Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]

refo

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]

Bericht door refo »

Die risico's lopen we uiteindelijk allemaal. Niemand uitgezonderd.
Bij de één is het alleen wat zichtbaarder dan bij de ander.
We hebben toch allemaal een Batterij die onze hartslag aanduwt?

Wij zelf kunnen vanuit huis zowat in de kamers van een ziekenhuis kijken.
Dus dan denk je wel eens: als mij/ons iets overkomt dan zijn we er zo.
Maar het geeft geen enkele zekerheid.

Het is vooral makkelijk. Je bent er zo.
Als bij de kaakchirurg bent geweest zit je binnen 10 minuten aan het ijs.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-vraag van de RMU om lid te worden van de nieuw te vormen OR van het re-integratiebureau.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:-vraag van de RMU om lid te worden van de nieuw te vormen OR van het re-integratiebureau.
Zie je nou wel: de ene bestuursfunctie is nog niet binnen of je wordt alweer gevraagd voor de volgende.
Nog even en je zit in de kerkenraad, GIjs ;)
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

de vraag of ik volgende week in kan vallen.
Ik meen dat ik uit mn verlof ben dan :slurp
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

de vraag of ik volgende week in kan vallen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Orchidee

Bericht door Orchidee »

henriët schreef:de vraag of ik volgende week in kan vallen.
Hoe doe je dat met voeden dan, neem je de kleine pop mee?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
henriët

Bericht door henriët »

Orchidee schreef:
henriët schreef:de vraag of ik volgende week in kan vallen.
Hoe doe je dat met voeden dan, neem je de kleine pop mee?
Ik heb een week of 4 terug ook al ingevallen hoor, en toen ging ze gewoon naar mn zus.
Popje kan prima door anderen voeding krijgen;), ze heeft nl flesvoeding.
Normaal doe ik dat echt zelf, en geef ze (buiten Jean) om zogoed als niet uit handen met voeden, omdat je dat met BV ook niet doet, maar voor een keer is t niet erg hoor:)
vlinder

Bericht door vlinder »

jvdg schreef:
Mara schreef:Ik begeleid al jaren mijn oom naar het spreekuur van de cardioloog. De laatste keer zei de cardioloog dat de batterij op zn eind begint te lopen. Oom heeft een pacemaker dus. De batterij gaat nu sneller leeg, omdat hij vrijwel elke hartslag "aanduwt". Ik schrok daar wel een beetje van. Oom lijkt heel vief, ondanks zijn hoge leeftijd, maar leeft dus dankzij een batterij.
Maar wat jij zegt is dat hij in feite niet "kan" overlijden, omdat zijn pacemaker het blijft doen ?
Klopt, en in sterkere mate bij een ICD-klapkast.
Technisch, menselijk bezien, zal het hart niet meer kunnen stilstaan.
Mijn predikant heeft me destijds daarop gewezen.
Ik zeg het met grote terughoudendheid en schroom en in afhankelijkheid van de Heere van Leven en Dood, dat als het lichaam niet meer kan leven, het verantwoord kan zijn om de technische "hartstimulator" electronisch uit te schakelen, en het leven over te geven aan de Heere.
Toch niet helemaal juist Jan. Met een ICD reageert het hart op een ritmestoornis en "klapt' het ritme weer goed. Heel anders ligt het met een pacemaker.

Om dat goed uit te kunnen leggen heb je een beetje kennis nodig van een hartslag en dan met name de prikkelgeleiding en dat is een technisch verhaal.
De prikkel dat je hart wat moet gaan doen komt vanuit je sinusknoop. (ligt in je boezem rechts). Die geeft een prikkel door aan de AV-knoop die daar schuin onder zit en laat in tussentijd de boezems samenknijpen. De AV-knoop denkt: Hé, de boezems trekken samen, ik geef het sein door aan de bundel van His die het sein doorgeeft naar het onderste gedeelte van het hart en als laatste gaat de geleiding naar de Purkinjevezels die de kamers laten samentrekken.
Afbeelding

Wanneer iemand een PM krijgt, gaat er ergens wat mis met de geleiding. De PM heeft verschillende functies. Hij detecteert of het ritme gelijk is of onderbroken wordt. Daar geeft hij al dan niet een actie bij. Dus hij ziet dat er vanuit de Sinusknoop geen reactie komt en geeft zelf een impuls naar de AV-knoop: hup ga eens wat doen. Soms zit de pacemaker in de kamers. De boezems trekken samen, er volgt geen reactie van de kamers en de PM zegt: hup kamers, aan het werk.
Het is dus een stimulans voor het hart.

Stel dat de pacemaker zijn werk niet meer zou doen:
Dan heeft het hart nog verschillende escape-ritmes (Ectopie). Zo heeft de AV-knoop een eigen ritme van 45 slagen per minuut. Verder heeft de bundel van His nog een soort eigen ritme, maar dat ligt later en is rond de 28 uit mijn hoofd. Dat gaat niet lang goed omdat je bloeddruk dan wegvalt, maar je hart blijft het dan nog (heel kort) doen.

Kan iemand met een pacemaker een hartstilstand krijgen? Ja. Het is immers een prikkel, maar het hart moet zelf wel reageren op die prikkel. (wij hebben een dame gehad van 97 jaar die overleed aan een hartstilstaand. Bleek dat haar batterij al 6 jaar leeg was. Ze woonde 8 jaar in het verpleeghuis en familie wilde geen medische ingrepen meer. Dus zo kan dat ook).

Kan iemand met een ICD een hartstilstand krijgen? Veel moeilijker. Het kastje stimuleert niet allen de hartactie, maar neemt de prikkelgeleiding over.

In werkelijkheid liggen sommige dingen wat gecompliceerder, maar dit is het belangrijkste verschil.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:-vraag van de RMU om lid te worden van de nieuw te vormen OR van het re-integratiebureau.
Zie je nou wel: de ene bestuursfunctie is nog niet binnen of je wordt alweer gevraagd voor de volgende.
Nog even en je zit in de kerkenraad, GIjs ;)
Dacht ik al dat je deze reactie zou geven, maar nadat ik maandag heb aangehoord wat er nodig is om van een OR lid te zijn, dan lijkt me dat niet zo geschikt voor mij. Ik denk dat werknemers van het re-integratiebureau en die lid zijn vd RMU zo'n brief hebben gekregen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-Zojuist een paarse trui gekocht. Ik had voor net(meestal woensdagavond naar de kerk en zaterdagsavonds) maar 2 truien, waarvan ik de ene bijna altijd aan had, omdat die andere alleen maar bij bruin paste. Omdat er nog niet veel binnen was kwamen we uiteindelijk op een paarse McGregor trui uit.
helma

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:-Zojuist een paarse trui gekocht. Ik had voor net(meestal woensdagavond naar de kerk en zaterdagsavonds) maar 2 truien, waarvan ik de ene bijna altijd aan had, omdat die andere alleen maar bij bruin paste. Omdat er nog niet veel binnen was kwamen we uiteindelijk op een paarse McGregor trui uit.
toe maar; Mc Gregor; die gijs. Daar zal ook wel wat geld zitten :huhu
helma

Bericht door helma »

zojuist een paar nachtjes Engeland geboekt :yahoo
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:
Gijs83 schreef:-Zojuist een paarse trui gekocht. Ik had voor net(meestal woensdagavond naar de kerk en zaterdagsavonds) maar 2 truien, waarvan ik de ene bijna altijd aan had, omdat die andere alleen maar bij bruin paste. Omdat er nog niet veel binnen was kwamen we uiteindelijk op een paarse McGregor trui uit.
toe maar; Mc Gregor; die gijs. Daar zal ook wel wat geld zitten :huhu
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
jvdg schreef:
Mara schreef:Ik begeleid al jaren mijn oom naar het spreekuur van de cardioloog. De laatste keer zei de cardioloog dat de batterij op zn eind begint te lopen. Oom heeft een pacemaker dus. De batterij gaat nu sneller leeg, omdat hij vrijwel elke hartslag "aanduwt". Ik schrok daar wel een beetje van. Oom lijkt heel vief, ondanks zijn hoge leeftijd, maar leeft dus dankzij een batterij.
Maar wat jij zegt is dat hij in feite niet "kan" overlijden, omdat zijn pacemaker het blijft doen ?
Klopt, en in sterkere mate bij een ICD-klapkast.
Technisch, menselijk bezien, zal het hart niet meer kunnen stilstaan.
Mijn predikant heeft me destijds daarop gewezen.
Ik zeg het met grote terughoudendheid en schroom en in afhankelijkheid van de Heere van Leven en Dood, dat als het lichaam niet meer kan leven, het verantwoord kan zijn om de technische "hartstimulator" electronisch uit te schakelen, en het leven over te geven aan de Heere.
Toch niet helemaal juist Jan. Met een ICD reageert het hart op een ritmestoornis en "klapt' het ritme weer goed. Heel anders ligt het met een pacemaker.

Om dat goed uit te kunnen leggen heb je een beetje kennis nodig van een hartslag en dan met name de prikkelgeleiding en dat is een technisch verhaal.
De prikkel dat je hart wat moet gaan doen komt vanuit je sinusknoop. (ligt in je boezem rechts). Die geeft een prikkel door aan de AV-knoop die daar schuin onder zit en laat in tussentijd de boezems samenknijpen. De AV-knoop denkt: Hé, de boezems trekken samen, ik geef het sein door aan de bundel van His die het sein doorgeeft naar het onderste gedeelte van het hart en als laatste gaat de geleiding naar de Purkinjevezels die de kamers laten samentrekken.
Afbeelding

Wanneer iemand een PM krijgt, gaat er ergens wat mis met de geleiding. De PM heeft verschillende functies. Hij detecteert of het ritme gelijk is of onderbroken wordt. Daar geeft hij al dan niet een actie bij. Dus hij ziet dat er vanuit de Sinusknoop geen reactie komt en geeft zelf een impuls naar de AV-knoop: hup ga eens wat doen. Soms zit de pacemaker in de kamers. De boezems trekken samen, er volgt geen reactie van de kamers en de PM zegt: hup kamers, aan het werk.
Het is dus een stimulans voor het hart.

Stel dat de pacemaker zijn werk niet meer zou doen:
Dan heeft het hart nog verschillende escape-ritmes (Ectopie). Zo heeft de AV-knoop een eigen ritme van 45 slagen per minuut. Verder heeft de bundel van His nog een soort eigen ritme, maar dat ligt later en is rond de 28 uit mijn hoofd. Dat gaat niet lang goed omdat je bloeddruk dan wegvalt, maar je hart blijft het dan nog (heel kort) doen.

Kan iemand met een pacemaker een hartstilstand krijgen? Ja. Het is immers een prikkel, maar het hart moet zelf wel reageren op die prikkel. (wij hebben een dame gehad van 97 jaar die overleed aan een hartstilstaand. Bleek dat haar batterij al 6 jaar leeg was. Ze woonde 8 jaar in het verpleeghuis en familie wilde geen medische ingrepen meer. Dus zo kan dat ook).

Kan iemand met een ICD een hartstilstand krijgen? Veel moeilijker. Het kastje stimuleert niet allen de hartactie, maar neemt de prikkelgeleiding over.

In werkelijkheid liggen sommige dingen wat gecompliceerder, maar dit is het belangrijkste verschil.
@Vlinder: volgende week moet ik met oom naar de cardio, ik zal het toch eens vragen. In het begin toen hij pas de pacemaker had, kreeg hij 1 x per maand of zo een duwtje, maar inmiddels regelt die pacemaker zijn complete hartslagritme en raakt de batterij nu snel leeg. Hij krijgt vermoedelijk dus een nwe batterij. Ik was vanmmiddag bij hem en je wordt er akelig van, hij haalt echt met schokjes adem. Je hoort iedere keer : puf, puf. Hij heeft het zelf niet in de gaten.
Maar ik kreeg het idee, dankzij die pacemaker, bent u hier nog :oO
Dus in het geval van mijn oom, wordt het elk half jaar gecontroleerd, + trouwens zijn gehele bloedbeeld ! Enne... hij is bijna 100 !!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:zojuist een paar nachtjes Engeland geboekt :yahoo
SUUUUUPER!!!
Gesloten