Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

aggieoudje

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door aggieoudje »

Lekker suddervlees/draadjesvlees gegeten vandaag! Ik vind het zo lekker dat ik kan blijven eten. Gelukkig aten mijn broer en schoonzus mee, want anders had ik me vast misselijk gegeten ;)
Kan het net zo vaak maken omdat ik nou eenmaal 4 dagen werk, en het wel een middagje moet staan. Maar zoals vandaag op mijn vrije dag heb ik er gelukkig de tijd voor!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Dodo

Bericht door Dodo »

Mijn man bracht vandaag uit Duitsland een pot Griebenschmalz mee. Hij had een radioprogramma gehoord waarin het spul werd aangeprezen, dus hij heeft het gekocht. Ik heb het gegoogled, en het is gewoon reuzel met zout en kruiden. Je kunt er lekker in bakken, zegt mijn man. Maar wat? Kent iemand het spul?
(het gekke is dat mijn man liever geen varkensvlees eet, maar in dit spul heeft hij wel zin - de mevrouw op de radio wat er zo enthousiast over... ).
Mara

Bericht door Mara »

Gisteravond kabeljauwburgers gemaakt. Smaakte heerlijk op een luxe broodbol, met wat sla en rauwkost.
Vanavond staat er een stamppotje op het menu, witlof met appel en spekjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Wij eten ook geen brood bij erwtensoep - en zeker geen roggebrood met spek. Iew.
http://www.eenwagenvolverhalen.nl/Eten- ... ntjes.html

Je zal toch aan het roggebrood moeten... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Dodo

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:Wij eten ook geen brood bij erwtensoep - en zeker geen roggebrood met spek. Iew.
http://www.eenwagenvolverhalen.nl/Eten- ... ntjes.html

Je zal toch aan het roggebrood moeten... ;)
Ha, ik laat het over aan de heer des huizes. Wel knap van die Duitsers, varkensreuzel in potjes stoppen en als delicatesse verkopen.l
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:Gisteravond kabeljauwburgers gemaakt. Smaakte heerlijk op een luxe broodbol, met wat sla en rauwkost.
Hoe maak jij die burgers Mara? In de zomer lekker met een soepje.

@ dodo volgens mij is reuzel lekker om aardappelen in te bakken
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:Gisteravond kabeljauwburgers gemaakt. Smaakte heerlijk op een luxe broodbol, met wat sla en rauwkost.
Hoe maak jij die burgers Mara? In de zomer lekker met een soepje.
https://www.puurgezond.nl/eet/hoe-maak-je-visburgers
Soepje was hier niet nodig. Met de rauwkost en het iets grotere broodje, konden er 2 prima daarna sporten.
Het vult echt. Ik had iets meer vis, 125 gram p.p. dus de burger + toebehoren was behoorlijk voedzaam.
Zeker als jullie gewend zijn om nog een toet(je) te eten.
Ik heb de vis vrij grof gehouden, dus niet vermalen in de keukenmachine.
merel

Bericht door merel »

Dank voor recept! Lijkt mij erg lekker. Als jij de stukken vis wat grover laat, hoe krijg je het dan gepaneerd en de kruiden erdoor heen? Alleen omwentelen?
Ik zou er waarschijnlijk wel een soepje bij doen. Ik houd echt van mijn 'warme maaltijd' en heb met een broodje met salade meer het 'lunch' gevoel
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Dank voor recept! Lijkt mij erg lekker. Als jij de stukken vis wat grover laat, hoe krijg je het dan gepaneerd en de kruiden erdoor heen? Alleen omwentelen?
Ik zou er waarschijnlijk wel een soepje bij doen. Ik houd echt van mijn 'warme maaltijd' en heb met een broodje met salade meer het 'lunch' gevoel
Ik maak blokjes met een scherp mes en maal het niet in de machine, zodat je een soort hamburger van vis zou krijgen.
Nu heeft het een bite. Omdat het gebonden wordt met een losgeklopt eitje en verkruimeld brood, zie je dat het een massa wordt. Ik heb het een uurtje teruggezet in de koelkast en kon er toen met vochtige handen schijven van maken. Daarna legde ik ze op een bord dat bestoven was met bloem, wat bloem eroverheen zeven, dunne platte spatel gebruiken, niet meteen aanzitten en rustig bruin laten worden en dan pas omkeren. Ze bleven bijna heel. De kruiden heb ik door het ei mee losgeklopt (verse bieslook en peterselie en zout/peper/paprikapoeder.
Het kan met elke soort vis. Misschien dat pangasius steviger blijft, maar die koop ik nooit.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Stoofvlees, aardappelknolselderijpuree, champignons en doperwten. :slurp
Mara

Bericht door Mara »

Voor de forummers die in Rotterdam wonen, werken of regelmatig bezoeken, op deze website kun je groenten, fruit en andere etenswaren zoals soep, chips, jams bestellen en op een wijkpunt afhalen. Spullen komen rechtstreeks van de buren of makers uit de omgeving van Rotterdam en zijn altijd produkten van het seizoen. Heel milieuvriendelijk dus.
https://www.rechtstreex.nl
merel

Bericht door merel »

Het initiatief is erg leuk, maar ze vragen wel de hoofdprijs voor veel producten. Je zou denken dat als de lijnen korter zijn, de prijzen ook lager zijn. Ik denk niet dat het op deze wijze veel animo heeft. Ik haak wel af bij het betalen van 2e voor een liter melk.

In het verleden hebben wij een groentetas gehad van bio.aan.huis. Dan kreeg je 4 soorten groente en 2 bijgroente per week. Dat was erg leuk. Het nadeel van een groentetas is dat het maar tot 4 personen gaat. Voor ons dus veel te weinig. Dan zou ik een 2 en 4 persoonstas moeten nemen. Ook dat vond ik relatief duur worden.
Orchidee

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Voor de forummers die in Rotterdam wonen, werken of regelmatig bezoeken, op deze website kun je groenten, fruit en andere etenswaren zoals soep, chips, jams bestellen en op een wijkpunt afhalen. Spullen komen rechtstreeks van de buren of makers uit de omgeving van Rotterdam en zijn altijd produkten van het seizoen. Heel milieuvriendelijk dus.
Idd een leuk initiatief!
Bij ons kan je ook terecht bij een afhaalpunt (het plaatselijk streekmuseum)
Maar de prijzen zijn NIET leukAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:Voor de forummers die in Rotterdam wonen, werken of regelmatig bezoeken, op deze website kun je groenten, fruit en andere etenswaren zoals soep, chips, jams bestellen en op een wijkpunt afhalen. Spullen komen rechtstreeks van de buren of makers uit de omgeving van Rotterdam en zijn altijd produkten van het seizoen. Heel milieuvriendelijk dus.
Leuk! Ik ga het binnenkort eens proberen.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Het initiatief is erg leuk, maar ze vragen wel de hoofdprijs voor veel producten. Je zou denken dat als de lijnen korter zijn, de prijzen ook lager zijn. Ik denk niet dat het op deze wijze veel animo heeft. Ik haak wel af bij het betalen van 2e voor een liter melk.
Het schijnt ontzettend druk te zijn. Momenteel verhuist de loods naar de Merwehaven, omdat de huur van de huidige loods is opgezegd. Hoorde ik vanmorgen op Radio Rijnmond.

Maar dat is precies de zere plek. Veel mensen maken zich zorgen over het milieu, de groenten en fruit die in de super liggen, van over de hele wereld, maar willen niet meer betalen voor verse groente die zo van het land komt.
merel schreef:In het verleden hebben wij een groentetas gehad van bio.aan.huis. Dan kreeg je 4 soorten groente en 2 bijgroente per week. Dat was erg leuk. Het nadeel van een groentetas is dat het maar tot 4 personen gaat. Voor ons dus veel te weinig. Dan zou ik een 2 en 4 persoonstas moeten nemen. Ook dat vond ik relatief duur worden.
De groentetas vind ik persoonlijk niks, mede idd vanwege de grootte van de porties (was voor ons ook te weinig) maar je bent verplicht om die groente op die dag te eten. Ik kies dat liever zelf.
Orchidee schreef:Bij ons kan je ook terecht bij een afhaalpunt (het plaatselijk streekmuseum)
Maar de prijzen zijn NIET leuk
Ik haal weleens groente in het buitengebied en ja, daar betaal ik 5 euro voor een kilo sperzieboontjes, als ze voor minder dan de helft bij AH liggen. Maar ze zijn wel supervers!
De tijd dat je met je eigen emmertje en flessen naar de boerderijwinkel kon om yoghurt en melk te halen voor een paar dubbeltjes/liter, is voorbij, vanwege strengere wetgeving. Ze moesten investeren in apparatuur, schoonmaakprocedure en eigen pannetjes en potjes mochten niet meer vanwege de hygiëne. Dat maakt het duur.
Het is leuk als je op een geitenboerderij bent en je koopt iets uit het winkeltje. Advocaat, hangop, karnemelk. Je betaalt iets meer, maar ik zie het als een delicatesse en souvenir. Zoooo lekker. :slurp
Plaats reactie