Luther schreef:Zonderling schreef:Vanzelfsprekend hebben we het inderdaad over de uitwendige roeping.
En onder 'welgemeend' versta ik 'waarachtig' zoals de D.L. zich uitdrukt. III/IV.8.9.
God roept en nodigt waarachtig en betoont daarmee wat Hem welbehaaglijk is.
Ik neem aan dat je ook nog een stapje verder gaat en zegt: God roept ook de verworpenen welmenend en waarachtig.
Dat zou een vals getuigenis betekenen.
Dit is direkt in tegenspraak met de bijbel die zegt,
11. Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.
Dat betekent dat God nooit aan iedereen en de verworpenen genade aan kan bieden, Zijn woord doet dat waarvoor het uitgezonden wordt, niks meer en niks minder.
Dit gaat ook in tegen wat de bijbel doet, de profeet moest de ondergang van het huis van Jerobeam aanzeggen, lees maar,
Daarom, zie, Ik zal kwaad over het huis van Jerobeam brengen, en van Jerobeam uitroeien wat mannelijk is, den beslotene en verlatene in Israel; en Ik zal de nakomelingen van het huis van Jerobeam wegdoen, gelijk de drek weggedaan wordt, totdat het ganselijk vergaan zij.
De profeet Ahia zei niet, lieve vrouw van Jerobeam God roep u welmenend en waarachtig op om Hem aan te nemen.
Zie je niet hoe ver dit van de bijbel staat, nee gelijk drek zult u weggedaan worden.