Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

memento

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door memento »

Ik hoor in deze discussie niet het argument van de goedwilligheid van God, wat voor onze vaderen toch een heel belangrijk uitgangspunt was (ga maar eens tellen in bv de Institutie hoe vaak je het tegen komt).

Persoonlijk vind ik de goedwilligheid van God, en Zijn bijzondere zorg voor het zwakke en het kleine, voor degene die hulpeloos zijn*, een erg sterk argument om te stellen dat God allen die als klein kind sterven, en allen die met verstandelijke of psychische beperkingen kampen, tot Zich neemt.

Wat betreft Erasmiaans opmerking over dat kleine kinderen geen actus hebben van het geloof: Dit bestrijd ik. De psychologie leert ons, dat kleine kinderen ook vertrouwen of wantrouwen kennen. Denk bv aan een kind, dat rustig wordt zodra vader of moeder het in de armen neemt. Als een kind zó vertrouwen kan in zijn/haar aardse vader en moeder, hoeveel te meer dan dat vertrouwen in de hemelse Vader. Alhoewel dit vertrouwen tot God van een klein kind naar buiten toe misschien niet meetbaar is, wil het niet zeggen dat het er niet is, of dat het geen actus genoemd kan worden. Ja, ik durf te stellen dat het vertrouwen oefenen richting God de meest voorname actus is die het geloof kan hebben, niet alleen bij kleine kinderen, maar ook bij volwassenen (zie bv Calvijn, die zelfs zo ver gaat, dat hij zekerheid hét kenmerk maakt, waaraan een historisch geloof en een waar geloof onderscheiden kunnen worden).

---
* In ieder geval in een verbondskader, ook in uiterlijke zin. Men leze de vele plaatsen uit het OT waar God zich opwerpt als de beschermer voor de zwakken en hulpbehoevenden in (in ieder geval) Israël.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Tiberius schreef:Ik niet.
De rest ook niet trouwens. Ik houd niet zo van dat doe-het-zelf geloof.
Beste keizer Tiberius,
U is kort en duidelijk. To the point. Daar is wat voor te zeggen. Ook dit is als kunst te waarderen!
Wij zijn persoonlijk van mening dat kinderen des verbonds voor zalig gehouden mogen worden krachtens het verbond.
Zo schrijven onze belijdenisgeschriften, nietwaar? Deze onderschrijven wij allemaal. Ter verkrijging van bevoegdheid tot het typen van berichten alhier.
Wat is er in het geding?
Wel De reden 'waarom'; Daar verschilt men in.
Het 'daarom' van mijn vriend Refo is helaas een misser.
Het is niet omdat het kind een verbondskind is maar krachtens het verbond. Dat is geen automatische piloot. Vergeeft u mij deze wereldlijke vergelijking. Het is niet geloven in het kind en zijn verkiezing, maar het geloof in de God van het verbond die getrouw en waarachtig is. Rechtvaardig en barmhartig. Dat is een andere grondslag. Een grondslag die hoe God ook verkiest toch vasthoudt aan Gods barmhartigheid én rechtvaardigheid én soevereiniteit.

Met vriendelijke groet.
Quaerite prime regnum Dei
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ memento: geloof bestaat uit: kennis, toestemmen en vertrouwen, ware het al mogelijk dat een kind (dat misschien niet eens in de armen van moeder heeft gelegen) het vertrouwen des geloofs heeft.

@ Afgewezen: liever niet meer van die laat dunkende opmerkingen als: "klop-maar bid-maar zoek-maar preekjes". Dat voegt niets toe aan de discussie, zelfs refo spreekt zo niet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:@ memento: geloof bestaat uit: kennis, toestemmen en vertrouwen, ware het al mogelijk dat een kind (dat misschien niet eens in de armen van moeder heeft gelegen) het vertrouwen des geloofs heeft.

@ Afgewezen: liever niet meer van die laat dunkende opmerkingen als: "klop-maar bid-maar zoek-maar preekjes". Dat voegt niets toe aan de discussie, zelfs refo spreekt zo niet.
Steek hem in je zak, Refo. Je bent toch wel de slechtste hier. ;)
refo

Bericht door refo »

speranza schreef:
Tiberius schreef:Ik niet.
De rest ook niet trouwens. Ik houd niet zo van dat doe-het-zelf geloof.
Beste keizer Tiberius,
Wat is er in het geding?
Wel De reden 'waarom'; Daar verschilt men in.
Het 'daarom' van mijn vriend Refo is helaas een misser.
Het is niet omdat het kind een verbondskind is maar krachtens het verbond. Dat is geen automatische piloot. Vergeeft u mij deze wereldlijke vergelijking. Het is niet geloven in het kind en zijn verkiezing, maar het geloof in de God van het verbond die getrouw en waarachtig is. Rechtvaardig en barmhartig. Dat is een andere grondslag. Een grondslag die hoe God ook verkiest toch vasthoudt aan Gods barmhartigheid én rechtvaardigheid én soevereiniteit.

Met vriendelijke groet.
Zeg je nou hetzelfde als ik of ben ik nou gek?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:@ memento: geloof bestaat uit: kennis, toestemmen en vertrouwen, ware het al mogelijk dat een kind (dat misschien niet eens in de armen van moeder heeft gelegen) het vertrouwen des geloofs heeft.

Steek hem in je zak, Refo. Je bent toch wel de slechtste hier. ;)
Heel goed. Ik stel daar prijs op.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:@ Afgewezen: liever niet meer van die laat dunkende opmerkingen als: "klop-maar bid-maar zoek-maar preekjes". Dat voegt niets toe aan de discussie, zelfs refo spreekt zo niet.
Beste Erasmiaan, ik sta voor 100% achter wat ik hier zeg. Het spijt me voor je dat je dat niet kunt waarderen.
memento

Bericht door memento »

Kennis, toestemmen en vertrouwen zijn zaken die voortvloeien uit de wedergeboorte. Zaken, die voor een volwassenen nét zo onmogelijk zijn als voor een ongeboren kind. Tenzij iemand kan weerleggen dat de zaken kennis, toestemmen en vertrouwen NIET door God in een ongeboren kinderhartje gewerkt kunnen worden (ook al zal dit zich heel basaal* uiten), acht ik de uitspraak dat de actus van het geloof bij een klein kind niet voorkomt ongegrond.

Indien iemand het niet eens is met het argument van de goewilligheid Gods, verneem ik dat graag. Lijkt me leerzaam.

--------
* Als een baby zijn ouders vertrouwd (wat openbaar komt door rustig te worden als zijn ouders hem pakken), zit daar ook een element van kennis in (hij her-kent zijn ouders, en er-kent hun zorg), en toestemmen (hij láát zich rustig maken door zijn ouders, ipv te protesteren door te gaan krijsen)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:@ Afgewezen: liever niet meer van die laat dunkende opmerkingen als: "klop-maar bid-maar zoek-maar preekjes". Dat voegt niets toe aan de discussie, zelfs refo spreekt zo niet.
Beste Erasmiaan, ik sta voor 100% achter wat ik hier zeg. Het spijt me voor je dat je dat niet kunt waarderen.
Dit heeft niet eens wat met waardering te maken (of ik moet de term verkeerd verstaan). Maar dan moet je toch ook wat teksten uit de Bijbel scheuren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Dit heeft niet eens wat met waardering te maken (of ik moet de term verkeerd verstaan). Maar dan moet je toch ook wat teksten uit de Bijbel scheuren.
Met dit soort retoriek kan ik weinig. ;)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Met dit soort retoriek kan ik weinig. ;)
Je kunt je er met een knipoog van afmaken maar dat geeft in deze geen pas. Ernstige beschuldigingen uiten op een laatdunkende manier, daar voor 100% achter staan, dan moet dat toch Bijbels gefundeerd zijn. Dan ga ik er van uit dat je alle oproepen in de Bijbel om te bidden afwijst.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef: Je kunt je er met een knipoog van afmaken maar dat geeft in deze geen pas. Ernstige beschuldigingen uiten op een laatdunkende manier, daar voor 100% achter staan, dan moet dat toch Bijbels gefundeerd zijn. Dan ga ik er van uit dat je alle oproepen in de Bijbel om te bidden afwijst.
Ik denk dat jij wat aan Gods Woord wil toevoegen, namelijk het woordje "maar" In Gods Woord staat het veel eenvoudiger, veel concrter. Daat staat "zoek" "vind" "klop" en daar achter aan direct de geweldige belofte!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Waarde forumgenoten, wij hebben een vraag voor broeder Erasimiaan.
Wordt er dan geen enkel jonggestorven kind zalig?
Geen kind of het wordt zonder kennis geboren.
Geen kind of het wordt zonder toestemming geboren.
Geen kind of het wordt zonder vertrouwen op Gods beloften geboren.
Waarom spreken de geachte reformatoren zo anders over deze zaken en waarom hebben onze Dordtse vaderen de moeite genomen dit op te nemen in haar artikelen tegenover de remonstranten? Daarbij de verwijzingen gevende naar Schriftgedeelten die duiden op een instemmen met de visie van de heren Calvijn en Bullinger!?
Wij vragen ons af of u geen moderne liberale opvattingen vertileert alhier.
Vergeef me deze suggestie, wijt het aan mijn gebrek aan kennis ten aanzien van uw visie.
Quaerite prime regnum Dei
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef: Je kunt je er met een knipoog van afmaken maar dat geeft in deze geen pas. Ernstige beschuldigingen uiten op een laatdunkende manier, daar voor 100% achter staan, dan moet dat toch Bijbels gefundeerd zijn. Dan ga ik er van uit dat je alle oproepen in de Bijbel om te bidden afwijst.
Ik denk dat jij wat aan Gods Woord wil toevoegen, namelijk het woordje "maar" In Gods Woord staat het veel eenvoudiger, veel concrter. Daat staat "zoek" "vind" "klop" en daar achter aan direct de geweldige belofte!!
Wat is het wezenlijke verschil? Ik vind dit spijkers op laag water zoeken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Wat is het wezenlijke verschil? Ik vind dit spijkers op laag water zoeken.
ik niet. De toevoeging van het woordje "maar" vind ik nogal lijdelijk klinken. Maar als jij er geen verschil in ziet, dan zijn we het in wezen met elkaar eens!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie