Dankdag en biddag

Mara

Re: Dankdag

Bericht door Mara »

Het lijkt mij heel ontroerend, en je hebt echt contact met je tafelgenoten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Margriet schreef:
Mara schreef:Ik hoorde van een vriendinnetje dat er Hongaarse vrienden bij haar aten, zij hielden elkaars hand vast tijdens de zegen vragen.
De man bad, ze kon het niet verstaan, maar het was zo indrukwekkend zei ze.
Dan is niet de taal die bindt, maar het geloof !

Het hand vast houden is hier ook de gewoonte!
ik heb het lang gedaan met mijn adhd-ertjes (weekendkinderen), voorkomt meteen dat ze overal aan friemelen en maakt ze betrokkener op een of andere manier.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

Goed idee MM :super
caprice

Bericht door caprice »

Germanicus schreef:
caprice schreef:Dat we het voedsel hebben wil nog niets zeggen over of we het ontvangen uit Zijn rechter- of linkerhand, dus in Zijn gunst of ongunst.
Oef, nu wordt het ingewikkeld. Ik heb altijd geleerd (maar goed, wie ben ik) dat voedsel, net als kleding, onderdak, vrede e.d., voorbeelden zijn van Gods 'algemene genade'.
Van nature vloeit het voort uit de algemene genade, maar voor Gods volk uit de bijzondere genade.

Tip: lees wat ds. G.H. Kersten er van schreef in zijn catechismusverklaring bij zondag 50. Dat was voor mij ook erg verhelderend.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
refo schreef: Er wordt gedankt voor het eten en niet erna. Ook bijbellezen wordt meestal niet na het eten gedaan.
Of deze gewoontes helemaal puur Hollands zijn, weet ik niet, (...).
Het bijbellezen en eindigen na het eten is geen bijbels voorschrift, maar is ten tijde van de Nadere Reformatie overgenomen van de puriteinen.
Precies! Een menselijke inzetting, goed bedoeld, maar niet bijbels, dus.
En er rust natuurlijk geen vloek op het eten, zoals Caprice zegt, integendeel, het voedsel wat we nog mogen krijgen is louter en alleen uit Zijn genade, die het alles nog laat groeien en tot ons komen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
caprice

Bericht door caprice »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef: Er wordt gedankt voor het eten en niet erna. Ook bijbellezen wordt meestal niet na het eten gedaan.
Het bijbellezen en eindigen na het eten is geen bijbels voorschrift, maar is ten tijde van de Nadere Reformatie overgenomen van de puriteinen.
En er rust natuurlijk geen vloek op het eten, zoals Caprice zegt, integendeel, het voedsel wat we nog mogen krijgen is louter en alleen uit Zijn genade, die het alles nog laat groeien en tot ons komen.
Dat we nog voedsel mogen krijgen is uit algemene genade, in de Voorzienigheid. Er kan echter wel een vloek in liggen.

Lees Deuteronomium 28. Daar lezen we over de zegeningen, maar ook over de vloek.

16 Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.
17 Vervloekt zal zijn uw korf en uw baktrog.
18 Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw kleinvee.
19 Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.

Als wij God verlaten, betekent het niet (kijk maar naar ons land) dat we meteen geen voedsel meer hebben, maar alles lijkt nog zo door te gaan als vroeger. Maar Gods gunst kan er niet meer in zijn. Het feit dat we iets ontvangen, houdt nog niet in dat daar ook meteen de zegen des Heeren uit blijkt. Anders is het als we dat mogen gevoelen in ons hart, en werkelijk met ons hart de Heere mogen danken. Maar dan kennen we niet alleen de weldaden, doch ook de Weldoener.

Dat waren mijn achterliggende gedachten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Geen bijbels voorschrift, zei ik. Wel bijbels, denk ik.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Geen bijbels voorschrift, zei ik. Wel bijbels, denk ik.
Tja, zo wordt het erg ingewikkeld.
Denk je goed bezig te zijn, is het eigenlijk menselijk verzinsel.
Maar wel heel waardevol denk ik.
Om nu als een hond achter je bord te gaan zitten en zo weg te lopen van tafel :fi , het is goed om er steeds bij stil te staan welk een wonder het is dat wij zo'n overvloed van eten hebben, terwijl miljoenen anderen kreperen van de honger !
En hebben wij dit meer "verdiend" dan die andere mensen ? Nee dus !
Maar de winkels puilen uit, zelfs brood van gisteren kun je kopen voor de helft van de prijs, onze portemonnee is gevuld, dus waar is de afhankelijkheid ? We werken er immers voor ?
Joannah

Bericht door Joannah »

in de Bijbel spreekt jezus Zijn dankgebed uit VOORdat Hij het brood breekt.
Wij vragen om een zegening, terwijl het voedsel de zegening is.
In de meeste christelijke landen is er dan ook een "'say grace" voor het eten.
Ik merk het slechts op, zonder te oordelen :hum
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara

Bericht door Mara »

Joannah schreef:in de Bijbel spreekt jezus Zijn dankgebed uit VOORdat Hij het brood breekt.
Zo had ik het ook niet gelezen hoor Joannah :)
Maar het LIJKT zo ingewikkeld worden dan.
Joannah

Bericht door Joannah »

Mara schreef:
Joannah schreef:in de Bijbel spreekt jezus Zijn dankgebed uit VOORdat Hij het brood breekt.
Zo had ik het ook niet gelezen hoor Joannah :)
Maar het LIJKT zo ingewikkeld worden dan.
God zegent mensen, geen dingen.
In de Bijbel zien we dat God alleen PERSONEN zegent, geen dingen. Het idee van het zegenen van dingen komt voort uit het heidendom, waar voorwerpen aan afgoden gewijd worden. Ook komen we het tegen in de Rooms-katholieke kerk, waar van alles ingezegend wordt. Enige tijd geleden kwam in een TV programma naar voren dat een bekende Nederlandse schaatsster bij de paus was geweest, die op haar verzoek haar schaatsen gezegend heeft. Het hele concept dat God dingen zegent, zodat we daardoor meer aards geluk of welzijn verwerven door goddelijk toedoen, is beslist niet bijbels.Wel is het God die ons zegent MET bijvoorbeeld voedsel, en daarvoor mogen wij een dankzegging of lofprijzing uitspreken. Dat is ook wat Jezus deed, bijvoorbeeld bij de wonderbare spijziging: Hij keek omhoog naar de hemel en sprak de zegen uit (Mar.6:41, NBG vertaling). Let wel: Jezus sprak geen zegen uit over het voedsel, maar een zegen naar God toe! In de modernere Engelse NIV vertaling lezen we in Marcus 6:41 dan ook terecht: "He gave thanks". Mogelijk heeft Jezus ook het eeuwenoude Joodse tafelgebed tot God gebeden:
"Gezegend (of: geprezen) bent U, Heer, onze God, Koning van de wereld, die het brood uit de aarde deed voortkomen..."
Kortom, we hoeven niet te vragen of God het eten zegent dat voor ons op tafel staat, want God heeft ONS daar mee gezegend. Laten we Hem daar maar voor bedanken in een besef van afhankelijkheid, want dat is WEL Bijbels.
1 Timoteüs 4
4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt:
5 want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed.

Handelingen 27
35 En terwijl hij dit zeide, nam hij brood, dankte God in aller tegenwoordigheid, brak het en begon te eten.
huisman

Bericht door huisman »

Woensdag dankdag....hebben wij wat te danken ? Ik wel, en ben dankbaar voor zo'n doordeweekse dag van afzondering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Zaterdag hebben wij het Harvest meal in Florence, dat is de plaats waar wij naar de kerk gaan. Het is in de Fellowship hall van de RK kerk , omdat dat de grootste is. Het is nl voor iedereen. Wij brengen de Pies . ik bak een paar sour creme apple pies en ik ben bereid het recept te delen!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Margriet schreef:Zaterdag hebben wij het Harvest meal in Florence, dat is de plaats waar wij naar de kerk gaan. Het is in de Fellowship hall van de RK kerk , omdat dat de grootste is. Het is nl voor iedereen. Wij brengen de Pies . ik bak een paar sour creme apple pies en ik ben bereid het recept te delen!!
Nou graag! Wat een mooi idee, zo'n Harvest meal. Het is erg tastbaar en doet mij denken aan het pinksterfeest van het Oude Testament.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:Woensdag dankdag....hebben wij wat te danken ? Ik wel, en ben dankbaar voor zo'n doordeweekse dag van afzondering.
Ziende op het afgelopen seizoen reden tot dankbaarheid.
Daarnaast ook reden tot gebed..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie