Dan mag u eens zeggen (voor uzelf wel te verstaan) of er 3 wegen zijn... Naar mijn overtuigen zijn er geen drie wegen en daaruit voortvloeiend geen midden, rechts en links.DDD schreef:Dat lijkt me ook helemaal niets om je druk over te maken, maar het laat wel zien dat wat vroeger het midden van de GG was, nauwelijks nog bestaat. En dat ben ik helemaal met Bezorgd eens. Tegenwoordig zijn er ouderlingen met een zwarte stropdas hun auto wassen. NIet in de wasstraat, maar op straat. Gelukkig niet in mijn gemeente hoor. Maar ik heb het horen verluiden.-DIA- schreef:Er ook nog hoorders die de "GG gebruiken van vroeger" hebben meegemaakt, wat dat dan ook moge inhouden. In ieder geval zou ik geen weldenkend mens voor ogen kunnen stellen die over de kleding van deze oude prediker zal vallen. Vroeger, toen hij in Rijssen stond droeg hij vaak een witte stropdas, iets wat je ook niet vaak bij andere predikanten ziet, maar nooit is er iets in me opgekomen als een vraag: waarom draagt hij een witte stropdas.... Ds. Bregman, die toen samen met hem hier stond droeg een witte vlinderdas. Nooit heb ik in de gemeente daar enig woord over gehoord. Nooit is daar iemand over gevallen.Bezorgd schreef:Zeker een mooi interview. Helder bijbels getuigenis.
De opmerkingen over de gangen van Gods volk zou veel over te zeggen zijn.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.
Verder wel opvallende foto's waaraan je ziet dat het een oude predikant is en de GG gebruiken van vroeger nog heeft meegemaakt. De meeste predikanten ter rechterzijde kleden zich tegenwoordig stemmiger.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Feit is dat hij het wel adviseerdeMara schreef:Wat grappig. Gooide hij zelf ook weleens een hengeltje uit?-DIA- schreef:Ik herinner me dat ds. J.M. Kleppe wel eens adviseerde om te gaan vissen als rust nodig had....Mara schreef:Roeline schreef: Ineens weet ik het: ik ga op een visclub.![]()
Vang eens een rolmops Roeline.

Mensen kleden zich nu sowieso stemmiger. Ik denk dat dit ook een beetje meebeweegt met de tijd. Zwart is nu eenmaal een modekleur even als lang haar weer mode is bij vrouwen en meisjes. Tegelijk vind ik het jammer dat hier dan weer de vinger bij moet worden gelegd. Kom op, hebben we niet iets beters om over te praten dan stropdassen?Bezorgd schreef:Zeker een mooi interview. Helder bijbels getuigenis.
De opmerkingen over de gangen van Gods volk zou veel over te zeggen zijn.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.
Verder wel opvallende foto's waaraan je ziet dat het een oude predikant is en de GG gebruiken van vroeger nog heeft meegemaakt. De meeste predikanten ter rechterzijde kleden zich tegenwoordig stemmiger.
Laten we liever ter harte nemen wat hij zegt over de ontwikkelingen die Ds. Rijksen al zag, die hij ziet en die zich helaas steeds breder doorzetten. Ik ben wel eens bang dat de betweterige godsdienst de plaats gaat innemen van de tere godsvrucht. Lees de levensbeschrijvingen van predikanten uit de begintijd van de GG, je komt daar authentieke getuigenissen tegen van een rijk geoefend geloofsleven. Ook van ambtsdragers met veel geestelijke bagage. Ik ken meerdere plaatsen (o.a. een gemeente waar ik jarenlang toe heb behoord..) waar dit absoluut niet meer terug te vinden is, en waar de beredeneerde godsdienst de dienst uitmaakt, en zelfs ouderlingen niet in staat zijn om te vertellen hoe God ze opzocht en als een door de wet verbrijzelde en verloren zondaar in Christus wilde zaligen. Nee, ze zijn gaan geloven en hebben zich aan Jezus gegeven. Maar iets in omgekeerde richting kunnen ze niet vertellen. Ik bedoel hoe Jezus Zich aan hen geopenbaard en weggeschonken heeft. Ik geef hier helaas praktijkvoorbeelden. Nee, geef mij dan ds. Mijnders maar. Daar sprankelt het ware werk van God. Hij aan de grond, en met Christus in het verbond!! En hij weet glashelder te vertellen hoe dat gegaan is. En verder hoop ik dat hij gauw naar Huis mag. En dat wij er met elkaar ook mogen komen.
Je bent een geoefende vrouw, dat lees ik zo.
Die arme ambtsdragers toch.
-
- Verbannen
Ik geloof dat @Marion ergens wel degelijk gelijk heeft. Het is heel jammer dat ze haar PB heeft uitstaan, anders had ik graag met haar nog wat verder doorgesproken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Is het niet waar dan? Lees je de zelfverheffing? Ik las er dat niet meteen in.Bezorgd schreef:Je bent een geoefende vrouw, dat lees ik zo.
Jantje schreef:Ik geloof dat @Marion ergens wel degelijk gelijk heeft. Het is heel jammer dat ze haar PB heeft uitstaan, anders had ik graag met haar nog wat verder doorgesproken.
Het is nogal wat als je ambtsdragers wegzet als een stelletje rationalisten die op een remonstrantse wijze tot een geloofskeus zijn gekomen.
Sterker, ik vind het triest, hard en veroordelend, en getuigd niet van ootmoed om zo te spreken.
Je vervormt mijn woorden nogal! Een stelletje....enz. enz. Ootmoed en waarheid sluiten elkaar niet uit. Ik wil niet boven hen staan. Maar je kunt er soms enorm van schrikken als zulke mensen leiding moeten geven aan het gemeenteleven, en in alles tonen dat ze het Schriftuurlijk-bevindelijke leven niet verstaan en er zelfs openlijk hun afkeer van laten merken. En op huisbezoek zeggen dat ze niets hebben met preken van bijv. Ds. A. Hoogerland, Ds. J. Fraanje en Ds. Chr. van Dam. Als ik dat constateer dan is dat niet hard, maar eerlijk. En ik wil de laatste wel zijn die mij boven hen verhef. Ten diepste heb ik zielsveel medelijden met hen en met de zielen die aan hen zijn overgeleverd. En of ik geoefend ben? Ik wenste dat ik er meer van had. Dit weet ik wel uit ondervinding dat God een mens totaal verarmd, voordat Hij Hem rijk maakt in Christus. Dat Hij dood door de wet en levend maakt door het Evangelie. En verder hoop ik er altijd voor bewaard te blijven om in eigen oog 'geoefend' te worden. Want dan ben ik ver van huis, en zal Christus Zich gaan verbergen. En dat is bitterste wat er is.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Ik geloof dat @Marion ergens wel degelijk gelijk heeft. Het is heel jammer dat ze haar PB heeft uitstaan, anders had ik graag met haar nog wat verder doorgesproken.
Het is nogal wat als je ambtsdragers wegzet als een stelletje rationalisten die op een remonstrantse wijze tot een geloofskeus zijn gekomen.
Sterker, ik vind het triest, hard en veroordelend, en getuigd niet van ootmoed om zo te spreken.
-
- Verbannen
Inderdaad. Ik ben het helemaal met je eens. Jammer dat je PB uitstaat. Maar goed, dat had ik al gezegd.Marion schreef:Je vervormt mijn woorden nogal! Een stelletje....enz. enz. Ootmoed en waarheid sluiten elkaar niet uit. Ik wil niet boven hen staan. Maar je kunt er soms enorm van schrikken als zulke mensen leiding moeten geven aan het gemeenteleven, en in alles tonen dat ze het Schriftuurlijk-bevindelijke leven niet verstaan en er zelfs openlijk hun afkeer van laten merken. En op huisbezoek zeggen dat ze niets hebben met preken van bijv. Ds. A. Hoogerland, Ds. J. Fraanje en Ds. Chr. van Dam. Als ik dat constateer dan is dat niet hard, maar eerlijk. En ik wil de laatste wel zijn die mij boven hen verhef. Ten diepste heb ik zielsveel medelijden met hen en met de zielen die aan hen zijn overgeleverd. En of ik geoefend ben? Ik wenste dat ik er meer van had. Dit weet ik wel uit ondervinding dat God een mens totaal verarmd, voordat Hij Hem rijk maakt in Christus. Dat Hij dood door de wet en levend maakt door het Evangelie. En verder hoop ik er altijd voor bewaard te blijven om in eigen oog 'geoefend' te worden. Want dan ben ik ver van huis, en zal Christus Zich gaan verbergen. En dat is bitterste wat er is.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Ik geloof dat @Marion ergens wel degelijk gelijk heeft. Het is heel jammer dat ze haar PB heeft uitstaan, anders had ik graag met haar nog wat verder doorgesproken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dan moet je dat met die ambtsdragers bespreken maar in geen geval op een forum. Dan heet het roddel en achterklap. Daar zíjn al veel te veel mensen in geoefend.Marion schreef:Je vervormt mijn woorden nogal! Een stelletje....enz. enz. Ootmoed en waarheid sluiten elkaar niet uit. Ik wil niet boven hen staan. Maar je kunt er soms enorm van schrikken als zulke mensen leiding moeten geven aan het gemeenteleven, en in alles tonen dat ze het Schriftuurlijk-bevindelijke leven niet verstaan en er zelfs openlijk hun afkeer van laten merken. En op huisbezoek zeggen dat ze niets hebben met preken van bijv. Ds. A. Hoogerland, Ds. J. Fraanje en Ds. Chr. van Dam. Als ik dat constateer dan is dat niet hard, maar eerlijk. En ik wil de laatste wel zijn die mij boven hen verhef. Ten diepste heb ik zielsveel medelijden met hen en met de zielen die aan hen zijn overgeleverd. En of ik geoefend ben? Ik wenste dat ik er meer van had. Dit weet ik wel uit ondervinding dat God een mens totaal verarmd, voordat Hij Hem rijk maakt in Christus. Dat Hij dood door de wet en levend maakt door het Evangelie. En verder hoop ik er altijd voor bewaard te blijven om in eigen oog 'geoefend' te worden. Want dan ben ik ver van huis, en zal Christus Zich gaan verbergen. En dat is bitterste wat er is.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Ik geloof dat @Marion ergens wel degelijk gelijk heeft. Het is heel jammer dat ze haar PB heeft uitstaan, anders had ik graag met haar nog wat verder doorgesproken.
Je hebt gelijk! Ik heb me daarin wat laten gaan. Het weegt me soms zo zwaar dat ik toch de verleiding niet kan weerstaan om te reageren wanneer ik dan bepaalde dingen lees op dit forum. Maar achteraf heb ik er toch vaak weer spijt van omdat het mezelf alleen maar ergernis en geen stichting brengt. En dat ik anderen daarmee ook verkeerd prikkel. Ik hoop me in het vervolg te kunnen beheersen.Ditbenik schreef:Dan moet je dat met die ambtsdragers bespreken maar in geen geval op een forum. Dan heet het roddel en achterklap. Daar zíjn al veel te veel mensen in geoefend.Marion schreef:Je vervormt mijn woorden nogal! Een stelletje....enz. enz. Ootmoed en waarheid sluiten elkaar niet uit. Ik wil niet boven hen staan. Maar je kunt er soms enorm van schrikken als zulke mensen leiding moeten geven aan het gemeenteleven, en in alles tonen dat ze het Schriftuurlijk-bevindelijke leven niet verstaan en er zelfs openlijk hun afkeer van laten merken. En op huisbezoek zeggen dat ze niets hebben met preken van bijv. Ds. A. Hoogerland, Ds. J. Fraanje en Ds. Chr. van Dam. Als ik dat constateer dan is dat niet hard, maar eerlijk. En ik wil de laatste wel zijn die mij boven hen verhef. Ten diepste heb ik zielsveel medelijden met hen en met de zielen die aan hen zijn overgeleverd. En of ik geoefend ben? Ik wenste dat ik er meer van had. Dit weet ik wel uit ondervinding dat God een mens totaal verarmd, voordat Hij Hem rijk maakt in Christus. Dat Hij dood door de wet en levend maakt door het Evangelie. En verder hoop ik er altijd voor bewaard te blijven om in eigen oog 'geoefend' te worden. Want dan ben ik ver van huis, en zal Christus Zich gaan verbergen. En dat is bitterste wat er is.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Ik geloof dat @Marion ergens wel degelijk gelijk heeft. Het is heel jammer dat ze haar PB heeft uitstaan, anders had ik graag met haar nog wat verder doorgesproken.
-
- Verbannen
Ik vraag me af of het daadwerkelijk een ergernis is. Is het ook niet een stukje teleurstelling en misschien wel verdriet? Verdriet om dat je voelt dat er voor de preken en meningen van sommige dominees geen plaats is?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Inderdaad, jammer dat je pb mogelijkheid uit staat. Maar ik kan me zo vinden in je posting.Marion schreef: Je vervormt mijn woorden nogal! Een stelletje....enz. enz. Ootmoed en waarheid sluiten elkaar niet uit. Ik wil niet boven hen staan. Maar je kunt er soms enorm van schrikken als zulke mensen leiding moeten geven aan het gemeenteleven, en in alles tonen dat ze het Schriftuurlijk-bevindelijke leven niet verstaan en er zelfs openlijk hun afkeer van laten merken. En op huisbezoek zeggen dat ze niets hebben met preken van bijv. Ds. A. Hoogerland, Ds. J. Fraanje en Ds. Chr. van Dam. Als ik dat constateer dan is dat niet hard, maar eerlijk. En ik wil de laatste wel zijn die mij boven hen verhef. Ten diepste heb ik zielsveel medelijden met hen en met de zielen die aan hen zijn overgeleverd. En of ik geoefend ben? Ik wenste dat ik er meer van had. Dit weet ik wel uit ondervinding dat God een mens totaal verarmd, voordat Hij Hem rijk maakt in Christus. Dat Hij dood door de wet en levend maakt door het Evangelie. En verder hoop ik er altijd voor bewaard te blijven om in eigen oog 'geoefend' te worden. Want dan ben ik ver van huis, en zal Christus Zich gaan verbergen. En dat is bitterste wat er is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Verbannen
Toch is dat interessant. Blijkbaar is @Marion toch niet de enige die dit zo ervaart. Meestal zijn het de mensen uit het linkerdeel die ach en wee roepen over allerlei zaken die in hun ogen opschuiven naar rechts. Maar over de bezwaarden ter rechterzijde, die het in hun omgeving andersom ervaren, hoor je niet zoveel. Ik vind dat een interessante openbaring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Marion schreef:Je hebt gelijk! Ik heb me daarin wat laten gaan. Het weegt me soms zo zwaar dat ik toch de verleiding niet kan weerstaan om te reageren wanneer ik dan bepaalde dingen lees op dit forum. Maar achteraf heb ik er toch vaak weer spijt van omdat het mezelf alleen maar ergernis en geen stichting brengt. En dat ik anderen daarmee ook verkeerd prikkel. Ik hoop me in het vervolg te kunnen beheersen.Ditbenik schreef:
Dan moet je dat met die ambtsdragers bespreken maar in geen geval op een forum. Dan heet het roddel en achterklap. Daar zíjn al veel te veel mensen in geoefend.
Dan ben ik in dit geval wel nieuwsgierig waar je dan op reageert. Er werd alleen maar met instemming over het interview gesproken. Blijkbaar wilde je het zonder enige aanleiding, toch kwijt. Naast roddel en achterklap is het nog laster ook.