Het is waar dat ik de ins en outs niet ken. Behalve de bloembollenvelden is Lisse me onbekend, zeker de kerkelijke gemeente. Ik probeer alleen een inconsistentie aan te tonen die blijkt uit de mediaberichten naar buiten en die inconsistentie is zeker niet uniek: pleiten voor breedte, maar rechts niet kunnen accepteren. Net zo goed als er mensen zijn die 'links' niet dulden.Lisser schreef: ↑04 mar 2025, 13:35Wat Job hier schrijft, is niet juist.DDD schreef: ↑04 mar 2025, 12:47Dat lijkt mij toch echt te kort door de bocht. De buurgemeente is ook gehalveerd dankzij deze dominee.Job schreef: ↑04 mar 2025, 12:26Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.FlyingEagle schreef: ↑04 mar 2025, 10:59 En ook contact gehad met de kerkenraad van Lisse. Dat vind ik op zich positief.
Verder vind ik het vooral erg jammer. Ik vind dat we juist deze mensen in onze gemeenten nodig hebben. Dit versterkt de situatie waar ze zelf tegen zijn.
Het lastige is natuurlijk wel dat de bezwaarden de kerkenraad eenzijdigheid verwijten, maar dat de bezwaarden dat zelf feitelijk ook blijken te zijn. In '2015' lees ik het jaar van de komst van een zekere dominee, maar als deze predikant in drie andere Gereformeerde Gemeenten (natuurlijk altijd relatief) prima heeft gefunctioneerd en over het algemeen werd gewaardeerd, maar voornamelijk in de jouwe niet, dan zegt deze ontstane situatie natuurlijk niet alleen iets over de GG in het algemeen of over de predikant, maar ook wel wat over de koers en eenzijdige blik van de bezwaarden. De flanken die er vanouds zijn binnen de GG hebben elkaar duidelijk niet kunnen en/of willen bereiken. Ik denk dat dat een nuchtere conclusie mag zijn. Eenzijdigheid werkt niet één kant op.
Zelf denk ik dat het met het oog op omliggende gemeenten wel goed is dat ze zich zelfstandig groeperen. Zodat omliggende gemeenten van een zelfde signatuur zichzelf kunnen blijven. Maar ja, verder is het natuurlijk verschrikkelijk verdrietig.
Iedereen die bekend is met de geschiedenis van de gemeente in Lisse, weet dat deze een breedte omvatte, van midden-hervormd tot oud-gereformeerd. Toch verliep alles altijd in goede harmonie en met respect.
Ik heb hier eerder al over geschreven; er waren al ontwikkelingen gaande, maar de koerswijziging is pas echt doorgezet onder de laatste voorganger. Helaas heeft de kerkenraad destijds niet genoeg daadkracht getoond om dit proces een andere wending te geven.
Pas de laatste tijd lijkt er weer meer oog te zijn voor de diversiteit binnen de gemeente, maar jammer genoeg komt dat te laat
Maar misschien is het dan goed om duidelijk te krijgen wat het onderlinge "respect voor elkaar" inhield en wat de dominee daaraan veranderde? Daar ben ik heel benieuwd naar. Mocht je daar iets over willen zeggen, hoor. Ik zal een persoonlijke observatie delen. Kijk, vaak wordt respect voor elkaar uitgelegd als leven en laten leven, we respecteren iedereen zoals hij naar zijn geweten wandelt, ook in zijn of haar openbaringsvorm. Vaak zie je dan als er een dominee komt die wat puntjes op de i komt zetten, ook uiterlijk, maar ook qua leer, dat dat dan verkeerd valt. Ik weet niet hoe het in Lisse was en is, maar als ik die gemeente in gedachten neem waarvan ik met verbazing het social mediakanaal heb zitten bekijken. Daar 'mag' heel veel, zo te zien, van Bijbelvertaling en -uitleg tot kledingkeuze. Het spijt me bijzonder dat ik vaak merk dat dat wordt uitgelegd als respect hebben voor elkaar. Niet aangezet worden tot een keuze, iedereen mag het zelf weten. Het komt heel verdraagzaam en breed over maar - is het dat ook? Ik kan me namelijk voorstellen dat als er naar die gemeente een predikant komt die de gemeente ook in uiterlijke openbaringsvorm bij de les gaat roepen, dat dat helemaal verkeerd gaat vallen.
Ik ben benieuwd of dat je daar wat van herkent of dat dat iets heel anders is dan wat jij bedoelt met het respecteren van elkaars behoorlijk grote verschillen.