Ontwikkelingen HHK

Job

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Job »

Lisser schreef: 04 mar 2025, 13:35
DDD schreef: 04 mar 2025, 12:47
Job schreef: 04 mar 2025, 12:26
FlyingEagle schreef: 04 mar 2025, 10:59 En ook contact gehad met de kerkenraad van Lisse. Dat vind ik op zich positief.
Verder vind ik het vooral erg jammer. Ik vind dat we juist deze mensen in onze gemeenten nodig hebben. Dit versterkt de situatie waar ze zelf tegen zijn.
Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.

Het lastige is natuurlijk wel dat de bezwaarden de kerkenraad eenzijdigheid verwijten, maar dat de bezwaarden dat zelf feitelijk ook blijken te zijn. In '2015' lees ik het jaar van de komst van een zekere dominee, maar als deze predikant in drie andere Gereformeerde Gemeenten (natuurlijk altijd relatief) prima heeft gefunctioneerd en over het algemeen werd gewaardeerd, maar voornamelijk in de jouwe niet, dan zegt deze ontstane situatie natuurlijk niet alleen iets over de GG in het algemeen of over de predikant, maar ook wel wat over de koers en eenzijdige blik van de bezwaarden. De flanken die er vanouds zijn binnen de GG hebben elkaar duidelijk niet kunnen en/of willen bereiken. Ik denk dat dat een nuchtere conclusie mag zijn. Eenzijdigheid werkt niet één kant op.

Zelf denk ik dat het met het oog op omliggende gemeenten wel goed is dat ze zich zelfstandig groeperen. Zodat omliggende gemeenten van een zelfde signatuur zichzelf kunnen blijven. Maar ja, verder is het natuurlijk verschrikkelijk verdrietig.
Dat lijkt mij toch echt te kort door de bocht. De buurgemeente is ook gehalveerd dankzij deze dominee.
Wat Job hier schrijft, is niet juist.
Iedereen die bekend is met de geschiedenis van de gemeente in Lisse, weet dat deze een breedte omvatte, van midden-hervormd tot oud-gereformeerd. Toch verliep alles altijd in goede harmonie en met respect.
Ik heb hier eerder al over geschreven; er waren al ontwikkelingen gaande, maar de koerswijziging is pas echt doorgezet onder de laatste voorganger. Helaas heeft de kerkenraad destijds niet genoeg daadkracht getoond om dit proces een andere wending te geven.
Pas de laatste tijd lijkt er weer meer oog te zijn voor de diversiteit binnen de gemeente, maar jammer genoeg komt dat te laat
Het is waar dat ik de ins en outs niet ken. Behalve de bloembollenvelden is Lisse me onbekend, zeker de kerkelijke gemeente. Ik probeer alleen een inconsistentie aan te tonen die blijkt uit de mediaberichten naar buiten en die inconsistentie is zeker niet uniek: pleiten voor breedte, maar rechts niet kunnen accepteren. Net zo goed als er mensen zijn die 'links' niet dulden.

Maar misschien is het dan goed om duidelijk te krijgen wat het onderlinge "respect voor elkaar" inhield en wat de dominee daaraan veranderde? Daar ben ik heel benieuwd naar. Mocht je daar iets over willen zeggen, hoor. Ik zal een persoonlijke observatie delen. Kijk, vaak wordt respect voor elkaar uitgelegd als leven en laten leven, we respecteren iedereen zoals hij naar zijn geweten wandelt, ook in zijn of haar openbaringsvorm. Vaak zie je dan als er een dominee komt die wat puntjes op de i komt zetten, ook uiterlijk, maar ook qua leer, dat dat dan verkeerd valt. Ik weet niet hoe het in Lisse was en is, maar als ik die gemeente in gedachten neem waarvan ik met verbazing het social mediakanaal heb zitten bekijken. Daar 'mag' heel veel, zo te zien, van Bijbelvertaling en -uitleg tot kledingkeuze. Het spijt me bijzonder dat ik vaak merk dat dat wordt uitgelegd als respect hebben voor elkaar. Niet aangezet worden tot een keuze, iedereen mag het zelf weten. Het komt heel verdraagzaam en breed over maar - is het dat ook? Ik kan me namelijk voorstellen dat als er naar die gemeente een predikant komt die de gemeente ook in uiterlijke openbaringsvorm bij de les gaat roepen, dat dat helemaal verkeerd gaat vallen.

Ik ben benieuwd of dat je daar wat van herkent of dat dat iets heel anders is dan wat jij bedoelt met het respecteren van elkaars behoorlijk grote verschillen.
Job

Bericht door Job »

Lisser schreef: 04 mar 2025, 14:02
Job schreef: 04 mar 2025, 13:39 Maar dan sta je niet met beide benen in de Gereformeerde Gemeenten. Dat zeg ik niet om er een waardeoordeel aan te hangen, maar als constatering.

Dit is een terecht punt.
Lisse was geen standaard GG-gemeente. Er was weinig contact met andere gemeenten; men was wel lid van het landelijke kerkverband, maar daar bleef het grotendeels bij.
Voor een grote gemeente als Lisse waren er altijd relatief weinig afgevaardigden naar meerdere vergaderingen. Dit kwam wellicht deels door een geringere interesse in die bijeenkomsten binnen het geheel van het kerkverband.
Daarnaast waren de predikanten die er vroeger dienden geen scherpslijpers, maar juist verbinders.
Alhoewel we elk lid dat vertrekt (alhoewel ons onbekend) node zullen missen, is het dan misschien wel nuchter om te constateren dat een overstap naar meer een volkskerk een logische stap is. Zeg ik wel met pijn in het hart hoor.
Nuance

Bericht door Nuance »

Job schreef: 04 mar 2025, 14:21
Job schreef: 04 mar 2025, 12:26

Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.

Het lastige is natuurlijk wel dat de bezwaarden de kerkenraad eenzijdigheid verwijten, maar dat de bezwaarden dat zelf feitelijk ook blijken te zijn. In '2015' lees ik het jaar van de komst van een zekere dominee, maar als deze predikant in drie andere Gereformeerde Gemeenten (natuurlijk altijd relatief) prima heeft gefunctioneerd en over het algemeen werd gewaardeerd, maar voornamelijk in de jouwe niet, dan zegt deze ontstane situatie natuurlijk niet alleen iets over de GG in het algemeen of over de predikant, maar ook wel wat over de koers en eenzijdige blik van de bezwaarden. De flanken die er vanouds zijn binnen de GG hebben elkaar duidelijk niet kunnen en/of willen bereiken. Ik denk dat dat een nuchtere conclusie mag zijn. Eenzijdigheid werkt niet één kant op.

Zelf denk ik dat het met het oog op omliggende gemeenten wel goed is dat ze zich zelfstandig groeperen. Zodat omliggende gemeenten van een zelfde signatuur zichzelf kunnen blijven. Maar ja, verder is het natuurlijk verschrikkelijk verdrietig.
Dat lijkt mij toch echt te kort door de bocht. De buurgemeente is ook gehalveerd dankzij deze dominee.
Iedereen die bekend is met de geschiedenis van de gemeente in Lisse, weet dat deze een breedte omvatte, van midden-hervormd tot oud-gereformeerd. Toch verliep alles altijd in goede harmonie en met respect.
Ik heb hier eerder al over geschreven; er waren al ontwikkelingen gaande, maar de koerswijziging is pas echt doorgezet onder de laatste voorganger. Helaas heeft de kerkenraad destijds niet genoeg daadkracht getoond om dit proces een andere wending te geven.
Pas de laatste tijd lijkt er weer meer oog te zijn voor de diversiteit binnen de gemeente, maar jammer genoeg komt dat te laat
maar als ik die gemeente in gedachten neem waarvan ik met verbazing het social mediakanaal heb zitten bekijken. Daar 'mag' heel veel, zo te zien, van Bijbelvertaling en -uitleg tot kledingkeuze. Het spijt me bijzonder dat ik vaak merk dat dat wordt uitgelegd als respect hebben voor elkaar. Niet aangezet worden tot een keuze, iedereen mag het zelf weten. Het komt heel verdraagzaam en breed over maar - is het dat ook? Ik kan me namelijk voorstellen dat als er naar die gemeente een predikant komt die de gemeente ook in uiterlijke openbaringsvorm bij de les gaat roepen, dat dat helemaal verkeerd gaat vallen.
Ik pik dit er even uit. Is dit juist niet hèt probleem, dat er over bijzaken als bijbelvertaling of kledingkeuze zo moeilijk wordt gedaan. Juist de linkerflank wil een stukje vrijheid wat dit betreft en de rechterflank maakt hier vaak een hoofdzaak van. Zeker als je dan wat Lisse betreft opeens een predikant had die zowel qua prediking als pastoraat juist aan de rechterkant hing, terwijl in de gemeente voorheen altijd links en rechts prima met elkaar door 1 deur konden.
MGG

Bericht door MGG »

Nuance schreef: 04 mar 2025, 15:07
Job schreef: 04 mar 2025, 14:21

maar als ik die gemeente in gedachten neem waarvan ik met verbazing het social mediakanaal heb zitten bekijken. Daar 'mag' heel veel, zo te zien, van Bijbelvertaling en -uitleg tot kledingkeuze. Het spijt me bijzonder dat ik vaak merk dat dat wordt uitgelegd als respect hebben voor elkaar. Niet aangezet worden tot een keuze, iedereen mag het zelf weten. Het komt heel verdraagzaam en breed over maar - is het dat ook? Ik kan me namelijk voorstellen dat als er naar die gemeente een predikant komt die de gemeente ook in uiterlijke openbaringsvorm bij de les gaat roepen, dat dat helemaal verkeerd gaat vallen.
Ik pik dit er even uit. Is dit juist niet hèt probleem, dat er over bijzaken als bijbelvertaling of kledingkeuze zo moeilijk wordt gedaan. Juist de linkerflank wil een stukje vrijheid wat dit betreft en de rechterflank maakt hier vaak een hoofdzaak van. Zeker als je dan wat Lisse betreft opeens een predikant had die zowel qua prediking als pastoraat juist aan de rechterkant hing, terwijl in de gemeente voorheen altijd links en rechts prima met elkaar door 1 deur konden.
Je heb een landelijke koers en als je die niet wil volgen kan je van kerkverband wisselen. Onder kleding versta ik ook de hoed. Ik neem aan dat in Lisse alle dames die dragen, maar helaas haalt niet elke kerk de 100% score. Het is de vraag of het in sommige gemeente verstandig is om een dominee met een duidelijk profiel te beroepen. Als een kerkenraad en tot op zekere hoogte een gemeente denkt dat het verstandig is, dan vind ik het niet fair om een dominee hierop aan te kijken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef: 04 mar 2025, 15:24 Je heb een landelijke koers en als je die niet wil volgen kan je van kerkverband wisselen.
Er is dus alle begrip voor mensen die een HHK starten. De cirkel is rond.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef: 04 mar 2025, 15:31
MGG schreef: 04 mar 2025, 15:24 Je heb een landelijke koers en als je die niet wil volgen kan je van kerkverband wisselen.
Als een gemeente overgaat wel. Breng het in stemming en als een minderheid ja kiest, dan vind ik het prima. Voor nog een scheuring voel ik weinig. Als in onze gemeente een meerderheid naar de HHK over wil, dan zou ik waarschijnlijk meegaan.

In de CGK zou het veel oplossen als gemeente die de synode niet willen volgen kiezen om bijvoorbeeld naar de NGK of PKN te gaan.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 04 mar 2025, 15:31
En hoe breng je dat nu in overeenstemming met dat een kerkelijke gemeente het lichaam van Christus is? En dat daarnaar gehandeld, geleefd moet worden? Door degene die een gemeente verlaten en door degene die mensen uit andere kerken ontvangen. Als de kerk waar ze vandaan komen gezien wordt als het lichaam van Christus.... dan mogen leden zich niet moedwillig laten amputeren of als ontvangende kerk daaraan meewerken. M.i. of je ziet de keek waar ze vandaan komen niet als het lichaam van Christus. Maar waarom dan samenwerken?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 04 mar 2025, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Dominees zouden over bijzaken niet zo'n heisa moeten maken. Je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om een dominee die de HSV 'in alle voorzichtigheid' een 'list van de duivel noemt' niet als buitengewoon genuanceerd te beschouwen.

Kennelijk wordt ook dat voorstellingsvermogen gemist, maar het is helemaal niet nodig om nog allerlei andere dingen aan te voeren wat mij betreft. Dat zou maar kwaadspreken zijn.

En los daarvan: een kerkverband gaat over hoofdzaken, niet over bijzaken.
Lilian1975

DDD schreef: 04 mar 2025, 16:10 Dominees zouden over bijzaken niet zo'n heisa moeten maken. Je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om een dominee die de HSV 'in alle voorzichtigheid' een 'list van de duivel noemt' niet als buitengewoon genuanceerd te beschouwen.

Kennelijk wordt ook dat voorstellingsvermogen gemist, maar het is helemaal niet nodig om nog allerlei andere dingen aan te voeren wat mij betreft. Dat zou maar kwaadspreken zijn.

En los daarvan: een kerkverband gaat over hoofdzaken, niet over bijzaken.
We hebben het altijd over bijzaken. En dan wordt kleding, soms ook de hoofdbedekking, vertaling, ritmisch of hele noten bedoeld. Kennelijk is het voor beiden in zo'n gemeente geen bijzaak.... anders zou je je niet zo verheffen. Of je nu meer links georiënteerd bent of rechts...
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 04 mar 2025, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Tirannie is geen bijzaak.

Daar is de Bijbel heel duidelijk over. Maar daarom kan die tirannie wel over bijzaken gaan. Daar is de Bijbel ook duidelijk over.

Maar goed. Nu maar hopen dat de kerkenraad beseft dat ook als er 200 mensen vertrekken, er nog 500 (of meer) zijn die er hetzelfde in staan, maar die die stap niet willen zetten.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 mar 2025, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

DDD schreef: 04 mar 2025, 16:17 Tirannie is geen bijzaak.

Daar is de Bijbel heel duidelijk over. Maar daarom kan die tirannie wel over bijzaken gaan. Daar is de Bijbel ook duidelijk over.
Wat bedoel je daarmee? Wat is dan de tirannie?
DDD

Bericht door DDD »

De tirannie kan zijn een dominee die van bijzaken hoofdzaken maakt, en allerlei dingen verandert om meer naar zijn -rechtse- smaak te veranderen. Dat kan van alles zijn, waardoor een gemeente zichzelf niet meer herkent.

Het is onzinnig om te zeggen dat de linkerflank dat soort tirannie maar zou moeten verdragen. Integendeel. Daar moet je juist een enorm punt van maken. Het is het verstoren van de vrede en de eenheid in de gemeente. Het verdeelt.

Ik ben niet zo voorzichtig aangelegd, maar ik weet wel dat van de duivel hetzelfde gezegd wordt.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 04 mar 2025, 16:17 Tirannie is geen bijzaak.

Maar goed. Nu maar hopen dat de kerkenraad beseft dat ook als er 200 mensen vertrekken, er nog 500 (of meer) zijn die er hetzelfde in staan, maar die die stap niet willen zetten.
Risico dat de groep die luidruchtig veel aandacht krijgt en de groep die de koers prima vindt uit het oog raakt, lijkt mij groter.
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat lijkt me nergens op gebaseerd, toch? Over het algemeen genomen zijn de mensen die hun mond open doen slechts het topje van de ijsberg. De meeste mensen vinden wel iets, maar durven niet veel.

Dat geldt aan beide kanten overigens.
Lilian1975

DDD schreef: 04 mar 2025, 16:22 De tirannie kan zijn een dominee die van bijzaken hoofdzaken maakt, en allerlei dingen verandert om meer naar zijn -rechtse- smaak te veranderen. Dat kan van alles zijn, waardoor een gemeente zichzelf niet meer herkent.

Het is onzinnig om te zeggen dat de linkerflank dat soort tirannie maar zou moeten verdragen. Integendeel. Daar moet je juist een enorm punt van maken. Het is het verstoren van de vrede en de eenheid in de gemeente. Het verdeelt.

Ik ben niet zo voorzichtig aangelegd, maar ik weet wel dat van de duivel hetzelfde gezegd wordt.
Een dominee handelt niet alleen. Hij is onderdeel van de kr. Als dan , noem een gek voorbeeld , een kr besluit niet meer ritmisch te zingen omdat ze denken en geloven dat dat stichtelijke en eerbiedig is? Tot Gods eer. En er zijn geen duudelijke bijbelse aanwijzingen wat bijbels is...Is dat dus tirannie? Als de kr bij dat standpunt blijft? Zodra ik daar slapeloze nachten van zou krijgen is het geen bijzaak meer. Ook voor mij. Ben ik net zo verkeerd bezig. Waar staat in de Schrift dat ik er dan maar een enorm punt van moet maken? De eenheid is in de gemeente als het goed is in het geloof. In Christus. En dan vallen allerlei bijzaken in het niet. Omdat het hart vol van Hem is. Eenheid is niet in allerlei gewoontes....
Plaats reactie