Daar ben ik het ook mee eens.Hhkveluwe1985 schreef: ↑13 nov 2023, 10:33 Dag dag, hierbij een reactie vanaf de Veluwe.
Ik erken dat de weg die dominee M. Klaassen is gegaan een ietwat ondoorgrondelijke weg is.
Toch wil ik het volgende ter overweging meegeven aan mijn kritische collega’s op dit platform.
Dominee Klaassen heeft door de jaren heen steeds meer problemen gekregen met de handel en zienswijze vanuit de PKN met name omtrent huwelijk en gender identiteit. In Arnemuiden werd dit hem “te veel”. Echter als hij in de functie van dienstdoend gemeente predikant de overstap had gemaakt naar de HHK, had dit in deze gemeente absoluut tot een tweedeling en een scheuring geleid. Dominee Klaassen heeft op een waardige manier afscheid van Arnemuiden genomen. Is naar Barneveld verhuisd en nu bijna 1,5 jaar later neemt hij het beroep van Barneveld aan.
Ik vind dat hij hierin zeer zorgvuldig en correct heeft gehandeld.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
https://www.heturkerland.nl/nieuws/alge ... t-verhuisdGeytenbeekje schreef: ↑13 nov 2023, 10:57In Vlaardingen. Ik meen iig een keer gelezen te hebben dat iig zijn moeder naar de GGiN ging al bleven ze lid van de hervormde kerk.
Hier staat van huis uit altijd hervormd geweest. Dan zal hij wel met z'n vader zijn meegegaan. Niet met z'n moeder. Bijzondere gemeente (GGiN) Vlaardingen. Daar komen in ieder geval Van der Staaij, van der Tang en dus ook op 't Hof vandaan?
Ds. Op ‘t Hof is NOOIT GGiN geweest. Was vicaris bij ds Biesbroek in Ede en groeide op in hervormd Vlaardingen (confessioneel/gereformeerde bond). Ook zijn moeder was hervormd. Ik heb ds en ouders goed gekend.Piet Puk schreef: ↑13 nov 2023, 11:09https://www.heturkerland.nl/nieuws/alge ... t-verhuisdGeytenbeekje schreef: ↑13 nov 2023, 10:57In Vlaardingen. Ik meen iig een keer gelezen te hebben dat iig zijn moeder naar de GGiN ging al bleven ze lid van de hervormde kerk.
Hier staat van huis uit altijd hervormd geweest. Dan zal hij wel met z'n vader zijn meegegaan. Niet met z'n moeder. Bijzondere gemeente (GGiN) Vlaardingen. Daar komen in ieder geval Van der Staaij, van der Tang en dus ook op 't Hof vandaan?
-
Nah ik heb toch ergens een keer gelezen dat hij/ouder(s) daar weleens heenging, dus zo'n soort gedachtegoed had hij dus blijkbaar wel.
Dat is wat anders. Van de acht namen die je noemde heb je het dus bij vier mis. Als je een bewering wilt staven, doe het dan goed.Geytenbeekje schreef: ↑13 nov 2023, 18:02Nah ik heb toch ergens een keer gelezen dat hij/ouder(s) daar weleens heenging, dus zo'n soort gedachtegoed had hij dus blijkbaar wel.
De vader van ds Op ‘t Hof zat jaren in het landelijk bestuur van de gereformeerde bond.Herman schreef: ↑13 nov 2023, 18:15Dat is wat anders. Van de acht namen die je noemde heb je het dus bij vier mis. Als je een bewering wilt staven, doe het dan goed.Geytenbeekje schreef: ↑13 nov 2023, 18:02Nah ik heb toch ergens een keer gelezen dat hij/ouder(s) daar weleens heenging, dus zo'n soort gedachtegoed had hij dus blijkbaar wel.
Hoewel ik op zondag hervormd kerk, kerk ik doordeweeks ook breder. Daarmee ben ik geen lid van een andere kerk geworden en ook niet van plan om te wijzigen. “Daar weleens heenging” is echt anders dan lid zijn/worden.
Volgens mij waren de broers Op 't Hof in ieder geval ook lid van de jv van de GG ter plaatse.
Met daarin:DDD schreef: ↑14 nov 2023, 18:56 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... tepredikan
Een artikel over ds. Klaassen.
“ Voor eerdere beroepen, van onder meer de hersteld-hervormde gemeenten van Rijssen en Nijkerk, heeft Klaassen onlangs bedankt. ‘Ik heb met mezelf afgesproken dat ik mijn gezin geen verre verhuizing wil aandoen.’ Volgens Klaassen is het ‘toevallig’ dat dit beroep uit zijn eigen woonplaats kwam. ‘Het speelde geen rol, maar het is wel een fijne bijkomstigheid’, zegt hij.
Klaassen vervolgt: ‘Onze kinderen gaan hier in Barneveld naar school. Afgelopen vrijdag, toen ik vertelde over het beroep, zat een van mijn dochters met buikpijn op de bank. Want stel dat ik bedankte, zou dat betekenen dat we misschien ergens anders heen zouden gaan. Dat laat zien wat voor spanning zo’n keuze met zich meebrengt.’
-
Tja, vind het allemaal wat te toevallig hiervoor om eerlijk te zijn. Maar ik vind het wel fijn dat hij een plek gekregen heeft.2e Hans schreef: ↑14 nov 2023, 21:05Met daarin:DDD schreef: ↑14 nov 2023, 18:56 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... tepredikan
Een artikel over ds. Klaassen.
“ Voor eerdere beroepen, van onder meer de hersteld-hervormde gemeenten van Rijssen en Nijkerk, heeft Klaassen onlangs bedankt. ‘Ik heb met mezelf afgesproken dat ik mijn gezin geen verre verhuizing wil aandoen.’ Volgens Klaassen is het ‘toevallig’ dat dit beroep uit zijn eigen woonplaats kwam. ‘Het speelde geen rol, maar het is wel een fijne bijkomstigheid’, zegt hij.
Klaassen vervolgt: ‘Onze kinderen gaan hier in Barneveld naar school. Afgelopen vrijdag, toen ik vertelde over het beroep, zat een van mijn dochters met buikpijn op de bank. Want stel dat ik bedankte, zou dat betekenen dat we misschien ergens anders heen zouden gaan. Dat laat zien wat voor spanning zo’n keuze met zich meebrengt.’
Wat is er toevallig? Iemand spreekt met zichzelf af dat hij alleen beroepen uit Barneveld of directe omgeving aanneemt. Hij gaat daar wonen en wacht af totdat er een beroep komt. In de tussentijd focust hij zich op het onderwerp wat de aanleiding was voor zijn kerkelijke overstap.
Ik vind dat in ieder geval heel eerlijk.
Ik vind dat in ieder geval heel eerlijk.
Ik ook, een verstandig besluit. Ook goed dat hij zijn gezin hierin voorop stelt. Ik ken meerdere domineeskinderen die achteraf bezien best een knauw hebben gekregen van elke 4 jaar verhuizen en van school wisselen. Zij merken de gevolgen hiervan ook in hun latere leven.
Daar zou kerkenbreed meer aandacht voor mogen komen ja. Wat een onbestendig bestaan.merel schreef: ↑15 nov 2023, 11:47 Ik ook, een verstandig besluit. Ook goed dat hij zijn gezin hierin voorop stelt. Ik ken meerdere domineeskinderen die achteraf bezien best een knauw hebben gekregen van elke 4 jaar verhuizen en van school wisselen. Zij merken de gevolgen hiervan ook in hun latere leven.
Hoe zie je dat voor je dat er kerkenbreed meer aandacht voor moet komen? Het gaat toch over 'roeping'? Als een predikant of kandidaat een roeping krijgt, wat moet er kerkenbreed aan worden gewijzigd? Als een dienaar naar een grote stad moet dan heeft hij te gaan, ook al heeft hij daar geen zin in of is het niet goed voor zijn gezin. Ik las onlangs van dominee Fraanje, die soms maar 2 jaar in een gemeente stond en alweer een beroep moest aannemen. Nee, dat was niet aangenaam voor zijn gezin en ook niet voor hemzelf. Moet je het dan 'kerkenbreed' verbieden? Wat is dan de 'roeping'?Job schreef: ↑15 nov 2023, 14:09Daar zou kerkenbreed meer aandacht voor mogen komen ja. Wat een onbestendig bestaan.merel schreef: ↑15 nov 2023, 11:47 Ik ook, een verstandig besluit. Ook goed dat hij zijn gezin hierin voorop stelt. Ik ken meerdere domineeskinderen die achteraf bezien best een knauw hebben gekregen van elke 4 jaar verhuizen en van school wisselen. Zij merken de gevolgen hiervan ook in hun latere leven.
Terechte vragen. Ik heb er geen makkelijke antwoorden op. Maar dat er domineeskinderen beschadigd raken is bekend en dat is erg.Inwoner schreef: ↑15 nov 2023, 14:35Hoe zie je dat voor je dat er kerkenbreed meer aandacht voor moet komen? Het gaat toch over 'roeping'? Als een predikant of kandidaat een roeping krijgt, wat moet er kerkenbreed aan worden gewijzigd? Als een dienaar naar een grote stad moet dan heeft hij te gaan, ook al heeft hij daar geen zin in of is het niet goed voor zijn gezin. Ik las onlangs van dominee Fraanje, die soms maar 2 jaar in een gemeente stond en alweer een beroep moest aannemen. Nee, dat was niet aangenaam voor zijn gezin en ook niet voor hemzelf. Moet je het dan 'kerkenbreed' verbieden? Wat is dan de 'roeping'?Job schreef: ↑15 nov 2023, 14:09Daar zou kerkenbreed meer aandacht voor mogen komen ja. Wat een onbestendig bestaan.merel schreef: ↑15 nov 2023, 11:47 Ik ook, een verstandig besluit. Ook goed dat hij zijn gezin hierin voorop stelt. Ik ken meerdere domineeskinderen die achteraf bezien best een knauw hebben gekregen van elke 4 jaar verhuizen en van school wisselen. Zij merken de gevolgen hiervan ook in hun latere leven.