Welk boek ben jij nu aan het lezen? [4]

sweelinck 25

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door sweelinck 25 »

De bekering van Daniël Dyke
Sterretje

Bericht door Sterretje »

dennis schreef:Afscheid van een engel, van Janne IJmker. Ik was destijds onder de indruk van 'achtendertig nachten'. Over dit boek ben ik tot nu toe (tachtig pag.) nog niet erg enthousiast.
Heb ik net gelezen, en ik ben nu bezig in achtendertig nachten. Net andersom dus.. :) Ik vind ze allebei erg mooi, achtendertig nachten misschien iets mooier. De hoofdpersoon daarin is heel anders dan in afscheid van een engel..
dennis

Bericht door dennis »

Heb het inmiddels uit. Een rauw boek, waarin de zonde wel erg onbeschaamd wordt beschreven. Ik weet niet of een christelijke schrijver dat moet doen. Ben geneigd om te zeggen: wees voorzichtig.

Nu begonnen in weer een boekje van Luther, ditmaal over de tien melaatsen. Steek veel van Luther op.
Mara

Bericht door Mara »

dennis schreef:Heb het inmiddels uit. Een rauw boek, waarin de zonde wel erg onbeschaamd wordt beschreven. Ik weet niet of een christelijke schrijver dat moet doen. Ben geneigd om te zeggen: wees voorzichtig.

Nu begonnen in weer een boekje van Luther, ditmaal over de tien melaatsen. Steek veel van Luther op.
Je gaat wel van het ene naar het andere he? :)
Doe ik ook vaak. Ik heb net een christelijke thriller gelezen, hij begon heel spannend, maar zakte na een paar hoofdstukken helemaal in.
Zo'n Amerikaanse gehypte schrijfster denk ik.
Ik ben dol op thrillers, maar moet er veel laten staan of halverwege mee staken.
Wat jij zegt Dennis, dat de zonde onbeschaamd werd beschreven, waarom moet dat he? Juist wat je NIET leest, is veel spannender. Moet je zelf invullen.
Veel auteurs schrijven veel te breedvoerig. Ik denk dat de kunst van het weglaten het moeilijkst is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
dennis schreef:Heb het inmiddels uit. Een rauw boek, waarin de zonde wel erg onbeschaamd wordt beschreven. Ik weet niet of een christelijke schrijver dat moet doen. Ben geneigd om te zeggen: wees voorzichtig.

Doe ik ook vaak. Ik heb net een christelijke thriller gelezen, hij begon heel spannend, maar zakte na een paar hoofdstukken helemaal in.
Ik ben dol op thrillers, maar moet er veel laten staan of halverwege mee staken.
Wat jij zegt Dennis, dat de zonde onbeschaamd werd beschreven, waarom moet dat he? Juist wat je NIET leest, is veel spannender. Moet je zelf invullen.
Veel auteurs schrijven veel te breedvoerig. Ik denk dat de kunst van het weglaten het moeilijkst is.
Waarom wil een mens leugens lezen , vraag ik me af?
(dat heet fictie, tegenwoordig, maar is verzonnen)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Waarom wil een mens leugens lezen , vraag ik me af?
Ik ben er dol op. :huhu
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef: Wat jij zegt Dennis, dat de zonde onbeschaamd werd beschreven, waarom moet dat he? Juist wat je NIET leest, is veel spannender. Moet je zelf invullen.
Ik denk dat dit ook niet de juiste weg is. Expliciete beschrijvingen van zonde lezen is niet goed, maar erover fantaseren ook (zeker) niet!
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef: Wat jij zegt Dennis, dat de zonde onbeschaamd werd beschreven, waarom moet dat he? Juist wat je NIET leest, is veel spannender. Moet je zelf invullen.
Ik denk dat dit ook niet de juiste weg is. Expliciete beschrijvingen van zonde lezen is niet goed, maar erover fantaseren ook (zeker) niet!
Nee zo bedoel ik het niet hoor! Maar je kunt schrijven: hij vloekte hardgrondig, of de vloek helemaal benoemen. (wat dus in veel boeken wordt gedaan)
Of beschrijven tot in details hoe donker en eng het bos is, of op het juiste spannende moment de zin stoppen.
Ik heb geen behoefte om te fantaseren over bepaalde misdaden. Een goede thriller heeft echt geen moord of doodslag nodig. Er zijn ook thrillers over economische, politieke, medische gebeurtenissen bijv. Ik houd niet van detectives.
Er komen steeds meer christelijke, dus verantwoorde thrillers op de markt, helaas niet allemaal even goed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lourens

Bericht door Lourens »

De Bevrijder van Neil Anderson
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zij mogen de hemel niet zien Soon Ok Lee
Ik weet, mijn Verlosser leeft
parsifal

Bericht door parsifal »

Simon schreef:
Heb je ook een aversie tegen paspoppen in de etalages?
fictie, is inderdaad verzonnen, maar niet alles wat verzonnen is is leugen. Verder kun je van leugens een hoop leren. Mijn werk is wiskundige modellen maken. Wiskundige modelleren wordt weleens omschreven als "nuttig liegen". Je maakt een karikatuur van de werkelijkheid, waardoor je de werkelijkheid beter leert begrijpen. Dit kan door gelijkenissen, fabels, of modellen.

Verder zijn verzonnen verhalen soms natuurlijk ook gewoon prettig om te lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
caprice

Bericht door caprice »

Matthew Mead - Jong onder het juk van Christus
Ds. Chr. Van Dam - Verblijdt u in de hoop (6 preken)
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

Als aanvulling op een eerder bericht in een ander topic kunnen we melden dat de bestelsite inmiddels online staat!

Als PrekenWeb hebben we in samenwerking met uitgeverij De Groot Goudriaan een boek uitgegeven van ds. G.J. Baan.
Vrijwilligers hebben deze preken uitgetypt en uitgewerkt. Het is een prachtig boek geworden met 10 preken over de nodiging van het Evangelie:

Afbeelding

"Die dorst heeft, kome, en die wil, neme van het water des levens om niet!"

Krachtig wordt in deze en andere Bijbelteksten de nodiging van het Evangelie aan zondaren naar voren gebracht. In deze bundel staan tien preken van ds. G.J. Baan over teksten waaruit de nodiging van het Evangelie spreekt. Geen zondaar is te groot, te oud, te verhard om in Christus verzoening met God te vinden.”
Deze indringende en aansporende preken zijn geschikt voor zowel leesdiensten als persoonlijk gebruik.
U/jij kunt het boek van ds. G.J. Baan bestellen via deze link:

Bestellen boek "Die dorst heeft, kome" Tien preken over de nodiging van het Evangelie

De prijs van dit mooie boek is € 14,90

Er zijn best wat kosten verbonden aan het in stand houden van de website, en we willen graag de preken, zowel audio- als leespreken, kosteloos blijven aanbieden.
Als u dit boekje (14,90 Euro, excl. verzendkosten) via PrekenWeb bestelt, komt de winst volledig ten goede aan PrekenWeb!

Tip: bestel dit boek als waardevol vaderdagcadeau!
dennis

Bericht door dennis »

Simon schreef:
Mara schreef:

Dit is een interessante vraag!
Mijn mening: fictie is natuurlijk niet hetzelfde als leugens. Als je je kind een verhaal verteld voor het slapen gaan zit je toch geen leugens te vertellen. Dat lijkt me erg kort door de bocht. Sterker: ik geloof dat in fictie soms de waarheid meer oplicht dan in theoretische boeken. Maar je wordt op een ander niveau aangesproken en beinvloed, net zoals je dat door muziek (ook leugens?) weer op een andere wijze wordt. We zijn overigens allemaal omringt door verhalen. En verhalen blijven hangen.
dennis

Bericht door dennis »

JolandaOudshoorn schreef:Zij mogen de hemel niet zien Soon Ok Lee
Vond ik een indrukwekkend boek...
Gesloten