beroepingswerk discussie [4]
- J.C. Philpot
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.
Laten we Gods dienaren respecteren om hun ambt, preekjas of niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Heldere opmerking.J.C. Philpot schreef:Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Precies. Laat die mensen dragen wat ze zelf willen.J.C. Philpot schreef:Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.
Eens in de trant van Henri Ford...Ambtenaar schreef:Precies. Laat die mensen dragen wat ze zelf willen.J.C. Philpot schreef:Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.

''In zijn autobiografie zei Ford over de T-Ford dat deze auto in alle kleuren te verkrijgen was, zolang het maar zwart was''
Het is natuurlijk prima om de draak te steken met allerlei verafgodingen. (Daarin volgen diverse bijdragen de profeet Elia).
De persoon van Jantje kots ik niet uit hoor. Ik ken de beste man ook niet. Maar soms vind ik zijn opmerkingen wel naar dwaasheid neigen. Hij draaft altijd behoorlijk door. En als je dit op een verjaardag geinig benoemd, is dat altijd nog wat anders dan hier op een forum.-DIA- schreef:Past dit dan wel op een fatsoenlijk forum? Dit spreekt in feite grote afschuw uit naar een persoon ook soms. Beschuldigingen en verdachtmakingen en vooringenomenheid vind ik onpasselijk. Als je het lief wilt zeggen met een smiley kan het ook. Ik vindt overigens dat we overalls buiten dit topic vallen.Ad Anker schreef:Nou DIA, ik kots echt bijna van dit dwaze gezemel over overalls, pyama's en stropdassen. Dus ik vind het wel toepasselijk, eigenlijk.-DIA- schreef:Ik vind deze groene spuugsmylies onpasselijk voor een forum dat fatsoen in haar vaandel wil dragen.Mistig schreef:![]()
![]()
![]()
Sta er even bij stil: Dit doe je toch niet? Ook niet als je veilig achter een schermpje meent te zitten.
Sorry dat ik dit zeggen moet, maar ik vind dit niet respectvol voor de naaste, hoezeer we ook van mening kunnen verschillen.
Ik hoop dat we ons bewust gaan worden wat we eigenlijk met zo'n smiley zeggen. Persoonlijk zeg ik: Ik vind het onpasselijk, al mag dat dan ook ouderwets heten. Er heet tegenwoordig al zoveel ouderwets wat we graag in onze samenleving terug zouden wensen.
Ik weet dat ik er ook gevoelig voor ben, maar hoop voor zulke opmerkingen in de toekomst bewaard te blijven. En ik (en sommige andere forummers) weten dat ik ook wel eens te ver ben gegaan met sommige opmerkingen. Maar dit hoeft gewoon niet. Het zij zo.
En als Jantje een biertje met me wil drinken, dan kan dat gewoon. Ik kots hem (en anderen) niet uit.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Een predikant moet die kleding dragen die hij prettig vindt. In de jaren '80 ging mijn vader voor de stichting HOE regelmatig naar Roemenië. Een bevriende orthodox-gereformeerde predikant vergezelde hem dan. Op oude dia's is een duidelijk verschil tussen de Nederlandse predikant en de Roemeense. De laatste liep gewoon in zijn oude kloffie rond, terwijl de Nederlandse keurig in zwart pak liep. Dus laten we gewoon kalm blijven en geen schijnbaar vrome verlangens hebben te aanzien van de kledij van de predikant. Het gaat er niet om hoe de beste man eruit ziet, maar wat hij te zeggen heeftpierre27 schreef:
Eens in de trant van Henri Ford...
''In zijn autobiografie zei Ford over de T-Ford dat deze auto in alle kleuren te verkrijgen was, zolang het maar zwart was''
Ik zou deze man niet willen navolgen.pierre27 schreef:Eens in de trant van Henri Ford...Ambtenaar schreef:Precies. Laat die mensen dragen wat ze zelf willen.J.C. Philpot schreef:Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik wel! Niet om het zwart maar wel om het unieke.samanthi schreef:Ik zou deze man niet willen navolgen.pierre27 schreef:Eens in de trant van Henri Ford...Ambtenaar schreef:Precies. Laat die mensen dragen wat ze zelf willen.J.C. Philpot schreef:Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.
Als we dat zo lezen, dan lijkt het inderdaad dat Henry een behoorlijk lastig en eigenwijs karakter heeft gehad. Maar dat aspect van Henry brengt Ford zelf nooit in het licht. Ik begrijp dat ook nog wel...samanthi schreef:Ik zou deze man niet willen navolgen.pierre27 schreef:Eens in de trant van Henri Ford...Ambtenaar schreef:Precies. Laat die mensen dragen wat ze zelf willen.J.C. Philpot schreef:Misschien tijd voor een knipbeurt van dit topic. Als ik het zo teruglees, ondanks dat ik een anekdote heb geplaatst over hoe gemeenteleden soms met dominees omgaan, word ik toch niet zo blij van dit topic.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Geheel eens, maar dan ook de kalmte als een predikant/ouderling/diaken wel verkiest in het zwart te lopen. Die verdraagzaamheid wordt ook wel eens gemist...Ambtenaar schreef:Een predikant moet die kleding dragen die hij prettig vindt. In de jaren '80 ging mijn vader voor de stichting HOE regelmatig naar Roemenië. Een bevriende orthodox-gereformeerde predikant vergezelde hem dan. Op oude dia's is een duidelijk verschil tussen de Nederlandse predikant en de Roemeense. De laatste liep gewoon in zijn oude kloffie rond, terwijl de Nederlandse keurig in zwart pak liep. Dus laten we gewoon kalm blijven en geen schijnbaar vrome verlangens hebben te aanzien van de kledij van de predikant. Het gaat er niet om hoe de beste man eruit ziet, maar wat hij te zeggen heeftpierre27 schreef:
Eens in de trant van Henri Ford...
Ik vind het prima, ook al vind ik het enigszins potsierlijk als iemand altijd zijn uniform draagt.pierre27 schreef:
Geheel eens, maar dan ook de kalmte als een predikant/ouderling/diaken wel verkiest in het zwart te lopen. Die verdraagzaamheid wordt ook wel eens gemist...
Ik heb een vriend, is diaken, loopt er altijd gewoon degelijk bij, niks uit vroomheid maar voelt zich er gewoon fijn bij. Hij wil gewoon geen aanstoot geven, die houding waardeer ik nu echt. Ik mag bij hem altijd in mijn korte broek/hempje komen wanneer ik wil, zal er me nooit om veroordelen. Kijk, die verdraagzaamheid waardeer ik ook. Jouw verdraagzaamheid op dit punt waardeer ik! Overigens vind ik aan een donker pak niks potsierlijks. Maar smaken verschillen:)Ambtenaar schreef:Ik vind het prima, ook al vind ik het enigszins potsierlijk als iemand altijd zijn uniform draagt.pierre27 schreef:
Geheel eens, maar dan ook de kalmte als een predikant/ouderling/diaken wel verkiest in het zwart te lopen. Die verdraagzaamheid wordt ook wel eens gemist...
Draagt hij dan ook altijd een ( zwart) pak? Waarom?
Ik vind het eerlijk gezegd ook best vreemd dat men privé ook zwarte pakken draagt. Ik heb mij daar ook bij ds Zondag over verbaasd. Tijdens de arbeidsrechtcolleges droeg hij relatief hippe kleding en sprak hij 'normaal' en van de een op andere dag zwarte pakken en sprak hij veel langzamer. Ik vind het erg bijzonder
Ik vind het eerlijk gezegd ook best vreemd dat men privé ook zwarte pakken draagt. Ik heb mij daar ook bij ds Zondag over verbaasd. Tijdens de arbeidsrechtcolleges droeg hij relatief hippe kleding en sprak hij 'normaal' en van de een op andere dag zwarte pakken en sprak hij veel langzamer. Ik vind het erg bijzonder
Laatst gewijzigd door merel op 18 jun 2020, 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ik las pas ditJ.C. Philpot schreef:Was het maar een grapje. Ik hoorde ook van een bekend boegbeeld in 1 van de kerken in de rechterflank van de Reformatorische gezindte. Werd erop aangesproken dat een dominee die bij de McDonalds eet absoluut niet kan. Het bleek een broer van hem te zijn geweest.samanthi schreef:Het lijkt net een mopje.J.C. Philpot schreef:Ik herinner me nog een gespreksonderwerp vele jaren geleden, omdat de de GG dominee van een dorp hier vlakbij, overigens gewoon in ambtskleding, in de supermarkt op heterdaad was betrapt tijdens het halen van een pak luiers voor zijn kinderen.
Men vond dat de dominee dat niet zelf moest doen - dat was uiterst ongepast. Hij moest maar iemand anders sturen.
Een zekere nuchterheid kunnen we wel gebruiken. Al vind ik een dominee die op het voetbalveld staat mee te schreeuwen (zoals ik er ook 1 ken) ook niet gepast. Een zekere waardigheid moeten we als christenen behouden. Maar ik heb er ook moeite mee als niet dominees dat doen.
https://cip.nl/58705-ook-langs-het-voet ... ik-dominee