Sheba schreef:Posthoorn schreef:Sheba schreef:En er is bewust een wereldje binnen de wereld gecreerd. Waar we ons 'thuis' kunnen voelen...
Logisch:
Je wilt voor je kinderen onderwijs dat aansluit bij 'thuis'.
Je wilt als mensen zorg nodig hebben, dat zij ook in zo'n instelling zich 'thuis' kunnen voelen.
En wat branche-organisaties betreft: doet alle mensen wel, inzonderheid de huisgenoten des geloofs. Dus op zich ook daar niets mis mee.
Uiteraard. Maar in hoeverre sluit het onderwijs nog echt aan bij thuis? En waar ligt de grootste verantwoording? Bij school?
En zoals eerder gezegd. Een christelijke school maakt nog geen zuil. Het is het geheel van alles.
Zorg. Ik begrijp he punt. maar is dat gevoel van 'thuis' alleen nodig voor o.s.m?
En Voelen we ons meer thuis tussen gelijk gekleedde, gelijk lezende, mensen? Die in naam dan christen zijn maar waar ook zoveel ongeloof is? Wat is dat anders dan mbt de ongelovige buiten de refozuil? Of leef je als ware christen naast de ongelovige. En behouden we onze opdracht om het licht te verspreiden tot onze laatste ademstoot toe? En dan niet alleen aan gelijkgestemden, maar een ieder? Ipv dat we ons gaan afzonderen?
Ik snap waar je op doelt.
Aan de ander kant, als je alleen maar begint met een reformatorische school is het een logisch gevolg dat je daarom heen 'eigen' clubjes krijgt.
In de wereld is die niet anders. Als je eenmaal in een bepaalde kring 'rondhangt' voel je je daar 'thuis'.
Hoewel ze (Politiek? Hele maatschappij?) ons willen laten geloven dat er geen zuilen meer zijn (behalve misschien een klein reformatorisch zuiltje), zijn die er wel degelijk. Misschien niet meer zo duidelijk en gericht op godsdienst maar ze zijn er nog wel. Alleen de naam is veranderd en er zijn er iets meer van waardoor de mensen denken dat ze meer hun eigen zin kunnen doen.
Kijk eens op deze site:
http://www.exactitudes.com/index.php?/series/all/154/3
Zeggen jullie maar of dat zij een vrijheid hebben die er in de vroegere zuilen niet was.
Mijn conclusie is dat een zuil op zich een menselijke instelling is om de wereld overzichtelijk te houden. (Lekker in hokjes plaatsen

)
Maar als de Heere nu eens zelf de zuil in stand houdt? Om daar binnen (een deel van) Zijn volk te beschermen? Math. 13
Waar praten we dan over?