Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Luther
Contacteer:

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef: Ik citeer toch nog maar een keer ds. Schot.
ds. A. Schot schreef:In de eerste plaats: ‘Het begint niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit. Maar het begint niet met de geloofskennis of de geloofsomhelzing van Christus. Velen laten daar het geestelijk leven beginnen en ontkennen min of meer de toeleidende weg.
Hij bedoelt hier: de heldere, duidelijke kennis van Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker, waarbij er ook qua zekerheid een vastere gang in het geestelijk leven komt.
Let wel: Dat betekent dus dat daarvoor al wel Christuskennis is, maar dan meer van verre, vanuit Zijn spreken, vanuit Zijn bestraffingen, vanuit Zijn beloften, vanuit Zijn handelen.
Het zou wel heel krom geformuleerd zijn als dit betekent dat er daarvoor al wel Christuskennis is. Ds. Schot zegt nu juist dat het geestelijke leven niet begint met de geloofskennis. En dat is gewoon fout.
Want: dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt (joh 17:3)
En Calvijn: indien u het nog duidelijker gezegd wil worden, het geloof is gelegen in de kennis van Christus (III, II, 8 -> hier gaat Calvijn trouwens flink in tegen het ongevormde geloof, weliswaar tegen iets anders dan dat wat ds. Moerkerken beweert, maar het is interessant om te lezen). Ik zal iets verder citeren: 'En daaruit blijkt zeker, dat ze, aldus bazelend, over de bijzondere gave des Geestes nooit gedacht hebben; want het begin van het geloven houdt reeds de verzoening in, waardoor de mens tot God nadert'.
Lees ook deze posting van memento eens:
memento schreef:Mijn ervaring is, dat dit dan meer een dogmatisch spreken is, dan een bevindelijk spreken. Ook is het goed om te beseffen wat men dan bedoelt. Vaak bedoelt men dat men wel Christus als Persoon kent, maar nog niet met persoonlijke zekerheid Hem als priester kennen. Men kent Hem als Persoon, maar men durft nog niet te zeggen: Hij heeft ook MIJN zonde vergeven. Ik zie daarin toch een Persoonlijk kennen van Christus (zonder die twijfel, die m.i. ten diepste toch ongeloof is, goed te praten, of zo iemand in zijn "stand" te willen bemoedigen)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef: Ik citeer toch nog maar een keer ds. Schot.
ds. A. Schot schreef:In de eerste plaats: ‘Het begint niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit. Maar het begint niet met de geloofskennis of de geloofsomhelzing van Christus. Velen laten daar het geestelijk leven beginnen en ontkennen min of meer de toeleidende weg.
Hij bedoelt hier: de heldere, duidelijke kennis van Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker, waarbij er ook qua zekerheid een vastere gang in het geestelijk leven komt.
Let wel: Dat betekent dus dat daarvoor al wel Christuskennis is, maar dan meer van verre, vanuit Zijn spreken, vanuit Zijn bestraffingen, vanuit Zijn beloften, vanuit Zijn handelen.
Het zou wel heel krom geformuleerd zijn als dit betekent dat er daarvoor al wel Christuskennis is. Ds. Schot zegt nu juist dat het geestelijke leven niet begint met de geloofskennis. En dat is gewoon fout.
Want: dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt (joh 17:3)
En Calvijn: indien u het nog duidelijker gezegd wil worden, het geloof is gelegen in de kennis van Christus (III, II, 8 -> hier gaat Calvijn trouwens flink in tegen het ongevormde geloof, weliswaar tegen iets anders dan dat wat ds. Moerkerken beweert, maar het is interessant om te lezen). Ik zal iets verder citeren: 'En daaruit blijkt zeker, dat ze, aldus bazelend, over de bijzondere gave des Geestes nooit gedacht hebben; want het begin van het geloven houdt reeds de verzoening in, waardoor de mens tot God nadert'.
Lees ook deze posting van memento eens:
memento schreef:Mijn ervaring is, dat dit dan meer een dogmatisch spreken is, dan een bevindelijk spreken. Ook is het goed om te beseffen wat men dan bedoelt. Vaak bedoelt men dat men wel Christus als Persoon kent, maar nog niet met persoonlijke zekerheid Hem als priester kennen. Men kent Hem als Persoon, maar men durft nog niet te zeggen: Hij heeft ook MIJN zonde vergeven. Ik zie daarin toch een Persoonlijk kennen van Christus (zonder die twijfel, die m.i. ten diepste toch ongeloof is, goed te praten, of zo iemand in zijn "stand" te willen bemoedigen)
Voor mij heeft Afgewezen duidelijk genoeg aangegeven dat dit soort uitspraken niet enkel dogmatisch spreken is dat losstaat van bevindelijk spreken.
Verder bestaat de post van memento voor mij uit onbegrijpelijke dingen.
Een mens kent Christus of een mens kent Christus niet. En als een mens Hem kent dan is daar (in beginsel) alles wat er zijn moet. En natuurlijk moet iemand dan nog groeien in het besef van wat deze Priester voor hem gedaan heeft. Maar de kennis is er. Als een mens niet (nooit) kan zeggen: Hij heeft ook MIJN zonde vergeven, dan is er geen geloof, en geen kennis van Christus. In een ander topic heb ik al aangegeven dat er bij een gelovige zekerheid is, en dat de onzekerheid er (af en toe) bijkomt. Vaak hoor ik uit bevindelijke kerken zaken waaruit blijkt dat men geestelijk leven ziet als er onzekerheid is en als de zekerheid er (af en toe) bijkomt. Dat kan niet.
En als het tóch zou kunnen bestaan dan is dat het gevolg van bijzonder slecht onderwijs van predikanten en ouderlingen. Als het zo zou kunnen zijn dat er mensen zijn die Christus kennen maar niet (haast nooit) kunnen zeggen dat hun zonden vergeven zijn, dan is er iets gruwelijk mis.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Drie citaten over wat geloof is en hoe een mens er aan komt. (van Thomas Watson) Heldere taal!

Wat het rechtvaardigmakend geloof wel is. Het oprecht rechtvaardigmakend geloof
bestaat in drie dingen:
a. Verloochening van zichzelf. Geloof is 'uit zichzelf gaan', van onze eigen verdiensten
afgebracht worden en inzien dat wij geen gerechtigheid van onszelf hebben. "Niet
hebbende mijn rechtvaardigheid", Filippenzen 3:9. Eigen gerechtigheid is een
gebroken rietstaf, waarop de ziel niet durft te rusten. Bekering en geloof zijn beide
vernederende genaden. Bij berouw walgt iemand van zichzelf; geloof doet hem uit
zichzelf gaan. Zoals Israël dat in de woestijn voortliep, achter zich Farao zag die het
met zijn wagens achtervolgde en vóór zich de Rode Zee om daarin weldra verslonden
te worden, zo ziet de zondaar achter zich Gods rechtvaardigheid die hem achtervolgt
en voor zich de hel waarin hij weldra verslonden zal worden. In deze hopeloze
toestand ziet hij geen enkele hulp in zichzelf, maar hij moet omkomen tenzij hij hulp
bij een Ander kan vinden.
b. Vertrouwen. De ziel werpt zich op Jezus Christus, het geloof rust op Christus'
Persoon! Het geloof gelooft de belofte, maar waar het geloof op rust in de belofte, is
de Persoon van Christus. Daarom staat er van de bruid geschreven: "Leunend op haar
Liefste", Hooglied 8:5. Het geloof wordt aldus omschreven: geloven in de Naam van
de Zoon van God, 1 Johannes 3:23, namelijk in Zijn Persoon. Het geloof is het
kabinet, Christus is de Parel Die erin is en Die omhelst het geloof. De belofte is de
schotel, Christus is de spijs waarmee het geloof zich voedt. Het geloof rust op Christus
en "Dien gekruisigd." Het roemt in het kruis van Christus!, Galaten 6:14.
Christus te beschouwen als gekroond met allerhande voortreffelijkheden wekt de
aanbidding en bewondering op, maar een bloedende en stervende Christus te zien is
het gepaste Voorwerp des geloofs. Daarom wordt het wel genoemd: "geloof in Zijn
bloed", Romeinen 3:25.
c. Toe-eigening, of Christus aan onszelf toegepast.
Een medicijn, hoe probaat ook, zal geen nut doen, als het niet toegepast wordt.
Hoewel de pleister uit Christus' eigen bloed is samengesteld, zal hij niet genezen,
tenzij hij door het geloof wordt toegepast. Het bloed van God zonder het geloof in
God zal niet zalig maken. Deze toepassing van Christus wordt genoemd: "Hem
aannemen" (ontvangen, Eng. vert.), Johannes 1:12. Als de hand goud ontvangt, maakt
dit rijk. Zo ook als de hand des geloofs Christus' gouden verdiensten met de zaligheid
ontvangt, maakt dat ons waarlijk rijk.
Hoe wordt het geloof gewerkt?
Antwoord. Door de gezegende Geest, Die genoemd wordt: "de Geest der genade",
omdat Hij de Fontein van alle genade is, Zacharia 12:10. Geloof is het voornaamste
werk dat de Geest van God in het hart van een mens werkt. Toen God de wereld
schiep, sprak Hij slechts een woord, maar als Hij het geloof werkt, ontbloot Hij Zijn
arm, Lukas 1:51. Als de Geest het geloof werkt, wordt dat wel genoemd: "de uitnemende
grootheid van Gods kracht", Efeze 1:19.
Wat een kracht werd aangewend om Christus uit het graf te doen verrijzen, toen er op
Hem zo'n zware grafsteen lag, namelijk "de zonden der wereld", maar toch werd Hij
opgewekt door de Geest. Diezelfde kracht wordt door de Geest Gods aangewend om
het geloof te werken.
De Geest verlicht het verstand en maakt de wil gewillig. De wil is van nature als een
legermacht die het tegen God niet opgeeft: de Geest overwint hem echter met zoet
geweld of liever vernieuwt hem; Hij maakt de zondaar gewillig om Christus op elke
voorwaarde aan te nemen, om zowel door Hem geregeerd te worden als gezaligd te
worden.
Laten wij, vóór alles, staan naar geloof. "Bovenal aangenomen hebbende het schild
des geloofs", Efeze 6:16. Het geloof zal ons van meer nut zijn dan elke andere genade.
Een oog, hoe dof ook, was voor een Israëliet van meer profijt dan alle andere leden
van zijn lichaam, zoals een sterke arm of een snelle voet. Het was zijn oog dat naar de
koperen slang zag om genezen te worden. Kennis, hoe hoogverheven ook, en berouw,
228
al zou men rivieren van tranen kunnen schreien, kunnen ons niet rechtvaardigen.
Alleen geloof, waarmee wij op Christus zien. "Zonder geloof is het onmogelijk Gode
te behagen", Hebreeën 11:6. Als wij Hem niet behagen door te geloven, zal het Hem
niet behagen ons te zaligen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Luther schreef:Lees ook deze posting van memento eens:
Voor mij heeft Afgewezen duidelijk genoeg aangegeven dat dit soort uitspraken niet enkel dogmatisch spreken is dat losstaat van bevindelijk spreken.
Verder bestaat de post van memento voor mij uit onbegrijpelijke dingen.
Een mens kent Christus of een mens kent Christus niet. En als een mens Hem kent dan is daar (in beginsel) alles wat er zijn moet. En natuurlijk moet iemand dan nog groeien in het besef van wat deze Priester voor hem gedaan heeft. Maar de kennis is er. Als een mens niet (nooit) kan zeggen: Hij heeft ook MIJN zonde vergeven, dan is er geen geloof, en geen kennis van Christus. In een ander topic heb ik al aangegeven dat er bij een gelovige zekerheid is, en dat de onzekerheid er (af en toe) bijkomt. Vaak hoor ik uit bevindelijke kerken zaken waaruit blijkt dat men geestelijk leven ziet als er onzekerheid is en als de zekerheid er (af en toe) bijkomt. Dat kan niet.
En als het tóch zou kunnen bestaan dan is dat het gevolg van bijzonder slecht onderwijs van predikanten en ouderlingen. Als het zo zou kunnen zijn dat er mensen zijn die Christus kennen maar niet (haast nooit) kunnen zeggen dat hun zonden vergeven zijn, dan is er iets gruwelijk mis.
Het probleem met Afgewezens postings is dat zij uitspraken over verborgen en geopenbaarde zaken zodanig door elkaar mixt, dat er een beeld ontstaat, waar niemand iets van herkent. In ieder geval geen beeld van een reële situatie.

Ik voor mij kan me wel in de posting van Memento vinden, dat doet meer recht aan het onderscheid tussen verborgen en geopenbaarde zaken, of zo je wil: zaken bezien vanaf Gods zijde of vanaf mensenzijde.
Op die wijze kan A wel gelijk zijn aan niet-A, wat Afgewezen probeert te ontkrachten. Ik dacht dat juist jij (@Fjodor) pas geleden een lijstje gepost had, waarbij A en niet-A beiden in de Bijbel staan.
refo

Bericht door refo »

Dat 'niemand' er iets van herkend hoeft niet noodzakelijk aan Afgewezens opmerkingen te liggen.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Dat 'niemand' er iets van herkend hoeft niet noodzakelijk aan Afgewezens opmerkingen te liggen.
Ik vond Afgewezen in dit topic juist zo helder, ben ik "niemand" ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:Dat 'niemand' er iets van herkend hoeft niet noodzakelijk aan Afgewezens opmerkingen te liggen.
Dat zou natuurlijk kunnen. In ieder geval toon je aan dat T's opmerking te algemeen gesteld is.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef: Het probleem met Afgewezens postings is dat zij uitspraken over verborgen en geopenbaarde zaken zodanig door elkaar mixt, dat er een beeld ontstaat, waar niemand iets van herkent. In ieder geval geen beeld van een reële situatie.

Ik voor mij kan me wel in de posting van Memento vinden, dat doet meer recht aan het onderscheid tussen verborgen en geopenbaarde zaken, of zo je wil: zaken bezien vanaf Gods zijde of vanaf mensenzijde.
Op die wijze kan A wel gelijk zijn aan niet-A, wat Afgewezen probeert te ontkrachten. Ik dacht dat juist jij (@Fjodor) pas geleden een lijstje gepost had, waarbij A en niet-A beiden in de Bijbel staan.
Oftewel, volgens jou brengt het geloof niet altijd de kennis van de vergeving van zonden met zich mee, tenminste, ik neem aan dat ik het zo goed weergeef. Van Gods kant is het dan wel zeker, maar van des mensen kant niet.
Dus dan is A (vergeving van zonden) vanaf Gods kant waar, maar vanaf de kant van de mens niet.
Dat zou bij dat rijtje kunnen passen, maar dan moet je wel bijbelteksten hebben die daar op wijzen. Ik ken ze niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Dat is zo, ja: de karikatuur was glashelder.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat het hulpmiddel 'van Gods kant kan het zeker zijn' vooral om pastorale redenen is bedacht.

Pastores treffen mensen aan waarvan ze overtuigd zijn dat deze wedergeboren zijn. Alleen ontbreekt het bevindelijke sluitstuk: openbaring van Christus, gevolgd door een gevoel van vergeving van hun zonden.
Als je dan aan de éne kant die mensen niet wilt opgeven (het duurt soms tot de dood erop volgt) en anderzijds het leerstuk van de bevinding wilt behouden kom je bij dit hulpmiddel uit.

En laten we afspreken een posting van een ander geen karikatuur te noemen.
Laatst gewijzigd door refo op 28 feb 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef: Het probleem met Afgewezens postings is dat zij uitspraken over verborgen en geopenbaarde zaken zodanig door elkaar mixt, dat er een beeld ontstaat, waar niemand iets van herkent. In ieder geval geen beeld van een reële situatie.

Oftewel, volgens jou brengt het geloof niet altijd de kennis van de vergeving van zonden met zich mee, tenminste, ik neem aan dat ik het zo goed weergeef. Van Gods kant is het dan wel zeker, maar van des mensen kant niet.
Als je het onderlijnde "altijd" vervangt door "direct" zit je aardig in de buurt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ik denk dat het hulpmiddel 'van Gods kant kan het zeker zijn' vooral om pastorale redenen is bedacht.

Pastores treffen mensen aan waarvan ze overtuigd zijn dat deze wedergeboren zijn. Alleen ontbreekt het bevindelijke sluitstuk: openbaring van Christus, gevolgd door een gevoel van vergeving van hun zonden.
Als je dan aan de éne kant die mensen niet wilt opgeven (het duurt soms tot de dood erop volgt) en anderzijds het leerstuk van de bevinding wilt behouden kom je bij dit hulpmiddel uit.

En laten we afspreken een posting van een ander geen karikatuur te noemen.
Ik weet niet precies, waarom dat onderscheid in Deuteronomium 29 is gemaakt. Het zou om pastorale redenen kunnen zijn. Maar ook dat is verborgen.
refo

Bericht door refo »

Deuteronomium 29 is hier niet van toepassing.
refo

Bericht door refo »

Of misschien toch:

De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God;
Die laten we bij Hem.

maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
Dat is dus voor 'ons en onze kinderen'. Laten we ons dus op de geopenbaarde dingen richten. Die zijn duidelijk genoeg. ook voor deze discussie.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:

Als je het onderlijnde "altijd" vervangt door "direct" zit je aardig in de buurt.
En als jij zegt dat het niet direct is wat moet ik dan met een citaat van Thomas Boston
“God blies de levensadem in de eerste mens en hij werd een levende ziel, terwijl hij daarvoor maar een beetje levenloze aarde was. Dat wil zeggen: God gaf een geest, een ziel aan zijn lichaam, zodat hij onmiddellijk begon te ademen door zijn neus. Zo geeft Jezus Christus in de tijd van de liefde Zijn Geest aan de dode ziel, die onmiddellijk laat zien dat ze levend gemaakt is doordat ze in Hem gelooft, Hem ontvangt en omhelst, Hem kent en onderscheidt in Zijn alles overtreffende heerlijkheid. Zo wordt de vereniging tussen Christus en de ziel voltooid: Christus grijpt eerst de ziel door Zijn Geest. Als de ziel zo gegrepen en levend gemaakt is, grijpt ze op haar beurt Hem aan door het geloof in de belofte van het Evangelie.”[17]
En hoe helder spreekt onze NGB art 22 en art 23
Artikel 22. Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus.
Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt. Want het moet noodzakelijk volgen, óf dat niet al wat tot onze zaligheid van node is, in Jezus Christus zij; óf, zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid heeft. Nu, dat men zeggen zou dat Christus niet genoegzaam is, maar dat er nog benevens Hem iets meer toe behoeft, ware een al te ongeschikte godslastering; want daaruit zou volgen dat Christus maar een halve Zaligmaker ware. Daarom zeggen wij terecht met Paulus dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken gerechtvaardigd worden. Doch wij verstaan niet dat het, om eigenlijk te spreken, het geloof zelf is dat ons rechtvaardigt; want het is maar een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen. Maar Jezus Christus, ons toerekenende al Zijn verdiensten en zoveel heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan, is onze rechtvaardigheid; en het geloof is een instrument dat ons met Hem in de gemeenschap van al Zijn goederen houdt; dewelke, de onze geworden zijnde, ons meer dan genoegzaam zijn tot onze vrijspreking van onze zonden.

Artikel 23. Dat onze rechtvaardigmaking bestaat in de vergeving der zonden en toerekening der gehoorzaamheid van Christus.
Wij geloven dat onze gelukzaligheid gelegen is in de vergeving onzer zonden om Jezus Christus? wil, en dat daarin onze rechtvaardigheid voor God begrepen is; gelijk David en Paulus ons leren, verklarende de gelukzaligheid des mensen te zijn, dat God hem de rechtvaardigheid zonder werken toerekent. En dezelfde apostel zegt dat wij om niet, of uit genade gerechtvaardigd zijn, door de verlossing die in Christus Jezus is. En daarom houden wij dit fundament altijd vast, Gode al de eer gevende, ons vernederende en bekennende zodanigen als wij zijn, zonder iets van onszelven of van onze verdiensten te vermeten*, steunende en rustende op de gehoorzaamheid van den gekruisigden Christus alleen, dewelke onze is wanneer wij in Hem geloven. Die is genoegzaam om al onze ongerechtigheden te bedekken, en ons vrijmoedigheid te geven, de consciëntie vrijmakende van vrees, verbaasdheid en verschrikking, om tot God te gaan, zonder te doen gelijk onze eerste vader Adam, dewelke al bevende zich met vijgenbladeren bedekken wilde. En voorwaar, indien wij voor God verschijnen moesten, steunende op onszelven of op enige andere schepselen, hoe weinig het ook ware, wij moesten (helaas) verslonden worden. En daarom moet een iegelijk zeggen met David: HEERE, ga niet in het gericht met Uw knecht; want niemand die leeft, zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn.

Plaats reactie