Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Als het een keuze is tussen een voorwaardelijk of onvoorwaardelijk aanbod van genade dan is het toch niet zo heel lastig?
Wij hebben ook een half jaar beleid. Je kan enkel tegenhouden als ze onder de tucht staan.
Wij hebben ook een half jaar beleid. Je kan enkel tegenhouden als ze onder de tucht staan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik heb het even genummerd. Dan weet je waar ik op reageer.Lilian1975 schreef: ↑04 mar 2025, 11:14 1. Waarom kan je eigenlijk overkomende gemeenteleden uit andere niet valse kerken niet weigeren? ( als ze niet door verhuizing of huwelijk overkomen?) .
2. En als het dan op geestelijke nood geschoven wordt.... hoe moet ik dat dan interpreteren? Is dat een vaag of juist duidelijk begrip? En hoe kan er dan nog gezocht worden naar samenwerking met kerken waar "schapen" kennelijk in geestelijke nood verkeren door kennelijk niet de bijbelse leer, prediking of omgaan met elkaar en wat blijkbaar niet strookt met de bijbelse broederlijke en zusterlijke onderdanige liefde of het staan naar de zuivere leer?
3. Een nuance verschil is toch geen reden om te vertrekken. Dus het moet toch "meer", zijn?
4. En komt door het stichten van een evangelisatie niet juist de weg tot "heling" helemaal tot stilstand, laat staan dat het nu definitief uitgesloten is?
Verdrietig ...ingewikkeld.
1. Zie het stuk uit Zicht op de kerk van ds. Van den Boogaart wat ik hierboven heb gekopieerd. Iemand wil zich bij de kerk aansluiten. Dan wordt de gemeente niet meer gezien als een kerk, maar als de gemeente des Heeren. Dus de kerk wordt dan 'opeens' geestelijk opgevat en daar wil je natuurlijk niemand van uitsluiten. De kerk is tenslotte een belangrijk middel waardoor mensen bij Christus komen.
2. Geestelijke nood kan heel diverse vormen aannemen. Dus dat is doorgaans een persoonlijke afweging en daar kun je in het algemeen ook alleen maar positief over oordelen. Wat voor de één een niemendalletje is, kan voor de ander een onoverkomelijk struikelblok betekenen. De een verlaat een gemeente als de hoofdbedekking wordt ingevoerd en een ander verlaat de gemeente op het moment dat de predikanten vrijzinnige taal gaan uitslaan.
3. Ik vind zelf ook dat er meer moet zijn, maar daar is nooit de vinger bij te leggen. Je bent bijvoorbeeld lid in kerk a. Bij trouwen ga je over naar kerk b, dan besef je na een x aantal jaar dat de koers van de gemeente eigenlijk te ver afstaat bij waar je bent opgevoed, dus vervolgens besluit je als gezin toch naar kerk c. te aan. De verschillen worden dan doorgaans verwoord als 'een gevoel' en dat bestaat uit een opsomming van culturele aspecten die het gemeenteleven en de prediking betreffen.
4. Ja, maar de mijnheer in de krant heeft het over 2015 tot 2025, dus dan is dat wel al een hele poos. Dan zijn er voldoende kansen geweest om het beleid bij te sturen, maar van eerdere berichten hier op het forum heb ik begrepen dat het eigenlijk is uitgemond op een langdurige vete. Dat is verdrietig, maar ook onomkeerbaar.
Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.FlyingEagle schreef: ↑04 mar 2025, 10:59 En ook contact gehad met de kerkenraad van Lisse. Dat vind ik op zich positief.
Verder vind ik het vooral erg jammer. Ik vind dat we juist deze mensen in onze gemeenten nodig hebben. Dit versterkt de situatie waar ze zelf tegen zijn.
Het lastige is natuurlijk wel dat de bezwaarden de kerkenraad eenzijdigheid verwijten, maar dat de bezwaarden dat zelf feitelijk ook blijken te zijn. In '2015' lees ik het jaar van de komst van een zekere dominee, maar als deze predikant in drie andere Gereformeerde Gemeenten (natuurlijk altijd relatief) prima heeft gefunctioneerd en over het algemeen werd gewaardeerd, maar voornamelijk in de jouwe niet, dan zegt deze ontstane situatie natuurlijk niet alleen iets over de GG in het algemeen of over de predikant, maar ook wel wat over de koers en eenzijdige blik van de bezwaarden. De flanken die er vanouds zijn binnen de GG hebben elkaar duidelijk niet kunnen en/of willen bereiken. Ik denk dat dat een nuchtere conclusie mag zijn. Eenzijdigheid werkt niet één kant op.
Zelf denk ik dat het met het oog op omliggende gemeenten wel goed is dat ze zich zelfstandig groeperen. Zodat omliggende gemeenten van een zelfde signatuur zichzelf kunnen blijven. Maar ja, verder is het natuurlijk verschrikkelijk verdrietig.
Volgens mij alleen dit deel uit het interview - veel meer kan ik er ook niet over vinden:
‘Het afgescheiden zijn zien we in de Gereformeerde Gemeente terug in de prediking. Als je heel erg de eigenheid van dit kerkverband benadrukt, verval je in eenzijdigheid. De Hersteld Hervormde Kerk zien we als een confessionele voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk."
De kernwaarde vrijheid wordt niet verder uitgewerkt.
‘Het afgescheiden zijn zien we in de Gereformeerde Gemeente terug in de prediking. Als je heel erg de eigenheid van dit kerkverband benadrukt, verval je in eenzijdigheid. De Hersteld Hervormde Kerk zien we als een confessionele voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk."
De kernwaarde vrijheid wordt niet verder uitgewerkt.
Het was natuurlijk wel een verschil met zijn voorganger. Ook in de volgende gemeente een behoorlijke uitstroom onder deze predikant
-
Moet ik een lijstje met namen van vertrekkers hier gaan zetten?
Dat lijkt mij toch echt te kort door de bocht. De buurgemeente is ook gehalveerd dankzij deze dominee.Job schreef: ↑04 mar 2025, 12:26Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.FlyingEagle schreef: ↑04 mar 2025, 10:59 En ook contact gehad met de kerkenraad van Lisse. Dat vind ik op zich positief.
Verder vind ik het vooral erg jammer. Ik vind dat we juist deze mensen in onze gemeenten nodig hebben. Dit versterkt de situatie waar ze zelf tegen zijn.
Het lastige is natuurlijk wel dat de bezwaarden de kerkenraad eenzijdigheid verwijten, maar dat de bezwaarden dat zelf feitelijk ook blijken te zijn. In '2015' lees ik het jaar van de komst van een zekere dominee, maar als deze predikant in drie andere Gereformeerde Gemeenten (natuurlijk altijd relatief) prima heeft gefunctioneerd en over het algemeen werd gewaardeerd, maar voornamelijk in de jouwe niet, dan zegt deze ontstane situatie natuurlijk niet alleen iets over de GG in het algemeen of over de predikant, maar ook wel wat over de koers en eenzijdige blik van de bezwaarden. De flanken die er vanouds zijn binnen de GG hebben elkaar duidelijk niet kunnen en/of willen bereiken. Ik denk dat dat een nuchtere conclusie mag zijn. Eenzijdigheid werkt niet één kant op.
Zelf denk ik dat het met het oog op omliggende gemeenten wel goed is dat ze zich zelfstandig groeperen. Zodat omliggende gemeenten van een zelfde signatuur zichzelf kunnen blijven. Maar ja, verder is het natuurlijk verschrikkelijk verdrietig.
-
Veel jeugd met veel doopdiensten maskeren dat.
Toch zijn er best we wat gezinnen vertrokken
Toch zijn er best we wat gezinnen vertrokken
- Lilian1975
Dank je... het wordt iets duidelijker. Je kan iemand nooit verbieden zich bij het lichaam.van Christus aan te sluiten. Klopt. En als het iemand van buiten is. Wat een wonder! Meer dan welkom. En als het 100 zijn? Ook! Dan is er een opwekking!Herman schreef: ↑04 mar 2025, 12:13Ik heb het even genummerd. Dan weet je waar ik op reageer.Lilian1975 schreef: ↑04 mar 2025, 11:14 1. Waarom kan je eigenlijk overkomende gemeenteleden uit andere niet valse kerken niet weigeren? ( als ze niet door verhuizing of huwelijk overkomen?) .
2. En als het dan op geestelijke nood geschoven wordt.... hoe moet ik dat dan interpreteren? Is dat een vaag of juist duidelijk begrip? En hoe kan er dan nog gezocht worden naar samenwerking met kerken waar "schapen" kennelijk in geestelijke nood verkeren door kennelijk niet de bijbelse leer, prediking of omgaan met elkaar en wat blijkbaar niet strookt met de bijbelse broederlijke en zusterlijke onderdanige liefde of het staan naar de zuivere leer?
3. Een nuance verschil is toch geen reden om te vertrekken. Dus het moet toch "meer", zijn?
4. En komt door het stichten van een evangelisatie niet juist de weg tot "heling" helemaal tot stilstand, laat staan dat het nu definitief uitgesloten is?
Verdrietig ...ingewikkeld.
1. Zie het stuk uit Zicht op de kerk van ds. Van den Boogaart wat ik hierboven heb gekopieerd. Iemand wil zich bij de kerk aansluiten. Dan wordt de gemeente niet meer gezien als een kerk, maar als de gemeente des Heeren. Dus de kerk wordt dan 'opeens' geestelijk opgevat en daar wil je natuurlijk niemand van uitsluiten. De kerk is tenslotte een belangrijk middel waardoor mensen bij Christus komen.
2. Geestelijke nood kan heel diverse vormen aannemen. Dus dat is doorgaans een persoonlijke afweging en daar kun je in het algemeen ook alleen maar positief over oordelen. Wat voor de één een niemendalletje is, kan voor de ander een onoverkomelijk struikelblok betekenen. De een verlaat een gemeente als de hoofdbedekking wordt ingevoerd en een ander verlaat de gemeente op het moment dat de predikanten vrijzinnige taal gaan uitslaan.
3. Ik vind zelf ook dat er meer moet zijn, maar daar is nooit de vinger bij te leggen. Je bent bijvoorbeeld lid in kerk a. Bij trouwen ga je over naar kerk b, dan besef je na een x aantal jaar dat de koers van de gemeente eigenlijk te ver afstaat bij waar je bent opgevoed, dus vervolgens besluit je als gezin toch naar kerk c. te aan. De verschillen worden dan doorgaans verwoord als 'een gevoel' en dat bestaat uit een opsomming van culturele aspecten die het gemeenteleven en de prediking betreffen.
4. Ja, maar de mijnheer in de krant heeft het over 2015 tot 2025, dus dan is dat wel al een hele poos. Dan zijn er voldoende kansen geweest om het beleid bij te sturen, maar van eerdere berichten hier op het forum heb ik begrepen dat het eigenlijk is uitgemond op een langdurige vete. Dat is verdrietig, maar ook onomkeerbaar.
Maar nu spreken we over kerkverandering. Is die andere kerk dan niet het lichaam van Christus? En mag je dus je daar vanaf scheuren? ( als er geen valse leer, belijdenis is?) . En zie je als kr die andere gemeente ook als lichaam van Christus? Of als we dus aanvaarden dat een ander overkomt vanwege een valse leer.... ( en is dat dan het lichaam van Christus waar die leer gepredikt wordt?) heeft dat lijkt me consequenties hoe je omgaat met de zgn eenheid met andere kerkverbanden. Toch?
Het is wat zwart wit denken. Misschien. (En slaat niet op Lisse, ik weet er te weinig van af) .
Maar hier ter plaatse geldt ook een jaar waarin eerst wat verplichte samenkomsten met de kr zijn voordat je officeel lid wordt. Nou de gemeente is gegroeid als kool. En na x jaar zitten ze deels in de kr. (Vraag me af of daarbij altijd de regel van 4 jaar is gehanteerd, maar de tijd gaat soms aneller dan je beseft.) En we moeten er ook nog dankbaar voor zijn voor die groei...
Je zou denken... als al die mensen, op juiste gronden, overkomen. Nou dan moet er een bloeiend gemeenteleven zijn. Dan is er kennelijk iets gebeurt.... En dat laatste merk ik weinig van... . Er wordt veel georganiseerd maar de opkomst staat niet evenredig aan het aantal leden. Volle Avondmaal tafels... grote groepen belijdenis ieder jaar. Zeg maar. Maar door de weeks is het ploegen om met een klein groepje samen te komen. ( 800 leden en dan met 15 of minder een Bijbelstudiekring? Misschien max 100 mensen bij een bijbellezing? Niet te lang met het winterweer doorgaans, want in april wordt het mooi weer en dan is er helemaal geen behoefte?....
Als je vraagt waarom mensen niet komen op de Bijbelstudiekring, doordeweekse dienst etc.etc. Te druk, mijn leven bestaat niet alleen uit kerk, geen behoefte aan? Hoezo geen behoefte aan om in en vanuit het Woord, door het geloof de andere ledematen van het lichaam van Christus te ontmoeten door de weeks? Waarom wel naar de sportschool en niet...? En hoe kan het dat diezelfde gezinnen soms al meerdere kerkveranderingen hebben meegemaakt? En allemaal is het gegrond hoor, vindt ieder zelf. In kerk a was er ruzie. Dus dan naar kerk b. Daar komt een ds die te rechts is dus nu naar kerk c. Tot....?
En ja, als het dan allemaal lichaam van Christus is.... hoe bestaat het dan dat de ene na de andere predikant wordt losgemaakt. Zijn biezen kan pakken.
Ik loop hierin een beetje vast geloof ik....en ben inderdaad niet echt super positief.
Als er zelfs soms geruchten klinken dat als daar extra diensten zijn dat nog meer mensen van elders gaat aantrekken. De praktijk zal het uitwijzen.... en dan dat berichtje van Lisse er nog overheen?
-
Klinkt alsof vertrekcijfer gemiddeld is. Overigens was het ledental in de jaren voor dat de dominee kwam ook stabiel. Ik zie daarom niet in wat het relevant om te benoemen dat in zijn volgende gemeente een behoorlijke uitstroom was. Los van de vraag wanneer je iets een behoorlijke uitstroom noemt.
Wat Job hier schrijft, is niet juist.DDD schreef: ↑04 mar 2025, 12:47Dat lijkt mij toch echt te kort door de bocht. De buurgemeente is ook gehalveerd dankzij deze dominee.Job schreef: ↑04 mar 2025, 12:26Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.FlyingEagle schreef: ↑04 mar 2025, 10:59 En ook contact gehad met de kerkenraad van Lisse. Dat vind ik op zich positief.
Iedereen die bekend is met de geschiedenis van de gemeente in Lisse, weet dat deze een breedte omvatte, van midden-hervormd tot oud-gereformeerd. Toch verliep alles altijd in goede harmonie en met respect.
Ik heb hier eerder al over geschreven; er waren al ontwikkelingen gaande, maar de koerswijziging is pas echt doorgezet onder de laatste voorganger. Helaas heeft de kerkenraad destijds niet genoeg daadkracht getoond om dit proces een andere wending te geven.
Pas de laatste tijd lijkt er weer meer oog te zijn voor de diversiteit binnen de gemeente, maar jammer genoeg komt dat te laat
Daar zie ik je vaker wat over schrijven. Weet geen ins en outs (houden zo) dus kan lastig inhoudelijk reageren.DDD schreef: ↑04 mar 2025, 12:47Dat lijkt mij toch echt te kort door de bocht. De buurgemeente is ook gehalveerd dankzij deze dominee.Job schreef: ↑04 mar 2025, 12:26Je kunt je afvragen of de partijen elkaar nog vruchtbaar hadden kunnen bereiken. "We hebben hier enorm naar uitgekeken", laat het ND optekenen. Dat klinkt als een al lang genomen afscheid. In dat ND-artikel wordt beschreven dat de leden minder eenzijdigheid zoeken in de prediking en "meer vrijheid". Ik kan het hele artikel niet lezen omdat ik geen abonnee ben, ben benieuwd of dat laatste nog verder uitgewerkt wordt.FlyingEagle schreef: ↑04 mar 2025, 10:59 En ook contact gehad met de kerkenraad van Lisse. Dat vind ik op zich positief.
Maar als je als gemeente breed wilt blijven, zou er ook acceptatie van de rechterflank moeten zijn. Dat is dan inherent. Dan is het niet alleen nemen maar ook geven, ook wanneer het minder past bij wat je graag hoort. Anders moet je eerlijk zijn en zeggen: wij willen geen brede gemeente zijn maar een linkerflankgemeente en accepteren geen andere opties. Maar dan sta je niet met beide benen in de Gereformeerde Gemeenten. Dat zeg ik niet om er een waardeoordeel aan te hangen, maar als constatering.
Ik had het pas geloof ik een keer over een social mediapagina van een JV van één van onze gemeenten. Ook een gemeente waar geklaagd wordt over de koers van de GG. Nou, ik ben me naar geschrokken op die pagina. Als je jezelf zo actief vervreemdt van het kerkverband (ik zeg niet dat dat in Lisse gebeurt) maar wel moppert, dan klopt er toch iets niet. Het kerkverband is breder dan je eigen visie, dat geldt overigens ook voor de HHK.
Dit is een terecht punt.
Lisse was geen standaard GG-gemeente. Er was weinig contact met andere gemeenten; men was wel lid van het landelijke kerkverband, maar daar bleef het grotendeels bij.
Voor een grote gemeente als Lisse waren er altijd relatief weinig afgevaardigden naar meerdere vergaderingen. Dit kwam wellicht deels door een geringere interesse in die bijeenkomsten binnen het geheel van het kerkverband.
Daarnaast waren de predikanten die er vroeger dienden geen scherpslijpers, maar juist verbinders.