Geloofsbelijdenis

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6547
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:Ik heb de stelling bewust ene aangevuld, om scherp te krijgen wat je bedoelde. Gezien je reactie moet ik je zo begrijpen, dat je hebt willen stellen dat predikanten in de GG zeggen dat je onbewust een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen.

Ik zou daar drie dingen op willen zeggen:
1. Klopt die stelling wel?
Ja, die klopt. Zie de boeken van ds. G.H. Kersten en ds. G. van Reenen, en als ik even ga zoeken, vind ik vast ook wel wat bij hedendaagse predikanten.
2. Als de stelling klopt, ben je het dan met me eens dat dit een 'dwaling' genoemd moet worden?
Dat staat te bezien. Het is een 'onopgelost vraagstuk' waar het geestelijk leven precies begint (zie alle discussies hierover).
3. Een zogenoemde 'bekommerde' bemoedig je alleen door Christus rijk en ruim te prediken; te nodigen tot het heil in Hem en te prediken hoe Zijn bekwaamheid en bevoegdheid is, hoe gewillig Hij is om te zaligen.
Let wel: Je helpt ze dus niet om te beschrijven welke vragen, gedachten, gevoelens zij zouden kunnen hebben.
Ik weet uit de praktijk dat mensen daardoor wél bemoedigd worden (bijv. door dagboek van Philpot).
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Ik heb de stelling bewust ene aangevuld, om scherp te krijgen wat je bedoelde. Gezien je reactie moet ik je zo begrijpen, dat je hebt willen stellen dat predikanten in de GG zeggen dat je onbewust een kind van God kan zijn, zonder Christus te kennen.

Ik zou daar drie dingen op willen zeggen:
1. Klopt die stelling wel?
Ja, die klopt. Zie de boeken van ds. G.H. Kersten en ds. G. van Reenen, en als ik even ga zoeken, vind ik vast ook wel wat bij hedendaagse predikanten.
2. Als de stelling klopt, ben je het dan met me eens dat dit een 'dwaling' genoemd moet worden?
Dat staat te bezien. Het is een 'onopgelost vraagstuk' waar het geestelijk leven precies begint (zie alle discussies hierover).
3. Een zogenoemde 'bekommerde' bemoedig je alleen door Christus rijk en ruim te prediken; te nodigen tot het heil in Hem en te prediken hoe Zijn bekwaamheid en bevoegdheid is, hoe gewillig Hij is om te zaligen.
Let wel: Je helpt ze dus niet om te beschrijven welke vragen, gedachten, gevoelens zij zouden kunnen hebben.
Ik weet uit de praktijk dat mensen daardoor wél bemoedigd worden (bijv. door dagboek van Philpot).
Dat laatste gaat niet altijd op. Als een mens het probeert dan. Er zijn mensen van een bepaalde richting die je als het ware willen dwingen tot geloven. Van zeer nabij een verbijsterende zaak hiervan meegemaakt. Een nauwe kennis van me, had geen zekerheid van haar geloof. Een wat ruimer denkende broer heeft haar wel eens tot de wanhoop gedreven door te zeggen: Kijk, HIER STAAT HET, GELOOF DAT NU EENS! Maar de arme ziel kon daar niets mee. Het is dan een op een commando van een mens te geloven. Dat is een onmogelijkheid.

Natuurlijk pleit ik vast niet voor ongeloof, houd dat vast! maar een geloof opdringen gaat niet. Mensen die dat denken kennen de ziel van een Godzoeker/Godmisser niet. Die gaan rationeel te werk en maken een optelsom: Geloof en je zult zalig worden. Op zich een grote Waarheid, maar beslist geen optelsom. Een ziel als degene die ik bedoel kwam er mee van de wal in de sloot. Ze wist het goed. Een mens kan me niet helpen. Maar ze meer: God kan mij wel helpen.

En zo zijn er nu bij duizenden in ons land, die denken dat het ware geloof maar te pakken is.
1. Het staat er -->> 2. Geloof het --->> 3. Ik wordt zalig. Werkt het zo?
Ik dacht dat dit echt een EO-geloof was!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6547
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Dat laatste gaat niet altijd op. Als een mens het probeert dan. Er zijn mensen van een bepaalde richting die je als het ware willen dwingen tot geloven. Van zeer nabij een verbijsterende zaak hiervan meegemaakt. Een nauwe kennis van me, had geen zekerheid van haar geloof. Een wat ruimer denkende broer heeft haar wel eens tot de wanhoop gedreven door te zeggen: Kijk, HIER STAAT HET, GELOOF DAT NU EENS! Maar de arme ziel kon daar niets mee. Het is dan een op een commando van een mens te geloven. Dat is een onmogelijkheid.

Natuurlijk pleit ik vast niet voor ongeloof, houd dat vast! maar een geloof opdringen gaat niet. Mensen die dat denken kennen de ziel van een Godzoeker/Godmisser niet. Die gaan rationeel te werk en maken een optelsom: Geloof en je zult zalig worden. Op zich een grote Waarheid, maar beslist geen optelsom. Een ziel als degene die ik bedoel kwam er mee van de wal in de sloot. Ze wist het goed. Een mens kan me niet helpen. Maar ze meer: God kan mij wel helpen.
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Dat laatste gaat niet altijd op. Als een mens het probeert dan. Er zijn mensen van een bepaalde richting die je als het ware willen dwingen tot geloven. Van zeer nabij een verbijsterende zaak hiervan meegemaakt. Een nauwe kennis van me, had geen zekerheid van haar geloof. Een wat ruimer denkende broer heeft haar wel eens tot de wanhoop gedreven door te zeggen: Kijk, HIER STAAT HET, GELOOF DAT NU EENS! Maar de arme ziel kon daar niets mee. Het is dan een op een commando van een mens te geloven. Dat is een onmogelijkheid.

Natuurlijk pleit ik vast niet voor ongeloof, houd dat vast! maar een geloof opdringen gaat niet. Mensen die dat denken kennen de ziel van een Godzoeker/Godmisser niet. Die gaan rationeel te werk en maken een optelsom: Geloof en je zult zalig worden. Op zich een grote Waarheid, maar beslist geen optelsom. Een ziel als degene die ik bedoel kwam er mee van de wal in de sloot. Ze wist het goed. Een mens kan me niet helpen. Maar ze meer: God kan mij wel helpen.
Helemaal eens.
Nee, niet mee eens.
Wat jammer dat mijn opmerkingen direct getrokken worden in de sfeer van: EO-geloof etc. Onzin natuurlijk, maar laat maar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

God schenkt geloof en niemand anders zie Efeze 2.
En zekerheid is er in Gods woord en beloften.
En niet in allerlei bijzondere extra's.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die zich beroemen in hun eerlijk onbekeerd zijn.
Dat is ook niet goed.

Geloof kent groei, als er geen groei is er geen geloof. Zoals er zonder groei geen leven is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Geloofsbelijdenis

Bericht door ejvl »

Ja DIA, zo eenvoudig is het. Geloof en je bent zalig staat in de bijbel. Geloven is heel eenvoudig. Wel een gave Gods.
Lees eens iets van Andrew Gray.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door modesto »

Geloven gaat zomaar wel.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

@Luther:
Ik sluit me aan bij Posthoorn, ik had zo geen voorbeelden paraat, dus dank daarvoor.

Verder bemoei ik me niet met deze spitsvondigheden, om bovengenoemde redenen. Ik heb nog nooit een werkelijk vroom iemand zich hierom druk horen maken.

@DIA:
Ik zie niet de minste reden om excuses aan te bieden omdat jij mij woorden in de mond legt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Dat laatste gaat niet altijd op. Als een mens het probeert dan. Er zijn mensen van een bepaalde richting die je als het ware willen dwingen tot geloven. Van zeer nabij een verbijsterende zaak hiervan meegemaakt. Een nauwe kennis van me, had geen zekerheid van haar geloof. Een wat ruimer denkende broer heeft haar wel eens tot de wanhoop gedreven door te zeggen: Kijk, HIER STAAT HET, GELOOF DAT NU EENS! Maar de arme ziel kon daar niets mee. Het is dan een op een commando van een mens te geloven. Dat is een onmogelijkheid.

Natuurlijk pleit ik vast niet voor ongeloof, houd dat vast! maar een geloof opdringen gaat niet. Mensen die dat denken kennen de ziel van een Godzoeker/Godmisser niet. Die gaan rationeel te werk en maken een optelsom: Geloof en je zult zalig worden. Op zich een grote Waarheid, maar beslist geen optelsom. Een ziel als degene die ik bedoel kwam er mee van de wal in de sloot. Ze wist het goed. Een mens kan me niet helpen. Maar ze meer: God kan mij wel helpen.
Helemaal eens.
Wel eens met DIA, en toch zou ik zo graag ook eens lezen dat zo iemand, zoals DIA die beschrijft, zou zeggen dat er een tijd is gekomen dat hij/zij niet anders kon dan geloven.

Want ik geloof zeker dat het Bijbels is dat we net zo makkelijk kunnen geloven als dat we een ster van de hemel kunnen pakken (Bunyan). Maar laat daar toch alstublieft niet alles mee gezegd zijn! Om maar één voorbeeld te noemen: de blindgeborene uit Joh.9 kwam toch ook zover dat hij zei: ik geloof, Heere! En dat zou je zo graag óók eens horen, ik hoop dat DIA me begrijpt.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Helemaal niet.

Er zijn nog genoeg gemeenten waar de belijdenis wel op een gereformeerde manier functioneert.
Wat is dan gereformeerd?
Uiteindelijk doet iedere volwassene belijdenis.
Terwijl er maar zeer weinigen wedergeboren zijn als ik de dominee goed begrijp.
Tussen belijdenis doen en geloof is dus geen verband. En dat blijkt ook uit het artikel van die jongelui.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

DDD schreef:Ten eerste zijn er natuurlijk wel volwassenen die geen belijdenis doen. Door de dooppraktijk is dat echter lastig. Ik denk dat daar eerder een oorzaak zit voor het belijdenis doen dan in de lichtzinnige visie op belijdenis doen op zich.

Ik heb mij nooit verdiept in de dooppraktijk van de reformatie, maar het lijkt mij veel logischer dat alle gedoopten hun kinderen te doop mogen houden, ook als zij zelf zich niet hebben bekeerd. Dat past immers bij de reikwijdte van de beloften van het genadeverbond, die mede betrekking hebben op de kinderen én kleinkinderen. (Ik maak hierbij even geen onderscheid tussen de evangeliebeloften en de verbondsbeloften, want dat maakt het nog ingewikkelder.)

Ik ben in heel wat GG geweest bij een belijdenis doen, maar ik heb het maar één keer meegemaakt dat de dominee het betrok op de leer. Geloof en bekering en belijdenis doen worden over het algemeen zeer nauw op elkaar betrokken. Maar het is wel zo dat de criteria om aan het avondmaal deel te nemen bij een deel predikanten wat strikter lijken, terwijl dat toch ook is om het geloof te versterken. Daarvoor willen sommigen dan enige kennis van Christus als voorwaarde stellen.

Als de dominee beweert dat er maar zeer weinig wedergeborenen zijn, gaat hij zijn boekje ver te buiten, sterker nog, gaat hij rechtstreeks in tegen Jezus die deze vraag niet wilde beantwoorden, omdat die niet te beantwoorden is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Luther »

DDD schreef:@Luther:
Ik sluit me aan bij Posthoorn, ik had zo geen voorbeelden paraat, dus dank daarvoor.

Verder bemoei ik me niet met deze spitsvondigheden, om bovengenoemde redenen. Ik heb nog nooit een werkelijk vroom iemand zich hierom druk horen maken.
Het zijn géén spitsvondigheden. Met de kennis van Christus staat of valt het heil. Ik heb niet gesproken over het begin van de wedergeboorte. Daarover kan men doorgaans maar weinig zeggen; het is ook niet van belang. Het gaat erom: Wie de Zoon heeft, heeft het leven en wie de Zoon niet heeft, die heeft het leven niet! (1 Joh. 5: 12) Alle stadia die daartussen liggen ten spijt, daarvoor kan het nog van alles zijn, maar ik zou het daar maar niet op wagen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

Daar is een ander draadje over.
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Luther:
Ik sluit me aan bij Posthoorn, ik had zo geen voorbeelden paraat, dus dank daarvoor.

Verder bemoei ik me niet met deze spitsvondigheden, om bovengenoemde redenen. Ik heb nog nooit een werkelijk vroom iemand zich hierom druk horen maken.

@DIA:
Ik zie niet de minste reden om excuses aan te bieden omdat jij mij woorden in de mond legt.
Dan bied ik mijn excuses wel aan, blijkbaar had ik dan iets niet goed begrepen...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

Dank. Ik had je niets kwalijk genomen, het was ongetwijfeld een misverstand, ik heb je nog nooit op bewust onaardige opmerkingen 'betrapt'.
Plaats reactie