huisman schreef:
1.Natuurlijk was de kinderdoop nog geen praktijk toen de discipelen de kinderen verhinderde om tot Jezus te gaan.
Jezus gaf zijn doopopdracht pas na Zijn opstanding . Sorry hoor maar de meeste overdopers zijn een stuk sterker in hun argumentatie dan jij.
2.Ben je het dan met mij eens dat deze teksten bewijzen dat God Zich vertoornd als Zijn instellingen niet gehouden worden en dat het lijkt dat Zijn toorn juist dan openbaar komt als ouders/volwassenen kinderen verhinderen?
3. Die laatste redenering kun je ook omdraaien . Geen van die kinderen heeft geloofd in de Messias dus verdoemd.
Dat zegt toch Markus 16:16 ? Gelukkig zagen onze vaderen op grond van de Schrift een zekerder troost voor gelovige ouders namelijk Gods verbond. Daar ligt de vastheid in omdat God Zijn verbond zal houden.
1. Jezus doopte niet zelf maar zijn discipelen, ook Johannes doopte. Deze doop was een doop op bekering en geloof.
Johannes 4. 1 Toen nu de Heere merkte dat de Farizeeën gehoord hadden dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan 2 hoewel Jezus Zelf niet doopte, maar Zijn discipelen – 3 verliet Hij Judea en vertrok Hij weer naar Galilea.
De dooppraktijk was toen al wel begonnen. De Heere heeft het de discipelen geleerd. Zij deden destijds ook het dopen, omdat zij het later ook moesten doen. Je leest heel duidelijk dat de discipelen anderen weer tot discipelen maakten. Dat was dus een zaak van onderwijs en daarna werd er gedoopt.
2. Ik ben het ermee eens dat God vertoornd is als wij Zijn instellingen niet houden. Daarom is de doop ook een zaak van de Bijbel goed lezen. En toetsen of wij alle instellingen van God op Zijn manier houden. En wat heeft God ingesteld? Ik zou graag de eerste tekst willen vinden van de doop van een zuigeling en het Schriftgedeelte van de instelling van de kinderdoop. Nergens vind ik deze en op grond daarvan kan ik niet anders dan de kinderdoop als on-Bijbels zien. De kinderdoop is gebaseerd op het verbond met Abraham, wat God met Abraham sloot en niet met de gemeente. We mengen ons in een eeuwig verbond van God met Israel door dit verbond over te nemen in de christelijke gemeente. God sloot een verbond met Abraham door uit zijn lichaam dat volk geboren te doen worden, het lichamelijk zaad van Abraham wordt besneden. God vormt Zijn gemeente met geestelijke nakomelingen van Abraham, zij dragen dat teken en zegel van de Heilige Geest, nl de doop. Iemand die geen geestelijke nakomelingen van Abraham is, heeft niks te zoeken in de doop, daarvoor zijn geen Bijbelteksten voor de vinden, laten we dit dan ook niet doen.
3. Kinderen kunnen inderdaad niet geloven, daarom mogen ze niet gedoopt worden. Zij kunnen ook niet beseffen dat ze zich moeten bekeren. Zij weten niet wat de doop inhoudt, kunnen geen onderwijs ontvangen. De Heere weet dat ook. Zal Hij een zuigeling die geen weet heeft van zijn staat, daarvoor verantwoordelijk houden? Nee God oordeelt ons op onze werken, openbaring 20: 13. Een zuigeling heeft nog geen werken, dus kan daarop ook niet beoordeeld worden.
Maar ik heb dan ook een paar vragen voor jou:
1. wat doet de doop dan toe aan je kind? Het ontvangt daardoor geen geloof zeg je. Dus dan zou het toch ook verloren moeten gaan op die tekst? Dopen verandert niks aan de verlorenheid van je kind, dat ben je toch met me eens.
2. Als God iets beloofd in de doop, bijv de bekering of de Heilige Geest, hoe kan het dan dat de Belover het de ene wel schenkt en de andere niet? Als iets je in de belofte wordt geschonken, en je ontvangt het toch niet... wat is er dan mis gegaan? (Voorbeeld: ik beloof mijn kind een ijsje aan het einde van de middag. Ik doe het niet. Wie kan ik dan de schuld geven? Het kind, omdat zij het niet aan mij heeft gevraagd of het mij niet herinnering heeft gebracht? OF kan ik alleen mijzelf de schuld geven omdat ik verzaakte te doen wat ik beloofde. Dat laatste toch? Het beschaamd het vertrouwen van mijn kind in mij. Zo gebeurd het vaak dat mensen niks meer met hun doop hebben, God wantrouwen, omdat blijkt dat niet alle dopelingen blijkbaar ontvangen wat hen door de Vader is beloofd in de druppels water.)
3. Waar staat in de Bijbel wat God in de doop beloofd? Geef me daar eens Bijbelteksten bij.
4. We geloven toch dat de Heere van eeuwigheid verkoren heeft? Wat heeft het dan voor zin om alle kinderen op de voorhand te gaan dopen?
5. De doop heeft alleen functie als die gelovig ontvangen wordt. (HC 26) Een zuigeling kan niet geloven. Wat heeft het dan voor zin om die aan een zuigeling toe te passen?
6. De reformatoren hadden als credo Sola Scriptura. Waarom wordt er dan meer waarde gehecht aan wat oudvaders over de doop zeggen dan wat de Bijbel zelf over de doop zegt? Zou iemand die nooit van God gehoord heeft en de Bijbel voor het eerst gaat lezen, uit het NIeuwe Testament kunnen halen dat hij zijn kinderen moet dopen?