Re: Wat doen we vandaag ? [9]
Geplaatst: 10 apr 2019, 12:45
En in een hoofdstuk wat ook heel onderwijzend en terechtwijzend begint.
Erasmiaan schreef:Ik zie veel meer een gevaar in de remonstrantse storm die al langer over Nederland waait en zijn duizenden verslaat. En DIA neemt dat ook waar en waarschuwt daarvoor. Soms niet altijd tactisch en op een goede wijze, maar zijn zorgen roepen wel herkenning op.Bezorgd schreef:En toch mogen we Dia niet te hard vallen.
Het is door de hypercalvinistische storm die al decennia over ons land waait (en de laatste jaren nog in heftigere vorm opsteekt) dat generaties met deze gedachten zijn opgegroeid.
- Belijdenis des geloofs is belijdenis van de waarheid.
- In een gemeente is het grootste deel ongelovig.
- Ook bij HA gangers is het nog maar de vraag wie de 'echten' zijn
- Van alle christenen wereldwijd is het nog maar de vraag wat echt is.
- alles wat anders is dat moet je wantrouwen.
Allles uit het negatieve. En velen van ons zijn ook zo opgegroeid met deze gedachten.
Ik kan het niet anders zien dat het een gevolg is van de prediking.
Ik houd niet van smijten met teksten, maar het is eenvoudig aan te tonen dat het niet waar is wat hier staat:Volgens mij spreekt de bijbel helemaal niet zo als het over christenen gaat.
Er wordt wel gewaarschuwd voor kaf onder het koren, maar nergens lees je de gedachte terug dat het bij het merendeel maar schijn is.
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn; En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee; En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben; En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus. Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
Ik zeg niet dat de noties die jij inbrengt daarmee geheel terzijde geschoven moeten worden, want de Bijbel spreekt ook op andere manieren. En we stemmen vanzelf in met het wat in de Dordtse Leerregels staat over het oordeel der liefde. (Overigens vond ik het onlangs opmerkelijk om eens goed te lezen wat daar stond, namelijk dat het binnenste des harten ons onbekend is. Als dat nu niet onbekend is, omdat diegene zijn hart heeft opengelegd voor je? Dan moeten we nog voorzichtig zijn, omdat alleen aan God het oordeel toe komt. Maar wat we horen mogen we natuurlijk wel langs de Bijbel leggen. Maar dat geheel terzijde.) Toch kun je gelet op voorgaande opmerkingen niet zeggen dat het er zo best voor staat. Ook bij Calvijn zijn deze noties regelmatig te lezen; je krijgt soms de indruk dat hij niet zo'n hoge pet op had van de uiterlijke belijders, hij noemt daarin zelfs percentages waarvan hij hoopt die echt christenen zijn, maar die ben ik kwijt.
Dat is jouw mening.Bezorgd schreef:Ik zeg niet dat we niet beducht moeten zijn voor het remonstrantisme. Wel weet ik dat er ter rechterzijde veel als remonstrantisme gezien word, wat het ten diepste niet is.
Ik heb al duidelijk aangegeven dat de tekst over de enge poort in een duidelijke context staat en overigens ook niet gericht was aan wereldlingen, maar aan kerkgangers. Dus je hebt gelijk dat de christenheid al klein is, maar ook onder de christenen is er nog een zo groot onderscheid. En dat is niet hypercalvinistisch maar dat leert de bijbel ons, ook in deze teksten, als we op het verband en op het adres van de teksten letten.Wat de teksten betreft ga je deels toch mis. Het gaat in dit draadje over het (ver)oordelen van mensen die belijden christen te zijn.
Als we dan kijken naar de kerk tov de hele bevolking is dat nog maar een klein kuddeke. Als we alleen even in NL blijven. Wat voor klein percentage gaat zondags nog maar naar de kerk? In verhouding zeer weinigen
De derde tekst gaat inderdaad over het verbondsvolk. Maar hoeveel dopelingen zijn niet afgehaakt? Hoeveel mensen trekken niet vanuit de kerk de wereld in?
Dat weet ik niet, daarvoor ken ik Calvijn niet goed genoeg. Maar ik vond het opmerkelijk te lezen. Calvijn was dus zelf hypercalvinistisch, gelet op jouw definitie.Calvijn geloofde ook dat er onderscheid was in de uitelijke belijders, maar ik denk niet dat dit zijn grondhouding was. Zeker niet in patroraat en persoonlijk contact. Tegelijkertijd was het in de tijd van Calvijn veel meer een volkskerk dan nu.
Nee, want het binnenste des harten was mij toen en nu veelal onbekend.Persoonlijk geloof ik dat jongeren die nu bij de kerk blijven en daar belijdenis des geloofs afleggen, dit veel bewuster doen dan ooit te voren. Herken jij dat niet?
Goed opgemerkt Liz.liz boer schreef:in deze discussie moet ik denken aan de woorden
1 Thess. 5:19 Blust den Geest niet uit;
Zoiets kan gebeuren als je heel veel aan een preek gehad heeft en een andere bekritiseerd het en kraakt het af, maar ook als je een belijdenis in twijfel trekt... omdat wij geen hartenkenners zijn, zou het zomaar kunnen dat we Gods werk verdacht maken.
+1Ditbenik schreef:Goed opgemerkt Liz.liz boer schreef:in deze discussie moet ik denken aan de woorden
1 Thess. 5:19 Blust den Geest niet uit;
Zoiets kan gebeuren als je heel veel aan een preek gehad heeft en een andere bekritiseerd het en kraakt het af, maar ook als je een belijdenis in twijfel trekt... omdat wij geen hartenkenners zijn, zou het zomaar kunnen dat we Gods werk verdacht maken.
Voor mezelf. Ik lag er lang geleden ook. Hoop dromen, gedachten, is weinig van terecht gekomen. Maar ook omdat jonge mensen Gods zegen nog vragen.Zeeuw schreef:Vanmiddag naar een trouwdienst van een jong stelletje uit de gemeente geweest. Tekst was psalm 71:3 Wees mij tot een Rotssteen om daarin te wonen, om geduriglijk daarin te gaan. Emotioneel altijd om jonge mensen geknield te zien liggen.