Tiberius schreef:Sorry, Freek, maar dat vind ik niet kunnen.

Bedoel je dit: 'De preek ging dus verder nergens over.' ?
Tiberius schreef:Sorry, Freek, maar dat vind ik niet kunnen.
Inderdaad.freek schreef:Tiberius schreef:Sorry, Freek, maar dat vind ik niet kunnen.![]()
Ik sta er nog steeds achter. Als een dominee van mening is dat hij "niet zomaar Christus aan mag prijzen", dan is de logische consequentie dat een preek over heel veel dingen gaat die niet de essentie van een preek mogen vormen. Voor mij is de kern van een preek namelijk wel "zomaar Christus aanprijzen". En volgens mij sta ik dan niet alleen.Tiberius schreef:Inderdaad.freek schreef:Tiberius schreef:Sorry, Freek, maar dat vind ik niet kunnen.![]()
Ik heb zelf een aantal preken van ds. Venema gelezen (lang niet allemaal overigens) en vind die altijd vol onderwijzing. Daarom vind ik zo'n kwalificatie niet kunnen.
Voel ik hier een inmiddels zeer vaak gevoerde discussie aankomen betreffende het welmenend aanbod van genade?freek schreef:Ik sta er nog steeds achter. Als een dominee van mening is dat hij "niet zomaar Christus aan mag prijzen", dan is de logische consequentie dat een preek over heel veel dingen gaat die niet de essentie van een preek mogen vormen. Voor mij is de kern van een preek namelijk wel "zomaar Christus aanprijzen". En volgens mij sta ik dan niet alleen.Tiberius schreef:Inderdaad.freek schreef:Tiberius schreef:Sorry, Freek, maar dat vind ik niet kunnen.![]()
Ik heb zelf een aantal preken van ds. Venema gelezen (lang niet allemaal overigens) en vind die altijd vol onderwijzing. Daarom vind ik zo'n kwalificatie niet kunnen.
Je citeert nu zomaar één zinnetje uit een hele preek; zo zonder context kan ik dat niet verder beoordelen.freek schreef:Ik sta er nog steeds achter. Als een dominee van mening is dat hij "niet zomaar Christus aan mag prijzen", dan is de logische consequentie dat een preek over heel veel dingen gaat die niet de essentie van een preek mogen vormen. Voor mij is de kern van een preek namelijk wel "zomaar Christus aanprijzen". En volgens mij sta ik dan niet alleen.Tiberius schreef:Inderdaad.freek schreef:Tiberius schreef:Sorry, Freek, maar dat vind ik niet kunnen.![]()
Ik heb geen flauw idee wat jij allemaal voelt.pjf schreef:Voel ik hier een inmiddels zeer vaak gevoerde discussie aankomen betreffende het welmenend aanbod van genade?freek schreef:Ik sta er nog steeds achter. Als een dominee van mening is dat hij "niet zomaar Christus aan mag prijzen", dan is de logische consequentie dat een preek over heel veel dingen gaat die niet de essentie van een preek mogen vormen. Voor mij is de kern van een preek namelijk wel "zomaar Christus aanprijzen". En volgens mij sta ik dan niet alleen.Tiberius schreef:Inderdaad.freek schreef:![]()
Tekst was: En de Heere God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan'Tiberius schreef:Je citeert nu zomaar één zinnetje uit een hele preek; zo zonder context kan ik dat niet verder beoordelen.freek schreef:Ik sta er nog steeds achter. Als een dominee van mening is dat hij "niet zomaar Christus aan mag prijzen", dan is de logische consequentie dat een preek over heel veel dingen gaat die niet de essentie van een preek mogen vormen. Voor mij is de kern van een preek namelijk wel "zomaar Christus aanprijzen". En volgens mij sta ik dan niet alleen.Tiberius schreef:Inderdaad.freek schreef:![]()
Maar uit wat ik van ds. Venema gelezen heb, komt hij naar voren als een echte Christus-prediker.
Wat was de tekst trouwens (dan zal ik het boekje er eens bijpakken)?
Ja, klopt. Al dacht ik dat we een andere tekst hadden (nl. 21)Tiberius schreef:Ik denk dat ik het al weet: Genesis 3:24, "De prediking van het eerste kleed" uit de bundel "Levend water".
Ik zal die van de week eens lezen.
Ja, sorry, je hebt gelijk (de 4 en de 1 zitten hier dicht bij elkaarfreek schreef:Ja, klopt. Al dacht ik dat we een andere tekst hadden (nl. 21)Tiberius schreef:Ik denk dat ik het al weet: Genesis 3:24, "De prediking van het eerste kleed" uit de bundel "Levend water".
Ik zal die van de week eens lezen.
Dat verbaast me niets.freek schreef:Dominee ontmoet tegenwoordig alleen maar 'overkleedde' christenen en geen ontkleed volk meer.
Mij ook niet.Tiberius schreef:Dat verbaast me niets.freek schreef:Dominee ontmoet tegenwoordig alleen maar 'overkleedde' christenen en geen ontkleed volk meer.