Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.

Johannes 20:27
--------------------------------------------------------------------------------

Kijk naar zijn handen
Het is prachtig om te zien hoe vriendelijk en geduldig Jezus omgaat met Thomas. We kennen hem als 'de ongelovige Thomas'. Eigenlijk is het niet erg mooi dat we één van Jezus' volgelingen tot eeuwen na zijn dood daarop blijven vastpinnen op zijn ongeloof van toen. Laten we hem vanaf nu 'de gelovige Thomas' noemen. Deze volgeling deed wat wij ook altijd weer moeten doen: naar Jezus' handen kijken en de wonden zien die er in achtergebleven zijn vanwege de kruisspijkers. Deze gewonde handen zegenen en genezen jou als je net als Thomas gelooft in de Opgestane Heer.

Heer, ik zie uw gewonde handen en ik geloof. Leer mij geloven.
Unionist

Bericht door Unionist »

Onderstaande kreeg ik van de week van een collega. Ter overweging:

Paulus

In het jaar 31 verschijnt de Heere Jezus aan Paulus als hij op weg is naar Damaskus. Paulus kornt tot geloof en wordt een discipel van Jezus Christus.

Vierentwintig jaar later schrijft Paulus aan de Korinthiërs:
1 Korinthe 15:9. "Want ilk ben de minste van de apostelen, die niet waardig ben een apostel genaamd te worden, daarom dat ilk de gemeente Gods vervoigd heb."

Paulus heeft, vanuit Efeze, de brief geschreven in ong 55. (Leren en leven, P. Cammeraat)
Uit het gegeven dat Paulus voomemens was Efeze op korte termijn te veriaten (16: 5-8) kunnen we opmaken dat de brief werd geschreven in het voorjaar van 54 na Christus. (Studiebijbel)

De brief aan de Efeziërs wordt zes jaar later geschreven, dertig jaar na Paulus' bekering:
Efeze 3:8: "Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus."

De brief is in ong 61 te Rome geschreven, tijdens Paulus' eerste gevangenschap. (Leren en leven, P. Cammeraat)
De brief aan de Efeziiërs is geschreven in A.D. 60-61 (Studiebijbel)
elachistoteros betekent letterlijk 'de mindere van de minste'. (Studiebijbel)

Tweeëndertig jaar na Paulus' bekering, kort voor zijn sterven, schrijft hij aan Timotheüs de eerste brief:
1 Timotheüs 1:15: 'Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken, van weike ik de voornaamste ben."

Paulus heeft deze brief geschreven vanuit Macedoniië in 63. (Leren en leven, P. Cammeraat)

Paulus schreef 1 Timotheüs vanuit Macedoniië in 62 of 63. (Studiebijbel)

Paulus noernt zich hier 'een eerste der zonclaars', d.w.z. een van de grootste zondaars, orndat hij de gemeente had vervoigd. (Studiebijbel)

In 63 wordt Paulus weer gevangen genomen en in 64 in Rome gedood. (Leren en leven, P. Cammeraat)

Zie je dat Paulus groeit 'in de diepte'?
Hij gaat van minste van de apostelen, via den allerminste van al de heiligen naar de voornaamste van de zondaren.

Een apostel is een uitgezondene, die zijn Opdrachtgever vertegenwoordigt en in Zijn Naam handelt. Paulus is dan wel een apostel, maar dan toch wel de minste.

Een heilige is een uitverkorene van God. Paulus is dan wel een heilige, maar dan toch wel de allerminste.

Zondaren zijn alle mensenkinderen. Paulus is een zondaar, de voornaamste.

De Heilige Geest geeft de tijd om te groeien. Heeft een volgorde. Laten we die niet omdraaien door te beginnen met de 'grootste van de zondaren' te willen zijn, en dan 'op te klimmen' via een 'heilige' naar een 'apostel'.

Overigens, de 'weg van Paulus' was een weg voor hém. Hoe kunnen wij nu weten dat onze weg precies zó moet zijn? Lydia's hart werd geopend zodat zij acht nam; de stokbewaarder geloofde; de kamerling ook en hij reisde zijn weg met biijdschap.

Als je lust hebt om de HEERE te vrezen, het allerhoogst en eeuwig goed, clan zal God Zelf jouw Leidsman wezen, en je leren hoe je wandelen moet.
Wandelen doe je stap voor stap, en niet met sprongen...

GA MET GOD!
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Mooi stuk Unionist, daar kunnen we het mee doen. Wij met al die ja maar het moet zus of het moet zo. Nee de Heere leidt elk van Zijn kinderen op Zijn Eigen manier, daar hebben we niets aan toe of af te doen en dat komt heel duidelijk naar voren in dit stukje. Dank je wel.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Miscanthus

In Christus, Gods mysterie, liggen alle schatten van wijsheid en kennis verborgen.

Kolossenzen 2:3
--------------------------------------------------------------------------------

Hij is onze wijsheid
Hoe moet het verder? Wat moet ik doen? Wat is wijsheid? Die vragen stellen we vaak. We zijn vaak verlegen om nieuw inzicht. De bijbel is er helder over: als je wijsheid nodig hebt in vragen van leven en geloven, dan moet je bij Jezus Christus zijn. In Hem liggen alle schatten van wijsheid en kennis. Niet voor het oprapen overigens: ze liggen in Hem verbórgen. We krijgen toegang tot die wijsheid naar de mate waarin we intiem met Hem als de Levende verbonden zijn en Hem erkennen als onze Leraar. Zoek je wijsheid? Zoek dan Jezus, en luister naar Hem.

Here Jezus, in U is al mijn wijsheid. Leer me dat ontdekken.
Miscanthus

Voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid.

1 Korintiërs 1:24

Gods kracht
Er zijn veel momenten in ons leven waarop we ons zwak voelen. Momenten waarin we schreeuwen om hulp en om kracht. En als we ons roepen dan richten tot God, dan geeft Hij als antwoord: Christus is jullie kracht! Dat is de inhoud van de evangelieverkondiging: de gekruisigde Christus, Hij die de moed had om eindeloos zwak te worden voor ons, is de kracht van God. Als je je dus zwak voelt, geloof dan het evangelie dat je in de levende Christus Gods kracht hebt. Een kracht die juist in zwakheid zichtbaar en ervaarbaar wordt.

Here Jezus, dank U dat U in uw zwakheid en mijn zwakheid zo krachtig bent!
Miscanthus

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.

Matteüs 11:28

De rust van Jezus
We leven in een samenleving die wordt gekenmerkt door onrust en haast. We voelen ons opgejaagd en we zien dat ook wel onder ogen, maar het ontbreekt ons vaak aan de moed of de mogelijkheid om ons daarvan te bevrijden. En daarom zijn we vaak moe, vooral ook omdat het leven zo ingewikkeld kan zijn. Ik vind het werkelijk een verademing om dan Jezus zo in alle eenvoud te horen zeggen: ‘Kom naar Mij. Ik geef je rust.’ Zie je Hem voor je staan, met zijn ogen vol liefde en ontferming? Hoor je zijn barmhartige stem? Zoek je rust in Jezus, de levende Zoon van God.

Here Jezus, in mijn onrust en verwarring wil ik bij U zijn, want U alleen geeft rust.
Miscanthus

Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Johannes 10:11

De goede herder
De Heer is mijn herder. Dat Psalmvers uit het Oude Testament verschiet voorgoed van kleur als je Jezus hoort zeggen dat hij de Goede Herder is. De God die we in Jahweh hebben leren kennen, komt ons nu in Jezus tegemoet. Meer nog dan zijn Vader is de Zoon bij uitstek de Herder die alles geeft voor zijn schapen. Want de Zoon geeft daadwerkelijk zichzelf, zijn eigen leven. De Goede Herder is tegelijkertijd het Lam dat zijn mond niet opendeed voor de scheerders. Wat is Hij toch ongelooflijk bijzonder. De Goede Herder: het Weerloze Lam. In Hem vind ik mijn leven.

Here Jezus, U bent mijn Herder, uw stem wil ik horen.
Miscanthus

Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft.

Johannes 11:25

Ik ben het leven
De uitspraken die Jezus doet zijn zonder weerga. Ze gaan altijd ook weer dieper dan je denkt. Want Jezus zegt niet: 'Ik heb het leven'. Hij zegt ook niet: 'Ik geef het leven.' Hij zegt ook niet: 'Ik wijs je de weg naar het leven.' Nee, Hij ís het leven in eigen persoon. Geloven in Jezus is daarom ook geloven in het leven. Alleen wie gelooft heeft werkelijk leven. Alleen wie gelooft leeft werkelijk. Wees als christen maar eens wat zelfbewuster: jij lééft! Nu al en ook door de dood heen.

Levende Heer, dank U dat ook ik levend mag zijn.
Miscanthus

Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg...

Johannes 15:2

Opbinden
De wijnbouwer wil niets liever dan dat de ranken aan de wijnstok vrucht dragen. Sommige ranken proberen door te groeien op de grond, in de modder en het stof, waar het licht niet bij kan. Die ranken worden dan modderig en ziek en nutteloos. Maar dan komt de wijnbouwer, en hij – volgens een andere mogelijke uitleg – snijdt de rank niet weg maar pakt de rank op om die schoon te wassen en op te binden!

Heer, als ik tot de ontdekking kom dat ik geen vrucht draag, pak me dan op en geef me een nieuwe kans.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg...

Johannes 15:2

Opbinden
De wijnbouwer wil niets liever dan dat de ranken aan de wijnstok vrucht dragen. Sommige ranken proberen door te groeien op de grond, in de modder en het stof, waar het licht niet bij kan. Die ranken worden dan modderig en ziek en nutteloos. Maar dan komt de wijnbouwer, en hij – volgens een andere mogelijke uitleg – snijdt de rank niet weg maar pakt de rank op om die schoon te wassen en op te binden!

Heer, als ik tot de ontdekking kom dat ik geen vrucht draag, pak me dan op en geef me een nieuwe kans.
M.i. is wegsnijden iets anders dan opnieuw opbinden............
Miscanthus

Breekijzertje schreef:M.i. is wegsnijden iets anders dan opnieuw opbinden............
Volgens mij ook. Maar daarom staat dit er ook bij: "volgens een andere mogelijke uitleg".
We kennen ook het verhaal van de boom die geen vrucht voortbrengt en er nog steeds mest om de boom gelegd wordt. Als God meteen zou gaan snijden, kan het wel eens erg leeg worden in de kerk.....(?)
myster

Bericht door myster »

Miscanthus schreef:
Breekijzertje schreef:M.i. is wegsnijden iets anders dan opnieuw opbinden............
Volgens mij ook. Maar daarom staat dit er ook bij: "volgens een andere mogelijke uitleg".
We kennen ook het verhaal van de boom die geen vrucht voortbrengt en er nog steeds mest om de boom gelegd wordt. Als God meteen zou gaan snijden, kan het wel eens erg leeg worden in de kerk.....(?)
We kennen ook het verhaal van de boom die geen vrucht droeg en die terstond verdorde.
Maar gelukkig legt Hij nog iedere dag mest rond onze boom. Dit is enkel genade en onverdiend.
Marnix

Bericht door Marnix »

myster schreef:
Miscanthus schreef:
We kennen ook het verhaal van de boom die geen vrucht droeg en die terstond verdorde.
Maar gelukkig legt Hij nog iedere dag mest rond onze boom. Dit is enkel genade en onverdiend.
Mest? De boom krijgt genoeg water, die staat aan een waterstroom die niet opdroogt. De enige manier waardoor we kunnen verdorren is als we niet aan die ware wijnstok geeent blijven, niet in Hem blijven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb.

Johannes 15:3

Rein
Jezus' woorden hebben waskracht: ze maken je schoon. Dat is de uitwerking die meekomt in het spreken van Jezus. De woorden waarmee hij ons liefdevol en krachtig aanspreekt, spoelen het vuil van onze levens af, zoals de wijnbouwer het vuil afspoelt van ranken die op de grond proberen door te groeien. Daarom krijg je van zijn woorden ook nooit genoeg. En het geheim van ons blijven in hem en zijn blijven in ons, is het geheim van het woord. 'Laat Christus' woorden in al hun rijkdom in u wonen.'

Heer Jezus, laat me de reinigende kracht van de woorden die u spreekt daadwerkelijk ondergaan.
Miscanthus

Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.

Johannes 15:5

Niets
De Heer Jezus laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Hij leert ons om alles van hem te verwachten. Als we willen groeien in geloof en in een heilig leven, als we verder willen komen in het leven voor God en het leven in Christus, dan kunnen we uit onszelf helemaal niets. Echt niets. Maar in de verbondenheid met hem kunnen we alles. Echt alles. Dat zegt Jezus. Geloof je dat?

Dank u, Heer Jezus, dat u me bemoedigd om in u te blijven, want dan kan ik alles. Zonder u kan ik niets.
Plaats reactie