Gelezen, gedacht, gehoord...

Herman
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Overigens ondersteun ik de kritische reflecties die Wim geeft als het gaat over de rol van het RD in allerlei binnen en buitenkerkelijke discussies. Vooral het homodossier vind ik getuigen van opeenvolgende pijnlijke communicatieve fouten zowel in de flyer van die ene organisatie als in de Nashville ophef.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Ter geruststelling, de gebroeders Anker zullen vele tekortkomingen hebben maar familietwisten en racune komt niet voor. Vanavond heb ik weer het genoegen om met mijn broeder bij een andere broeder met nog meer broeders te gezelsen. Ik zie ernaar uit. Geen relletje in het verschiet, Jantje.

En mijn broeder Ad waardeer ik zeer, zodanig dat het niet nodig is dat telkens te benoemen. Mijn ervaring is dat hoe vaker het “in liefde” of “ geliefden” klinkt, hoe beleefder mensen elkaar behandelen, hoe groter de vijandschap.

Om eerlijk te zijn, de verschillen, in karakter, beschouwing en beleving, tussen de gebroeders Anker zijn dusdanig dat Steef een amateur is vergeleken bij de Ankers hoe elkaar, ondanks de verschillen, te respecteren.
We hechten wel allemaal aan onze vrijheid. Dat dan weer wel.
Zo is het maar net. Het RD zou ons eens moeten interviewen. Dat zou spectaculair zijn! :tilt

Wel interessant is om in zo'n discussie als deze jezelf de vraag te stellen wat je van een krant mag verwachten. En dan vind ik een ds. Mijnders interview meer een terdege- of gezinsgidsartikel en vind ik interviews met mensen die wat te zeggen hebben buiten onze gezindte veel interessanter om te lezen. Zoals onlangs die dominee uit Syrië die daar bleef. Dat voegt voor mij toe.

"Vragen stellen is overbodig, hij vertelt zijn eigen verhaal" schrijft van 't Hul. Ik weet niet of dit journalistiek is. Maar nochtans heb ik het verhaal wel met vermaak gelezen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vond het interview met ds. Mijnders prettig om te lezen. Ik zou echt wel slechtere dingen weten om te lezen. De foto's waren ook mooi. Er zijn een hoop mensen die zich hem herinneren. Hij heeft misschien niet heel veel bijzonders gezegd, maar dat hoeft op die leeftijd ook niet meer.
helma

Bericht door helma »

Ja prachtig interview!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik vond het interview met ds. Mijnders prettig om te lezen. Ik zou echt wel slechtere dingen weten om te lezen. De foto's waren ook mooi. Er zijn een hoop mensen die zich hem herinneren. Hij heeft misschien niet heel veel bijzonders gezegd, maar dat hoeft op die leeftijd ook niet meer.
Mooi! Ben het met je eens hoor. Hij zeg toch wel iets bijzonders:
ds. Mijnders schreef:Ook ben ik verontrust over veel ontwikkelingen in het kerkelijk leven. de gangen van Gods Kerk worden zo gemist. Nee, nee, ik ben geen pessimist, want Zijn raad zal bestaan, dus ik hef het hoofd omhoog en mijn hart naar boven, want hier benden is het niet. Maar er is veel dat mij bezwaart. Soms denk ik: Er lijkt in de wereldgeschiedenis nog nooit zoveel geloof te zijn geweest als vandaag. Tegelijkertijd lijkt de noodzakelijkheid van de waarachtige bekering tot God te gaan ontbreken. Ik hoor zo weinig oefeningen in het geloof en zo weinig oefeningen in het geloof en zo weinig afdelingen in het werk der verlossing. Ik hoop dat we de oude palen niet gaan verzetten. Maar ik mag niet somber doen, want somberheid is geen vrucht van het nieuwe leven. Ik ben er wel bedroefd om.
Woorden om over na te denken.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Ik vond het interview met ds. Mijnders prettig om te lezen. Ik zou echt wel slechtere dingen weten om te lezen. De foto's waren ook mooi. Er zijn een hoop mensen die zich hem herinneren. Hij heeft misschien niet heel veel bijzonders gezegd, maar dat hoeft op die leeftijd ook niet meer.
Niet heel veel bijzonders gezegd?
Ik dacht dat Refoforum over zichzelf heen zou buitelen van verwondering dat een Gereformeerde Gemeentenpredikant zo zonder enige twijfel mag getuigen van de vastheid van zijn toekomst. Er is juist zovaak commentaar op 'missenden' enzo; welnu, hier hebben we een bezittende in de goede zin van het woord.

En ook dat hij niet als boodschap heeft dat God Nederland zo goed als verlaten heeft, integendeel.

Weer niet goed.

Ik doel dan niet op jou hoor DDD, ben het met je eens dat het een fijn artikel is om te lezen.

Ineens weet ik het: ik ga op een visclub.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het interview met ds. Mijnders vond ik mooi.
Het was of ik hem zo weer hoorde praten.
Laat ds. Mijnders dan maar niet in middelpunt staan,
maar de God van ds. Mijnders,
Die zoveel wonderen heeft verricht.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:
refo schreef:Die interviews met oude dominees zijn veelal precies hetzelfde. Wat betreft bekeringsgeschiedenis, wat betreft nederige zinsneden en ook zit er altijd een zekere hoeveelheid wondergeloof in.
We leren op catechisatie dat dat wil zeggen dat aan mij of door mij een wonder zal geschieden.
Ik hoop dat je het niet zo bedoelt, maar het lijkt alsof je er een vraagteken achter plaatst.
Dat zou ik in dit geval erg verdrietig vinden. Ik ken Ds. Mijnders goed, en zoals hij spreekt in het interview zo is en zo leeft hij.
En ik denk dat we vooral jaloers op hem kunnen zijn. Zouden wij zo'n getuigenis kunnen geven?
Wat een mooi interview inderdaad. Helemaal met je eens Marion. Overigens de vraag stellen is hem beantwoorden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zeker een mooi interview. Helder bijbels getuigenis.
De opmerkingen over de gangen van Gods volk zou veel over te zeggen zijn.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.

Verder wel opvallende foto's waaraan je ziet dat het een oude predikant is en de GG gebruiken van vroeger nog heeft meegemaakt. De meeste predikanten ter rechterzijde kleden zich tegenwoordig stemmiger.
Mara

Bericht door Mara »

Roeline schreef: Ineens weet ik het: ik ga op een visclub.
:haha
Vang eens een rolmops Roeline. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Zeker een mooi interview. Helder bijbels getuigenis.
Je ziet dat veel predikanten gestempeld zijn door een gezelschapsklimaat. Maar daar moet je doorheen lezen.

Verder wel opvallende foto's waaraan je ziet dat het een oude predikant is en de GG gebruiken van vroeger nog heeft meegemaakt. De meeste predikanten ter rechterzijde kleden zich tegenwoordig stemmiger.
Er ook nog hoorders die de "GG gebruiken van vroeger" hebben meegemaakt, wat dat dan ook moge inhouden. In ieder geval zou ik geen weldenkend mens voor ogen kunnen stellen die over de kleding van deze oude prediker zal vallen. Vroeger, toen hij in Rijssen stond droeg hij vaak een witte stropdas, iets wat je ook niet vaak bij andere predikanten ziet, maar nooit is er iets in me opgekomen als een vraag: waarom draagt hij een witte stropdas.... Ds. Bregman, die toen samen met hem hier stond droeg een witte vlinderdas. Nooit heb ik in de gemeente daar enig woord over gehoord. Nooit is daar iemand over gevallen.
DDD

Bericht door DDD »

Roeline schreef:
Niet heel veel bijzonders gezegd?
Ik dacht dat Refoforum over zichzelf heen zou buitelen van verwondering dat een Gereformeerde Gemeentenpredikant zo zonder enige twijfel mag getuigen van de vastheid van zijn toekomst. Er is juist zovaak commentaar op 'missenden' enzo; welnu, hier hebben we een bezittende in de goede zin van het woord.

En ook dat hij niet als boodschap heeft dat God Nederland zo goed als verlaten heeft, integendeel.

Weer niet goed.

Ik doel dan niet op jou hoor DDD, ben het met je eens dat het een fijn artikel is om te lezen.

Ineens weet ik het: ik ga op een visclub.
Ik weet niet hoor, maar dat vond ik nou helemaal niet bijzonder. Dat is ook maar net in welk segment van de kerk je verkeert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Ik herinner me dat ds. J.M. Kleppe wel eens adviseerde om te gaan vissen als rust nodig had.... :)
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Zeker een mooi interview. Helder bijbels getuigenis.

Er ook nog hoorders die de "GG gebruiken van vroeger" hebben meegemaakt, wat dat dan ook moge inhouden. In ieder geval zou ik geen weldenkend mens voor ogen kunnen stellen die over de kleding van deze oude prediker zal vallen. Vroeger, toen hij in Rijssen stond droeg hij vaak een witte stropdas, iets wat je ook niet vaak bij andere predikanten ziet, maar nooit is er iets in me opgekomen als een vraag: waarom draagt hij een witte stropdas.... Ds. Bregman, die toen samen met hem hier stond droeg een witte vlinderdas. Nooit heb ik in de gemeente daar enig woord over gehoord. Nooit is daar iemand over gevallen.
Dat lijkt me ook helemaal niets om je druk over te maken, maar het laat wel zien dat wat vroeger het midden van de GG was, nauwelijks nog bestaat. En dat ben ik helemaal met Bezorgd eens. Tegenwoordig zijn er ouderlingen met een zwarte stropdas hun auto wassen. NIet in de wasstraat, maar op straat. Gelukkig niet in mijn gemeente hoor. Maar ik heb het horen verluiden.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Ik herinner me dat ds. J.M. Kleppe wel eens adviseerde om te gaan vissen als rust nodig had.... :)
Wat grappig. Gooide hij zelf ook weleens een hengeltje uit? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie