Barneveld, een overpeinzing

Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door caprice »

Wilma van den Berg schreef:
caprice schreef:Gaat het hier over de 'buitenwereld' in Barneveld?
Mag ik even een opmerking plaatsen: (en dan begin ik bij mezelf om het te zeggen!) het gaat niet om de....het.....maar om mezelf, om het persoonlijke. Om je eigen geloof/ongeloof. Niet de Veluwe of de GG is de enige plaats waar God werkt. Hij is aan GEEN tijd en plaats gebonden en heeft in alle kerken Zijn kinderen. Hoe verschillend ook, toch komen ze bij hetzelfde doel!
In dat verband plaatste ik de opmerking niet. Ik probeerde een stille hint te geven dat het er enigszins :offtopic aan toeging naar mijn idee.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Zeemeeuw »

De Krabbendijkse ouderling, die tijdens de uitzending aan het woord komt, is vrij kort daarna overleden. Tijdens zijn begrafenis is door één van de aanwezige predikanten terecht opgemerkt 'dat het de lust van de overledene was om goed van zijn Koning te spreken' met de toevoeging: 'zoals kort geleden op een zondagemorgen ook nog voor de TV-camera'. Helaas is daarvan(!) in de uitzending niets terug te horen of te zien.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

Zeemeeuw schreef: Helaas is daarvan(!) in de uitzending niets terug te horen of te zien.
En juist dit komt zo veel voor in de media. Als er iemand echt gaat spreken wie Christus voor hem/haar mag zijn, wordt het er uitgeknipt.

Zelf heb ik het een keer meegemaakt bij een klant dat de fin.directeur zich laatdunkend uitliet over die refo's en grappend de opmerking ze moesten die zwarte kousen maar in een ghetto zetten dan konden ze zich zelf wel vermaken. Ik deed mijn map dicht en ik stond op en liep naar de deur. Zegt die man: wat ga jij nou doen. Ik zei: ik ga nu weg en mijn baas bellen dat ze hier iemand anders heen moeten sturen, want ik ben hier niet gewenst. Hij zegt waarom ben jij hier niet gewenst? Ik zeg: ik hoort toch in een ghetto thuis, kan ik mezelf en mijn vrienden wel vermaken. Het was ijselijk stil, hij kreeg grote ogen en zei jij bent toch geen zwarte kous refo, jij bent toch een christen? Ik zei nou als Christen behoor ik wel 'tot die kliek'. Hij was al wat stiller en zegt maar jij bent zo helemaal niet? Ik vroeg hoe hij daar bij komt en hij noemde de bekende vooroordelen. Ik ben toen voor de groep gaan staan en heb uitgelegd hoe het nu zit binnen 'refo' Nederland. In die tijd die ik op dat moment kreeg heb ik ook mogen wijzen dwars tussen de tekortkomingen van de refokliek ;-) op Christus. Toen zijn we weer verder gegaan met vergaderen. Aan het eind van de dag leverde ik nog een verslag in wat de directeur moest tekenen en hij schreef er zelf 3 uur bij (ik had er zelf een uur 'praten' afgehaald) met de opmerking 'college geschiedenis/ethiek/godsdienst' Hij bedankte me hartelijke en dat vond ik heel mooi en hij bood zijn excuus aan voor hetgeen hij gezegd had. En hij vroeg ook of als hij vragen had mij daarover kon benaderen.

En toen ik daar weggging die dag kwam er vrouw naar me toe (bleek evangelisch te zijn) en die zegt tegen me "Prijs de Heer, eindelijk zijn mond gesnoerd". Het bleek dus dat zij er al lang mee rond liep om het tegen die man te zeggen dat hij zich anders moet gedragen, maar ze wist niet hoe ze het moest doen en ze durfde niet. Ik moet zeggen achteraf dat een goede klant is geworden en dat er heel veel werk is uitgekomen en de verhoudingen zijn compleet anders geworden.

Kortom: hoe gaan we er zelf mee om? Hoe benaderen we zelf onze 'onwetende misleidde medemens'. Er is zoveel onkunde wat door de media versterkt wordt. Wat zegt de media over refo's en daar komt het standaard riedeltje weer aan "zware gereformeerden, zwarte kousen, hoedjes, niet inenten, incest, zwart geld, grote gezinnen, geld&geld, ouderwets, conservatief, belemmering voor het vrije denken". Vooral dat laatste is wel appart dat SGP'ers hard worden aangevallen op bepaalde standpunten in de media, maar zodra de camera weg is vlakt men het af. Of zoals een politicus het een keer zei "in het Ref.dagblad kan je alles zeggen, dat leest mijn achterban toch niet".

En laten we eerlijk zijn andere dingen zijn echt niet interessant voor de media, in hun ogen zit daar geen nieuwswaarde in, of ze snappen het zelf niet. Tja, en op zijn tijd een leuk itempje over die folklore van ons land is toch ook wel weer eens leuk. Hoe je er tegen aankijkt we worden neergezet op een manier waarin het mij vaak overkomt dat het gezellig is in het Openluchtmuseum en is nog gratis ook. (Dit laatste zei eens een Rooms Katholieke collega tegen me, die een trouwdienst in een grote GGinNed kerk had meegemaakt (Die was totalloss na de dienst en even compleet van planeet aarde af. Wel een goed gesprek met hem gehad trouwens))
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Gian »

Hoe je je ook toont als Gemeente naar de wereld, ten diepste zullen ze het nooit snappen. Als daar smaadheid uit voorkomt hebben we dat te dragen.
Smaadheid dragen vanwege kleding of andere rare gewoonten en mensenschuw gedrag hebben we aan onszelf te danken.

We zijn vreemdelingen en bijwonders vanwege ons zogenaamde 'fundamentalisme'.
Niet om een raar hoedje. Dat is anders vreemd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Wilhelm »

Mooie post Auto !
Dat is nu waar ikzelf ook iedere dag tegenaan loop.
Hoe staan we in deze wereld , en op wat voor manier kunnen we ook in de vaak harde commerciele wereld, waar vaak alles draait om het geld, iets door laten klinken van de Boodschap van zonde en genade.
Het blijft voor mij vaak een worsteling.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

Gian schreef:Hoe je je ook toont als Gemeente naar de wereld, ten diepste zullen ze het nooit snappen.
Ben ik het niet met je eens, wat wordt getoond en geconsumeerd is dat dan conform de werkelijkheid? Zelf ben ik opgegroeid in een niet refo omgeving en door allerlei zaken in mijn leven ben ik aan de refo kant terecht gekomen en dan ga je vragen stellen en wil je weten hoe dingen in elkaar zitten. Maar als je niets vraagt kan je lekker in je eigen wereldje verder gaan met je vooroordelen of de negatieve punten die je mee maakt binnen de refokliek. Maar zie het positieve er ook eens van in (waarvan ik zelf denk dat die er veel meer zijn dan die negatieve, maar wij hollanders weten altijd het meest negatieve eruit halen en dat nog te benadrukken). Ik vind het zelf altijd weer indrukwekkend dat als er bepaalde activiteiten georganiseerd moeten worden dat je dan zo een lading mensen tot je beschikking hebt vanuit alle stromingen binnen de refowereld.

In ieder geval als je het uitlegt aan je medemens begrijpen ze tenminste het beter en krijgen ze er een beeld bij. Als het opeens tastbaar wordt en dichtbij komt reageren mensen compleet anders. In ieder geval is mijn ervaring dat veel refo's de klep houden of mee gaan praten om te voorkomen dat ze zelf niet betrokken worden in het geheel. En dan heb je nog die volksstammen die uit de refokliek komen en het niet na kunnen laten om een trap na te geven.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:Mooie post Auto !
Dat is nu waar ikzelf ook iedere dag tegenaan loop.
Hoe staan we in deze wereld , en op wat voor manier kunnen we ook in de vaak harde commerciele wereld, waar vaak alles draait om het geld, iets door laten klinken van de Boodschap van zonde en genade.
Het blijft voor mij vaak een worsteling.
Dat is het ook voor mij elke keer weer. Hoe belangrijk zijn de ethische vragen of zaken wel mogen of niet mogen. Welke afwegingen moet je maken. Een vraag waar ik vorige week tegen aanliep met een klant n.a.v. het feit dat ik zat te knoeien met mijn email op mijn mobiele telefoon en dat ik zei dat dit nog wel wat prachtige functionaliteiten mis op ddat ding en dat een andere type dat wel had. Zegt hij: hoe kan dat nou jij mag toch niet begeren ............. ik was even stil en dacht hij heeft wel gelijk. Toen kregen we het over markteing, hoe kijk je aan tegen marketing? Het wordt gebruikt om mensen te beinvloeden/te verleiden je product te kopen. Er worden van methoden gebruik gemaakt die misschien bedenkelijk zijn? De klant vroeg aan mij hoe ga jij daar nou mee om? Want over het algemeen rijden mensen met jouw achtergrond in mooie/stevige/bovengemiddeld geprijsde containers? (weer een vooroordeel) Toen het over reclame ging kon ik makkelijk mee praten, want wat je ziet vind je prachtig en wat trekt nou je aandacht. Maar toen hij dat vroeg en we het er zo over hadden, kwamen we erop dat 1 van de geboden is "gij zult niet begeren", maar hoe moet je nou als refo/christen hier mee omgaan als je reclamemaker bent want je klant wil je toch een vorm van reclame voorzetten, dat je de consument verleid/ laat begeren om je product te kopen? (misschien wat off-topic)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

Reactie van een ongelovig meisje die bij een klant werkt toen ze de foto's zag van de GGinNed kerk van B'veld
"oooooooooh wat groooooooot, gaan daar allemaal mensen in?" en "ze hebben wel smaak zeg". En toen bleek zelfs dat de binnenmuren van de kerk wat andere tinten heeft en in combinatie met de gebrandschilderde ramen zei ze "wat artistiek". En dit werd bevestigd door nog 2 anderen die mee zaten te kijken. Ik vond het wel een mooi compliment van buitenstaanders :super
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door memento »

Auto schreef:Reactie van een ongelovig meisje die bij een klant werkt toen ze de foto's zag van de GGinNed kerk van B'veld
"oooooooooh wat groooooooot, gaan daar allemaal mensen in?" en "ze hebben wel smaak zeg". En toen bleek zelfs dat de binnenmuren van de kerk wat andere tinten heeft en in combinatie met de gebrandschilderde ramen zei ze "wat artistiek". En dit werd bevestigd door nog 2 anderen die mee zaten te kijken. Ik vond het wel een mooi compliment van buitenstaanders :super
En toen zij jij: Op zondag, als er kerk in is, is het nog veel mooier. Ga je een keertje mee?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

memento schreef:
Auto schreef:Reactie van een ongelovig meisje die bij een klant werkt toen ze de foto's zag van de GGinNed kerk van B'veld
"oooooooooh wat groooooooot, gaan daar allemaal mensen in?" en "ze hebben wel smaak zeg". En toen bleek zelfs dat de binnenmuren van de kerk wat andere tinten heeft en in combinatie met de gebrandschilderde ramen zei ze "wat artistiek". En dit werd bevestigd door nog 2 anderen die mee zaten te kijken. Ik vond het wel een mooi compliment van buitenstaanders :super
En toen zij jij: Op zondag, als er kerk in is, is het nog veel mooier. Ga je een keertje mee?
Dat heeft een van de medewerkers van die klant al tegen haar gezegd. En vriend, op zondag reizen wij niet he :OO3
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door memento »

Auto schreef:
memento schreef:
Auto schreef:Reactie van een ongelovig meisje die bij een klant werkt toen ze de foto's zag van de GGinNed kerk van B'veld
"oooooooooh wat groooooooot, gaan daar allemaal mensen in?" en "ze hebben wel smaak zeg". En toen bleek zelfs dat de binnenmuren van de kerk wat andere tinten heeft en in combinatie met de gebrandschilderde ramen zei ze "wat artistiek". En dit werd bevestigd door nog 2 anderen die mee zaten te kijken. Ik vond het wel een mooi compliment van buitenstaanders :super
En toen zij jij: Op zondag, als er kerk in is, is het nog veel mooier. Ga je een keertje mee?
Dat heeft een van de medewerkers van die klant al tegen haar gezegd. En vriend, op zondag reizen wij niet he :OO3
Als we met rijden op zondag één ziel onder het woord brengen kunnen die daar anders nooit onder zou komen, dan ben ik bereid heel NL door te rijden als t nodig is.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Ariene »

Zeemeeuw schreef:De Krabbendijkse ouderling, die tijdens de uitzending aan het woord komt, is vrij kort daarna overleden. Tijdens zijn begrafenis is door één van de aanwezige predikanten terecht opgemerkt 'dat het de lust van de overledene was om goed van zijn Koning te spreken' met de toevoeging: 'zoals kort geleden op een zondagemorgen ook nog voor de TV-camera'. Helaas is daarvan(!) in de uitzending niets terug te horen of te zien.
Maar hoe weet die predikant dat dan?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Lapressa »

met omwegen kan je zelfs met kliksafe uitzendinggemist kijken
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Lassie »

Lapressa schreef:met omwegen kan je zelfs met kliksafe uitzendinggemist kijken

:wiz
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Auto »

Lapressa schreef:met omwegen kan je zelfs met kliksafe uitzendinggemist kijken
Ach, met omwegen? Ik heb het vorige week gezien hoe met een simpel programmaatje en een usb stick een compleet bedrijfs beveiliging werd omzeilt .............. hoe zo nieuwe technieken, nieuwe mogelijkheden.
Plaats reactie