Gods liefde

Alexander CD

Re: Gods liefde

Bericht door Alexander CD »

EtymologyFrom ob + ferō (“‘bear, carry’”)

[edit] Verbpresent active offerō, present infinitive offerre, perfect active obtulī, supine oblātum. (irregular)

I bring before, present, offer, show, exhibit.

Dit is het volgens wiktionary, Zonderling.
Derhalve, zoo wordt dezelve ook aan allen, die door het Evangelie geroepen worden, zonder onderscheid aangeboden, om met het geloof omhelsd te worden.
maar wel uitwendig dus voorwaardelijk zoals ik telkens zeg.
Ik weet dat je geen bezwaar tegen voorwaardelijk hebt, als het maar niet uit de mens is.
Het lijkt mij dat jij dit welgemeend bedoeld, maar ik zie dat "zonder onderscheidt" als uitwendig en voorwaardelijke roeping.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Vanzelfsprekend hebben we het inderdaad over de uitwendige roeping.
En onder 'welgemeend' versta ik 'waarachtig' zoals de D.L. zich uitdrukt. III/IV.8.9.
God roept en nodigt waarachtig en betoont daarmee wat Hem welbehaaglijk is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:Vanzelfsprekend hebben we het inderdaad over de uitwendige roeping.
En onder 'welgemeend' versta ik 'waarachtig' zoals de D.L. zich uitdrukt. III/IV.8.9.
Ik neem aan dat je ook nog een stapje verder gaat en zegt: God roept ook de verworpenen welmenend en waarachtig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Luther schreef:
Zonderling schreef:Vanzelfsprekend hebben we het inderdaad over de uitwendige roeping.
Ik neem aan dat je ook nog een stapje verder gaat en zegt: God roept ook de verworpenen welmenend en waarachtig.
Dat zou een vals getuigenis betekenen.
Dit is direkt in tegenspraak met de bijbel die zegt,
11. Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.
Dat betekent dat God nooit aan iedereen en de verworpenen genade aan kan bieden, Zijn woord doet dat waarvoor het uitgezonden wordt, niks meer en niks minder.

Dit gaat ook in tegen wat de bijbel doet, de profeet moest de ondergang van het huis van Jerobeam aanzeggen, lees maar,
Daarom, zie, Ik zal kwaad over het huis van Jerobeam brengen, en van Jerobeam uitroeien wat mannelijk is, den beslotene en verlatene in Israel; en Ik zal de nakomelingen van het huis van Jerobeam wegdoen, gelijk de drek weggedaan wordt, totdat het ganselijk vergaan zij.
De profeet Ahia zei niet, lieve vrouw van Jerobeam God roep u welmenend en waarachtig op om Hem aan te nemen.
Zie je niet hoe ver dit van de bijbel staat, nee gelijk drek zult u weggedaan worden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Dat betekent.....
Gelukkig maar dat jouw interpretatie niet gelijk staat aan het Woord van God.
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:
Luther schreef:
11. Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.Dat betekent dat God nooit aan iedereen en de verworpenen genade aan kan bieden, Zijn woord doet dat waarvoor het uitgezonden wordt, niks meer en niks minder.
Zie cursief gemaakte zin: Spreek je nou jezelf niet tegen?
Het gaat erom wat Hem behaagt, en daar kunnen jij en ik niet over oordelen.
Laat dit dan rusten. Laat het aan Hem over.
Alexander CD

jvdg schreef:
Alexander CD schreef:
Luther schreef:
11. Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.Dat betekent dat God nooit aan iedereen en de verworpenen genade aan kan bieden, Zijn woord doet dat waarvoor het uitgezonden wordt, niks meer en niks minder.

Zie cursief gemaakte zin: Spreek je nou jezelf niet tegen?
Het gaat erom wat Hem behaagt, en daar kunnen jij en ik niet over oordelen.
Laat dit dan rusten. Laat het aan Hem over.
JvdG, deze bijbeltekst spreekt zichzelf niet tegen.
Het klinkt misschien wel vroom dat wij niet kunnen oordelen over wat God behaagt, maar Hij geeft dat zelf juist aan.
Het gaat hier juist om onjuiste voorstelling de MI hier gesteld worden.
Had het woord van Ahia er ook even naast gezet, dat dwars op het welmenend aanbod voor de verworpenen staat.
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:Dat betekent.....
Gelukkig maar dat jouw interpretatie niet gelijk staat aan het Woord van God.

Inderdaad Afgewezen. Ik ben blij dat het Woord van God heel wat eenvoudiger is dan de ingewikkelde theorieën die Alexander hier oprakelt. Theologie is geen wiskunde of algebra.
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef: JvdG, deze bijbeltekst spreekt zichzelf niet tegen.
Het klinkt misschien wel vroom dat wij niet kunnen oordelen over wat God behaagt, maar Hij geeft dat zelf juist aan.
Had het woord van Ahia er ook even naast gezet, dat dwars op het welmenend aanbod voor de verworpenen staat.
Ik schreef niet dat deze tekst zichzelf tegenspreekt, maar dat jij je met deze tekst zelf tegenspreekt.

Jouw voorbeeld over Ahia kan ik niet in verband brengen met deze discussie.
Er is sprake van een ernstige vermaning en staat m.i. buiten de discussie over het welmenend aanbod.
Alexander CD

Freek, alles in de schepping is logisch, vandaar dat wiskunde valt onder natuurkunde, en die Schepper zal in Zijn evangelie niet logisch zijn?
memento

Bericht door memento »

Logica neemt bij Alexander CD een grote plaats in. Wat echter zijn definitie is van "logica", noemt hij niet.

Alexander CD, nogmaals een verzoek je begrip "logica" te definiëren. Want ik denk dat jij onder logica iets heel anders verstaat, dan de rest hier, en dat daardoor het verschil in theologie is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef:Freek, alles in de schepping is logisch, vandaar dat wiskunde valt onder natuurkunde, en die Schepper zal in Zijn evangelie niet logisch zijn?
Hij heeft niet alles voor ons geopenbaard, Alexander. Dan moeten wij niet wijzer willen zijn dan God is, door er een kloppend systeem van te willen maken.
Alexander CD

jvdg schreef:
Ik schreef niet dat deze tekst zichzelf tegenspreekt, maar dat jij je met deze tekst zelf tegenspreekt.

Er is sprake van een ernstige vermaning en staat m.i. buiten de discussie over het welmenend aanbod.
Het is geen ernstige vermaning, maar de oordeels aankondiging voor een verworpene.
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:Freek, alles in de schepping is logisch, vandaar dat wiskunde valt onder natuurkunde, en die Schepper zal in Zijn evangelie niet logisch zijn?
Zodra het woord en begrip logica in verband wordt gebracht met de Schepper en het Evangelie schiet ik, met eerbied gezegd, in een stuip.

Wie zijn wij, nietige onvernuftige mensenkinderen, dat wij de almachtige God kunnen gaan narekenen?

Dan is ook het geloof ijdel, ja, totaal zonder waarde.

Weet je wat logisch zou zijn: Dat wij allen worden vervloekt, en dat er niemand zalig kan worden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:
jvdg schreef:

Het is geen ernstige vermaning, maar de oordeels aankondiging voor een verworpene.
En de inwoners van Ninevé dan?
Waren zij niet ook vervloekt.
Gesloten